Ik zou graag jullie feedback op onderstaand tooltje horen: ik wil het hopelijk gebruiken om een redactioneel stukje over voedingen en vooral energiebesparen te schrijven.
/f/image/FfSpJdHKJ4csF40DGYcDzRBn.png?f=fotoalbum_large)
Om dat op te lossen heb ik een veel uitgebreidere berekening gemaakt.
Daarmee vergelijk je in beginsel nog steeds twee voedingen, maar dan op basis van het (daadwerkelijk gemeten) verbruik van je componenten.
Je kiest je huidige voeding en huidige processor en videokaart, en de onderdelen van je nieuwe systeem (of alleen 1 van de onderdelen natuurlijk)
De berekening maakt gebruik van testdata uit de benchdb en haalt idle-verbruik van de videokaart en processor+moederbord op, en haalt ook in-game verbruik van die combinatie op. Een derde verbruikscenario is het maximale verbruik, van cpu/moederbord + videokaart, en de vierde (Premiere) moet een gemengd scenario voorstellen.
Je krijgt dus 4x verbruik van je systeem:
• idle
• n-game
• maximaal
• tijdens premiere ('mix')
Ik heb een zelf in te stellen correctiefactor daarvoor toegevoegd, zodat je het verbruik van overige componenten (koeling, storage etc) kunt toevoegen. Met die waardes reken je verder.
(je krijgt op basis van maximale vermogens *150% een suggestie voor het minimale vermogen van je voeding, naar boven afgerond)
Je rekent dus met de gecorrigeerde vermogens van cpu/moederbord + videokaart verder wat je systeem daadwerkelijk uit de muur trekt. Als je zonder die correctie wil rekenen, vul je natuurlijk gewoon 0 in... Daarvoor worden de daadwerkelijk door je componenten gebruikte vermogens en bijbehorende efficiencies van je gekozen voeding gebruikt (de rendementen van 20/50/100%-loads heb ik daarvoor in vierkantsvergelijkingen vertaald, uitgaande van de voorgeschreven efficiencies: als een voeding veel hoger rendement is, reken je dus niet met de efficiency-curve van die voeding)
Zo kun je dus uitrekenen
• wat je systeem aan vermogen vraagt,
• wat het rendement van je voeding is,
• wat je systeem aan energie per dag/maand/jaar kost
• wat die energie je op basis van je eigen energieprijs kost
• wat een eventuele andere voeding, processor of videokaart aan energie kost
• hoe lang de terugverdientijd van een nieuwe voeding is *
(*of als je daar de prijs van een andere upgrade invult, de tvt van een zuiniger videokaart oid)
Ik hoor graag wat jullie van deze tool vinden:
• heb ik dingen helemaal verkeerd berekend?
• heb ik dingen over het hoofd gezien?
• zijn er dingen die er absoluut in moeten?
Ik deel de google sheet als read-only. Als je ermee wil spelen, maak even een kopie zodat je kunt editen en waarden aan kunt passen... De waarden bij de gele velden moet je aanpassen, de rest niet
Welk tooltje?
Ik heb een rekenhulp gemaakt om vermogens van voedingen door te rekenen. Daarmee kun je onder andere zien wat nu echt de besparing (zowel qua verbruik als geld) van de overstap van een Bronze naar een Platinum voeding, en wanneer je je investering hebt terugverdiend.Even een korte toelichting op het tooltje:
Je kunt ermee uitrekenen wat je met een voeding van een bepaald vermogen en bepaalde 80Plus-certificering gemiddeld verbruikt. Dit doe je op basis van gebruikstijd en belasting, en de vereisten van de 80Plus-certificatie. Zo kun je vergelijken wat een (bv) 650W Bronze-voeding verbruikt (en kost, op basis van energieprijs die je invoert) versus een 650W Platinum-voeding. Uiteraard kun je voedingen van verschillende vermogens kiezen, maar bedenk dat je rekent met de 80Plus-standaardloads van 20%, 50% en 100%. Met andere woorden: 50% load van een 650W-voeding is niet hetzelfde als 50% load van een 900W-voeding/f/image/FfSpJdHKJ4csF40DGYcDzRBn.png?f=fotoalbum_large)
Om dat op te lossen heb ik een veel uitgebreidere berekening gemaakt.
Daarmee vergelijk je in beginsel nog steeds twee voedingen, maar dan op basis van het (daadwerkelijk gemeten) verbruik van je componenten.
Je kiest je huidige voeding en huidige processor en videokaart, en de onderdelen van je nieuwe systeem (of alleen 1 van de onderdelen natuurlijk)
De berekening maakt gebruik van testdata uit de benchdb en haalt idle-verbruik van de videokaart en processor+moederbord op, en haalt ook in-game verbruik van die combinatie op. Een derde verbruikscenario is het maximale verbruik, van cpu/moederbord + videokaart, en de vierde (Premiere) moet een gemengd scenario voorstellen.
Je krijgt dus 4x verbruik van je systeem:
• idle
• n-game
• maximaal
• tijdens premiere ('mix')
Ik heb een zelf in te stellen correctiefactor daarvoor toegevoegd, zodat je het verbruik van overige componenten (koeling, storage etc) kunt toevoegen. Met die waardes reken je verder.
(je krijgt op basis van maximale vermogens *150% een suggestie voor het minimale vermogen van je voeding, naar boven afgerond)
Je rekent dus met de gecorrigeerde vermogens van cpu/moederbord + videokaart verder wat je systeem daadwerkelijk uit de muur trekt. Als je zonder die correctie wil rekenen, vul je natuurlijk gewoon 0 in... Daarvoor worden de daadwerkelijk door je componenten gebruikte vermogens en bijbehorende efficiencies van je gekozen voeding gebruikt (de rendementen van 20/50/100%-loads heb ik daarvoor in vierkantsvergelijkingen vertaald, uitgaande van de voorgeschreven efficiencies: als een voeding veel hoger rendement is, reken je dus niet met de efficiency-curve van die voeding)
Zo kun je dus uitrekenen
• wat je systeem aan vermogen vraagt,
• wat het rendement van je voeding is,
• wat je systeem aan energie per dag/maand/jaar kost
• wat die energie je op basis van je eigen energieprijs kost
• wat een eventuele andere voeding, processor of videokaart aan energie kost
• hoe lang de terugverdientijd van een nieuwe voeding is *
(*of als je daar de prijs van een andere upgrade invult, de tvt van een zuiniger videokaart oid)
Ik hoor graag wat jullie van deze tool vinden:
• heb ik dingen helemaal verkeerd berekend?
• heb ik dingen over het hoofd gezien?
• zijn er dingen die er absoluut in moeten?
Ik deel de google sheet als read-only. Als je ermee wil spelen, maak even een kopie zodat je kunt editen en waarden aan kunt passen... De waarden bij de gele velden moet je aanpassen, de rest niet