Vraag

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-03 15:16
Goedemiddag allemaal!

Mijn moeder heeft een boel oude camera's aan mij gegeven die in de opslag lagen (sommige camera's zijn 30 - 40+ jaar oud).

Nou is mijn vraag of hier iets van enige waarde in ligt of dat het bij het oud vuil hoort :)

Zelf ooit eens een Nikon D3300 gehad, maar houd mijn kennis ook op.

Ik heb op internet een winkel in Delft gevonden die oude camera's opkoopt, maar voordat ik daarnaartoe ga wil ik het toch even hier gaan vragen :)

Ik heb ze nog niet gezien, maar ik heb wel een foto gekregen.

Dus... iets van waarde of rotzooi en rijp voor de prullenbak?

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het helpt als je een lijstje maakt van modellen die je hebt. Soms kan wat google zoekopdrachten ook iets geven

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Lastig te zeggen zo. Ik zou eens beginnen met de camera's zelf bekijken. Wat helpt voor hier: lijstje met merk en type, fotograferen van alle camera's los van elkaar (uiterlijke staat) en te kijken of ze nog iets van een teken van leven geven. Belangrijk voor de waarde is verder of de camera's goed werken, dus bijv. lichtdicht zijn (seals in orde?) en of de lenzen schimmel bevatten.

[Voor 21% gewijzigd door tobiasvs op 14-02-2023 15:44]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Knamix
memphis schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:41:
Het helpt als je een lijstje maakt van modellen die je hebt. Soms kan wat google zoekopdrachten ook iets geven
Zal ik vanavond even doen. Foto is vanmiddag doorgestuurd (ik ben zelf niet thuis).

Wat ik zo snel kan vinden:

Canon Dial 35
Agfa agfamatic 300
Olympus trip 35 (2x)
Agfa agfamatic 100
Kodak Brownie model D
Kodak disk 4000

De rest moet ik uit gaan zoeken

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Knamix schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Die Olympus heeft een aardig bedrag.... nu hopen dat alles nog netjes is en werkt :)
Waarschijnlijk niet. De Olympus Trip 35 heeft primitieve zonnecellen rond de lens die de lichtmeter van stroom voorzien maar dit systeem werkt meestal niet meer door ouderdom.

Mijn ervaring met oude analoge camera's is dat er heel weinig vraag naar is en het heel lang kan duren als je ze wil verkopen. Als je ze niet wil weggooien kan je ze doneren aan het cameramuseum in Zierikzee.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

Speedmaster

Make my day...

Kijk ook even op Catawiki, daar kan je een goede indicatie krijgen van de waarde

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:53
Zitten best een paar leuke cameras/spullen tussen, maar het zal erg afhangen van de staat van het spul. Als er ergens batterijen in hebben gelekt kan dat de waarde flink doen dalen... als het mechanisch nog goed werkt kan het voor een liefhebber wellicht wat waard zijn.

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-03 18:26
Leuke spullen, zou zelf ook al interesse hebben bvb in de olympus trip 35 of canon dial 35.
Als je de rest weet mag je mij zeker contacteren.

Voor die Olympus trouwens een test online gevonden om de werking te testen:
"
Als je hem wilt kopen moet je hier op letten!
-Zet de camera op A stand, houd je hand voor de lens, kijk door de rangefinder en duw dan op de ontspanknop. Als er een rood dingetje tevoorschijn komt werkt in ieder geval de selenium cellen nog een beetje!
-Wat je dan moet doen is de ISO waarde op 25 zetten (buitenste ring) in een donkere plek staan en dan weer op de ontspanknop duwen, en weer kijken of er een rood dingetje tevoorschijn komt.
-Dan moet je de camera op ISO waarde 400 zetten (maximale) en kijken of de camera dan wel een foto wilt maken (natuurlijk niet op een uber donkere kamer, maar bijvoorbeeld de woonkamer)

-De camera komt in 2 verschillende soorten "series", die met een zwarte plastic onstpanknop en met een ijzeren. Die plastic zwarte ontspanknop series kunnen wel eens kuren hebben met de diafragma, dat hij vast blijft hangen. Kijk dan even door de lens en verander het diafragma

Als al deze dingen het goed doen, dan heb je een perfecte Olympus Trip 35 in je handen!
"

• Knamix
Het zijn er ontzettend veel (25+ camera's).

Hier een paar die ik persoonlijk wel leuk er uit vind zien :)

Deze lag in een boterhamzak apart van de rest met originele boekjes

[Voor 6% gewijzigd door Knamix op 14-02-2023 19:24]

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het forum is niet bedoeld voor V&A activiteiten. Als je de camera's te koop aan wilt bieden, dan dit graag even via Vraag & Aanbod advertenties.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Knamix
Zojuist weer een foto doorgestuurd gekregen met alweer een camera die nog in de opslag lag.

Inclusief de factuur en wat er toen geleverd was (net de handschrift van een huisarts dus wat er nou staat... Geen idee?)

Zal denk ik niet zo veel waard zijn ivm leeftijd, maar ziet er ook erg leuk uit :)

[Voor 72% gewijzigd door Knamix op 17-02-2023 14:59]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker stuk voor stuk even goed door Google halen let ook op versie. Maar verwacht er geen wonderen van. Meest aantrekkelijk manier als je ze wilt verkopen, kavels maken per merk en dan op Catawiki zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:41

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Knamix schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:53:
Zojuist weer een foto doorgestuurd gekregen met alweer een camera die nog in de opslag lag.

Inclusief de factuur en wat er toen geleverd was (net de handschrift van een huisarts dus wat er nou staat... Geen idee?)
Valt wel mee toch? Meeste is aardig leesbaar; volgens mij staat er:

Minolta Dynax 7000i no. 17118898
Minolta AF 35-105 / 3.5-4.5 no. 16112975
Minolta 3200i no. 5011580

SETPRIJS 650,-

Datum 27-1-98

:)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:56

bobcom

Dedicated dabbler

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je denkt te doen of hoopt te kunnen doen. Zo te zien is het bijna allemaal regulier spul uit het lagere of midden-consumentensegment.

Heb je een fortuin in je schoot geworpen gekregen? Nee. Ik betwijfel of Delfshaven/MK Optics hierom zit te springen (ik gok dat dat die winkel in Delft is - hebben leuke lenzen en redelijke prijzen).

Deze site geeft een overzicht van zo'n beetje alle prijzen van alle oude camera's van de laatste jaren. Doorgaans tientjeswerk - en het zal je flink wat tijd en werk kosten om ze kwijt te raken. En dan nog: het is een verzamelaarssite uit de VS, hier in Europa in deze tijd zullen de prijzen daar nog een stuk onder liggen. Zeker omdat het geen collector's camera's zijn.

Je kunt ze op MP, Catawiki of Etsy zetten, maar ook daar zullen ze je deur niet platlopen of je een fortuin bieden. Het zal je een jaar of anderhalf kosten om alles kwijt te raken en het zal je grof geschat max. zo'n €2000 opleveren. Het leukste wat je ermee kunt doen is op een tweedehandscameradag een tafel huren en proberen ze zo te slijten. Of doe ze cadeau aan dat cameramuseum - een sympathiek gebaar is ook nooit weg.

(Ter illustratie: we hebben ooit een vakantiehuisje gekocht met een kamer vol Italiaanse wijnen: midden- tot betere klasse, allemaal zo'n 15-20 jaar oud. We hebben wijnexperts, kenners en handelaren gesproken, en zijn ze uiteindelijk zelf gaan proeven. Ze zijn allemaal door de gootsteen gegaan)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Knamix
bobcom schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je denkt te doen of hoopt te kunnen doen. Zo te zien is het bijna allemaal regulier spul uit het lagere of midden-consumentensegment.

Heb je een fortuin in je schoot geworpen gekregen? Nee. Ik betwijfel of Delfshaven/MK Optics hierom zit te springen (ik gok dat dat die winkel in Delft is - hebben leuke lenzen en redelijke prijzen).

Deze site geeft een overzicht van zo'n beetje alle prijzen van alle oude camera's van de laatste jaren. Doorgaans tientjeswerk - en het zal je flink wat tijd en werk kosten om ze kwijt te raken. En dan nog: het is een verzamelaarssite uit de VS, hier in Europa in deze tijd zullen de prijzen daar nog een stuk onder liggen. Zeker omdat het geen collector's camera's zijn.

Je kunt ze op MP, Catawiki of Etsy zetten, maar ook daar zullen ze je deur niet platlopen of je een fortuin bieden. Het zal je een jaar of anderhalf kosten om alles kwijt te raken en het zal je grof geschat max. zo'n €2000 opleveren. Het leukste wat je ermee kunt doen is op een tweedehandscameradag een tafel huren en proberen ze zo te slijten. Of doe ze cadeau aan dat cameramuseum - een sympathiek gebaar is ook nooit weg.

(Ter illustratie: we hebben ooit een vakantiehuisje gekocht met een kamer vol Italiaanse wijnen: midden- tot betere klasse, allemaal zo'n 15-20 jaar oud. We hebben wijnexperts, kenners en handelaren gesproken, en zijn ze uiteindelijk zelf gaan proeven. Ze zijn allemaal door de gootsteen gegaan)
De bedoeling is om ze inderdaad te gaan verkopen. Moet wel zeggen dat ik lichtjes geschrokken ben van wat de camera's ongeveer waard zijn in jouw ogen (in totaal Max 2k).

Als iemand nu een bericht zou sturen van dat hij/zij alles komt ophalen voor 150-200 euro dan zal ik wss gelijk ja hebben gezegd :)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:56

bobcom

Dedicated dabbler

Knamix schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:38:
[...]

De bedoeling is om ze inderdaad te gaan verkopen. Moet wel zeggen dat ik lichtjes geschrokken ben van wat de camera's ongeveer waard zijn in jouw ogen (in totaal Max 2k).

Als iemand nu een bericht zou sturen van dat hij/zij alles komt ophalen voor 150-200 euro dan zal ik wss gelijk ja hebben gezegd :)
Er is een verschil tussen "waard zijn" en "opbrengen". Er zijn vast wel mensen die interesse hebben voor bepaalde camera's: de Tripjes, de vouwcamera's, de Exakta of de Minolta. Maar voor je die mensen hebt gevonden en ze de tientjes hebt ontfutseld die ze er voor willen of kunnen betalen...dat kost tijd en zoekwerk.

Wat let je om ze in batch te veilen? Minimum prijs €250?. Hier op V&A, MP, Catawiki. Als je de hele bups bij opbod aanbiedt met een duidelijke omschrijving erbij (ja, een beetje werk is niet te vermijden) dan ben je vlug klaar - en vang je minder. En je kunt naar een hele forumdiscussie linken om potentiele kopers te lokken en te informeren >:)
Op die manier kom je waarschijnlijk wel bij het voor jou beste evenwicht terecht tussen er tijd in stoppen en er geld uithalen.

Maar niet gek opkijken als je daarna op hetzelfde kanaal afzonderlijke camera's uit die voorraad van je aangeboden ziet voor een kwart van wat jij voor de hele boel hebt gevangen.

Zelfs voor oude fototoestellen geldt: hoe meer je er in stopt, hoe meer je eraan overhoudt.

[Voor 7% gewijzigd door bobcom op 17-02-2023 22:37]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat Agfa en Kodak waren goedkope bulkmerken waar er relatief nog veel van rondzwerven er is een periode geweest dat je ze in ieder huishouden wel tegen kwam. Die zijn echt weinig waard de Olympus PEN is een ikoon maar wel afhankelijk van het type/ jaar. Die Minolta is uit het eind van de film camera's veel plastic en dan is werking ja of nee het grote verschil.
Dat is belangrijk om te controleren werken de sluiters nog en het mechanisme. 2K vindt ik een hele optimistische schatting 200 zo ongezien mag je al blij zijn. Bedenk vooral er zit best wat werk in controle etc.. doe je dat is de opbrengst hoger.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee