Toon posts:

Oude HR gasketel tegen over nieuwe HR gasketel

Pagina: 1
Acties:

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
Voor sanitair en voor als het echt koud is is er nog een aardgasketel aanwezig in onze woning.
Deze is inmiddels 16 jaartjes oud en is een
Bulex Thermomaster[F AS 28 E]
Waar ik kan zien dat deze een nominaal verbruik heeft tussen de 0,7 en 3.4m³ aardgas

De voorkeursketel die we zouden kiezen moest het nodig zijn is de
Remeha Tzerra Ace 28c CW4

Nu kan ik daar niet terugvinden hoe die nieuwe ketel zich verhoudt qua verbruik tov de Bulex
De Bulex ketel is ook een HR ketel maar dan wel 16 jaar oud.
Hoeveel % besparing zou het opleveren om deze te vervangen door die Remeha ?

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01
Is de oude reeds een HR107 ketel? In dat geval verwaarloosbaar weinig.

• Wolfp4ck
Waterzijdig vollastrendement bw (ow) % 88,3(98,1) 88,3(98,1) 88,3(98,1)
Toprendement 30°C retour laaglast bw (ow) % 97,9(109,7) 98,8(109,7) 98,8(109,7)

Dit staat er in de handleiding, geen idee of het een HR107 is

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Ik gok dat het qua gasverbruik om het even is. Qua stroomverbruik zit een nieuwe ketel wel veel lager vanwege zuinige pomp.

• NimRod1337
Maar dat is dus wat je wilt weten.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik verwacht ook dat het gasverbruik om het even zal zijn.
Een 16 jaar oude ketel zal door ouderdom iets aan rendement kunnen verliezen maar of in jouw situatie (sanitair en bijverwarming op heel koude dagen) een nieuwe ketel (met een iets beter rendement) zichzelf gaat terugverdienen, betwijfel ik.
Als de oude ketel nog prima werkt en onderhoud (leverbaarheid van onderdelen) geen probleem is dan zou ik gewoon de oude ketel blijven gebruiken.
Er kunnen natuurlijk andere redenen zijn om de ketel te vervangen maar gasverbruik zou voor mij geen reden zijn, het verschil zal te klein zijn, verwacht ik.

[Voor 15% gewijzigd door peterpv op 14-02-2023 16:15]

• Wolfp4ck
de reden dat vrouwlief aangaf van deze te vervangen was dat er vandaag een onderhoud aan onze ketel gebeurde van 16 jaar oud en dat de technieker het terloops vermelde dat het inmiddels al een hele oude ketel was.
Zal ik nog eventjes wachten en dan warmtepomp of hybride systeem nemen.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
Wat is oud? Onze Nefit Turbo uit 1992 hebben we laten vervangen in 2016. Had meer te maken met de inbouwdiepte in de keuken omdat ie achter panelen weggewerkt zat. Overigens heb ik niet veel verschil in verbruik kunnen constateren, pas op voor ronkende reclamepraat!

[Voor 24% gewijzigd door ds23man op 14-02-2023 16:29]

• NimRod1337
Wolfp4ck schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:23:
de reden dat vrouwlief aangaf van deze te vervangen was dat er vandaag een onderhoud aan onze ketel gebeurde van 16 jaar oud en dat de technieker het terloops vermelde dat het inmiddels al een hele oude ketel was.
Zal ik nog eventjes wachten en dan warmtepomp of hybride systeem nemen.
Verkooppraatjes.

• NimRod1337
ds23man schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:27:
Wat is oud? Onze Nefit Turbo uit 1992 hebben we laten vervangen in 2016. Had meer te maken met de inbouwdiepte in de keuken omdat ie achter panelen weggewerkt zat. Overigens heb ik niet veel verschil in verbruik kunnen constateren, pas op voor ronkende reclamepraat!
Ah die heb ik ook gehad, wat een tank was dat. Een 21V met ingebouwde boiler. Fijne duurzame CV ketel. Met huis meeverkocht :'(

Even gezocht deze waren toen reeds HR104, vandaar dat je er ook met die ketel weinig van merkte.

[Voor 10% gewijzigd door NimRod1337 op 14-02-2023 18:18]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
NimRod1337 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Ah die heb ik ook gehad, wat een tank was dat. Een 21V met ingebouwde boiler. Fijne duurzame CV ketel. Met huis meeverkocht :'(

Even gezocht deze waren toen reeds HR104, vandaar dat je er ook met die ketel weinig van merkte.
Het was zeker een tank, hier een 32. In al die tijd 1 rookgasventilator, een doorgerotte boiler en 2x 3weg kleppen. Ondanks een gasverbruik van 5000 kuub per jaar. Wat hem de das heeft omgedaan is het wegrotten van de onderplaat waar de sifon opzit. Hangt nu een Trendline II, een rukketel qua SWW comfort.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:13
Als ik zo snel kijk is het inderdaad een Hr ketel.
Zou dan ook ergens een HR 107 sticker aanwezig moeten zijn.
Bij dezelfde temperatuur en vermogenssettings zou het gasverbruik niet veel veranderen.
Door de nieuwere pomp en electronica zal het elektraverbruik waarschijnlijk wel flink lager zijn.

Ketel vervanging hier (Vaillant > Vaillant) ging verbruik van 1 kWh per dag naar ca 0,2 kWh per dag.
Bijna 300 kWh minder per jaar.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:14
@Wolfp4ck wat was het meet raport ? mocht die nog een rondje mee of was die afgekeurt vanwege een co2 lekkage.
welke ook na het wisselen van de pakingen nog aanwezig was ? zo ja afgekeurdt moet vervangen worden.
zegt de meter goed dan mag die gewoon nog een rondje mee. en eerlijk een remeha tzarra ace ?
niet de meest geweldige ketel. pak liever de avanta ace is nog uit elkaar te halen en schoon te maken.
geef mij maar een normale avanta. wil je wat anders intergas hre ook een lekker simple werkbare ketel.
ik lees en merk steeds dat hoe meer gecompliceerd het allemaal wordt. en een ketel kan beter simpel zijn.

remeha calante oude serie heeft ellende met de hydroblokken. calantena ace is beter heeft messing hydorblokken, maar heel technisch met de instelingen waar je als leek eigenlijk niet meer uitkomt.
intergas is kwesite van lezen en begrijpen. normale avanta is hetzelfde. zijn niet zo moeilijke ketels.
let op wel een avanta is voor een jaar of 10. en daarna rijp voor de sloop. maar goed je bent wel weer 10 jaar geredt. vailint geen ervaring mee. ik kan me niet in alle types ketel gaan verdiepen. teveel werk.

[Voor 3% gewijzigd door miciel op 14-02-2023 20:16]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:24
miciel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:14:
@Wolfp4ck wat was het meet raport ? mocht die nog een rondje mee of was die afgekeurt vanwege een co2 lekkage.
waarschijnlijk bedoel je CO (koolmonoxide).

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:14
gerritjan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:18:
[...]

waarschijnlijk bedoel je CO (koolmonoxide).
oja.

• Wolfp4ck
@miciel die is nog perfect in orde en gekeurd voor een jaar, er was geen roest/ lekkage / ...
wellicht door het beperkte gebruik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee