Toon posts:

Veel meer zonnepanelen leggen dan eigen verbruik. Slim/dom?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03 22:23
Ik heb nu 19 panelen welke in totaal 7600 opleveren. Ik schat mijn jaarverbruik in op ongeveer hetzelfde. Ik heb een warmtepompboiler en verwarm met airco's mijn hele huis. Nu zegt mijn aannemer dat ik er nog eens 24 kwijt kan, op een uitbouw, schuur en garagedak. Nooit aan gedacht maar ik neig ernaar dit te doen, dit zou mijn rond de €10.000 kosten incl. installatie. Ik vraag me alleen af of dit slim is. Ik verwacht na ongeveer 5-6 jaar te verhuizen naar de woning van mijn ouders. Ik zou dan veel panelen kunnen meenemen (zij hebben ook plat dak) of gewoon nieuwe kopen. Mijn aannemer zegt dat ik als ik extra panelen neem ik ook in de winter meer opwek en dan geen dure stroom hoef in te kopen. Ook denk ik dat de prijs van zonnepanelen best eens fors kan stijgen vanwege handelsoorlogen etc. Waar moet ik aan denken bij deze beslissing?

Alle reacties

• Tom.v.d.Sande
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58
Nederland of Belgie? Door de salderingsregeling in Nederland heeft het nu nog geen zin, in de toekomst (als salderen eraf gaat) zou je meer op willen kunnen wekken op de momenten dat je het gebruikt.

• Videokeizer
Nederland...

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Als je van plan bent om over 5-6 jaar te verhuizen zou ik het niet doen of je moet ze binnen enkele jaren terugverdienen maar de hoge terugleververgoedingen zijn er niet meer.
Ik heb afgelopen november 8780Wp vervangen door 14400Wp a €9000,- , wel zelf gelegd en voor de 8780Wp die uit 5 sets bestond heb ik nog €5000,- gekregen +€1500,- BTW teruggave.
Moet dus nog maar €2500,- terugverdienen en dan is de rest winst, met een terugleveringsvergoeding van €1,09 gaat dat zeer snel, buiten de saldering.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Redenatie is idd een goeie in België waar je niet kan salderen: je zonnepanelen inrekenen op winter, waneer je de energie het hardst nodig hebt. In de zomer kan je dan aan injectietarief verder terugwinnen.

Wat gebeurt er in NL met de overschot na salderen? Even aan rekenen of dat oplevert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Ik denk dat je ook rekening moet houden dat zonnepanelen waardevermeerdering opleveren voor de huidige woning dus je krijgt ook een gedeelte terug.

Op het moment zou ik iedereen aanraden panelen te leggen maar ik ben geen expert.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:52
Het is eigenlijk niet meer dan een eenvoudige rekensom, 10kWp*6 jaar is rond de 60000kWh aan overschot, als de ligging gunstig is dan is het vanaf €0,17 cent terugleververgoeding volledig terugverdiend.

Andere factoren:
- Restwaarde of meerwaarde woning na die 6 jaar
- Ga je EV rijden en dus meer verbruiken?

• Videokeizer
Ja ik vraag me af of de 19 panelen die ik nu net heb laten leggen paar maanden terug het huis al meer waard maken. Ik denk dat dan nóg eens 24 panelen het huis relatief niet heel veel meer waard maken. Het enige wat wel leuk is dat ik het heel leuk vindt om veel panelen te hebben, ik zekerheid denk te kopen, prijsstijgingen van panelen cover, ik ze mee kan nemen dan wel kan laten liggen, en ik lekker veel opwek, ook in de winter. Het is jammer dat het allemaal zo enorm onduidelijk is wat de nabije toekomst brengt. Het is ingewikkeld. Ik ben ook bang dat als ik in de zomer ga teruglever dat ik dan uitgeschakeld wordt vanwege overbelasting, plus ik moet meer woz betalen en het weer aangeven bij de netbeheerder. Lastig hoor, vandaar ook de vraag om advies. Dank.

@n0pe ligging is zuid maar wel af en toe met schaduw, vooral in ochtend en eind middag.
Ev gaat echt nog even duren, maar heb nu Prius plug in 2013, daar rijd ik toch ook al veel elektrisch mee.
Wat ook helpt is dat ik een hele goede betaalbare zonnepanelen legger heb gevonden. Na btw terruggave moest ik voor mijn laatste panelen set, 19 x 400 incl 3 fase omvormer en installatie €6000 betalen. Dat vond ik een hele goede prijs en ik verwacht voor de volgende set ook een mooie prijs. Dat speelt ook mee.

[Voor 24% gewijzigd door Videokeizer op 14-02-2023 15:28]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15
Verhuizen hoeft met zonnepanelen zeker geen nadeel te zijn. Heb mijn huis paar maanden geleden verkocht en had mede door de de 30 zonnepanelen een A+++ label en mensen vroegen super veel naar verbruik enz.

Mocht je in deze jaren nog een auto met stekker erbij kopen dan kan je daar de extra stroom natuurlijk ook voor een deel heel goed nog kwijt.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee