Toon posts:

[Alg] Readme.md, waarmee openen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik kom de laatste tijd steeds vaker software sources tegen waar dan een readme.md bestand bij zit. Veel spul van github o.a.
Maar ik heb nooit begrepen wat dat .md voor extensie is. Het is meestal wel gewoon met een text editor te lezen, maar ik zie ook vaak markup-achtige dingen er tussen staan, en ik heb het idee dat het als platte tekst niet optimaal leest. Kortom: met wat voor soort reader wordt ik geacht dit te lezen?

Beste antwoord (via hneel op 14-02-2023 14:17)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:45
hneel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:00:
Ok, een soort "html light" dus, zeg maar.
Maar het blijft nog even zoeken naar de beste/handigste tool om ze vanuit verkenner mee te openen om te lezen.
Met internet browsers als Chrome of Edge lukt het alvast niet. Mijn favoriete editor is UltraEdit, maar die laat alleen de platte tekst zien.
Met Visual studio code kun je op <CTRL><SHIFT><V> drukken en dan krijg je een real time preview van je markdown.

Verder kun je met pandoc een markdown file omzetten naar word of pdf.

En voor chrome zijn er plugins als
Markdown Preview Plus https://chrome.google.com...fcbhebfnokafefeacimjdckgl
en Markdown Viewer https://chrome.google.com...hmcjmikdlpkmbgfkaikojcbjk

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

.md staat voor markdown, je kunt het gemakkelijkste met een markdown reader werken (gebaseerd op mijn aanname dat je geen IDE-achtige software gebruikt).

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15

FireDrunk

BBG'er
MD staat voor MarkDown, en kan je in diverse tools die speciaal voor ontwikkelaars zijn openen.

Voorbeelden: Visual Studio Code, Atom of IntelliJ IDEA bijvoorbeeld.

Als je echt alleen de basis wil lezen, is Wordpad / Notepad(++) ook prima.

[Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 14-02-2023 13:35]

Even niets...

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Beetje overkill, maar je zou het met iets als Typora kunnen openen, of als je het op GitHub vindt gewoon niet het rauwe bestand openen dan laat hij de geformatteerde versie zien.

Het nadeel is dat de Markdown standaard redelijk beperkt is, en dus veel websites hun eigen 'dialect' gebruiken, wat dan weer niet lekker leest in zo'n editor.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GitHub zelf heeft een renderer voor deze MarkDown-files. Zie bijvoorbeeld https://github.com/home-a...ontend/blob/dev/README.md.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• NESFreak
Dat is markdown: Wikipedia: Markdown

Het is juist de bedoeling dat het ook als text zeer leesbaar is, maar bijvoorbeeld github zelf kan er wat moois van maken.

github: About READMEs

Een readme.md word door github dan ook standaard als hoofdpagina getoond en vaak zijn linkjes in git repository markdown files ook zo bedoeld dat ze werken als je ze via github bekijkt.

[Voor 29% gewijzigd door NESFreak op 14-02-2023 13:38]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Maar het blijft nog even zoeken naar de beste/handigste tool om ze vanuit verkenner mee te openen om te lezen.
Met internet browsers als Chrome of Edge lukt het alvast niet. Mijn favoriete editor is UltraEdit, maar die laat alleen de platte tekst zien.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:05

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Kijk eens naar VS Code. Snel, lightweight, gratis, kan overweg met MarkDown in code en WYSIWYG mode. Duizend keer beter dan een veredelde notepad als ultraedit en kan overweg met talloze formaten dankzij de vele beschikbare extensions.

[Voor 22% gewijzigd door RobIII op 14-02-2023 14:06]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• NESFreak
Met Visual studio code kun je op <CTRL><SHIFT><V> drukken en dan krijg je een real time preview van je markdown.

Verder kun je met pandoc een markdown file omzetten naar word of pdf.

En voor chrome zijn er plugins als
Markdown Preview Plus https://chrome.google.com...fcbhebfnokafefeacimjdckgl
en Markdown Viewer https://chrome.google.com...hmcjmikdlpkmbgfkaikojcbjk

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
NESFreak schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:06:
[...]
Ah, dat is de truuk. Standaard zag ik nog steeds de kale tekst.
(y)

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

Knutselsmurf

LED's make things better

PowerToys bevat ook een MarkDown preview handler:
https://learn.microsoft.c...s/powertoys/file-explorer

- This line is intentionally left blank -

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

UltraEdit heeft een ingebouwde viewer voor markdown. Je kunt zelfs in split-screen modus de opgemaakte versie zien terwijl je het textdocument edit.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En mocht je jezelf afvragen waarom bovengenoemde tools een Markdown-pagina op een vreemde manier weergeven: dat komt doordat er verschillende "flavors" zijn.

https://commonmark.org
https://github.github.com/gfm/

Dit is meestal te zien aan de ondersteuning voor bijvoorbeeld tabellen en dingen zoals checkboxes die soms wel en soms niet werken.

Maar zoals min of meer al eerder werd aangegeven: je hoeft het eigenlijk niet om te zetten. Markdown is er om gelezen te kunnen worden zonder speciale tools. Leesbaarheid met vooral de mogelijkheid om het wat mooier te maken is zo'n beetje het punt van Markdown ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee