Toon posts:

Panelen op plat dak: serie of parallel? Offerteadvies 🙏

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03 20:53
Nu we eindelijk onze dakuitbouw hebben, is ons dakoppervlak uitgebreid en is er ruimte voor meer panelen. Ik wil nog steeds het dak zo vol mogelijk ondanks de salderingspraat. Ik ga ervanuit dat het nog steeds rendabeler is dan iets neerleggen dat overeenkomt met ons huidige vermogen. Hoewel ik hier nog steeds verschillende dingen over lees...
Situatie
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto
Schaduw
Geen. Echter, er is een aircounit geplaatst (en er komt in de toekomst nog een tweede bij) en die staat wat mij betreft helemaal verkeerd. Hij staat dwars op het dak tussen het nieuwe en bestaande dak in. Terwijl ik had aangegeven hem tegen de grens met onze buren te zetten om schaduwval te voorkomen.

In hoeverre ga ik last hebben van de schaduwval?

Ik ga eigenlijk nog steeds vanuit dat ik dit in serie kan leggen. Denkt iemand daar anders over?
Jaarverbruik
3300 maar dit zal de komende jaren nog toenomen (opgroeiende kinderen, meer schermen en koelen/verwarmen met airco)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Tijdens de werkzaamheden voor de opbouw is al electra getrokken door de toevoer van de airco. Ik neem aan dat dit bruikbaar is. Zie rol naast de airco. (en een extra groep in de meterkast)
Budget en doel
Zoals de meesten: zoveel mogelijk afdekken en een rendement creeren op terugleveren.

De kleur van de panelen maakt me niet uit (plat dak), ik wil zo hoog mogelijk rendement per m2. Budget is moeilijk te zeggen, deze offertes liggen alweer een stuk hoger dan een paar maanden terug :X
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wilde het zelf doen, maar er zijn weinig partijen te vinden die alleen de aansluitingen willen doen dus ik kom waarschijnlijk bij een zonneboer uit.
Bijhouden van data
Wenselijk
Reeds verkregen offertes
Offerte 1

Totaal exclusief BTW € 7.864,30

Offerte 2

Offerte 3
Regio
Leiden, Zuid-Holland

Alle reacties

• Aniki
Mag ik deze een kleine bump geven? 😇

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Solar outlet is en webshop met installateur afdeling. Zijn bieden elektrische installatie aan op de site.

Wordt zelf doen dan toch een optie?

En dan natuurlijk kijken of het O-W kan /\/\ voor maximale absolute opbrengst

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Aniki
Ronald schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:00:
Solar outlet is en webshop met installateur afdeling. Zijn bieden elektrische installatie aan op de site.

Met Oost West is het dan logischer om voor parallel te gaan?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:24
Aniki schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Met Oost West is het dan logischer om voor parallel te gaan?
Niet persee maar aan de stroomkabel te zien ben je van micro's uit gegaan.

Op je oude dak past trouwens 12x 460 of zelf 560Wp in O/W opstelling maar ik ken geen installateur die zulke grote panelen legt. Met DIY is dat makkelijker te regelen.
Op het nieuwe dak gaat maximaal 8x 460Wp.Toch lekker, bijna 10 kWp op het dak.

• Aniki
Uszka schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Niet persee maar aan de stroomkabel te zien ben je van micro's uit gegaan.

Op je oude dak past trouwens 12x 460 of zelf 560Wp in O/W opstelling maar ik ken geen installateur die zulke grote panelen legt. Met DIY is dat makkelijker te regelen.
Op het nieuwe dak gaat maximaal 8x 460Wp.Toch lekker, bijna 10 kWp op het dak.
Dat is veel meer dan ik zelf kon uitpuzzelen.

En wat de kabel betreft, hoe dat zo? Ik heb gevraagd aan de electricien om alvast stroom te trekken naar het dak, maar daar zit dan verschil in?

en wat betreft oost west, oost krijg dan wel echt veel minder inval, dan lijkt serie me helemaal niet optimaal?

[Voor 8% gewijzigd door Aniki op 15-02-2023 08:55]

• Aniki
Ronald schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:00:

Ik vraag me af of de plaatsing van de airco nog negatieve gevolgen heeft voor de plaatsing van de panelen. Heeft iemand hier nog een zinnige opmerking over misschien?

• Aniki
@Ronald @Uszka

Zouden jullie nog iets verder kunnen uitweiden over jullie opmerkingen?

hoezo O-W voor maximale absolute opbrengst?
en hoezo is de kabel niet voor serie, wat mankeert eraan?

dank!!

hier een animatie over de schaduwval door de airco, vind dat toch substantieel...

• Aniki
En een offerte die wel voor 18 panelen gaat. Logisch? Vind dat moeilijk inschatten allemaal en best prijzig.

[Voor 7% gewijzigd door Aniki op 21-02-2023 12:18]

• Ronald
Oost west opstelling heeft geen tussenruimte nodig. Zo kunnen er meestal meer panelen geplaatst worden.

Dit is doorgaans dermate veel extra dat het opweegt tegen de iets lagere opbrengst per paneel.

Ik denk dat de offerte met 18 op het grotere dakdeel oost west legt.

Nee de schaduw van de airco is niet substantieel. Ik heb een paneel nog dichterbij een zware schaduw bron liggen… doet ruim 70% … hartstikke rendabel… grind is 0 opbrengst.

Wat betreft kabel: wisselspanning kabel en Solar kabel zijn niet hetzelfde. Alleen bij een nog duurder micro omvormer systeem heb je wisselspanning op het dak nodig.

Prijs is inderdaad nog wat aan de hoge kant… dat komt deels door het hoger geprijsde solaredge… wat met 3 legrichtingen weer een gepaste keuze is. Terugverdienen ga je het zeker !

Wel denk ik dat andere optimizers (s500b) nuttig zouden kunnen zijn. De opstelling lijkt op die van mij, en dat is erg krap voor s440.
Dit zou duidelijk moeten worden met de hulp van het solaredge designer rapport - kun je dat opvragen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:55
Aniki schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:15:
@Ronald @Uszka

hier een animatie over de schaduwval door de airco, vind dat toch substantieel...

[Afbeelding]
Ik vind het niet bepaald substantieel, schaduw over 1 paneel, dat is geen probleem in een serie omvormer, die by-pass diodes zitten met een reden in een paneel.

Over de bekabeling door het dak, met een serie / string hang je normaliter de omvormer binnen op, dan trek je dus je DC-kabels door het dak naar binnen. Met een micro-omvormer heb je juist AC bekabeling door je dakdoorvoer nodig.

• Aniki
Ronald schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:33:
Oost west opstelling heeft geen tussenruimte nodig. Zo kunnen er meestal meer panelen geplaatst worden.

Dit is doorgaans dermate veel extra dat het opweegt tegen de iets lagere opbrengst per paneel.

Nee de schaduw van de airco is niet substantieel. Ik heb een paneel nog dichterbij een zware schaduw bron liggen… doet ruim 70% … hartstikke rendabel… grind is 0 opbrengst.

Wat betreft kabel: wisselspanning kabel en Solar kabel zijn niet hetzelfde. Alleen bij een nog duurder micro omvormer systeem heb je wisselspanning op het dak nodig.

Prijs is inderdaad nog wat aan de hoge kant… dat komt deels door het hoger geprijsde solaredge… wat met 3 legrichtingen weer een gepaste keuze is. Terugverdienen ga je het zeker !

Wel denk ik dat andere optimizers (s500b) nuttig zouden kunnen zijn. De opstelling lijkt op die van mij, en dat is erg krap voor s440.
Dit zou duidelijk moeten worden met de hulp van het solaredge designer rapport - kun je dat opvragen?
Ik ga dat even opvragen. Als het niet in serie ligt, dan maakt de schaduw op 1 paneel niet uit wat ik begrijp. Dan heeft de rest gewoon 100% rendement.

p.s. solaroutlet laat nog op zich wachten qua antwoord

• Aniki
Oilman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:33:
[...]

Ik vind het niet bepaald substantieel, schaduw over 1 paneel, dat is geen probleem in een serie omvormer, die by-pass diodes zitten met een reden in een paneel.

Over de bekabeling door het dak, met een serie / string hang je normaliter de omvormer binnen op, dan trek je dus je DC-kabels door het dak naar binnen. Met een micro-omvormer heb je juist AC bekabeling door je dakdoorvoer nodig.
Tja dan nu de suffe vraag: hoe weet ik welke kabel er nu op het dak ligt?

• Aniki
Heb ook nog een voorstel in serie gehad, maar dan met 13 panelen puur op zuid gericht.

• Aniki
Ronald schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:33:

Nog even hier op terugkomend, in deze opstelling is serie niet aan te raden? Of onmogelijk? Ik begrijp niet helemaal waarom ik een opstelling in parallel zou moeten aanleggen als er geen siginificante schaduw is...

thnx!

• Aniki
Nog een offerte, serie met 2 aparte strings in oost-west. Verkoper zegt dat ze nu 80% deze opstelling verkopen.

Kan weinig vinden over deze omvormer. Helaas willen ze ook niet gebruik maken van huidige dakdoorvoer vanwege garantie :/

• Ronald
Die omvormer zien we heel veel langs komen. Doet het prima

Prima prijs met €1,16/Wp !

Heb je er een legplan bij gekregen?

• Aniki
Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:28:
Die omvormer zien we heel veel langs komen. Doet het prima

Prima prijs met €1,16/Wp !

Heb je er een legplan bij gekregen?
ja dit hebben ze voor ogen:

zit alleen met die doorvoer, ik wil toch graag mijn eigen doorvoer gebruiken, snap niet helemaal waar het garantieverhaal vandaan komt. Wil liever zo min mogelijk gaten in mn dak boren namelijk.

• IplugNplay
  • Laatst online: 12:59
Toch zou ik voor een 3 fase omvormer kiezen met 5700wp, ook met o-w.

• Aniki
IplugNplay schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:46:
Toch zou ik voor een 3 fase omvormer kiezen met 5700wp, ook met o-w.
om welke reden?

• Ronald
@IplugNplay is vergeten dat er vaak maanden en maanden wachttijd is om een aansluiting om te kunnen zetten ;)

Ja met bijna 5kW is 3 fase voorkeur… moet het wel kunnen..

En strings van 7 zijn weer geen goede match voor een 3 fase omvormer… amper 200V string spanning…

Dus ja…

[Voor 25% gewijzigd door Ronald op 12-03-2023 22:53]

• IplugNplay
Ronald schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:51:
@IplugNplay is vergeten dat er vaak maanden en maanden wachttijd is om een aansluiting om te kunnen zetten ;)

Ja met bijna 5kW is 3 fase voorkeur… moet het wel kunnen..

En strings van 7 zijn weer geen goede match voor een 3 fase omvormer… amper 200V string spanning…

Dus ja…
Ik weet niet wat voor aansluiting er zit, dat is geen onderdeel van mijn advies.
Met 6 gaat het ook prima, ligt er aan welke omvormer je neemt.

• Ronald
@IplugNplay advies zonder de topic start te lezen dus… handig.

6x29V op een 3 fase omvormer?
Werkt… maar geen schaduw management van betekenis…

Wat de consequenties daar van zijn mag je even zelf bij je “advies “ schrijven… dat hoort er bij

• IplugNplay
Ronald schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:00:
@IplugNplay advies zonder de topic start te lezen dus… handig.

6x29V op een 3 fase omvormer?
Werkt… maar geen schaduw management van betekenis…

Wat de consequenties daar van zijn mag je even zelf bij je “advies “ schrijven… dat hoort er bij
https://wetten.overheid.n...z=2022-12-18&g=2022-12-18

Gaat punt 5 niet meer op?

• IplugNplay
7x29v = 203 Vmp
Omvormer 3f min: 140v

• Ronald
In de regel is synoniem voor doorgaans.
Het gaat hier om een exact 5kW omvormer. Deze is dus niet groter dan.

Regel 5 is niet van toepassing.

• Ronald
IplugNplay schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:01:
7x29v = 203 Vmp
Omvormer 3f min: 140v
Afhankelijk van vermogen, merk etc.

Een GoodWe 4kW en hoger is 160V start en 180V Vmpp minimum. Ofwel geen schaduw beheer van betekenis.

In de regel - jawel - is een 3 fase omvormer minder geschikt bij deze string lengte.

• Aniki
Kan iemand in lekentaal deze discussie vertalen? 3fase moet worden omgezet door netbeheerder snap ik? De hoeveelheid panelen in bepaalde opstelling is niet/wel optimaal voor 1fase/3fase? :X

• IplugNplay
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Afhankelijk van vermogen, merk etc.

Een GoodWe 4kW en hoger is 160V start en 180V Vmpp minimum. Ofwel geen schaduw beheer van betekenis.

In de regel - jawel - is een 3 fase omvormer minder geschikt bij deze string lengte.
De offerte waar het over 14 panelen ging op oost/west maakt gebruik van: lr5-54hph-415m
en een growatt omvormer 4600
Zij hebben de piek afgevlakt van (14×415)5810 > 4600
Dat is opzich te begrijpen, om niet boven de 5kw te komen.

Maar 20% afvlakken is behoorlijk, dan zou ik zelf een 6kw omvormer willen op 3 fase.
En schaduw vermijden of optimaliseren zodat dat ene paneel alleen uitvalt.

Wellicht passen er wel meer als 14 op.
Ik heb 3 fase omvormers met 6panelen per mppt en ze hebben geen significante uitval, bij de lage zon waarbij je overal schaduw van krijgt is de opbrengst sowieso al nihil.
Dan lijkt het mij beter om de schaduw voor lief te nemen maar de piek ver omhoog te leggen.

• IplugNplay
Aniki schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:35:
Kan iemand in lekentaal deze discussie vertalen? 3fase moet worden omgezet door netbeheerder snap ik? De hoeveelheid panelen in bepaalde opstelling is niet/wel optimaal voor 1fase/3fase? :X
als de totale WP goed boven de 5000 uitkomt lijkt het mij gunstiger om als het kan ook die piekvermogens mee te pakken. En dan kom je bij 3 fase omvormers uit.
Dan is het goed om op tijd de aanvraag te doen aan de netbeheerder.

heb je boven de 5kwp panelen en een lagere omvormer dan vlakt de top af, stel die top is 4600 dan is die 4600 sneller bereikt met 6kwp panelen, maar gedurende de afvlakking loop je dus opbrengst mis.

(oja netbeheerder zouden het liefst zien dat je omvormer de helft van je totale WP is, zodat er minder pieken zijn.. maar dat is een ander verhaal)

En die airco kan toch prima op dat andere dak, die snap ik ook niet van de installateur.

edit:
die met 18 panelen kan je negeren, dat gaat nooit passen.
13 of 14 is meest realistisch.
Optie is wel om voor grotere panelen te gaan in oost/west, in combinatie met 3 fase omvormer.

[Voor 13% gewijzigd door IplugNplay op 13-03-2023 18:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@IplugNplay Het piek vermogen van 14x415W O-W is /exact/ 5kW

Een 6KW omvormer is 100% geldverspilling
een 5kW levert zo goed als niets extra op vergeleken met de 4,6kW

Als ik de simulatie uitvoer met een 3,6kW omvormer zou je maar 0,9% missen.

Ik heb 7kWp op plat dak O-Z-W plat dak en dat kwam op 22 juni maar op 5,12kW op een 5,25kW omvormer.

En onderverdeeld in de 6O, 6W en 8Z panelen (350W)

Dus 3,2kW uit 4,2kWp O-W panelen op het piek moment.
En deze waardes zijn excl omvormer verlies... want het komt uit de optimizer-gelijkspanning statistiek.

Dit gaat om slechts 5,8kWp dus dat gaat pieken op maar liefst 4,5kW...

[Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-03-2023 18:41]

• IplugNplay
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:38:
@IplugNplay Het piek vermogen van 14x415W O-W is /exact/ 5kW

[Afbeelding]

Een 6KW omvormer is 100% geldverspilling
een 5kW levert zo goed als niets extra op vergeleken met de 4,6kW

Als ik de simulatie uitvoer met een 3,6kW omvormer zou je maar 0,9% missen.

Ik heb 7kWp op plat dak O-Z-W plat dak en dat kwam op 22 juni maar op 5,12kW op een 5,25kW omvormer.
[Afbeelding]

En onderverdeeld in de 6O, 6W en 8Z panelen (350W)

[Afbeelding]
Dus 3,2kW uit 4,2kWp O-W panelen op het piek moment.
En deze waardes zijn excl omvormer verlies... want het komt uit de optimizer-gelijkspanning statistiek.

Dit gaat om slechts 5,8kWp dus dat gaat pieken op maar liefst 4,5kW...
dan inderdaad 4600 bij die exacte config. en 5kw omvormer bij 7kwp(14×500wp) zou dan ook genoeg moeten zijn zeg je?

• Ronald
@IplugNplay Zie signature - de screenshots zijn mijn systeem.

• Aniki
weet niet of ik erop zit te wachten om om te bouwen naar 3 fase. Dus dan begrijp ik goed dat WP niet boven 5K uit mag komen omdat die opbrengst toch niet wordt meegenomen.

Dan heeft dat ook invloed op de hoeveelheid panelen en is 14 een goed uitgangspunt? Of misschien zelfs minder maar dan met een hogere wp per paneel.

• Ronald
Wp per paneel boeit niet. Wp per euro wel.

Er mag best meer Wp liggen als de omvormer, gebruikelijk zelfs.

• Aniki
Ronald schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:16:
Wp per paneel boeit niet. Wp per euro wel.

Er mag best meer Wp liggen als de omvormer, gebruikelijk zelfs.
hoe rijm ik dat dan met:

Zij hebben de piek afgevlakt van (14×415)5810 > 4600
Dat is opzich te begrijpen, om niet boven de 5kw te komen.

• Ronald
Je hebt dus in de offerte al meer Wp dan de omvormer. Leg je nog meer op dezelfde omvormer dan gaat het topje er af. Daar kun je behoorlijk ver in gaan voordat je veel kWh mist per jaar... Het aantal uren dat de panelen op het middaguur echt volle bak kunnen leveren is op een paar handen te tellen.

https://www.solar-bouwmar...elp-mijn-systeem-topt-af/

• Aniki
Ronald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:22:
Je hebt dus in de offerte al meer Wp dan de omvormer. Leg je nog meer op dezelfde omvormer dan gaat het topje er af. Daar kun je behoorlijk ver in gaan voordat je veel kWh mist per jaar... Het aantal uren dat de panelen op het middaguur echt volle bak kunnen leveren is op een paar handen te tellen.

https://www.solar-bouwmar...elp-mijn-systeem-topt-af/
ah op die manier... het gaat natuurlijk om de maximale opbrengst op elk gegeven moment. Nu hebben we weinig schaduw maar ik begrijp dat de hoek van de zon ook al effect heeft op de maximale opbrengst.

maar het lijkt me dan wel dat het bijleggen van extra panelen niet maximaal extra oplevert.

ondertussen van de andere partij een offerte gehad in dezelfde opstelling, alleen gebruiken ze JA en Goodwe (en zijn ze 600 euro duurder en op een of andere manier 3fase)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee