Mede crypto mannen en vrouwen,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben al een tijd aan het kijken naar Crypto `s, hoe het werkt, en wat kan je er allemaal mee kan.
Ik heb hier en daar een beetje gemind en wat crypto `s aangekocht om er meer feeling mee te krijgen.
Maar hoe zit het nu precies in elkaar. Daar kan je op internet heel veel over vinden.
Ik ben er de laatste tijd in gedoken. Maar het precies uitzoeken, om tot een goed duidelijk verhaal te komen vind ik best wel lastig.
Ik heb met behulp van verschillende bronnen (Welke ik uiteraard onderaan heb toegevoegd) geprobeerd uit te leggen aan mijzelf hoe het zit. Dit is iets meer dan een a4tje geworden.
Zouden jullie mij kunnen helpen met het corrigeren van deze uitleg waar ik fout zit of het verkeerd uitleg. Voor mij is het de kunst is om het zo laag drempelig te houden zodat ik het ook aan mijn vriendin kan uitleggen bijvoorbeeld.
En misschien zijn er ander eer ook baad bij.
Disclaimer
Ik ben geen docent Nederlands
en dat zal je ook vast zien aan de tekst. Ik hoop dat je me daar niet op afschiet maar ben zeker geïnteresseerd in correctie.
Alvast harstikke bedankt voor jullie hulp.
Crypto Blockchain
(Secure Hash Algorithm-(256 x 0tjes en 1tjes)) vaak worden deze 0tjes en 1tjes omgezet in een hexadecimale waarde. Er zitten meerdere transacties in dit block (ongeveer 2100 transacties). Het aantal transacties schommelt per blok. Dit blok is nog niet geverifieerd en kan nog niet worden toegevoegd aan de Blockchain. Nu komt de miner in beeld.
Als het blok gevuld is met verschillende transacties wordt er een hash algoritme uitgevoerd, waar dan een 256-bits (hexadecimale) waarde uitkomt. Als er iets zou veranderen in dat blok, dan zou de uitkomst van de SHA-256 hash waarde ook veranderen. De miner gaat proberen deze wiskundige puzzel (de hash) proberen op te lossen door te gokken om toegang te krijgen tot dit blok waar de transactie inzit van Jan die 1 Bitcoin overmaakt naar Piet. Het is niet heel ingewikkeld om deze berekening te doen maar het blijft gokken. Hier is veel rekenkracht voor nodig om heel snel deze (niet ingewikkelde) gokjes te doen.
In feite is het een soort loterij. Er zit namelijk geen logica achter. Iedere miner moet gokken welke bit het is om het wachtwoord te ontcijferen van dat blok.
Maar nog even terug naar de winnaar. De winnende miner krijgt dan Bitcoin als beloning. Maar daarvoor moet de miner wel veel werk verrichten. Ongeveer iedere 10 minuten wordt er een nieuw blok aan het netwerk van Bitcoin toegevoegd, en hier zitten gemiddeld 2100 transacties in verwerkt. Het aantal transacties schommelt echter per blok.
Een alternatieve is Proof of Stake (PoS). Hierbij word er geen gebruik meer gemaakt van miners. Ethereum is in 2021 overgestapt van PoW naar PoS. Dit is gedaan om iets te doen aan het verbruik van stroom. Dit is iets voor misschien een andere keer
Bronnen:
https://allesovercrypto.nl/
https://www.youtube.com/@WhiteboardCrypto
https://emn178.github.io/online-tools/sha256.html
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben al een tijd aan het kijken naar Crypto `s, hoe het werkt, en wat kan je er allemaal mee kan.
Ik heb hier en daar een beetje gemind en wat crypto `s aangekocht om er meer feeling mee te krijgen.
Maar hoe zit het nu precies in elkaar. Daar kan je op internet heel veel over vinden.
Ik ben er de laatste tijd in gedoken. Maar het precies uitzoeken, om tot een goed duidelijk verhaal te komen vind ik best wel lastig.
Ik heb met behulp van verschillende bronnen (Welke ik uiteraard onderaan heb toegevoegd) geprobeerd uit te leggen aan mijzelf hoe het zit. Dit is iets meer dan een a4tje geworden.
Zouden jullie mij kunnen helpen met het corrigeren van deze uitleg waar ik fout zit of het verkeerd uitleg. Voor mij is het de kunst is om het zo laag drempelig te houden zodat ik het ook aan mijn vriendin kan uitleggen bijvoorbeeld.
En misschien zijn er ander eer ook baad bij.
Disclaimer
Ik ben geen docent Nederlands

Alvast harstikke bedankt voor jullie hulp.

Crypto Blockchain
Proof of Work (PoW)
Consensus algoritme
De blockchain bestaat uit verschillende deelnemers, die ervoor zorgen dat transacties verwerkt kunnen worden. Dit moet natuurlijk wel allemaal in goede banen begeleid worden. Anders wordt het immers een mooi rommeltje. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een consensus algoritme, dat zorgt voor de samenwerking binnen de blockchain. Voorbeeld hiervan is: dat er is niet een persoon die transacties goed keurt maar dit is een groep met mensen die dit individueel doen (en elkaar niet kennen).Secure Hash Algorithm
Een block dat is aangemaakt is gevuld met een transactie van A naar B, bijvoorbeeld een transactie van Jan die 1 Bitcoin naar Piet overmaakt. Deze transactie wordt versleuteld met (in geval van Bitcoin) met het protocol SHA-256(Secure Hash Algorithm-(256 x 0tjes en 1tjes)) vaak worden deze 0tjes en 1tjes omgezet in een hexadecimale waarde. Er zitten meerdere transacties in dit block (ongeveer 2100 transacties). Het aantal transacties schommelt per blok. Dit blok is nog niet geverifieerd en kan nog niet worden toegevoegd aan de Blockchain. Nu komt de miner in beeld.
Miner
Miners zijn machines binnen een Proof of Work blockchain die de transacties valideren en dan de blokken toevoegen aan de blockchain na controle van de nodes. Dan is deze transactie vastgelegd voor de rest van de tijd. Hier kan niets meer aan veranderd worden. We gaan het verder uitleggen.Als het blok gevuld is met verschillende transacties wordt er een hash algoritme uitgevoerd, waar dan een 256-bits (hexadecimale) waarde uitkomt. Als er iets zou veranderen in dat blok, dan zou de uitkomst van de SHA-256 hash waarde ook veranderen. De miner gaat proberen deze wiskundige puzzel (de hash) proberen op te lossen door te gokken om toegang te krijgen tot dit blok waar de transactie inzit van Jan die 1 Bitcoin overmaakt naar Piet. Het is niet heel ingewikkeld om deze berekening te doen maar het blijft gokken. Hier is veel rekenkracht voor nodig om heel snel deze (niet ingewikkelde) gokjes te doen.
Beloning
Degene die goed gokt zal de winnaar zijn. Hij mag nu het block gaan valideren. Op het moment dat een miner klaar is, gaan de nodes in het netwerk een controleren uitvoeren of alles wel klopt. Is het bedrag echt afgeschreven bij Jan en is deze bij geschreven bij Piet, enz. Dit doen ze op basis van het Byzantine Fault Tolerance (BFT) principe: minimaal 51% van het netwerk moet het er mee eens zijn voordat er iets gebeurt. Wanneer de uitkomst is goedgekeurd, mag de miner zijn eigen transacties (beloning voor het gokken) samenvoegen aan een nieuw blok, en vervolgens wordt het gevalideerde blok aan de blockchain toegevoegd.In feite is het een soort loterij. Er zit namelijk geen logica achter. Iedere miner moet gokken welke bit het is om het wachtwoord te ontcijferen van dat blok.
Maar nog even terug naar de winnaar. De winnende miner krijgt dan Bitcoin als beloning. Maar daarvoor moet de miner wel veel werk verrichten. Ongeveer iedere 10 minuten wordt er een nieuw blok aan het netwerk van Bitcoin toegevoegd, en hier zitten gemiddeld 2100 transacties in verwerkt. Het aantal transacties schommelt echter per blok.
Controversieel
PoW ligt wat onder vuur. Dit komt omdat het “minen” veel heel veel stroom en geld kost. Je moet een goede PC hebben met een sterke grafische kaart die deze gokjes snel en efficiënt kan uitvoeren. Miners maken vaak een minig-rig met een uitgeklede computer die 6 tot 9 grafische kaarten hebben aangesloten. Dit is erg kostbaar. Deze grafische kaarten gebruiken veel stroom. En met de huidige stroomprijzen is dit voor een normaal huishouden niet te betalen. Daarom worden door verschillende partijen datacenter gebruikt in regio’s waar de stoom goedkoop is.Een alternatieve is Proof of Stake (PoS). Hierbij word er geen gebruik meer gemaakt van miners. Ethereum is in 2021 overgestapt van PoW naar PoS. Dit is gedaan om iets te doen aan het verbruik van stroom. Dit is iets voor misschien een andere keer
Bronnen:
https://allesovercrypto.nl/
https://www.youtube.com/@WhiteboardCrypto
https://emn178.github.io/online-tools/sha256.html