sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• Jan van Galen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-03 10:42
Dag Tweakers,

Ik ben benieuwd hoe ik als datawetenschapper het best in de wereld van web development kan duiken?

De reden dat ik dit vraag is dat er zowel offline als online duizenden web development cursussen worden aangeboden, vaak gericht op complete beginners. Echter, mijn achtergrond is een universitaire bachelor in informatica en een master in Data Science. Ik heb me alleen nooit bezig gehouden met web development pur sang. Mijn studie was voornamelijk gericht op het academisch/technisch vlak, en ik ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met academisch programmeren. Dit betekent dat vrijwel al mijn projecten zich bevinden op het vlak van statistische/econometrische analyses en machine learning (voornamelijk NLP en computer vision), met C, python en R.

Het lijkt mij enorm leuk om mijn creativiteit kwijt te kunnen met het maken van web applicaties, waardoor ik dus niet alleen maar met mijn technische analyses bezig ben, maar ook skills heb om deze analyses te presenteren via zelfgemaakt websites of web applicaties.

Het probleem is alleen dat ik echt geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb een goede beheersing van html en css, maar niet van javascript. Online word ik doodgegooid met hippe technologieën als Rust, Node.js, React, maar ik heb geen idee wat dit zijn en waar ik dit voor nodig heb. Daarnaast heb ik het gevoel dat veel "bootcamps" voornamelijk gericht zijn op personen die nog helemaal geen programmeerervaring hebben.

Het advies wat ik heb gekregen is daarnaast ook conflicterend, wat niet meehelpt. Sommigen adviseren mij om een serverside taal als PHP te leren van scratch, dan zou ik de beste basis kunnen leggen en vanuit daaruit weer nieuwe technologieën leren. Andere vertellen mij om dat juist niet te doen en me te beperken tot een python web framework als Django of Flask, omdat ik al zeer bekend ben met python.

Natuurlijk realiseer ik me dat het ook erg afhangt van wat ik precies wil maken, "web development" is immers een breed begrip. Voor mij is het belangrijkste om de vrijheid te hebben om mijn data-analyses interactief te kunnen presenteren op een meer uitgebreide/flexibelere manier dan nu mogelijk is met tools als bokeh/plotly/dash, etc., en uiteindelijk mooie interactieve websites te kunnen bouwen.

Ik hoop dat jullie mij een bepaalde cursus kunnen aanbevelen, ervaringen kunnen delen, of misschien kunnen adviseren wat ik moet kunnen leren.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 13:45
Beginnen met HTML/css, mogelijk JavaScript. En dan zou ik daarna Django oppakken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-03 22:41
Wat DiedX zegt. FreeCodeCamp is wat mij betreft een mooie start voor beginners. Check dit blogstukje even:

https://www.freecodecamp....-roadmap-web-development/

Lezen blijft lastig. Je hebt al goede HTML kennis.

Veel frontenders gebruiken een javascript framework als Vue.js, Angular (let op niet AngularJS, dit is oud) of ReactJs. Ik zou me richten op 1 van deze 3 en van daar uit youtube af gaan speuren.

[Voor 42% gewijzigd door KoningsGap op 14-02-2023 11:19]

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 21:44
Voor het leren van Javascript kan je kijken naar https://www.codecademy.com/learn/introduction-to-javascript
Begin met de basis en ga daarna pas kijken naar dingen als React.

Voor data visualisatie is https://d3js.org/ een mooie om naar te kijken.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-03 21:37
Ik zou javascript oppakken en vervolgens Angular die typescript (superset van javascript) gebruikt.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:36
Basiskennis op doen met html + css + javascript. Pak daarna een frontend framework erbij zoals Angular. Daarna een beetje back-end met nodejs zodat je dan full stack kennis op doet.

Niet aan Rust beginnen. Heeft niks te maken met web development. Je kunt er wel een server mee schrijven tho.

• FMG
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03 17:57
Ik had deze cursus gedaan en vond hem heel goed.

https://www.udemy.com/cou...web-development-bootcamp/

Tip: als udemy cursus hoger dan 15 euro kost kan je vaak met in private venster naar de site en dan krijg je ineens een 15 euro prijs.

[Voor 36% gewijzigd door FMG op 14-02-2023 13:05]

• Jan van Galen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-03 10:42
Zeer veel dank voor alle reacties, zeer waardevol!

Als ik het zo lees, dan is het essentieel dat ik ervoor moet zorgen dat ik eerst een goede basis heb ik javascript, en vanuit die basis ga werken met een javascript framework. Een redelijke basis van html/css heb ik al.

Ik vraag me af of er nog een verschil zit in de hierboven genoemde js frameworks (i.e. vue.js, angular, react.js)?

@Tranze d3js heb ik vaak voorbij zien komen. De voorbeelden in de documentatie zien er zeer gelikt uit. Raad jij het me aan om eerst aan mijn basiskennis van js te werken, of is d3js iets waar ik al meteen in kan duiken?

@DiedX Is Django iets wat je zou aanbevelen naast js? Is het iets waar js voor nodig is, of is het een vervanging daarvan?

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 21:44
@Jan van Galen een goede basis van JS is het halve werk. Dan snap je de voorbeelden van d3 ook beter.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-03 21:37
Jan van Galen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:28:
Zeer veel dank voor alle reacties, zeer waardevol!

Als ik het zo lees, dan is het essentieel dat ik ervoor moet zorgen dat ik eerst een goede basis heb ik javascript, en vanuit die basis ga werken met een javascript framework. Een redelijke basis van html/css heb ik al.

Ik vraag me af of er nog een verschil zit in de hierboven genoemde js frameworks (i.e. vue.js, angular, react.js)?

@Tranze d3js heb ik vaak voorbij zien komen. De voorbeelden in de documentatie zien er zeer gelikt uit. Raad jij het me aan om eerst aan mijn basiskennis van js te werken, of is d3js iets waar ik al meteen in kan duiken?

@DiedX Is Django iets wat je zou aanbevelen naast js? Is het iets waar js voor nodig is, of is het een vervanging daarvan?
In Angular kan je hele (enterprise) webapplicaties maken, aangezien bijna alles in die framework zit. Daardoor is het wel erg 'opinionated', dus hoe je bepaalde dingen in die framework gebruikt zijn al vastgelegd door Angular. React en Vue zijn in die zin wat flexibeler, maar bieden dan ook minder out of the box vanuit de framework.

Leuke feitjes: Angular is gecreëerd door Google en React door Facebook. Vue.js was gecreëerd door een persoon, maar wordt nu door de community beheerd.

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 22:29

Omega Supreme

The God of Death

Even een reality check. Voor je op het niveau bent dat je de data beter kan presenteren als met plotly/dash ben je wel enige tijd verder, dat is een flinke tijdsinvestering.

Weet je zeker dat je niet teleurgesteld afhaakt als het 'te langzaam' gaat?

En heb je al Plotly met Flask geprobeerd ipv Dash?

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03 16:38
Backend: FastAPI (aangezien je al bekend bent met Python). Supersimpel, goede documentatie en erg goed.
Frontend: Vue. Simpeler/laagdrempeliger dan React maar niet minder krachtig. Angular doet niemand voor zijn lol, zou ik daarom niet aanraden.

In tegenstelling tot wat anderen hier beweren raad ik je aan om niet eerst in HTML of Javascript te duiken. Dan ben je lang bezig met de theorie leren, hetgeen niet zo motiverend is. Het beste is gewoon om meteen te beginnen om een applicatie te bouwen met Vue en FastAPI, je komt er dan vanzelf achter wanneer je tekort komt qua kennis op het gebied van Javascript of CSS en dat kan je dan gewoon even Googelen. Als je universitair geschoold bent en al programmeerervaring hebt is dat helemaal niet zo spannend.

Gewoon beginnen met Vue/FastAPI en als je vastloopt weet je dat je moet Googelen. Niet dagen spenderen aan de theorie van Javascript terwijl je misschien frameworks gaat gebruiken waarbij je vooral de API van het framework gebruikt i.p.v. pure JS.

[Voor 18% gewijzigd door TMC op 14-02-2023 22:41]

• DiedX
Tranze schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:50:
@Jan van Galen een goede basis van JS is het halve werk. Dan snap je de voorbeelden van d3 ook beter.
Ts, precies dit. Je legt de lat in Django lager, omdat je weet hoe andere componenten samenhangen.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:13
TMC schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:36:
Frontend: Vue. Simpeler/laagdrempeliger dan React maar niet minder krachtig. Angular doet niemand voor zijn lol, zou ik daarom niet aanraden.
Exact dit als TS het wil houden bij wat hij zegt, maar stiekem denk ik dat velen van ons die starten toch wel wat dromen hebben om 'echt' iets neer te zetten. Dus daartegenover zet ik dan graag dat Angular toch wel bij de meeste grote bedrijven de standaard is in Nederland closely followed by React bij startups/middelgrote bedrijven die wat flexibeler lijken te zijn. Althans dat is mijn n=1 ervaring binnen de detacheringswereld, maar ik zou graag ongelijk willen krijgen door statistieken die ik nog niet gevonden heb. Dat gezegd hebbende zou ik dus in het midden gaan zitten en React kiezen.

Ik doe Angular overigens wel voor mij lol, maar ik herken dit soort opmerkingen van de werkvloer. Ik vind het alleen altijd inspirerender als fans van een framework positief kunnen vertellen over het framework waarvan ze fan zijn, niet de focus op het naar beneden praten van een ander framework :+

@Jan van Galen Hoe ik als timmerman van kozijnen het best in de wereld van de keukenmakerij kan duiken. Antwoord daarop is net zoals elke andere beginner beginnen bij het begin, omdat je al wat weet zul je er waarschijnlijk sneller doorheen lopen en bepaalde dingen kunnen overslaan. Je hebt geen ander startpunt, je leert waarschijnlijk alleen sneller.

Ik denk dat als je 1 van de drie genoemde frameworks kiest en daarop vastbijt en niet steeds gaat switchen (valkuil van velen) dan moet dat goedkomen.

Ik vind youtube en online courses vaak saai en langzaam, maar gewoon een paar geschreven tutorials doorlopen en vervolgens gaan grinden met een super simpel projectje en ik leer precies wat ik wil. Dan vanzelf trek je bij jezelf aan de bel en denk je 'ho ik doe nu 2x deze observable, maar ik snap er eigenlijk niet het fijne van' en dan doe je even een mini onderzoekje. Ik vind deze aanpak het meeste lijken op werkend leren, iets wat mij veel beter ligt. Desalniettemin had ik ook een collega die niks op papier kreeg voordat hij precies doorgrond had wat hij eigenlijk deed, dus het is zeker een persoonsgebonden voorkeur.

Succes!

• ruige-test
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-03 14:40
Velen zullen het niet met mij eens zijn; maar ik zou anno 2023 PHP niet meer gaan leren. Alles op het web begint langzaam Javascript te worden, dus ik zou je vooral focussen op Javascript. Nieuwe projecten zullen voornamelijk in Javascript gebouwd worden en steeds minder met PHP. Ik wil niet zeggen dat er geen werk te vinden is in PHP, maar als je doel is om je eigen creativiteit kwijt te kunnen ben je denk ik beter af met JS.
Dat gezegd hebbende zou ik dus ook niet een backend taal/framework (zoals Flask/Django) gaan leren, want dan kan je ook niet echt je creativiteit kwijt.
Zoals mensen hierboven al aangeven, begin lekker met een JS framework zoals React, Vue of Angular. Als je op begeven moment vastloopt dat je niet alles kan bouwen wat je wilt bouwen zonder backend, ga dan eens orienteren naar een backend taal/framework. Tegen die tijd ken je JS beter en wil je misschien voor NodeJS gaan. Django/Flask zijn ook goede alternatieven.

Succes met leren! Het is een leuke skill om te hebben :)

• DiedX
@ruige-test Ik weet niet of ik het hier volledig met je eens ben. Django, alla, maar Flask is echt wel redelijk hardcore, dus ik zie niet zo goed in waarom je creativiteit hier niet in kwijt kan.

De sprong naar node ben ik het dénk ik wel mee eens.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:49
TMC schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:36:
Zie hier de reden waarom er zoveel front-end frameworks bestaan :+ Angular dwingt je in ieder geval om een redelijke structuur aan te houden en er zit een hele hoop standaard in. React moet je naar mijn mening toch meer zelf opzetten en ben je dependent op allerlei packages die dan weer heel verlept samenwerken. Om maar niet te beginnen over de potentiële struggle die je inloopt als je React gaat combineren met NextJS en NX.

Nee ik kan prima voor mijn lol met Angular werken :)

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:17
Richh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Zie hier de reden waarom er zoveel front-end frameworks bestaan :+ Angular dwingt je in ieder geval om een redelijke structuur aan te houden en er zit een hele hoop standaard in.
Juist hierdoor is Angular veel te zwaar en log.

Voor TS zou ik aanraden om te kijken naar Vue. Zoals eerder aangegeven super laagdrempelig en redelijk eenvoudig aan te leren. Als je al bekend en ervaren bent met CSS, kan het ook niet kwaad om je in een CSS framework te verdiepen zoals Tailwind. Want zeg nou eerlijk: wie schrijft er voor zijn lol CSS, zonder het wiel steeds opnieuw uit te vinden wat al miljoenen mensen hebben gedaan.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:00
Jan van Galen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:12:
Natuurlijk realiseer ik me dat het ook erg afhangt van wat ik precies wil maken, "web development" is immers een breed begrip. Voor mij is het belangrijkste om de vrijheid te hebben om mijn data-analyses interactief te kunnen presenteren op een meer uitgebreide/flexibelere manier dan nu mogelijk is met tools als bokeh/plotly/dash, etc., en uiteindelijk mooie interactieve websites te kunnen bouwen.
Er is een enorm onderscheid tussen 'programmeren' en 'werken als een programmeur'. Dat laatste omvat namelijk ook ontwerp, code review, CI/CD pipelines, en allerlei architectuurconstructies die je bij het hobbyen alleen in de weg zitten.

Dat is een beetje het verschil tussen een pleister plakken thuis, en een pleister plakken als verpleegkundige, waarbij je het zorgdossier moet bijwerken, en allerlei verzekeringsformulieren moet invullen in drievoud.

Als hobbyist is er niets op tegen om allerlei dingen te doen waar professionals hun neus voor ophalen. Dat is ook een stuk leuker.

Ik zou in de eerste plaats gewoon proberen of je met javascript wat animaties en visualisaties kunt schrijven, gewoon met de kennis van je opleiding, en je ervaring in Python.

Daarna kun je je kennis uitbouwen zo ver als je wil. Maar ik zou er niet te ver in gaan, webdevelopment is nogal geestdodend.

• ruige-test
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-03 14:40
DiedX schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:40:
@ruige-test Ik weet niet of ik het hier volledig met je eens ben. Django, alla, maar Flask is echt wel redelijk hardcore, dus ik zie niet zo goed in waarom je creativiteit hier niet in kwijt kan.

De sprong naar node ben ik het dénk ik wel mee eens.
Wat ik vooral bedoel met creativiteit niet kwijt kunnen is dat als je backend systemen gaat bouwen je niks visueels aan het maken bent. In die zin ben je niet echt creatief bezig naar mijn mening. Maar dat is maar vooral hoe je het woord creatief interpreteert.
Flask is inderdaad wel redelijk hardcore

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:13
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:58:
[...]
Maar ik zou er niet te ver in gaan, webdevelopment is nogal geestdodend.
Wat is er geestdodend aan en t.o.v. wat eigenlijk? Vanuit welke positie zeg je dit? :+

Als ik geestdodend hoor denk ik terug aan mijn zomer baantjes, als ik aan frontend developers denk die e.g. async bezig zijn en mooie oplossing bedenken dan durf ik er niet de stempel 'geestdodend' op te plakken.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-03 22:47
Veel mensen beginnen over javascript en frameworks en dergelijke en ik heb zoiets van, waarom?

Als het doel is om data te visualiseren dan heb je daar geen tot weinig javascript voor nodig. Dat ga je pas nodig hebben als je wilt dat mensen interactie kunnen hebben met jouw data zonder dat dit via de backend afgehandeld hoeft te worden.

Begin klein, zorg ervoor dat je een web framework zoals Django kan gebruiken om op basis van jouw data statische HTML te genereren die je vervolgens via CSS van styling kan voorzien. Vanaf daar kan je kijken wat je nog meer nodig hebt, of je bijvoorbeeld bepaalde parameters hebt waarvan het leuk zou zijn voor een bezoeker om hier mee te kunnen spelen en dat je dit zonder tussenkomst van de server wilt afhandelen.

Dat gezegd hebbende, het kan veel tijd schelen om een data visualisatie javascript component/library te gebruiken, die verlangen veelal dat je data in een bepaald formaat in de html aanwezig is en hebben een klein beetje javascript code nodig om te werken, maar dat staat als het goed is beschreven in de documentatie. Dus de absolute basis van javascript begrijpen kan geen kwaad.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03 16:38
Ionicawa schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:47:
Veel mensen beginnen over javascript en frameworks en dergelijke en ik heb zoiets van, waarom?

Als het doel is om data te visualiseren dan heb je daar geen tot weinig javascript voor nodig. Dat ga je pas nodig hebben als je wilt dat mensen interactie kunnen hebben met jouw data zonder dat dit via de backend afgehandeld hoeft te worden.
Daar ben ik het mee eens. Ik vind hier TS wat verwarrend in zijn vraag, want visualisaties middels Javascript maken is iets anders dan echt 'webapplicaties' maken.

Voor alleen visualisaties heb je aan JS voldoende, voor webapplicaties (waarbij er ook echt interactie is met de gebruiker) denk ik niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee