sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Vraag

• Vulchare
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 10:44
Hi all,

In de zoektocht naar zonnepanelen heb ik inmiddels 9 offertes gekregen, sommige van dezelfde partij maar dan serie of parallel geschakeld. Het enige waar ik sterk over twijfel zijn de garantievoorwaarden. Een lokale partij geeft aan dat ik voor garantie bij de fabrikant moet zijn (offerte 2), terwijl een landelijke partij dit weer volledig op zicht neemt (offerte 7/8).

De voorkeur gaat nu in ieder geval uit naar offerte 7, serie geschakeld, goede garantievoorwaarden en een goede prijs.

Waar ik verder nog wel vragen over heb is de geluidsproductie van de omvormer. Deze zou in de kast komen met de CV-ketel, welke zo'n 1-2 meter van ons bed ligt. In hoeverre kan ik daar storing van ondervinden?
Foto's
Schaduw
Het is een plat dak en geen bomen in de buurt die voor schaduw zorgen.
Jaarverbruik
Ongeveer 3500-4000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Budget van grofweg 6.500. Het doel is rendement, omdat ons vaste energiecontract binnen een jaar afloopt.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles wordt uitbesteed.
Bijhouden van data
In het begin vast leuk, maar geen noodzaak.
Reeds verkregen offertes
https://tweakers.net/i/cXgYiFMko158ozfMC2_WZd8TnVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttLNS8KKgkgjjmEyqrehXq9h.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom geen van dit grote aantal offertes een oost-west /\/\ opstelling aanbiedt is weer een raadsel.

Hiermee kun je meer opbrengst realiseren omdat geen tussenruimte nodig is. Wel iets lagere opbrengst oost paneel, maar meer absoluut mogelijk.

Omvormers zijn overwegend stil. Alleen de relais bij opstarten zijn te horen.
Omvormer in kast is mogelijk niet handig. Bij vollast komt er toch warmte vanaf… richting 2% van de productie…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vulchare schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:12:
Een lokale partij geeft aan dat ik voor garantie bij de fabrikant moet zijn (offerte 2)
Dat mag niet:
Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Het kan wel zo zijn dat je als consument er soms zelf voor kiest om direct naar een fabrikant te stappen (zo gaat een harde schijf vervangen vaak sneller via de fabrikant dan de winkel). Maar als verkoper tegen een consument zeggen dat hij bij problemen niet de aangewezen persoon is en dat je het alleen met de fabrikant kunt oplossen, is niet toegestaan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:23
Ik was eerst ook bang voor het geluid van de omvormer en de afstand tot onze slaapkamer. Gelukkig schijnt er 's nachts geen zon en staat de omvormer dan dus ook uit en maakt dus ook geen geluid.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

ericplan

5180 Wp PV

Waar loopt de erfgrens op het dak? En wat staat er allemaal op het dak? Kun je nog pijpjes wegsaneren? Of onder panelen laten uitsteken?

A'dam ZonPHP PVOutput

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:57
Ik vind het al knap dat je er 9 hebt...

• Vulchare
Ronald schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:22:
Waarom geen van dit grote aantal offertes een oost-west /\/\ opstelling aanbiedt is weer een raadsel.

Hiermee kun je meer opbrengst realiseren omdat geen tussenruimte nodig is. Wel iets lagere opbrengst oost paneel, maar meer absoluut mogelijk.

Omvormers zijn overwegend stil. Alleen de relais bij opstarten zijn te horen.
Omvormer in kast is mogelijk niet handig. Bij vollast komt er toch warmte vanaf… richting 2% van de productie…
Wat is een beter plek voor de omvormer? Buitenshuis? Op het dak?
Gizz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Dat mag niet:

[...]

Het kan wel zo zijn dat je als consument er soms zelf voor kiest om direct naar een fabrikant te stappen (zo gaat een harde schijf vervangen vaak sneller via de fabrikant dan de winkel). Maar als verkoper tegen een consument zeggen dat hij bij problemen niet de aangewezen persoon is en dat je het alleen met de fabrikant kunt oplossen, is niet toegestaan.
Klopt, maar een leverancier die er al zo in staat doe ik liever geen zaken mee. Mocht garantie een kwestie zijn, dan wordt het claimen al een gedoe ook al heb ik gelijk.
rjce schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:39:
Ik was eerst ook bang voor het geluid van de omvormer en de afstand tot onze slaapkamer. Gelukkig schijnt er 's nachts geen zon en staat de omvormer dan dus ook uit en maakt dus ook geen geluid.
En hoe ervaar je dit met uitslapen na zonsopgang? Merk je er veel van als de omvormer aanslaat?
ericplan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:40:
Waar loopt de erfgrens op het dak? En wat staat er allemaal op het dak? Kun je nog pijpjes wegsaneren? Of onder panelen laten uitsteken?
Dan zou ik echt het dak op moeten, maar het aircosysteem kan ik niet verplaatsen. De pijpjes kunnen mogelijk wel onder de panelen komen, watvoor voordeel zou dat opleveren behalve plek voor meer panelen?
ds23man schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:41:
Ik vind het al knap dat je er 9 hebt...
Vier van dezelfde leverancier, dan gaat het snel ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja dat scheelt wel dat de meeste leveranciers meerdere opties geven, ik dacht ook dat je er negen had laten komen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vulchare
Marzman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:57:
Ja dat scheelt wel dat de meeste leveranciers meerdere opties geven, ik dacht ook dat je er negen had laten komen :)
Dat was ook wat me een beetje tegenviel. Er is er maar 1 echt in persoon langsgeweest. De rest is allemaal telefonisch gedaan...

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 19:23
Vulchare schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Wat is een beter plek voor de omvormer? Buitenshuis? Op het dak?

[...]

Klopt, maar een leverancier die er al zo in staat doe ik liever geen zaken mee. Mocht garantie een kwestie zijn, dan wordt het claimen al een gedoe ook al heb ik gelijk.
[...]

En hoe ervaar je dit met uitslapen na zonsopgang? Merk je er veel van als de omvormer aanslaat?
[...]

Dan zou ik echt het dak op moeten, maar het aircosysteem kan ik niet verplaatsen. De pijpjes kunnen mogelijk wel onder de panelen komen, watvoor voordeel zou dat opleveren behalve plek voor meer panelen?
[...]

Vier van dezelfde leverancier, dan gaat het snel ;)
Meeste kabaal maakt de omvormer (bij mij toch) als hij vol aan het werk is, dat is nog niet in de ochtend. Ik heb er geen last van op de slaapkamer. Slaapkamer deur staat ook gewoon open, deur van het CV hok is wel dicht. Afstand zal een meter of 3 zijn.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

ericplan

5180 Wp PV

@Vulchare De kleur van de dakbedekking suggereert dat de erfgrens geen rechte lijn is. En als je door een slimme opstelling over pijpjes heen meer panelen kwijt kan, dan is dat toch winst?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Vulchare
De keuze wordt dan offerte 7 met de toevoeging dat we ook gelijk kijken of er misschien een extra paneel bijgeplaatst kan worden.

Bedankt voor alle antwoorden/tips!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 15:31

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

9 offertes, en niemand biedt SMA aan als omvormer? Bijzonder...

Professioneel Heftruck Syndroom

• KanedaNLD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-03 15:01
NeFoRcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:46:
9 offertes, en niemand biedt SMA aan als omvormer? Bijzonder...
Volgens mij hebben de bij SMA nog steeds leveringsproblemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee