Toon posts:

Smart home devices snel kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Ik maak gebruik van Home Assistant op een prima Raspberry Pi met SSD. Dat draait aardig vlotjes. Hier en daar wel wat mankementen, maar dat is meer voor het HA topic.

Een smart home heb ik om 4 redenen:
  1. Gemak --> veel automatiseringen dus minder benodigde handelingen
  2. Duurzaamheid - -> energiebesparing en slimmer en bewuster leven, ivm productie & logistiek wel langere termijn
  3. Veiligheid --> Deurbel met camera, automatiseringen met de lampen
  4. Kostenbesparing --> energiebesparing dus kostenbesparing, ivm investering wel langere termijn
Ik gebruik HA voornamelijk om zo sensor/device agnostisch te kunnen zijn. Zo heb ik
  • Lampen, knoppen en motion sensoren van Ikea
  • Temperatuur sensoren van Xiaomi aqara
  • Smart plugs en switches van Shelly
  • Thermostaat van Honeywell
  • Laadpaal van Eeasee Home
  • Deurbel van Ring
In het verleden ook dergelijke smart plugs van Ikea gehad

Echter, ik merk dat veel van deze devices vrij snel kapot gaan. Lampen van Ikea (3 tal) zijn ineens niet meer bereikbaar, kan ze wel resetten maar blijven onbereikbaar. Ikea smart plugs overlijden na minder dan een jaar en een van de Shelly smart plug is zojuist na 13 maanden overleden.

De snelheid waarmee dergelijke devices kapot gaan heeft niet echt een positief effect op minstens 3 van de 4 hoofdredenen voor een smart home (voor mij). Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie hier ook last van of doe ik iets verkeerd?

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

Alle reacties

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 09:14
Dit komt mij niet bekend voor. Ikea is ook typisch een zaak die daar inmiddels wel werk van had gemaakt als ze al die apparaten onder garantie terug blijven krijgen.

Wellicht je electra in huis eens in de gaten houden? Heb je wellicht voltagepieken of een ander mankement dat (gevoelige) electronica beinvloedt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

crimby schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:13:
Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie hier ook last van of doe ik iets verkeerd?
Geen last van. Ik heb 77 zigbee-devices (zowel op batterij als netvoeding) die nog nooit kapot gegaan zijn tijdens het gebruik. Enige probleem dat ik heb gehad was een Aqara thermometer/luchtvochtigheidsensor die kapot bezorgd is.

Qua led-lampen heb ik nog nooit een overleden lamp gehad in mijn huis, zowel smart als non-smart.
Ikea smart plugs overlijden na minder dan een jaar en een van de Shelly smart plug is zojuist na 13 maanden overleden.
Relais (tussenstekkers) kunnen nog wel eens stuk gaan / vastgelast worden door voedingen die veel vermogen trekken bij het inschakelen (denk aan de flits die je ziet en de *plop* die je hoort als je een dikke laptopvoeding in het stopcontact steekt).

Ik weet niet of je dit bedoelt met tussenstekkers die overlijden? Er is nogal een verschil tussen een vastgelast relais en een stekker die niet meer wil communiceren maar die je wel handmatig kunt schakelen met de knop op het apparaat.

[Voor 37% gewijzigd door Gizz op 14-02-2023 10:49]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:32

Metalfreak

Hoije woh!

Ik herken dit ook niet. Heb je je stroom al eens nagemeten? Wellicht spanningspieken of een afwijking in frequentie, dat kan zorgen voor vage problemen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:40
Ik sluit mij aan bij de rest. Ik kan mij zo niets bedenken wat ooit de geest heeft gegeven en heb behoorlijk wat smart stuff in huis inmiddels.

Als er bij mij al wat is, dan is dat altijd software matig en 99% van de gevallen ben ik zelf de oorzaak xD

Edit: Ik bedenk mij zojuist dat ik 1x een defecte motion sensor heb gehad.

[Voor 13% gewijzigd door Slinkos op 14-02-2023 10:58]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:43

de Peer

under peer review

Bij mij is er ook nog nooit iets kapot gegaan, en ik heb veel devices (stuk of 100).
Ja alleen een keer een sensor in de badkamer die niet tegen vocht kon (maar daar was voor gewaarschuwd).

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Over het algemeen herken ik dit niet. Wat gebruik je voor je Zigbee (integratie / coördinator)?

Alleen stekkers/relais staan nog wel eens bekend om te blijven kleven door de inrush van capacitive loads (vooral schakelende voedingen; laders, TV's etc). Dus dan is het vooral kijken naar wat je er mee schakelt.

Overigens mag je dan blij zijn als het met een Ikea device gebeurd, die doen echt niet moeilijk over ruilen :+

• crimby
Hmm vreemd, maar blij dat ik dan toch een topic heb geopend want ergens gaat het hier mis. Het is overigens niet dat alles continu kapot gaat maar een Shelly stekker a 25 euro p/s jaarlijks vervangen maakt de "business case" rondom kostenbesparing wel een stuk minder interessant.

Ik gebruik een Deconz stick om alle Zigbee devices op HA aan te sluiten. Iets wat in ieder geval veel gebruikt is binnen HA. Geen gekke dingen dus.

Hieronder een overzicht van mijn voltage in 2023. Het huis, en dus het stroomnetwerk incl de meterkast, komt uit 2005.

[Voor 3% gewijzigd door crimby op 14-02-2023 11:49]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby kun je nog toelichten wat er precies kapot gaat aan je tussenstekkers (zie ook mijn vorige post)?

Stopt de communicatie ermee maar kun je het relais nog wel bedienen met de knop op de stekker? Werkt de communicatie nog wel maar schakelt het relais niet meer? Is de gehele stekker dood, zowel qua communicatie als handmatige bediening?

Dat maakt nogal wat uit voor het vinden van de oorzaak :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• septillion

septillion

Mag ik dan aannemen via Deconz? (Vandaar dat ik om integratie en coördinator vroeg :+)

• crimby
Gizz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:50:
@crimby kun je nog toelichten wat er precies kapot gaat aan je tussenstekkers (zie ook mijn vorige post)?

Stopt de communicatie ermee maar kun je het relais nog wel bedienen met de knop op de stekker? Werkt de communicatie nog wel maar schakelt het relais niet meer? Is de gehele stekker dood, zowel qua communicatie als handmatige bediening?

Dat maakt nogal wat uit voor het vinden van de oorzaak :)
Oh excuses! De communicatie werkt. De shelly stekkers hebben blauw/rood licht en dat zie ik schakelen. De stekker blijft echter stroom doorgeven. Op de shelly zit ook een knop, die kan ik indrukken en zelfde resultaat. Wel hoor ik trouwens een soort van sissend geluid.

• crimby
septillion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:00:
Mag ik dan aannemen via Deconz? (Vandaar dat ik om integratie en coördinator vroeg :+)
Zie mijn vorige post, daar gaf ik antwoord op je vraag (had je wellicht even kunnen taggen natuurlijk :-) )

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
crimby schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Oh excuses! De communicatie werkt. De shelly stekkers hebben blauw/rood licht en dat zie ik schakelen. De stekker blijft echter stroom doorgeven. Op de shelly zit ook een knop, die kan ik indrukken en zelfde resultaat. Wel hoor ik trouwens een soort van sissend geluid.
Dan is de relay kapot gegaan.

Wat schakel(de) je met de Shelly?

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38
Hier ook zo'n 50 zigbee devices. 2x een smartplug in puin door te een hoge inschakelspanning door een oude wasmachine en een oude electrische kachel). Rest doet het prima, van alles door elkaar, ikea, lidl, aqara, etc.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Dat is een kapot relais door de mooie vonken die schakelende voedingen trekken:

Dat heeft eigenlijk niks met het smart-gedeelte te maken. Je kunt dit enigzins beperken voor zwaardere relais te gebruiken en minder schakelende voedingen op 1 relais aan te sluiten (dus niet een versterker, 3 pc's, 2 laptopvoedingen op 1 stekker).
[...]

Zie mijn vorige post, daar gaf ik antwoord op je vraag (had je wellicht even kunnen taggen natuurlijk :-) )
Nou ja, niet helemaal. Want je zegt dat je een Deconz-stick gebruikt. Die bestaan niet :P Je hebt wel een Conbee-stick die je met Deconz kunt gebruiken. Maar die Conbee-stick kun je ook met ZHA of Z2M inzetten.

@septillion probeert aan te nemen dat je een Conbee-stick hebt en Deconz als software gebruikt.

• crimby
rens-br schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Dan is de relay kapot gegaan.

Wat schakel(de) je met de Shelly?
@Gizz Dit keer de home cinema (TV, PS5, Nintendo switch & soundbar + subwoofer). Overigens gaat bij activatie niets meteen aan behalve dat de TV en soundbar op standby gaan en de switch wordt opgeladen.
Ik gebruikte hier een Shelly S plug voor met een max Wattage van 2500. Dat leek mij wel genoeg.

@septillion Ik gebruik inderdaad een conbee stick met deconz geintegreerd in HA.

Overigens zijn 3 ikea lampen (GU spotjes) kapot en afgelopen 2 jaar ook meerdere andere ikea lampen stuk. De GU spotjes gaan wel gewoon aan en uit en gebruik ik nu maar weer handmatig met de schakelaar aan de muur. Ikea lampen heb ik al vaak kunnen omruilen, maar is dit dan echt gewoon domme pech?

[Voor 20% gewijzigd door crimby op 14-02-2023 12:12]

• septillion

septillion

Sorry, nu was ik onduidelijk. Maar dus de DeConz integratie met een ConBee stick? [edit] Ja dus :) Dat probeerde ik inderdaad duidelijk te krijgen.

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 14-02-2023 12:22]

• septillion

septillion

Maar daar noem je me eigenlijk exact het lijstje met heftig om te schakelen apparaten... Dit zijn allemaal apparaten met een heftige schakelende voeding die ondanks dat het apparaat nog niet echt aan gaat een erg hoge inrush stroom kennen. Ze zijn individueel dus al heftig en als je ze bij elkaar hebt zitten heb je wel echt een relais killer te pakken ja.

En de lampen, die zijn dus niet meer gekoppeld? En die krijg je ook niet meer gewoon en pair-mode?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

crimby schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:10:
[...]

@Gizz Dit keer de home cinema (TV, PS5, Nintendo switch & soundbar + subwoofer). Overigens gaat bij activatie niets meteen aan behalve dat de TV en soundbar op standby gaan en de switch wordt opgeladen.
Dat niet alles aan gaat maakt bij dit probleem (helaas) niet uit. Het gaat om alle voedingen die zich in één klap volladen; er zitten een soort mini-batterijtjes in die we condensatoren noemen die zichzelf héél snel opladen (veel sneller dan een normale batterij). Dat is de inrush current die @septillion al noemde.
Ik gebruikte hier een Shelly S plug voor met een max Wattage van 2500. Dat leek mij wel genoeg.
Je zou een steviger relais voor 3600W kunnen gebruiken. Ook al is het daarmee ook niet gegarandeerd opgelost, dat is een kwestie van proberen.

Een andere oplossing is je apparaten verdelen over meerdere stekkers (los, of in een slim stekkerblok).

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Als het enkel de schakelmodules zijn dan neig ik ook naar problemen met de inrush current/aanloopstroom waardoor de relais zelf kapot gaan. Dat is het meest voorkomende probleem.

Heb je ook andere problemen dan zou je eens kunnen kijken naar de netvervuiling in je installatie.

Een hoge mate van netvervuiling kan er zorgen dat apparatuur sneller kapot gaat.
Het heet netvervuiling, maar de ervaring leert dat de meeste vervuiling word veroorzaakt in de eigen installatie.
Met name door de (vaak goedkope) schakelende voedingen die in de meeste apparatuur en led verlichting zit.

Helaas heb je daar wat specifiekere apparatuur voor nodig en gaat je simpele multimeter daar niet in voldoen. Als je iemand in de buurt hebt die dit voor je kan meten

• septillion

septillion

Sterker nog, je zou de eerste niet zijn die met zo'n setje op een schakelaar gewoon zijn automaat in de meterkast eruit trekt, zo heftig kan het zijn.

Dus zwaarder relais kan je proberen maar met zo veel acht ik de kans dat het werkt klein. Stekker per device en ze allemaal schakelen lijkt me meer kans hebben maar nog geen garantie.

Blijft jammer dat ik geen commercieel verkrijgbare stekkers / relais modules ken die gebruik maken van solid state relais :/ Daarmee is het (beter) mogelijk om op de nuldoorgang van de spanning te schakelen en daarmee de inrush flink te beperken is.

• crimby
Thanks voor alle info! Ik heb vrij weinig kennis van elektra, maar dat hadden jullie waarschijnlijk nu al gemerkt. Wellicht dat 5 shelly 3600W plugs zouden helpen, maar dat wordt mij een beetje te gortig. 2 stekkers zou kunnen maar dan krijg ik een dubbele kabel vanuit het stopcontact.
Als een 2500W nu een jaar goed ging, zou een 3600W niet gewoon helemaal goed gaan dan? Of is het een kwestie van het gaat goed totdat het fout gaat (1 keer te hoge piek en klaar?)?

@pickboy netvervuiling zal ik eens induiken, maar dat klinkt niet makkelijk te meten of op te lossen.

@septillion de lampen krijg ik in pair mode (reset) maar deconz vindt ze niet meer. Zal het nog eens proberen, maar ze hielden er op de een op de andere dag ineens mee op (de koppeling)

• septillion

septillion

Zo makkelijk is het helaas niet. Zoals ik al zei, je hebt wel een heftig setje bij elkaar. Zou me niet verbazen als dat bij inschakelen meer dan 7000W pakt. Dus ook voor een 3600W (/16A) relais is dat bij inschakelen aardige (over)belasting.

Wel apart als ze wel in pair-mode komen maar niet verbinden met Deconz. Ken je iemand anders met een Zigbee netwerk? Anders zou je een keer daar kunne proberen of het aan de lamp of je netwerk ligt.

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:00
@crimby misschien dat de slimme stekkerdozen van de Lidl een mooie oplossing zijn voor het probleem van de home cinema? Die heeft 3 individueel schakelbare sockets, dan kun je ze met een tussenpauze inschakelen en is de load wellicht wat minder hoog in 1 keer.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gizz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Geen last van. Ik heb 77 zigbee-devices (zowel op batterij als netvoeding) die nog nooit kapot gegaan zijn tijdens het gebruik. Enige probleem dat ik heb gehad was een Aqara thermometer/luchtvochtigheidsensor die kapot bezorgd is.

Qua led-lampen heb ik nog nooit een overleden lamp gehad in mijn huis, zowel smart als non-smart.

[...]

Relais (tussenstekkers) kunnen nog wel eens stuk gaan / vastgelast worden door voedingen die veel vermogen trekken bij het inschakelen (denk aan de flits die je ziet en de *plop* die je hoort als je een dikke laptopvoeding in het stopcontact steekt).

Ik weet niet of je dit bedoelt met tussenstekkers die overlijden? Er is nogal een verschil tussen een vastgelast relais en een stekker die niet meer wil communiceren maar die je wel handmatig kunt schakelen met de knop op het apparaat.
Voor stekkers is dat helaas niet ongewoon, schakelen onder belasting is voor een relais niet fijn.

Mogelijk alternatief kan een IR-blaster zijn die je in leert eerst het device uit te schakelen, vervolgens zet je enkele seconden later de tessenstekker uit. Op die manier kill je toch standby verbruik maar schakel je het relais niet 'hot' bij het uitschakelen. De inrush, welke hoger is waarschijnlijk, vermijd je er niet mee helaas.

[Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 14-02-2023 13:31]

• crimby
SonataArctica schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:22:
@crimby misschien dat de slimme stekkerdozen van de Lidl een mooie oplossing zijn voor het probleem van de home cinema? Die heeft 3 individueel schakelbare sockets, dan kun je ze met een tussenpauze inschakelen en is de load wellicht wat minder hoog in 1 keer.
Ik zal hier eens naar kijken, die kende ik nog niet!
@GoldenSample thanks, maar als ik hierboven lees zal waarschijnlijk de inrush het probleem zijn.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee