Ik maak gebruik van Home Assistant op een prima Raspberry Pi met SSD. Dat draait aardig vlotjes. Hier en daar wel wat mankementen, maar dat is meer voor het HA topic.
Een smart home heb ik om 4 redenen:
Echter, ik merk dat veel van deze devices vrij snel kapot gaan. Lampen van Ikea (3 tal) zijn ineens niet meer bereikbaar, kan ze wel resetten maar blijven onbereikbaar. Ikea smart plugs overlijden na minder dan een jaar en een van de Shelly smart plug is zojuist na 13 maanden overleden.
De snelheid waarmee dergelijke devices kapot gaan heeft niet echt een positief effect op minstens 3 van de 4 hoofdredenen voor een smart home (voor mij). Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie hier ook last van of doe ik iets verkeerd?
Een smart home heb ik om 4 redenen:
- Gemak --> veel automatiseringen dus minder benodigde handelingen
- Duurzaamheid - -> energiebesparing en slimmer en bewuster leven, ivm productie & logistiek wel langere termijn
- Veiligheid --> Deurbel met camera, automatiseringen met de lampen
- Kostenbesparing --> energiebesparing dus kostenbesparing, ivm investering wel langere termijn
- Lampen, knoppen en motion sensoren van Ikea
- Temperatuur sensoren van Xiaomi aqara
- Smart plugs en switches van Shelly
- Thermostaat van Honeywell
- Laadpaal van Eeasee Home
- Deurbel van Ring
Echter, ik merk dat veel van deze devices vrij snel kapot gaan. Lampen van Ikea (3 tal) zijn ineens niet meer bereikbaar, kan ze wel resetten maar blijven onbereikbaar. Ikea smart plugs overlijden na minder dan een jaar en een van de Shelly smart plug is zojuist na 13 maanden overleden.
De snelheid waarmee dergelijke devices kapot gaan heeft niet echt een positief effect op minstens 3 van de 4 hoofdredenen voor een smart home (voor mij). Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie hier ook last van of doe ik iets verkeerd?
Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W