Toon posts:

Lijst met VPN protocollen per firewall beschikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-02 11:53
Weet iemand of er een overzicht bestaat waar firewalls worden vergeleken op basis van (onder andere) de beschikbare VPN protocollen.
Ik wil voor thuis een andere firewall waarmee ik L2L VPNs op kan zetten naar het werk. We hebben meerdere locaties en met thuiswerken zijn die L2L VPNs erg handig.
Mijn huidige firewall is wat outdated en komt niet verder dan IKEv1, SHA-1, AES-256 en DH group 14. Op het werk wordt dus ook verzocht om de thuisfirewall te vervangen.

Het is lastig om heel specifiek de VPN mogelijkheden van SOHO firewalls te vergelijken. Misschien heeft iemand hier iets voor?

Beste antwoord (via Roy23 op 14-02-2023 16:20)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-03 16:16
Oke. kijk hier eens naar:
https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in#fndtn-testresults
https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm#fndtn-testresults

Kost je niet de kop en doet wat je wil. Configuratie is niet zo basic maargoed aangezien jouw vraagstelling lijkt me dat geen vereiste.

In jouw geval had ik 1 VPN concentrator geconfigureerd die connectie heeft met alle andere "omgevingen" en "thuiswerkers" een connectie laten opzetten met de VPN concentrator en de boel daar te firewallen routen etc.

[Voor 27% gewijzigd door MasterL op 14-02-2023 15:28]

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap het voordeel hiervan echt niet zie vooral een introductie van risico's. Het betekend namelijk ook dat de 12 jarige zoon op je bedrijfsnetwerk komt met mogelijk hack aspiraties etc. Los van de inpact op de privacy voor een werknemer. Dit is iets wat eigenlijk nooit wordt gedaan L2L gebruik je tussen vestigingen bijvoorbeeld.
In die gevallen kies je voor een merk meestal.

[Voor 6% gewijzigd door Frogmen op 14-02-2023 10:00]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Roy23
Frogmen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:00:
Ik snap het voordeel hiervan echt niet zie vooral een introductie van risico's. Het betekend namelijk ook dat de 12 jarige zoon op je bedrijfsnetwerk komt met mogelijk hack aspiraties etc. Los van de inpact op de privacy voor een werknemer. Dit is iets wat eigenlijk nooit wordt gedaan L2L gebruik je tussen vestigingen bijvoorbeeld.
In die gevallen kies je voor een merk meestal.
Want dat kan je 12 jarige zoon niet bij een remote access VPN die zo'n beetje alle thuiswerkers hebben? Onzin. Het ligt er maar net aan hoe je je access-rules hebt staan.

Zoals in mijn openingspost uitgelegd gebruik ik L2L omdat we verbinden naar meerdere vestigingen en het is heel erg onhandig als ik steeds mijn Remote Access VPN moet verbreken zodat ik een Remote Access VPN kan opstarten naar de andere vestiging enzovoorts. Ik (en meerdere collega's van mij) wisselen constant tussen vestigingen bij het thuiswerken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:45
Geen enkel zichzelf respecterend bedrijf laat een L2L verbinding toe naar een thuis netwerk.
Als ze dat wel doen zijn ze echt heel slecht bezig.

Security gaat altijd ten koste van gemak, maar dat is geen reden om het maar achterwege te laten.

Je kunt ook vanaf je thuis PC meerdere VPN connectie gelijktijdig opzetten in plaats van een L2L gatenkaas te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

SambalBij

We're all MAD here

Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Want dat kan je 12 jarige zoon niet bij een remote access VPN die zo'n beetje alle thuiswerkers hebben?
Correct. Want dat remote access VPN wordt beveiligd met jouw gebruikersnaam, wachtwoord en MFA code/key/token. En dat heeft je zoon niet.
(En als je zoon die wél heeft, dan wordt het tijd jezelf even snel te melden voor een opfriscursus security awareness bij de IT afdeling van je werk ;))

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij wil je gewoon dat je via de hoofdvestiging ook bij de nevenvestigingen kan daar heb je voor thuis toch geen L2L voor nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-03 12:46

pistole

Frutter

Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Want dat kan je 12 jarige zoon niet bij een remote access VPN die zo'n beetje alle thuiswerkers hebben? Onzin. Het ligt er maar net aan hoe je je access-rules hebt staan.

Zoals in mijn openingspost uitgelegd gebruik ik L2L omdat we verbinden naar meerdere vestigingen en het is heel erg onhandig als ik steeds mijn Remote Access VPN moet verbreken zodat ik een Remote Access VPN kan opstarten naar de andere vestiging enzovoorts. Ik (en meerdere collega's van mij) wisselen constant tussen vestigingen bij het thuiswerken.
Dat is een kwestie van plannen en goed inrichten. Als je een hub-and-spoke model kiest waarbij iedereen (de thuiswerkers) 'inbelt' op de hub, en de hub is verbonden met de vestigingen (spokes) dan is er geen probleem om andere vestigingen te benaderen.

P2S (point-to-site) VPN met meervoudige authenticatie is the way to go. Alle andere is 'hobby' en zakelijk niet geschikt. Als je audits krijgt ga je volledig nat als je S2S (site-to-site) gebruikt voor thuiswerkers.

Ik frut, dus ik epibreer

• Roy23
Ik denk dat ik het topic maar ga sluiten want de vraag voor een overzicht van firewalls wordt door iedereen genegeerd, jammer.
Voor iedereen die denkt dat L2L niet geschikt is en 1 grote gatenkaas is (@Ben(V) ), blijf jij alsjeblieft uit de buurt van de firewalls want je bent kennelijk niet bekend met Access Rules in combinatie met VPNs.
Die Remote Access VPNs kunnen net zo goed 1 grote gatenkaas zijn als L2L als je je Access Rules niet op orde hebt.

• pistole

pistole

Frutter

@Roy23 Het krijgen van een overzicht van firewalls is een 'let me google that for you'-vraag.
Je zal zelf een lijstje met SOHO firewalls moeten opstellen en daarbij de technische specificaties moeten opzoeken.

Nou vooruit: zoeken met Google.

[Voor 62% gewijzigd door pistole op 14-02-2023 10:18]

Ik frut, dus ik epibreer

• Roy23
pistole schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:17:
@Roy23 Het krijgen van een overzicht van firewalls is een 'let me google that for you'-vraag.
Je zal zelf een lijstje met SOHO firewalls moeten opstellen en daarbij de technische specificaties moeten opzoeken.
Geloof me dat ik eerst gegoogled heb voordat ik de vraag hier stelde. Zojuist kwam ik een Fortigate 60D tegen (gebruikt) en wilde weten of deze bijvoorbeeld IKEv2 SHA512 ondersteund, maar zelfs in de PDF datasheet van Fortigate zelf staat niet vermeld wat de maximale SHA/AES/IKE instellingen zijn.
Dus zelfs als je een specifiek model in gedachte hebt is Googlen in dit geval niet zaligmakend.

En dat is niet alleen bij Fortigate het geval, ook bij merken als Draytek mis ik een dergelijk overzicht.
Vandaar mijn vraag hier of iemand een goede manier weet om hierachter te komen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
En dat is niet alleen bij Fortigate het geval, ook bij merken als Draytek mis ik een dergelijk overzicht.
Handleiding?
https://docs.fortinet.com...852/encryption-algorithms
/edit: Ik zie dat voor de 60D FortiOS 6.0.16 de laatste versie is, dus bovenstaand gaat niet op.

[Voor 18% gewijzigd door Nielson op 14-02-2023 10:39]

• pistole

pistole

Frutter

Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Geloof me dat ik eerst gegoogled heb voordat ik de vraag hier stelde. Zojuist kwam ik een Fortigate 60D tegen (gebruikt) en wilde weten of deze bijvoorbeeld IKEv2 SHA512 ondersteund, maar zelfs in de PDF datasheet van Fortigate zelf staat niet vermeld wat de maximale SHA/AES/IKE instellingen zijn.
Dus zelfs als je een specifiek model in gedachte hebt is Googlen in dit geval niet zaligmakend.

https://docs.fortinet.com...852/encryption-algorithms

Is meer een eigenschap van de firmware dan van het device (denk ik, dat zal ongetwijfeld per vendor weer kunnen verschillen). Bedenk je wel dat je, in het geval van tweedehands, wellicht geen recht hebt op firmware updates.

Ik frut, dus ik epibreer

• Ben(V)
Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:15:
Ik denk dat ik het topic maar ga sluiten want de vraag voor een overzicht van firewalls wordt door iedereen genegeerd, jammer.
Voor iedereen die denkt dat L2L niet geschikt is en 1 grote gatenkaas is (@Ben(V) ), blijf jij alsjeblieft uit de buurt van de firewalls want je bent kennelijk niet bekend met Access Rules in combinatie met VPNs.
Die Remote Access VPNs kunnen net zo goed 1 grote gatenkaas zijn als L2L als je je Access Rules niet op orde hebt.
Blijkbaar heb je voor een oplossing gekozen en sta je niet meer open voor kritiek.
Iemand die een VPN gatenkaas wil noemen en vervolgens een sit-to-site verbinding tussen een thuisnetwerk en een werkomgeving wil maken staat niet meer open voor behulpzame kritiek.

Met firewall kun je veel regelen al is dat een dure oplossing als je het goed wil doen, maar je vergeet dat een thuisnetwerk fysiek ook onveilig is.
Iemand trekt de firewall eruit en weg veiligheid.
En je bedrijf zal je ook persoonlijk verantwoordelijk houden als er iets mis gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:50
Ik zou dit een probleem maken van de werkgever, laat die het fatsoenlijk regelen, en als de werknemer daarvoor een specifieke firewall nodig heeft (wat bij een goed inrichte omgeving eigenlijk nooit het geval zal zijn, laat dan de werkgever deze ook verstrekken. Dit soort zaken wil je niet oplossen door werknemers als volwaardige hobbybob klussers zelf firewalls te laten kopen en in te laten stellen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Roy23
Ben(V) schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Blijkbaar heb je voor een oplossing gekozen en sta je niet meer open voor kritiek.
Iemand die een VPN gatenkaas wil noemen en vervolgens een sit-to-site verbinding tussen een thuisnetwerk en een werkomgeving wil maken staat niet meer open voor behulpzame kritiek.

Met firewall kun je veel regelen al is dat een dure oplossing als je het goed wil doen, maar je vergeet dat een thuisnetwerk fysiek ook onveilig is.
Iemand trekt de firewall eruit en weg veiligheid.
En je bedrijf zal je ook persoonlijk verantwoordelijk houden als er iets mis gaat.
Goed leg mij 1 ding uit:
Situatie 1:
Je hebt een Remote Access VPN (zoals de meeste mensen die thuiswerken) en je configureert dit zo dat de gebruikers enkel toegang hebben tot IP-adres X over poort Y.
Situatie 2:
Je hebt een L2L VPN verbinding (die enkele mensen hebben, waaronder ik) en je configureert dit zo dat het subnet van de "thuiswerker" (ik in dit geval) enkel toegang heeft tot IP-adres X over poort Y.

In situatie 1 ga je net zo goed een situatie hebben dat de laptop aangemeld is bij het kantoor middels VPN en dat deze op de keukentafel staat terwijl jij een boodschap aan het doen bent, en dus onbeheerd achter gelaten is. Ja, dat kan je puberzoon er ook bij. 2FA, gebruikersnaam wachtwoord maakt allemaal niets uit. Kan je als firewall beheerder op kantoor helemaal niks aan veranderen.

Jij hebt in je hoofd zitten dat Remote Access VPN per definitie beter beveiligd is dan L2L en dat is gewoon niet zo. Het is echt een kwestie van hoe je je netwerk in totaal beveiligd hebt.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

SambalBij

We're all MAD here

Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:08:
[...]
In situatie 1 ga je net zo goed een situatie hebben dat de laptop aangemeld is bij het kantoor middels VPN en dat deze op de keukentafel staat terwijl jij een boodschap aan het doen bent, en dus onbeheerd achter gelaten is. Ja, dat kan je puberzoon er ook bij. 2FA, gebruikersnaam wachtwoord maakt allemaal niets uit. Kan je als firewall beheerder op kantoor helemaal niks aan veranderen.
Maar als jij je laptop met actief VPN op de keukentafel laat staan en een boodschap gaat doen, dan is je laptop dus gelockt, en kan je zoon er niks mee (zonder hem (hard) te herstarten en daarmee het VPN te verbreken.

Laat je hem wel onbeheerd én onvergrendeld achter? - Zoals ik al eerder zei; Hoogste tijd voor een opfriscursusje security awareness...

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• pistole

pistole

Frutter

Als je je puberzoon gebruik laat maken van je (werk)laptop/computer dan heb je gelijk. Maar ik zou 2FA niet zomaar terzijde schuiven; die tweede factor kan dan juist het verschil maken.

In een moderne client VPN configuratie wordt niet alleen een client gekoppeld, maar mag deze client alleen koppelen onder bepaalde voorwaarden (health status, eventueel locatie, etc). Dat ga je met een L2L niet regelen.

Maar het gaat terzijde van de vraag, die is deels beantwoord. Ik ben het ook eens met de opmerking van @Dennism.

Ik frut, dus ik epibreer

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Kun je niet een firewall van je werk krijgen die voldoet? Als er dan toch een koppeling moet komen met werk dsn vloeit dit dus ook voort uit werkzaamheden vanuit de werkgever. Die moet daar dan ook de middelen voor ter beschikking stellen. Weet je ook zeker dat je geen persoonlijk gezeik/miskoop gaat krijgen.

• Frogmen
  • Niet online
Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Goed leg mij 1 ding uit:
Situatie 1:
Je hebt een Remote Access VPN (zoals de meeste mensen die thuiswerken) en je configureert dit zo dat de gebruikers enkel toegang hebben tot IP-adres X over poort Y.
Situatie 2:
Je hebt een L2L VPN verbinding (die enkele mensen hebben, waaronder ik) en je configureert dit zo dat het subnet van de "thuiswerker" (ik in dit geval) enkel toegang heeft tot IP-adres X over poort Y.

Jij hebt in je hoofd zitten dat Remote Access VPN per definitie beter beveiligd is dan L2L en dat is gewoon niet zo. Het is echt een kwestie van hoe je je netwerk in totaal beveiligd hebt.
Wat ik mij vooral afvraag hoe ga je zorgen dat zoon lief niet met zijn eigen laptop het bedrijfsnetwerk op kan? Daar zit je grootste gat, want je hele thuisnetwerk is verbonden. Dit los van je collega die in jouw netwerk kan komen. Natuurlijk kan je dat allemaal met regels etc dichtzetten maar is dat onderhoudbaar?

• Ben(V)
Met een L2L koppel je eerst het het hele thuis netwerk aan je werk netwerk en vervolgens ga je proberen dat met een firewall en heel veel rules rules weer dicht te timmeren.
Even vergetend dat je een fysiek bereikbare omgeving niet met een firewall kunt afsluiten.

Met een VPN maak je een enkel een connectie vanaf je laptop en die kun je netjes beveiligen met een F2A.
Een beetje professioneel bedrijft heeft usb disks of smartcard voor zijn werknemers.
Op deze manier is enkel je laptop of de usb/smartcard fysiek te beveiligen en kun je als je even weg gaat die eruit trekken of de laptop locken.

Ik ken geen enkel bedrijf dat een L2L voor zijn werknemers zou willen opzetten.

• MasterL
100% eens met @Ben(V)

Goed leg mij 1 ding uit:
Situatie 1:

Deze remote VPN zet je normaliter op vanaf 1 device, alleen dit device heeft access.
VPN client wordt geinstalleerd op 1 device (password/2FA etc).

Situatie 2:

Ten eerste:
1: Alle subnets moeten "uniek" zijn, 2 netwerken met 192.168.1.0/24 gaat dus al issues geven.
2: Sommige VPN protocollen moet je configuren met een endpoint IP, ga jij elke keer die endpoint IP's aanpassen bij (consumenten) lijnen met een dynamic IP?
3: Een heel subnet zijn ook gelijk alle devices, inc de pc van de spreekwoordelijke tienerzoon.

Het is niet zo dat het perse onveilig is als je source IP (1 werkstation) allowed en alles netjes bijhoudt maar heb jij zin in de administratie? In het algemeen is het gewoon een oplossing die totaal niet schaalbaar is en waar jij volgens jouw TS ook nog eens hardware voor wil aanschaffen... IMO zou een goedkope Mikrotik met Wireguard (server) en clients op de workstations een veel betere optie zijn voor een fractie van de kosten. Maar zoals eerder genoemd als je niet open staat voor beter oplossingen...

En btw wat is het uberhaupt voor vraag? Welke protocollen heb je nodig? Welke bandbreedte is benodigd bij welke packet size (PPS)?

[Voor 28% gewijzigd door MasterL op 14-02-2023 14:24]

• Roy23
MasterL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:13:
100% eens met @Ben(V)

Goed leg mij 1 ding uit:
Situatie 1:

Deze remote VPN zet je normaliter op vanaf 1 device, alleen dit device heeft access.

Situatie 2:

Ten eerste:
1: Alle subnets moeten "uniek" zijn, 2 netwerken met 192.168.1.0/24 gaat dus al issues geven.
2: Sommige VPN protocollen moet je configuren met een endpoint IP, ga jij elke keer die endpoint IP's aanpassen bij (consumenten) lijnen met een dynamic IP?
3: Een heel subnet zijn ook gelijk alle devices, inc de pc van de spreekwoordelijke tienerzoon.
Tja mensen blijven afwijken van de echte vraag in dit topic maar vooruit.

1. Jup, alle subnets moeten uniek zijn, en voor die paar collega's die hier gebruik van moeten maken (>95% van de thuiswerkers gebruikt gewoon Remote Access VPN) hebben we een apart subnet deze kleine groep mensen thuis gebruiken. En anders kunnen we nog met een NAT statement werken. Geen probleem dus.
2. Ja. Komt soms eens in de zoveel maanden voor en daar zijn we ons van bewust. Dan passen we de IPs aan. Is gewoon een standaard procedure die niet meer dan 5 minuten tijd kost.
3. Jep, 1 regel in de VPN geeft aan naar welk subnet dat je een VPN opbouwt. En 1 access rule per VPN zorgt ervoor dat je niet overal bij kunt maar alleen bij de IPs en op bepaalde poorten waarop je het wilt.

Jullie overdrijven echt gigantisch. @Ben(V) Nee je hebt niet "heel veel rules" nodig om iets dicht te timmeren. 1 ACL is voldoende.
Of jij soms één of andere telepathische gave (of Remote Access VPN naar onze omgeving :+ ) dat jij denkt dat wij "heel veel rules" nogig hebben om iets af te schermen.

• MasterL
Rules zullen wellicht nog meevallen als het om enkele poorten gaat met een access-list, ach.
Ik zal je vraag beantwoorden, welke encryptie niveau is benodigd/vereist. Wat wil je gebruiken?
Wat zijn de bandbreedte vereisten? (Lees PPS i.c.m. packet size).

Een router die alles "ondersteunt" maar een throughput heeft van 64Kbps wordt je ook niet vrolijk van toch?

• Frogmen
  • Niet online
@Roy23 Wat ik nog steeds niet begrijp wat nu het beoogde voordeel is boven een gewoon VPN en hoe ga jij voorkomen dat je zoon ook gebruik maakt van die VPN vanaf zijn eigen PC. Of zet je dan jouw laptop zijn vaste IP adres in je eigen router als enige die toegang heeft tot die route?
Kan je niet zorgen dat jullie op VPN inloggen die de benodigde routes hebben die je nodig hebt. Lijkt mij in zijn geheel veel fijner want dan kan je ook dus ergens anders werken, zoals bij je vriendin/ maitresse etc..
Je denkt heel erg in een oplossing voor nu voor jezelf en hopelijk je huidige collega's maar weinig generiek waardoor onderhoud tijdrovend wordt en zodra je weg bent wordt het niet meer gebruikt.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:04
Je bewering dat site-to-site VPN tunnel net zo veilig zijn als een Remote Access VPN raakt echt kant noch wal, maar daar is genoeg over gezegd. Complete waanzin om dat naar gebruikers thuis aan te leggen.

De IT is sowieso beroerd opgezet als je per vestiging een losse VPN moet maken. Een beetje IT afdeling bouwt het zodanig dat je op 1 centrale plek inlogt met je VPN en vervolgens op basis van je rechten verbindingen kan opbouwen met andere vestigingen.

Maar laten we voor de gein eens aannemen dat de site-to-site oplossing de enige werkbare oplossing is. Waarom moet jij dan een eigen firewall kopen? Waarom wordt een dergelijke oplossing niet uitgeleverd door IT? Dan kan er gelijk gebruik gemaakt worden van schaalgrootte en een uniforme oplossing die beheerd kan worden door de IT afdeling. Een beetje IT afdeling zou in zo'n geval een firewall + eventuele aanvullende apparatuur leveren zodat in ieder geval alleen jouw laptop achter de site-site VPN tunnel zal zitten om daarmee al ontzettend veel risico's weg te nemen.

Als IT bizarre oplossingen toestaat zoals jij beschrijft dan zijn ze geen knip voor de neus waard in mijn ogen in mijn ogen.

[Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 14-02-2023 14:58]

• Roy23
Frogmen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:43:
@Roy23 Wat ik nog steeds niet begrijp wat nu het beoogde voordeel is boven een gewoon VPN en hoe ga jij voorkomen dat je zoon ook gebruik maakt van die VPN vanaf zijn eigen PC. Of zet je dan jouw laptop zijn vaste IP adres in je eigen router als enige die toegang heeft tot die route?
Kan je niet zorgen dat jullie op VPN inloggen die de benodigde routes hebben die je nodig hebt. Lijkt mij in zijn geheel veel fijner want dan kan je ook dus ergens anders werken, zoals bij je vriendin/ maitresse etc..
Je denkt heel erg in een oplossing voor nu voor jezelf en hopelijk je huidige collega's maar weinig generiek waardoor onderhoud tijdrovend wordt en zodra je weg bent wordt het niet meer gebruikt.
Dat is al heel simpel, die zoon is iets fictiefs wat iemand in deze thread geroepen heeft en die er helemaal niet is. Ik heb er alleen op gereageerd omdat die persoon een L2L VPN gelijk stelt aan alle IP adressen en poorten zijn allowed vanaf mijn hele thuisnetwerk. En dat is dus totale onzin.

• MasterL
@Roy23 Zeg dan gewoon welke eisen je hebt aan de apparatuur? Dan kunnen wij serieus advies geven.
Dat de huidige opzet die jij voor ogen hebt 0,0 schaalbaar is zijn wij allang achter. Sterker nog waarom doe je niet gewoon een port forward firewalled op source IP? Ervanuitgaande dat dit om een RDP/Citrix achtige connectie gaat heb je geen VPN nodig (is toch al encrypted net als HTTPS/SSL) toch?
Als jij L2VPN wil gebruiken prima, zeg dan wat je vereisten zijn dan kan iedereen meedenken over de apparatuur als je inhoudelijk kunt reageren op mijn vorige vraag.

• Roy23
MasterL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:32:
Rules zullen wellicht nog meevallen als het om enkele poorten gaat met een access-list, ach.
Ik zal je vraag beantwoorden, welke encryptie niveau is benodigd/vereist. Wat wil je gebruiken?
Wat zijn de bandbreedte vereisten? (Lees PPS i.c.m. packet size).

Een router die alles "ondersteunt" maar een throughput heeft van 64Kbps wordt je ook niet vrolijk van toch?
Wordt gewaardeerd.
De "normale" en IPsec throughput van alle recente routers en firewalls is voor mij voldoende en die is vaak wel te vinden. In ieder geval, alles boven de 300Mbps normale throughput is voldoende, voor IPsec is 100Mbps meer dan genoeg.
Het gaat met namen om de volgende eigenschappen:
- IKEv2 ondersteuning
- SHA-256 of hoger ondersteuning
- AES-256 of hoger ondersteuning
- DH Group liefst 19 of hoger, maar minstens 14

Uiteraard zijn andere zaken ook noodzakelijk (DHCP reserveringen, NAT/PAT, ACLs, VLANs), maar daarvan doe ik de aanname dat die optie wel in een router/firewall zit die al voldoen aan bovenstaande vereisten.

Nu zijn er natuurlijk zat firewalls die dit allemaal ondersteunen, maar ik zou graag willen weten of er een makkelijke methode is om dit te vergelijken. Ik zit natuurlijk niet te wachten op heel dure enterprise firewall voor mij thuis.
Uiteindelijk hoop ik iets te vinden uit de range van Draytek, Fortigate, Sonicwall die voldoen aan mijn vereisten maar die ook niet de hele wereld kosten.

Als jij weet hoe je zo'n vergelijk makkelijk kunt maken hoor ik het graag. Bestaat zoiets niet dan houdt het een keer op.

• Roy23
MasterL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:13:
@Roy23 Ervanuitgaande dat dit om een RDP/Citrix achtige connectie gaat heb je geen VPN nodig (is toch al encrypted net als HTTPS/SSL) toch?
Ik waardeer je aanbod om te helpen met een overzicht te maken en heb dus ook een overzichtje gemaakt met waar ik naar op zoek ben.

Wil toch nog even ingaan op je aaname.
Die klopt namelijk niet. Het gaat niet om een RDP/Citrix achtige omgeving maar om verschillende omgevingen, verschillende soorten omgevingen (kantoren, datacenters, cloud omgevingen) en die verschillende omgevingen worden niet allemaal met 1 mooie grote netwerkoplossing ala Meraki beheerd. De omgevingen worden door verschillende IT teams uit verschillende landen beheerd. De teams gebruiken verschillende type firewalls en de omgevingen waar we op inloggen zijn ook uiteenlopend; webpagina's, SSH sessies, RDP sessies.
Eén van de weinige dingen die overeenkomstig zijn is dat je in alle omgevingen een L2L VPN kunt opbouwen en met ACLs zaken kunt afschermen.
Soms kan je met een Remote Access VPN client verbinden naar meerdere verschillende omgevingen, maar soms ook niet. Als je steeds 1 verbinding moet verbreken en weer een andere moet opbouwen ben ik een groot deel van de dag bezig met VPN verbindingen opbouwen.

Dus in mijn specifieke geval is het wel een goede oplossing om meerdere L2L VPNs te hebben met een (overzichtelijk) aantal ACLs.

Is dit ideaal? Nee? Waarom is het dan toch zo? Omdat bedrijven overnames uitvoeren en dan heb je te maken met bedrijven uit verschillende landen, culturen, verschillende technische maar ook functionele vereisten en dan zal je moeten zien welke opties je hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• MasterL
Oke. kijk hier eens naar:
https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in#fndtn-testresults
https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm#fndtn-testresults

Kost je niet de kop en doet wat je wil. Configuratie is niet zo basic maargoed aangezien jouw vraagstelling lijkt me dat geen vereiste.

In jouw geval had ik 1 VPN concentrator geconfigureerd die connectie heeft met alle andere "omgevingen" en "thuiswerkers" een connectie laten opzetten met de VPN concentrator en de boel daar te firewallen routen etc.

[Voor 27% gewijzigd door MasterL op 14-02-2023 15:28]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32
Maar waarom heb je niet gewoon meerdere simultane vpn verbindingen vanaf je laptop open staan ?
Komt dat door conflicterende (lokale) ip ranges?

Want als je meerdere l2l verbinden opzet dan loop je daar toch ook tegenaan?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Roy23
laurens0619 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:27:
Maar waarom heb je niet gewoon meerdere simultane vpn verbindingen vanaf je laptop open staan ?
Komt dat door conflicterende (lokale) ip ranges?

Want als je meerdere l2l verbinden opzet dan loop je daar toch ook tegenaan?
Omdat we over de verschillende landen met verschillende IT teams zeker 4 verschillende vendors hebben van firewall/VPN devices, en een aantal daarvan conflicteren de VPN clients die daarbij horen met elkaar.

• laurens0619
Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Omdat we over de verschillende landen met verschillende IT teams zeker 4 verschillende vendors hebben van firewall/VPN devices, en een aantal daarvan conflicteren de VPN clients die daarbij horen met elkaar.
Is het dan niet mogelijk een generieke vpn client te gebruiken die je voor al die verbindingen gebruikt?
Of ga je met de L2L ook een andere vorm van authenticatie gebruiken (bv geen mfa maar shared keys).

Of is het geen idee om naar een centrale plek de L2L verbindingen op te bouwen en dat je daarnaartoe connect met je vpn client? een soort management hub

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 14-02-2023 15:45]

• Roy23
laurens0619 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Is het dan niet mogelijk een generieke vpn client te gebruiken die je voor al die verbindingen gebruikt?
Of ga je met de L2L ook een andere vorm van authenticatie gebruiken (bv geen mfa maar shared keys).

Of is het geen idee om naar een centrale plek de L2L verbindingen op te bouwen en dat je daarnaartoe connect met je vpn client? een soort management hub
In ieder geval 1 client maakt gebruik van MFA en is om die reden (heb ik mij laten vertellen en acht het ook waarschijnlijk) niet te gebruiken met van die generieke VPN clients.

• laurens0619
Roy23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:14:
[...]

In ieder geval 1 client maakt gebruik van MFA en is om die reden (heb ik mij laten vertellen en acht het ook waarschijnlijk) niet te gebruiken met van die generieke VPN clients.
Maar als ze je toestaan om een L2L te gebruiken, dan valt MFA denk ik ook weg.
Los ervan of dat een goed idee is:
Als ze daartoe bereid zijn, dan kunnen ze toch ook wel MFA droppen voor dat account?
Dan kun je generieke vpn client gebruiken en ben je van het gedoe af + heb je geen hardware nodig

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee