Toon posts:

MQTT in zakelijk product gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-03 21:24
Als vervolg op mijn vorige vraag, voor mijn IOT device (met ESP32) wat ik zelf ontwikkel en bij klanten ophang maak ik momenteel gebruik van http(s) requests.

Nu zitten hier een aantal nadelen aan en in een ander topic werd mij "geadviseerd" om eens naar MQTT te kijken.
Ik heb dit protocol al gebruikt op een ESP32 voor thuis om te communiceren met Home Assistant dus ik kan dit eventueel voor mijn huidige project ook gebruiken, echter vraag ik mij af of deze communicatie bij de meeste zakelijke klanten gebruikt kan worden.

Het kan een eis zijn om poort 1883? en 8883? niet geblokkeerd te mogen hebben, maar is dit iets wat normaal gesproken standaard geblokkeerd wordt of juist niet, m.a.w. krijg ik problemen als mijn apparaat afhankelijk gaat zijn van MQTT of werkt dit normaal gesproken altijd.

Als ik google op MQTT ports dan krijg ik poort 1883 of 80, of 8883 of 443. Wil dit zeggen dat ik MQTT ook via de standaard poort 80 of 443 kan benaderen?

Al het advies is welkom!
En alvast bedankt

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MQTT is een NAT-aware protocol, met uitgaande verbindingen vanaf de (IoT) device, dus exact het omgekeerde van hoe het met HTTP requests naar device zelf zou werken. Dat is waarschijnlijk waarom je de tip kreeg hiernaar te kijken: afhankelijk zijn van binnenkomende verbindingen betekent dat je nat gaat achter NAT tenzij je port forwards instelt, wat je niet wilt vanuit gebruiksgemak of trouwens security.

Clou is dus dat je de client niet hoeft te benaderen. Het is natuurlijk wel nodig dat de uitgaande verbindingen niet geblokkeerd worden. Die zullen inderdaad op 1883/8883 gebeuren. Een zeer strenge firewall houdt die dingen tegen, maar iemand die zo'n firewall draait kun je ook rustig vertellen welke verbindingen toegelaten moeten worden (bijvoorbeeld in ACL instellen dat uitgaand verkeer richting die poorten alleen naar jouw MQTT broker gaat).

Soittakaa Paranoid!

• Scott81
[b]dion_b in "MQTT in zakelijk product gebruiken"afhankelijk zijn van binnenkomende verbindingen betekent dat je nat gaat achter NAT tenzij je port forwards instelt, wat je niet wilt vanuit gebruiksgemak of trouwens security.
Gaat dit dan wel werken (eventueel met de juiste poorten ingesteld zodat mijn server benaderbaar is)?
Want vanuit de client moet mijn server benaderd worden, maar het hele idee van MQTT is toch de 2-richtingen? Nu weet ik niet direct of ik iets richting de client moet pushen maar betekend dit dat dit niet kan (of iig niet gewenst is) of begrijp ik je verkeerd?

Zodra er bijvoorbeeld een firmware update beschikbaar is zou ik de client kunnen pushen met de melding van firmware update. Of is dit niet wat je bedoeld

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:23
Vele servers kun je natuurlijk configureren om via andere poorten te luisteren. Als je het OSI model kent, dan weet je dat op laag 4 de poorten worden geregeld. De applicatie staat daar een paar lagen boven. MQTT servers hebben doorgaans configuratie mogelijkheden om de poort waarop ze luisteren in te stellen.

Ik zou sowieso gaan voor MQTTs (MQTT over TLS) en als je dat via poort 443 wilt doen, dan zijn daar weinig technische problemen om dat te doen (zolang niets anders op poort 443 luistert).

Bij MQTT(s) maakt de client verbinding met de MQTT broker en houdt daarmee verbinding. Via de verbinding kan het berichten versturen en ontvangen.

• Scott81
Met
(zolang niets anders op poort 443 luistert).
bedoel je ook de website (die wel op poort 443 luistert). Of staat dat hier los van?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Scott81 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Gaat dit dan wel werken (eventueel met de juiste poorten ingesteld zodat mijn server benaderbaar is)?
Want vanuit de client moet mijn server benaderd worden, maar het hele idee van MQTT is toch de 2-richtingen? Nu weet ik niet direct of ik iets richting de client moet pushen maar betekend dit dat dit niet kan (of iig niet gewenst is) of begrijp ik je verkeerd?
MQTT werkt (net zoals vergelijkbare protocollen als XMPP) met tweerichtingsverkeer binnen een uitgaande TCP thread. Dus de verbinding wordt altijd opgezet door de client. Binnen die door client opgezette verbinding kan verkeer van broker naar client verstuurd worden. Er hoeft (en kan!) dus nooit een verbinding van broker naar client opgezet worden.
Zodra er bijvoorbeeld een firmware update beschikbaar is zou ik de client kunnen pushen met de melding van firmware update. Of is dit niet wat je bedoeld
Die push gebeurt binnen een vanuit de client opgezette en opengehouden verbinding naar de broker. Als het IoT-apparaat niet altijd aan staat, zal op de broker de melding naar client vastgehouden worden totdat de client zich weer periodiek aanmeldt.

Soittakaa Paranoid!

• Scott81
Ah, ik snap nu wat je bedoeld!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee