Ik kwam er tot mijn verbazing achter dat mn huidige desktop alweer 7 jaar oud is. Draait met een oude AMD Fury X videokaart de meeste games nog aardig op 1900*1200 op mn huidige 24" scherm. Maar ik overweeg al een jaar om een nieuwe te gaan kopen, en daar wordt het nu wel tijd voor, zeker nu de nieuwste videokaarten eindelijk een beetje beschikbaar zijn.
Ik wil bij deze nieuwe pc in de toekomst een nieuw 4K scherm gaan kopen, maar daar wacht ik nog even mee gezien de ontwikkelingen rondom LCD vs OLED vs miniLED met of zonder HDR. Als er iemand advies heeft is dat welkom, maar ik blijf het nieuws en reviews daarover de komende maanden sowieso goed in de gaten houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, heerlijke hobby. Denk aan games als Company of Heroes 3, Sea of Thieves, F1 '23, Eco, Cyberpunk en Valheim. Vanalles en nog wat dus.
Ook af en toe wat videobewerking in Premiere in de hobbysfeer icm Photoshop en/of Audition, maar niet heel heftig allemaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500 euro max inclusief assemblage en verzendkosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mn huidige twee 24" IIyama schermen neem ik mee, naast de losse randapparatuur (muis, toetsenbord, etc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In elk geval een stevige videokaart, maar dat is denk ik wel gelukt in het lijstje. Wat ik nu heb staan is vooral gebaseerd op de BGG en reviews van Tweakers en andere topics hier.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart toch wel AMD, die 7900XTX lijkt me voor mij voor nu de beste optie qua prijs/kwaliteit. Raytracing is tof, maar ik zie dat op dit moment nog maar in bar weinig games terug (die ik speel), dus die "gok" durf ik wel aan om toch niet voor nVidia te gaan.
Qua processor maakt het me niet echt wat uit, maar als ik alles zo lees is AMD op dit moment net wat meer future proof, alhoewel ik niet weet of ik veel ga upgraden de komende jaren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, hoe minder geluidsproductie hoe beter, maar ik wil daar ook weer niet de hoofdprijs voor neerleggen. Qua fans wel fijn als die wanneer nodig zelf minder hard gaan draaien.
Ik wil het complete systeem in principe bij Azerty gaan bestellen en laten assembleren, daar heb ik de onderdelen nu ook op uitgezocht.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen waar bij mij nog wat twijfels zitten, zou te gek zijn als jullie me hier mee kunnen helpen:
1) Ik heb nu een AMD Ryzen 9 7900X als processor in het lijstje staan. Ik twijfel heel erg of die nu het geld wel waard is. Is het niet veel slimmer om voor een 7600X te gaan? Of is die 200 euro meer het wel waard als het vooral om gaming (en heel af en toe wat videobewerking) gaat? Ik heb ook zitten overwegen om te gaan wachten op de 7800X3D, maar die gaat volgens mij nog duurder worden dan de 7900X nu is en komt ook pas in april... Dus ik neig toch meer naar een 7600X, 7700X of 7900X voor nu.
2) Ik denk dat het antwoord een "ja" is, maar is de behuizing (die al standaard met 2 fans komt) + 4 extra fans genoeg qua koeling voor wat erin gaat zo? Of zijn er nog betere/andere fans?
3) Is dit qua voeding overkill? Of mag er juist nog wel wat bij?
4) Is de combinatie van moederbord + geheugen + overige onderdelen een prima keus? Omdat ik waarschijnlijk niet heel veel ga uitbreiden/upgraden, is het moederbord dan niet teveel? Moet er juist geheugen in met minimaal 6000MT/s (of meer?) qua snelheid? Ik zie hier soms de bomen door het bos niet meer qua opties haha...
Dit is het plan op dit moment:
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Edit 20-02-23: dit is de definitieve versie geworden:
Ik wil bij deze nieuwe pc in de toekomst een nieuw 4K scherm gaan kopen, maar daar wacht ik nog even mee gezien de ontwikkelingen rondom LCD vs OLED vs miniLED met of zonder HDR. Als er iemand advies heeft is dat welkom, maar ik blijf het nieuws en reviews daarover de komende maanden sowieso goed in de gaten houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, heerlijke hobby. Denk aan games als Company of Heroes 3, Sea of Thieves, F1 '23, Eco, Cyberpunk en Valheim. Vanalles en nog wat dus.
Ook af en toe wat videobewerking in Premiere in de hobbysfeer icm Photoshop en/of Audition, maar niet heel heftig allemaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500 euro max inclusief assemblage en verzendkosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mn huidige twee 24" IIyama schermen neem ik mee, naast de losse randapparatuur (muis, toetsenbord, etc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In elk geval een stevige videokaart, maar dat is denk ik wel gelukt in het lijstje. Wat ik nu heb staan is vooral gebaseerd op de BGG en reviews van Tweakers en andere topics hier.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua videokaart toch wel AMD, die 7900XTX lijkt me voor mij voor nu de beste optie qua prijs/kwaliteit. Raytracing is tof, maar ik zie dat op dit moment nog maar in bar weinig games terug (die ik speel), dus die "gok" durf ik wel aan om toch niet voor nVidia te gaan.
Qua processor maakt het me niet echt wat uit, maar als ik alles zo lees is AMD op dit moment net wat meer future proof, alhoewel ik niet weet of ik veel ga upgraden de komende jaren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, hoe minder geluidsproductie hoe beter, maar ik wil daar ook weer niet de hoofdprijs voor neerleggen. Qua fans wel fijn als die wanneer nodig zelf minder hard gaan draaien.
Ik wil het complete systeem in principe bij Azerty gaan bestellen en laten assembleren, daar heb ik de onderdelen nu ook op uitgezocht.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen waar bij mij nog wat twijfels zitten, zou te gek zijn als jullie me hier mee kunnen helpen:
1) Ik heb nu een AMD Ryzen 9 7900X als processor in het lijstje staan. Ik twijfel heel erg of die nu het geld wel waard is. Is het niet veel slimmer om voor een 7600X te gaan? Of is die 200 euro meer het wel waard als het vooral om gaming (en heel af en toe wat videobewerking) gaat? Ik heb ook zitten overwegen om te gaan wachten op de 7800X3D, maar die gaat volgens mij nog duurder worden dan de 7900X nu is en komt ook pas in april... Dus ik neig toch meer naar een 7600X, 7700X of 7900X voor nu.
2) Ik denk dat het antwoord een "ja" is, maar is de behuizing (die al standaard met 2 fans komt) + 4 extra fans genoeg qua koeling voor wat erin gaat zo? Of zijn er nog betere/andere fans?
3) Is dit qua voeding overkill? Of mag er juist nog wel wat bij?
4) Is de combinatie van moederbord + geheugen + overige onderdelen een prima keus? Omdat ik waarschijnlijk niet heel veel ga uitbreiden/upgraden, is het moederbord dan niet teveel? Moet er juist geheugen in met minimaal 6000MT/s (of meer?) qua snelheid? Ik zie hier soms de bomen door het bos niet meer qua opties haha...
Dit is het plan op dit moment:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 429,- | € 429,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI | € 284,65 | € 284,65 |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC | € 1.199,- | € 1.199,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow Zwart | € 109,- | € 109,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 54,40 | € 54,40 |
4 | Ventilatoren | Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm | € 7,26 | € 29,04 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C36BBE-32 | € 137,33 | € 137,33 |
1 | Voedingen | NZXT C750 Gold v2 | € 104,87 | € 104,87 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 149,90 | € 149,90 |
Totaal | € 2.497,19 |
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Edit 20-02-23: dit is de definitieve versie geworden:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 249,- | € 249,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 232,85 | € 232,85 |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC | € 1.299,- | € 1.299,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow Wit | € 96,95 | € 96,95 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB | € 99,90 | € 99,90 |
2 | Ventilatoren | Arctic P14 PWM Wit / Transparant, 140mm | € 11,- | € 22,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32 | € 154,45 | € 154,45 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 139,65 | € 139,65 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 149,90 | € 149,90 |
Totaal | € 2.443,70 |
[Voor 17% gewijzigd door Faasnl op 20-02-2023 09:13. Reden: Definitieve versie erbij gezet]