Images maken van oude DOS schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 07:45
Hoi Tweakers!

Graag jullie hulp c.q. advies.

Ik ben bekend met het imagen van harde schijven. Een volledige kopie maken van een harde schijf. Hiervoor gebruik ik bijvoorbeeld Acronis of Macrium. Mocht de harde schijf kapot gaan: image terug zetten op disk, draaien maar. Altijd goed gefunctioneerd.

Ik moet nu een disk imagen van een oude DOS computer, circa 20 tot 30 jaar oud. Harde schijf grootte is nog onbekend, maar waarschijnlijk rond de 400 Mb. Processor is volgens mij een Intel 486. Ik ben gewaarschuwd; koppel hem niet met Windows, anders gaat Windows iets aanpassen, en kan je de schijf direct niet gebruiken.

Wat is hierin wijsheid? Ubuntu gebruiken en dan de onderstaande optie?
Aangezien ik het niet wil verprutsen, daarom deze post.

Alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: http://comfilewiki.co.kr/en/lib/exe/fetch.php?media=cupc:backup_restore:create_disk_image.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Lijkt mij goed ja

Zelf zou ik met dd een image trekken

$ dd if=/dev/sda of=/data/folder/mijnimage bs=64k conv=noerror, sync

Welk device het is kan je vooraf controleren mbv lsblk

Op die manier krijg je een exacte byte voor byte image van de schijf

edit:
PS. dd wordt niet voor niets disk destroyer genoemd.
Als je een tikfout maakt, of bijvoorbeeld if en of omwisseld, dan ben je je data kwijt.
Prima tool, maar dubbelcheck dus goed wat je intikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Metabool op 13-02-2023 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Metabool schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:16:
Zelf zou ik met dd een image trekken

$ dd if=/dev/sda of=/data/folder/mijnimage bs=64k conv=noerror, sync
Zou mij niets verbazen als Gparted (of Gnome-Disks is het screenshot denk ik) gewoon dd gebruikt op de achtergrond.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Hero of Time schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:46:
[...]

Zou mij niets verbazen als Gparted (of Gnome-Disks is het screenshot denk ik) gewoon dd gebruikt op de achtergrond.
Gparted is een frontend voor libparted , volgens mij komt daar geen dd bij kijken.
Kan parted uberhaupt dd-achtige acties uitvoeren zoals klonen?

Gnome-disk gebruikt libudev en volgens mij komt ook daar geen dd bij kijken.

dd is toch wel de defacto tool hiervoor, maar heeft als nadeel die hele enge terminal en noodzaak voor het intikken van letters middels toetsenbord.

Leren werken met dd (op zijn minst het bestaan ervan weten en begrijpen dat je een infile en outfile opgeeft) kan wel erg praktisch zijn omdat deze eigenlijk overal wel werkt en je niet gebonden bent aan bijvoorbeeld Ubuntu of Gnome.

Dat gezegd hebbende: me dunkt dat inderdaad de tool uit de screenshot ook tot het gewenste resultaat zal leiden. Echter vertrouw ik meer op dd om een exacte bit voor bit kloon te maken.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je niet beter de schijf via USB aansluiten en dan via Linux er een image van maken en die dan draaien in VirtualBox?

Om een nieuwe schijf van tich GB te gebruiken lijkt mij beetje overkill.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Eens met DJMaze, moet je wel een usb vinden die past op de oude connector.

Wanneer je een live cd rom (?) gebruikt met Linux, bedenk dan dat je het best er een kunt gebruiken die ook 20 jaar oud is, die support namelijk prima die oude hardware van dat dos system. Knoppix komt in me op. Je kunt ongetwijfeld ook rescue images vinden die op 1 floppy passen en waar dd op staat. Uitdaging is dan wel waar schijf je de image naar toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voordeel van een dd image van een filesystem, is dat deze ook gewoon gemount kan worden (loopback) zonder het eerst op een andere disk te hoeven restoren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo'n USB-IDE converter moet dan overweg kunnen met de oudere IDE en ATA standaarden.

Je kunt de disk ook aan een wat nieuwer systeem met PATA hangen en met een Ghost / Acronis bootdisk een image trekken. Dus niet vanuit Windows.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kijk hier nog even naar (OSS): https://clonezilla.org/

Hiermee kun je schijven en partities clonen en ook images maken.

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1