Toon posts:

Groot ingebouwd dompelbad: dichtgooien of afdekken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Cella

...zien waar het schip strandt

Topicstarter
Hoi, in het huis dat wij aan het verbouwen zijn, heeft ooit een wellness gezeten. Een van de onderdelen daarvan is een van beton gemaakt ‘zwem/bubbelbad’ van ongeveer 1,70 bij 2,30 m. De bodem van dat bad ligt ca 1 m diep tov de vloer.

Omdat we op die plek een gewoon bad en een douche willen zetten (op vloerhoogte) moeten we iets verzinnen om de ruimte in het bad op te vullen (het diepste deel heb ik al gevuld met puin van het wegbikken van een deel van de betonnen rand). Er moeten uiteraard wel afvoerleidingen van het nieuwe bad en douche door die (nu nog holle) ruimte.

Ik kan zo twee opties verzinnen: volgooien met beton oid (maar wat dan te doen met de afvoerleidingen?) of een soort van deksel er op of in maken (bv hout, maar is dat sterk genoeg?).

Maar wellicht zijn er nog slimmere oplossingen hiervoor? Of heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?

Verbouwt een wellness (terug) tot dubbel woonhuis <- inmiddels een hobbyproject

Beste antwoord (via Cella op 14-02-2023 10:24)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

My two cents:

Als er een bad komt op deze plek, leg deze dan ietsjes verdiept aan. Precies zodat je bij het instappen de bodem van het bad op vloerhoogte hebt. Voordeel: lagere instap dus minder kans op vallen (nu en later). Erg fijn is mijn ervaring, ook voor kinderen die zelf het bad in en uit stappen (met een handje) ipv alleen maar getild moeten worden.

Dan tot 10cm onder de nieuwe vloer vullen met EPS. EPS is licht, goedkoop, isoleert. Vooral dat eerste zorgt voor een lage belasting op de onderliggende fundering, dus voorkom je zetting mee.
Aansluiting nieuwe vloer op oude vloer goed ruw maken en een hechtprimer er op smeren
Goede stekken inboren / lijmen met krimparme mortel of wat er ook voor wordt aanbevolen door jouw leverancier
Mooi netje van Ø6-100 er in leggen op 3cm boven de EPS
Die 10cm beton storten (en afwerken naar jouw standaard)
De 6cm die over blijft boven de wapening is krap voor vvw, maar mogelijk als je dat in de toekomst zou willen.

10cm is bij jouw afmetingen ca. 0.39 m³ dus heb je 33 zakken betonmortel nodig als je zelf mengt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:16
Eigenlijk wil je een nieuwe vloer er in hebben, ook meteen vloerverwarming en een douche zonder niveau verschil? Dit is het moment om die keuzes te maken.

Ik zou de hele vloer er uit rammen, wit/scherp zand er in voor de egalisatie, isolatie, betonvloer, vloerverwarming met dekvloer. Wel een prijzige optie. Eventueel kan vullen met schuimbeton ook nog, maar geen idee of dat dat goed is.

• Cella

Cella

Topicstarter
Wel een nieuw vloertje ter plaatse, vvw hoeft niet. De hele vloer eruit zou mooi zijn, ware het niet dat dit onderdeel is van een ruimte van 100 vierkante meter die heringedeeld wordt. Dan is het wel heel prijzig. Dat wordt hem dus niet…

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:04
Cella schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:04:
Wel een nieuw vloertje ter plaatse, vvw hoeft niet. De hele vloer eruit zou mooi zijn, ware het niet dat dit onderdeel is van een ruimte van 100 vierkante meter die heringedeeld wordt. Dan is het wel heel prijzig. Dat wordt hem dus niet…
Hoe is de vloer verder in de woning? Het is wel echt de basis voor alles wat je daarna gaat bouwen. Weet je hoe de isolatie verder is onder de vloer?

Het is zeker een prijzige optie om een nieuwe betonvloer aan te laten leggen, maar je bent er dan wel voor de rest van je leven vanaf. Het lijkt mij persoonlijk wel de beste optie.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 21:16
Je kan het ook grotendeels vullen met eps/xps en dan de laatste 10-20 cm beton met bewapening storten (liefst natuurlijk wel verbinden met de kuip eromheen) hier dan natuurlijk wel al direct je leidingen in plaatsen.

• Cella

Cella

Topicstarter
Inevitable schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Hoe is de vloer verder in de woning? Het is wel echt de basis voor alles wat je daarna gaat bouwen. Weet je hoe de isolatie verder is onder de vloer?

Het is zeker een prijzige optie om een nieuwe betonvloer aan te laten leggen, maar je bent er dan wel voor de rest van je leven vanaf. Het lijkt mij persoonlijk wel de beste optie.
De vloer is verder prima, voor zover ik kan zien. Eronder zit een kruipruimte met alle leidingen, voor 80-90% gevuld met EPS-korrels/parels. Het gaat wat mij betreft dus puur om dit stukje, waar het bad nu zit. Je moet je voorstellen dat eigenlijk een bak van beton is die in of op de bodem van de kruipruimte staat. Vandaar dat ik me afvraag hoe ik deze bak het beste kan opvullen of afdekken. De rest van de vloer wil ik toch echt gewoon laten zitten...

• Cella

Cella

Topicstarter
remielowik schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:56:
Je kan het ook grotendeels vullen met eps/xps en dan de laatste 10-20 cm beton met bewapening storten (liefst natuurlijk wel verbinden met de kuip eromheen) hier dan natuurlijk wel al direct je leidingen in plaatsen.
Dat is ook een interessante, had ik nog niet aan gedacht! Er zijn bestaan vast speciale ankers om een dergelijk gestort vloertje aan de kuip (en dus de rest van de vloer) te verbinden. En dan het beton op een vooraf bevestigde plaat (hout?) storten, neem ik aan? Met een soort stempels nog ondersteunen?

[Voor 10% gewijzigd door Cella op 14-02-2023 08:46]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

My two cents:

Als er een bad komt op deze plek, leg deze dan ietsjes verdiept aan. Precies zodat je bij het instappen de bodem van het bad op vloerhoogte hebt. Voordeel: lagere instap dus minder kans op vallen (nu en later). Erg fijn is mijn ervaring, ook voor kinderen die zelf het bad in en uit stappen (met een handje) ipv alleen maar getild moeten worden.

Dan tot 10cm onder de nieuwe vloer vullen met EPS. EPS is licht, goedkoop, isoleert. Vooral dat eerste zorgt voor een lage belasting op de onderliggende fundering, dus voorkom je zetting mee.
Aansluiting nieuwe vloer op oude vloer goed ruw maken en een hechtprimer er op smeren
Goede stekken inboren / lijmen met krimparme mortel of wat er ook voor wordt aanbevolen door jouw leverancier
Mooi netje van Ø6-100 er in leggen op 3cm boven de EPS
Die 10cm beton storten (en afwerken naar jouw standaard)
De 6cm die over blijft boven de wapening is krap voor vvw, maar mogelijk als je dat in de toekomst zou willen.

10cm is bij jouw afmetingen ca. 0.39 m³ dus heb je 33 zakken betonmortel nodig als je zelf mengt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Cella

Cella

Topicstarter
Heldere beschrijving @Waterbeesje, thanks. Wel nog 1 vraag: het beton stort je dan dus gewoon direct op de EPS? Dat moeten dan dus platen zijn, geen losse korrels.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je kan inderdaad met platen werken, dat geeft een vlakke onderkant. Dan weet je ook nauwkeuriger hoeveel beton er in gaat.
Met korrels kan in principe net zo goed, maar dan wordt de ondergrond wat ongelijker bij het storten. Tevens is het minder goed te scheiden als ooit de boel weer wordt gesloopt.

Onder het beton wil je eigenlijk wel een folie gebruiken voor deze scheiding. Dat kan van alles zijn, van een afgedankt bouwzeil tot aan elkaar geplakte vuilniszakken en alles dat er tussenin zit. Zodra het beton hard is, heeft het namelijk geen functie meer.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Cella

Cella

Topicstarter
Top, dank nogmaals, ook de andere reageerders. Ik ga er mee aan de slag!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee