Toon posts:

Nieuwbouwhuis: slim slot voorbereiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• eduardvv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 09:31
Mijn vraag
Mijn vrouw en ik zijn bezig om een nieuwbouw huis voor te bereiden, onderdeel van een klein project en houtbouw, en wij moeten dus nu al een aantal keuzes maken over het soort slimme slot dat we willen en wat daar eventueel aan voorbereiding voor nodig is. Dus wat zouden jullie doen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Er draait Home Assistant in huis, dus moet daarmee kunnen integreren, verder Unifi setup, dus eventueel is Unifi Access een optie, maar sta open voor opties, zeker ook voor volledig keyless huis.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kwam een aantal nieuwe spelers tegen met een volledig slot, Loqed en Smartklink One, naast alle dingen zoals Nuki, Danalock etc.
...

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
Mijn advies is om minimaal 1 ingang te hebben met een ouderwets slot.
Voor de slimme sloten kan je ook een druppel systeem overwegen met programmeerbare sloten. Dan ben je Niet afhankelijk van een netwerk connectie. Bedenk ook dat wat nu goed leverbaar en beheerbaar is dat in de toekomst niet hoeft te zijn.

• eduardvv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 09:31
We krijgen drie buiten deuren waar een slot op komt, 1 daarvan gaat sowieso niet slim worden dus die kan ik gewoon "ouderwets" houden. Qua levering is dat precies waarom ik probeer uit te denken wat ik echt moet laten maken in de bouw, zodat ik mijn opties open houdt! @D-dark heb je voorbeelden van merken druppelsystemen incl sloten?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
@eduardvv

Dit gebruiken we in ons scoutingclubhuis
https://www.simons-voss.com/nl/producten/mobile-key.html

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:41
Wanneer je wel voor een oplossing als Nuki gaat, is het niet zo belangrijk om 1 "dom" slot over te houden. Want je kan gewoon je sleutel er in steken. Denk er dan wel om dat je een cilinder hebt die je van 2 kanten tegelijk kunt bedienen, de z.g.n. paniekfunctie.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb zelf een Nuki en zou die in een volgend huis weer gebruiken. Er is een lokale API die i.c.m Home Assistant werkt en je kunt de deur altijd gewoon met de sleutel openmaken.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@eduardvv In mijn ervaringen met nieuwbouw waren er geen opties voor de buitendeuren behalve het design of eventuele draairichting bij tuin of balkon deur.

Derhalve pas na oplevering cylinder e.d. vervangen t.b.v. een smart slot.

Was zelf niet tevreden over Nuki 3.0 Pro dus uiteindelijk maar gewoon bij een ouderwets slot gelaten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
Knopcilinders _/-\o_

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:41
Jep daar heb ik ook voor gekozen. Die zijn per definitie van 2 kanten te bedienen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-03 15:50
Ik ben lang op zoek geweest... maar wat mij betreft het perfecte slot gevonden (dat april/mei/juni uitkomt): tedee Go van Tedee. Gaat ongeveer €200/250 kosten, denk ik.
Het is een iets grotere variant van de huidige tedee, en van iets goedkoper materiaal, maar je kan hem op een bestaande cilinder plaatsen (vooral handig dus, als je de cilinders in het hele huis hetzelfde wil houden en zelfs op meerdere plekken hebt). Daarvoor moet je cilinder wel minstens 3mm (3 tot 6mm) uitsteken, dus zorg dat je cilinder lang genoeg is, en dat je cilinder de paniek-functie (??) ondersteunt (dat je een sleutel aan beide kanten er in kan doen tegelijk en dat het nog steeds werkt).
De tedee Go gaat Matter over Thread ondersteunen, dus ook toekomst gericht, lijkt me. Lijkt echt een top slot te worden! Veel minder groot dan bijv. een Nuki.

Hier een youtube filmpje: YouTube: tedee GO installation - multilingual

Ik ben erg enthousiast! :D Moet natuurlijk nog even afwachten hoe het allemaal gaat worden, maar heb al aardig wat contact gehad met de tedee support, ze reageren snel en kundig!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05:29
Volgens mij is het aller belangrijkste dat je een drie punt sluiting heb welke cilinder bediend is.

Steeds vaker zijn de driepuntsluitingen krukbediend. Je moet de de haken van de deur uitschuiven/uitzetten door de deurkruk om hoog te duwen en vervolgens pas de vergrendelen met de cilinder.

Ik ken nog geen smart systemen welke de deurkruk voor je omhoog drukken.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
ChrisM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:01:
Ik ben lang op zoek geweest... maar wat mij betreft het perfecte slot gevonden (dat april/mei/juni uitkomt): tedee Go van Tedee
Ah, nou dat lijkt er inderdaad meer op. Heb de afgelopen jaren vrijwel elk slot geprobeerd en de laatste (Loqed) is er binnen een dag weer afgeschroefd en ligt ergens te verstoffen in de garage. Nuki met een app uit het jaar kruik, Loqed waarbij het 5-10 seconden duurt voordat hij doorheeft of er iemand voor de deur staat, Danalock waar alles alleen maar via de app gaat. Och wat een ellende, en hou met 1 ding heel erg rekening; de acceptatie van je partner. Niets is zo frustrerend als aankomen met een tas boodschappen en je je telefoon moet ontgrendelen, een app moet opzoeken en dan pas naar binnen kunt.

Vorig jaar de Winkhaus Bluecompact cilinders maar vervangen voor 'ouderwetse' Evva 4KS cilinders en geen dag spijt van gehad.

De enige optie die ik echt zou overwegen is een digitale cilinder waarbij je zelf tags kunt inleren, we hebben een alarminstallatie van Jablotron en als de deursloten met dezelfde tags als het alarm werken dan zou dat prachtig zijn.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:15
Voor de bouw zou ik alleen een gangbare maat cilinders en een datakabel naar het slot door de deur naar de cilinder meenemen. Rest kun je daarna zelf beslissen.

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:54
Wij gebruiken zelf al ruim 3 jaar naar alle tevredenheid een Nuki slot.
Weliswaar één keer in de steek gelaten, te laat de batterij opgeladen.. Toen te weinig kracht om de sleutel te draaien, maar dat was meer laksheid vanuit mij.

Voor de rest een paniekfunctie op ons cilinderslot, dus als bv elders een reservesleutel hebt liggen, kan je die altijd gebruiken.

Ook prima te integreren in Homey en Home Assistant.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33

Rannasha

aka "Species5618"

Ik gebruik nu bijna een half jaar Nuki in mijn huis. De redenen waarom ik hiervoor heb gekozen zijn:

- Het is een uitbreiding op een bestaand slot. Je kunt er dus gewoon een goede cilinder in hangen en bent voor de fysieke veiligheid niet afhankelijk van een tech bedrijf.

- Aan de buitenkant zie je niets aan het slot (enkel het keypad naast de deur) en kun je het slot gewoon ouderwets met de sleutel openen. Smart home oplossingen zijn nog niet dusdanig verfijnd en betrouwbaar dat je het zonder een "domme" fallback moet doen. Zeker bij iets kritisch als het slot van de voordeur.

- Het integreert goed met Home Assistant. De app van Nuki is niet geweldig. Behalve de configuratie (vooral het beheer van codes van het keypad) doe ik niets met de Nuki app. Ik gebruik of het keypad op de deur of het loopt via Home Assistant (handmatig of via automations).

- Je kunt het 100% local houden. De interface met HA verloopt zonder een omweg langs een cloud dienst. Je kunt via de Nuki app wel op afstand je slot besturen via de cloud, maar dit is optioneel en deze functie gebruik ik niet (omdat ik het via HA laat lopen).

Tot nu toe zijn we erg tevreden. Sinds ik het apparaat heb geinstalleerd heb ik de gewone huissleutel niet meer gebruikt. We geven gasten hun eigen toegangscode met beperkte geldigheid en via HA gaat de deur standaard 's nachts op slot (ik woon in Frankrijk waar de meeste deuren ook aan de buitenkant een klink hebben en een deur van buitenaf te openen is tenzij deze expliciet op slot gedaan is). Ik denk nog na over verdere automations.

[Voor 17% gewijzigd door Rannasha op 20-02-2023 16:53]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:36
ChrisM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:01:
Ik ben lang op zoek geweest... maar wat mij betreft het perfecte slot gevonden (dat april/mei/juni uitkomt): tedee Go van Tedee. Gaat ongeveer €200/250 kosten, denk ik.
Het is een iets grotere variant van de huidige tedee, en van iets goedkoper materiaal, maar je kan hem op een bestaande cilinder plaatsen (vooral handig dus, als je de cilinders in het hele huis hetzelfde wil houden en zelfs op meerdere plekken hebt). Daarvoor moet je cilinder wel minstens 3mm (3 tot 6mm) uitsteken, dus zorg dat je cilinder lang genoeg is, en dat je cilinder de paniek-functie (??) ondersteunt (dat je een sleutel aan beide kanten er in kan doen tegelijk en dat het nog steeds werkt).
De tedee Go gaat Matter over Thread ondersteunen, dus ook toekomst gericht, lijkt me. Lijkt echt een top slot te worden! Veel minder groot dan bijv. een Nuki.

Hier een youtube filmpje: YouTube: tedee GO installation - multilingual

Ik ben erg enthousiast! :D Moet natuurlijk nog even afwachten hoe het allemaal gaat worden, maar heb al aardig wat contact gehad met de tedee support, ze reageren snel en kundig!
Volgens mij is er geen beter slot op het moment verkrijgbaar. Veel stiller en compacter dan de concurrentie met een lange levensduur van de accu. Bestaande cilinder hoeft gelukkig niet vervangen te worden met gelijk sluitende cilinders hier. Daarnaast in combinatie met de key pad is de Tedee ook doormiddel van een toegangscode of rfid tag te openen, ideaal voor de kids. Al hadden ze hier nou ook nog een camera module in gestopt dan was het helemaal af geweest.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nuki en Tedee lijken wel erg op elkaar

Omdat 99% toen (nu nog?) afhankelijk is van specifieke software/hardware denk aan NFC tags, bluetooth of andere meuk van dezelfde leverancier of inbouwen is lastig(er) dan gewenst kwam ik uit op de NUKI.

NUKI vind ik zelf fijn, de losse accu(pack)/batterij-en zijn 3-6 maanden (denk ik) met dagelijks gebruik niet echt power hongerig en een avond aan de oplader kunnen ze er weer tegenaan.

Via homeassistant was de koppeling makkelijk en er zijn diverse wegen bv bestel een nfc reader voor HA of knutsel er 1 zelf in elkaar voor je NFC-druppels(TAG) / of NFC-kaartjes of je gsm heeft er 1 ?

enige probleem met de "smart sloten" is dat als je deur net niet goed in het slot valt(onder dicht en boven open bv) dan kan het wel even uitdagend zijn om hem eruit te krijgen .. maar deur goed afhangen en probleem is de wereld uit.

Tja vanalles

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-03 15:50
Groot verschil tussen Niki en tedee is wel de elegantie van de tedee en de lelijkheid van de Nuki. (Ok.. is natuurlijk smaak! Maar ik vind de tedee wel echt eleganter er uit zien en minder smart).

Trouwens, de tedee Go is nog niet uit.. die komt later dit jaar uit.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Als je toch nog een huis moet bouwen, wij hebben van HMB een elektro-mechanische meerpuntssluiting aangeschaft, de HMB series 007.

Onze aannemer ging akkoord om dit te integreren in een projectwoning en wij hebben nog geen spijt van de aanschaf. Wij bedienen het systeem via een apart codepaneel met NFC lezer.

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:13

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ook interesse in een smartlock en Tedee klinkt goed, dus dacht ga eens kijken op de website.

Eerste treffer: www.tedee.nl - maar dat boezemt weinig vertrouwen in...

www.tedee.com lijkt er meer op :)

Maar ze moeten wel even met WGF sloten bellen over de website die zij op tedee.nl neergezet hebben (nou ja, als je het een website mag noemen).

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Lt-Crash schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:15:
Als je toch nog een huis moet bouwen, wij hebben van HMB een elektro-mechanische meerpuntssluiting aangeschaft, de HMB series 007.

Onze aannemer ging akkoord om dit te integreren in een projectwoning en wij hebben nog geen spijt van de aanschaf. Wij bedienen het systeem via een apart codepaneel met NFC lezer.
Waar zit het relais van die NFC scanner welke het slot opent?

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
jadjong schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Waar zit het relais van die NFC scanner welke het slot opent?
Ons hele huis wordt beheerd door een installatie van Loxone. Daar is dan ook het NFC-codepad en de relais van. 😇

Maar van HMB zelf zijn ook genoeg oplossingen te vinden als je alles bij een fabrikant wilt betrekken
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee