sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Waterpuls/beregeningspomp in werking stellen

Pagina: 1
Acties:

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:14
We hebben onlangs een andere woning gekocht en zijn dat enige weken geleden in getrokken.

In de garage staat een pomp van de waterpuls.
De vorige bewoonster heeft uitleg gegeven, maar ik heb het idee dat de pomp lagere tijd niet meer is gebruikt. Natuurlijk had ik bij het bezichtigen de werking moeten laten tonen, maar helaas....

De pomp loopt wel, maar er wordt geen water opgepompt.
Ik denk dat dat komt door lucht in de aanzuig leiding. Alleen krijg ik die lucht er zo niet uit. Zie ook de laatste foto, waarop alleen een stuk leiding te zien is
Ik heb water bijgevuld via een vulopening in de leiding, maar ik heb het gevoel dat de leidingen niet helemaal logisch zijn.

De aanzuig leiding heeft een horizontaal gedeelte; moet deze niet zoveel mogelijk in stijgende lijn vanuit de bodem naar de pomp lopen?
De uitgaande leiding gaat eerst een stukje naar beneden en vervolgens weer omhoog. Op dat hoogste punt zit een vuldop. Daarmee gaat de leiding maar een kraantje buiten en verder naar beneden naar de leidingen van het beregeningssysteem in de tuin. Ook dit plaatselijke lage gedeelte voor de vuldop lijkt me niet ideaal.

Ik heb best veel en algemene technische kennis, maar een dergelijk pompsysteem is nieuw voor me.

Iemand een idee?

Tweede vraag:
Op de uitgaande kant van de pomp zit een module met onder andere een drukmeter. Deze meter slaat niet uit, maar als er licht is in het systeem kan ik me daar iets bij voorstellen.
Achter deze meter zit ook nog een component; is dat één of andere beveiliging of iets dergelijks?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maak eerst eens wat meer foto's die wat meer laten zien, type pomp, waar zuigt de pomp aan, waar zit de opening waar water bijgevuld kan worden etc

Waarom? Omdat het kan!!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:42
Begin maar eens met een terugslagklep aansluiten op de aanzuigzijde van de pomp.
Je hebt wel bijgevuld, maar door het gebrek aan een terugslagklep zakt je grondwater zo weer naar beneden.

Ik zie op de eerste foto links ook allemaal kunststof koppelingen, indien mogelijk deze vervangen/vereenvoudigen, want dit is vragen om een ondicht aanzuigtraject. Je moet zorgen dat je in het aanzuigtraject een goed vacuüm maakt, dat is vaak hét probleem bij dergelijke installaties.

• bnwgraaf
@Lolhozer en @Analamoebe
Dank jullie voor de snelle reacties!
Ik ben er afgelopen dagen even niet aan toe gekomen om te reageren.

De vorige bewoonster zegt het gewoon wel steeds aan de praat te hebben gekregen, maar zei er bij dat ze misschien wel steeds geluk had :-)

Ik heb wel ook het gevoel dat het leidingwerk inderdaad wel beter kan. Zoals gezegd is dit nieuw voor mij, maar van wat ik zo een beetje zie op internet en met technisch nadenken, geeft me de indruk dat het beter aangelegd kan worden.

Ik heb in ieder geval even het type opgezocht:

Ik kon even niet genoeg ruimte maken om het systeem helemaal goed op de foto te krijgen, maar bovenstaande foto geeft denk ik al een betere indruk.
Korte omschrijving:
  • Helemaal links komt de aanvoer vanuit de grond. de buis buigt 90 graden en vervolgt zijn weg via een slang die nagenoeg horizontaal loopt. In die leiding zie ik het water tot ongeveer halverwegen staan. Daar zit dus nog de nodige lucht.
  • Vanuit de pomp gaat de leiding omhoog maar deze slang loopt vervolgens een stukje naar beneden om dan weer te stijgen. Daar komt deze slang op de kunststof leiding uit waar ook het hoogste punt zich bevindt.
  • Op dit hoogste punt bevindt zich een vulopening, waar ik het systeem ook aangevuld heb. Maar omdat de uitgaande slang niet in één steigende lijn loopt, maar "golft", lijkt het me dat je op deze manier nooit alle lucht uit het systeem kunt krijgen tijdens het vullen.
  • Na de vulopening gaat de leiding naar een buitenkraan en een aftakking gaat verder via de blauwe aflsuiter (zie foto) naar buiten naar een berekeginbgssysteem.
  • Dit beregeningssysteem heeft in een pijp in de grond ook een afwateringsplug om deze voor de vorst leeg te laten lopen.
Mijn ideeën:
  • Ik heb geen idee of er inderdaad ergens aan de aanvoerkant een terugslagklep zit. Kan dit ook buiten in de grond op het diepste punt ergens zitten en zo ja, kan ik dat testen zonder uitgraven? Kan zo'n klep ook dicht tegen de pomp geplaatst worden, op de plek waar de inkomendeleiding aan de pomp zit, of is het het logiste om die zo veel mogelijk aan het begin van de aanzuigleiding te zetten (wat mij het meest logische lijkt.
  • Stelk dat er inderdaad ergens een terugslagklep zit, maar ik die niet kan zien, kan het kwaad/ is het aan te raden om er alsnog eentje in het gedeelte op de foto te zetten, daar waar ik er goed bij kom?
  • Is het niet het beste als heel het leidingwerk, vanaf de invoerkant tot in ieder geval de vuldop een oplopende lijn, of hooguit een horizontale lijn volgt en niet zoals nu ook tussentijds een stukje daalt?
  • Is het misschien logischer of beter om de vulopening op het hoogste punt, net boven de uitgaande kant van de pomp te monteren?

[Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 17-02-2023 08:21]

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Hoeveel water kun je erbij stoppen? Probeer de hele zuigleiding vol te krijgen met water.

Zie je het water ook de zuigleiding in lopen, dus door de pomp heen.

[Voor 21% gewijzigd door Lolhozer op 17-02-2023 11:25]

Waarom? Omdat het kan!!

• bnwgraaf
Lolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:20:
Hoeveel water kun je erbij stoppen? Probeer de hele zuigleiding vol te krijgen met water.

Zie je het water ook de zuigleiding in lopen, dus door de pomp heen.
Probleem is dus, dat de vulopening al overloopt, maar er nog altijd lucht in de aanzuigleiding zit. Deze (horizontale) leiding is ongeveer half gevuld met water.
Maar de lucht kan dus nergens heen volgens mij, omdat de slang tot aan de vulopening weer gedeeltelijk naar beneden loopt.

Naar mijn mening zou die bocht eruit moeten en/of de vulopening naar een andere plek moeten (direct bovenop de pomp?)

Ik kan als test die uitgaande slang wel eens losmaken; dan kan ik de lucht er vermoedelijk wel uit krijgen?

[Voor 7% gewijzigd door bnwgraaf op 17-02-2023 12:19]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:09
Bij het in gang brengen van de pomp is het vaak handig dat wat je oppompt weg kan, dus kraantje een beetje openzetten. Opgieten (zoveel als maar lukt), pomp inschakelen, als ie teveel sputtert weer even stoppen, opgieten, en herhalen. Na een keer of drie is alles normaal vertrokken.

Normaal zit er idd een terugslagklep beneden aan de aanzuigleiding, als die er niet zit kan je de aanzuigleiding blijven vullen (dus gezien de zuigleiding halfvol staat, lijkt het er op dat dit ok is).

Een vuile truuk om sneller te werken (maar je hebt hem niet van mij): tuinslang aan stadswater, zorgen dat ie vol water is (even laten doorstromen); en dan op het pompcircuit; zo kan je het expansievat vullen met water. Dan beide kanten kraantje toe, tuinslang er af, en stekker pomp insteken (zal niet draaien want systeem is op druk). Zodra je dan op het pompcircuit een kraantje opent komt de lucht er uit en perst het expansievat water bij de pomp en ben je in een keer vertrokken. Zo kan je foute installaties toch starten (terugslagklep aan pomp, aanzuigleiding helemaal vol lucht, pomp tegen plafond van kelder dus nauwelijks ruimte op op te gieten).

Qua installatie: dat zou idd beter verlopen als die leiding niet naar beneden loopt. Ik meen me te herinnneren dat er ook een regel was dat je na een pomp de leiding een meter omhoog moet laten lopen (en dan het gewenste traject); omdat zo bij op gang geraken in die meter de lucht omhoog gaat maar het water terug naar de pomp stroomt (en je hebt ook een grotere waterbuffer om op te gieten).

[Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 17-02-2023 12:30]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bnwgraaf
naftebakje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:24:
Bij het in gang brengen van de pomp is het vaak handig dat wat je oppompt weg kan, dus kraantje een beetje openzetten. Opgieten (zoveel als maar lukt), pomp inschakelen, als ie teveel sputtert weer even stoppen, opgieten, en herhalen. Na een keer of drie is alles normaal vertrokken.

Normaal zit er idd een terugslagklep beneden aan de aanzuigleiding, als die er niet zit kan je de aanzuigleiding blijven vullen (dus gezien de zuigleiding halfvol staat, lijkt het er op dat dit ok is).

Een vuile truuk om sneller te werken (maar je hebt hem niet van mij): tuinslang aan stadswater, zorgen dat ie vol water is (even laten doorstromen); en dan op het pompcircuit; zo kan je het expansievat vullen met water. Dan beide kanten kraantje toe, tuinslang er af, en stekker pomp insteken (zal niet draaien want systeem is op druk). Zodra je dan op het pompcircuit een kraantje opent komt de lucht er uit en perst het expansievat water bij de pomp en ben je in een keer vertrokken. Zo kan je foute installaties toch starten (terugslagklep aan pomp, aanzuigleiding helemaal vol lucht, pomp tegen plafond van kelder dus nauwelijks ruimte op op te gieten).

Qua installatie: dat zou idd beter verlopen als die leiding niet naar beneden loopt. Ik meen me te herinnneren dat er ook een regel was dat je na een pomp de leiding een meter omhoog moet laten lopen (en dan het gewenste traject); omdat zo bij op gang geraken in die meter de lucht omhoog gaat maar het water terug naar de pomp stroomt (en je hebt ook een grotere waterbuffer om op te gieten).
Tnx!
Een hoop nuttige info; ik begin zowaar een beetje kennis op te doen over dergelijke systemen! :)

De vorige bewoonster had het er inderdaad ook over om het kraantje open te zetten om lucht eruit te krijgen.
Ik had zoiets al kort geprobeerd maar nog niet geslaagd; water liep tijdens vullen ondertussen al uit het kraantje buiten :-)
Ik ga het met jouw ideeën/tips nog eens proberen en misschien toch een keer met name de uitgaande slang wat anders maken, zonder het "zwanehalsje".

Kan iemand me eens kort de werking van een dergelijk systeem uitleggen?
Wat is de functie van het drukvat? Een constante druk op het systeem te houden?

Ik heb er dus ook een buitenkraantje op zitten. Stel dat ik daar een losse tuinslang met sproeikop op zet, kan ik het systeem dan tijdens gebruik gewoon aan laten staan? Ik bedoel, als ik de sproeikop tijdelijk sluit, kan de pomp het water niet kwijt. Zit daar dan een afslag op? Is een dergelijk systeem berekend op watergebruik met onderbrekingen?

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Zit daar onder de drukmeter op de pomp niet gewoon een bout, waardoor je het pomphuis en dus zuigleiding kunt opvullen?

Is niet heel goed te zien op de foto's. Onder de aansluiting van de zuigleiding zit denk ik de aftap om hem juist leeg te krijgen.

Waarom? Omdat het kan!!

• naftebakje
Dat zwart blok met draad naar de pomp; achter de drukmeter op je foto's, dat is een pressostaat; die schakelt de pomp in als de druk te laag is (en weer uit als de druk hoog genoeg is; er is een 'hysterese' dus de inschakeldruk is een tik lager dan de uitschakeldruk om oscillatie te beperken).
Als je dan een kraantje een beetje open zet, zakt de druk en schakelt de pomp in, dan stijgt de druk en schakelt de pomp uit ==> blaas je de motor van de pomp in na een tijd op omdat er steeds aan en uitgeschakelt wordt, en gaat de kraan steeds hard-zacht.
Daarom gebruik je een drukvat, dat kan enkele liters stockeren rond de druk van de pressostaat; waardoor de pomp inschakelt als het drukvat leeg is en pas weer uitschakelt als het drukvat weer vol is (en zo wordt vermeden dat de pomp heel kort aan en uit gaat). Bij de kraan zie je vaak wel de druk langzaam wat afnemen, en dan wat sneller weer opkomen.
Er zijn tegenwoordig ook sturingen die intelligenter werken, waarmee je zonder drukvat kan werken (en dus het elke x jaar vervangen of bijpompen van het drukvat kan vermijden), maar die zijn nogal duur en de meerwaarde is beperkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bnwgraaf
Lolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:41:
Zit daar onder de drukmeter op de pomp niet gewoon een bout, waardoor je het pomphuis en dus zuigleiding kunt opvullen?

Is niet heel goed te zien op de foto's. Onder de aansluiting van de zuigleiding zit denk ik de aftap om hem juist leeg te krijgen.
Ik ga dit weekend weer eens kijken met alle nieuwe informatie die ik vandaag heb gekregen van jullie allemaal!
Bedankt!

• bnwgraaf
naftebakje schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:17:
Dat zwart blok met draad naar de pomp; achter de drukmeter op je foto's, dat is een pressostaat; die schakelt de pomp in als de druk te laag is (en weer uit als de druk hoog genoeg is; er is een 'hysterese' dus de inschakeldruk is een tik lager dan de uitschakeldruk om oscillatie te beperken).
Als je dan een kraantje een beetje open zet, zakt de druk en schakelt de pomp in, dan stijgt de druk en schakelt de pomp uit ==> blaas je de motor van de pomp in na een tijd op omdat er steeds aan en uitgeschakelt wordt, en gaat de kraan steeds hard-zacht.
Daarom gebruik je een drukvat, dat kan enkele liters stockeren rond de druk van de pressostaat; waardoor de pomp inschakelt als het drukvat leeg is en pas weer uitschakelt als het drukvat weer vol is (en zo wordt vermeden dat de pomp heel kort aan en uit gaat). Bij de kraan zie je vaak wel de druk langzaam wat afnemen, en dan wat sneller weer opkomen.
Er zijn tegenwoordig ook sturingen die intelligenter werken, waarmee je zonder drukvat kan werken (en dus het elke x jaar vervangen of bijpompen van het drukvat kan vermijden), maar die zijn nogal duur en de meerwaarde is beperkt.
Dat maakt een hele hoop duidelijk voor me! Bedankt voor deze heldere uitleg!

• bnwgraaf
Ik heb vanavond nog eens gekeken. Nog niets veranderd aan het systeem maar wel de uitgaande slang losgemaakt en omhoog gehouden zodat het "zwanenhalsje" verdween en toen weer bijgevuld. Elke keer even schudden zodat er lucht verdween.

Daarna de slang weer aangekoppeld en het buitenkraantje open gedraaid en de pomp opgestart. En nu had ik wel succes!
Ik weet nu dat het werkt, dus kan nu nog eens gaan kijken om één en ander wat anders aan te sluiten.

[Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 17-02-2023 20:37]

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:42
bnwgraaf schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:20:
@Lolhozer en @Analamoebe

Mijn ideeën:
  • Ik heb geen idee of er inderdaad ergens aan de aanvoerkant een terugslagklep zit. Kan dit ook buiten in de grond op het diepste punt ergens zitten en zo ja, kan ik dat testen zonder uitgraven? Kan zo'n klep ook dicht tegen de pomp geplaatst worden, op de plek waar de inkomendeleiding aan de pomp zit, of is het het logiste om die zo veel mogelijk aan het begin van de aanzuigleiding te zetten (wat mij het meest logische lijkt.
  • Stelk dat er inderdaad ergens een terugslagklep zit, maar ik die niet kan zien, kan het kwaad/ is het aan te raden om er alsnog eentje in het gedeelte op de foto te zetten, daar waar ik er goed bij kom?
  • Is het niet het beste als heel het leidingwerk, vanaf de invoerkant tot in ieder geval de vuldop een oplopende lijn, of hooguit een horizontale lijn volgt en niet zoals nu ook tussentijds een stukje daalt?
  • Is het misschien logischer of beter om de vulopening op het hoogste punt, net boven de uitgaande kant van de pomp te monteren?
[Afbeelding]
Aan de aanzuigzijde zit nu geen terugslagklep, ik zie hem niet!
Misschien zit er aan de voet van de aanzuigleiding (dus onder in je put) nog wel een terugslagklep, maar je wil er ook altijd eentje zo dicht mogelijk tegen het pomphuis hebben.

En je vraag over het vat, die zorgt er inderdaad voor dat je water op druk blijft. Een dingetje met zo'n vat is wel dat je deze op druk moet zetten. Aan de niet-aansluitzijde van je drukvat zit als het goed is een draaidop, met daaronder een autoventiel. Hiermee kun je het drukvat tegendruk geven. In het vat zit namelijk een balg die zich vult/leegt met aanzuigwater. Die balg heeft tegendruk nodig, vandaar dat je de tank moet vullen met luchtdruk.

Mijn advies: leg de boel vrij, maak goede foto's en neem wat leidingmaten en ga naar een Wildkamp. Leg je probleem voor en laat ze de foto's zien. Zij hebben 100% de oplossing.

Alles wat na de pomp komt aan leidingwerk is niet van belang, maar het leidingwerk aan de aanzuigzijde moet anders. Er zitten teveel koppelingen in, mijns inziens verkeerd materiaalgebruik en er zit geen terugslagklep in het aanzuigtraject.

• naftebakje
^die balg lekt ook niet supersnel leeg hoor. Als je merkt dat bij waterverbruik de pomp steeds even aan, even uit, even aan, even uit gaat dan kan je die best eens weer op druk zetten:
- stekker pomp loskoppelen
- kraan openzetten zodat de druk wegkan (je kan het expansievat niet bijpompen als er water in zit)
- aan de niet-waterslang kant op het ventieltje een pomp aansluiten (fietspomp, compressor, whateaver)
- op druk zetten (zie typeplaatje expansievat).
- kraantje weer toe en stekker pomp insteken (zou normaal zonder opgieten moeten starten, anders ook opgieten)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee