Toon posts:

4K Gaming PC €2.400,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ctrl-alt-del-f4
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-03 11:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & Programmeren

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €2.400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG OLED C1 48", deze gebruik ik momenteel als monitor voor mijn laptop.

Momenteel ben ik bezet van een laptop met de volgende specificaties:
- I7 7700HQ
- GTX 1050ti
- 16GB DDR4

Leuk voor 1080P medium settings 50-60 FPS :) .

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Boxed€ 435,06€ 435,06
1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC€ 1.199,-€ 1.199,-
1BehuizingenSharkoon TG6 RGB€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 54,40€ 54,40
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C40BBK2-16€ 89,-€ 89,-
1VoedingenEVGA SuperNova 750 GT€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 107,47€ 107,47
Totaal€ 2.331,93

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee helemaal niet, als het maar zo veel mogelijk prestaties oplevert!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB heb ik helemaal niks mee. Levert geen extra FPS op helaas ;) .

Ga je overklokken?
Misschien een (klein) beetje afhankelijk wat mogelijk is.

Wat verwacht je van ons?[i]
In januari 2022 heb ik een LG C1 OLED gekocht. Toen al met in het achterhoofd de aanschaf van een PlayStation 5. Inmiddels heb ik besloten om een (gaming) PC samen te gaan stellen.

De LG C1 beschikt over een 4K 120 Hz HDMI 2.1 scherm.
Met mijn huidige laptop & PlayStation 4 kom ik niet in buurt van het maximum van dit scherm.

Hierboven heb ik zelf een lijstje samengesteld voor mijn huidige budget.
Als videokaart heb ik een RX 7900 XTX gepakt omdat ik de maximale prestaties uit het systeem wil halen.

Er zijn een aantal zaken waarover ik graag jullie mening wil hebben:
Bijvoorbeeld de case, is dit een goede keuze voor mijn build? Ga ik tegen koel problemen aanlopen? De case komt standaard met 4 meegeleverde fans. En lijkt mij voor de prijs een goede keuze?
Er is ook nog een mesh variant, maar die is niet leverbaar bij Azerty, waar ik alles graag in een keer wil kopen.

Is het slimmer om een I5 13700 KF te pakken? Zodat er meer geld geïnvesteerd kan worden in de overige componenten naast de videokaart? Bijvoorbeeld 32GB DDR5 in plaats van 16GB? Momenteel heb ik 16GB in mijn laptop en loop ik nergens tegenaan, daarom koop ik liever later nog 16GB extra bij als het dan nodig is.
Is dit een verstandig idee?

De 750 watt voeding moet als mijn berekeningen kloppen voldoende zijn (~100 watt over)?

Zien jullie nog dingen die ik beter anders kan aanpakken?
Ik heb namelijk (nog) geen ervaring met het bouwen/samenstellen van een PC.

De PC komt in totaal uit op €2370,- uit bij Azerty.

Alle reacties

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:57
Wat programmeer je? Als dat niet zwaar multicore werk is doe je er beter aan om een 7600 te kiezen. Dan kan je over een paar jaar een upgrade in plaats van weer een nieuw systeem bouwen.

• ctrl-alt-del-f4
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:38:
Wat programmeer je? Als dat niet zwaar multicore werk is doe je er beter aan om een 7600 te kiezen. Dan kan je over een paar jaar een upgrade in plaats van weer een nieuw systeem bouwen.
Momenteel programmeer ik voornamelijk C# & PHP.
Ik zit nog 1.5 jaar op het HBO (ICT). Daar gebruik ik altijd mijn (oudere) laptop als ik op locatie ben.
Als ik twee dagen in de week thuis werk ga ik liever deze PC gebruiken natuurlijk :) .

https://www.youtube.com/watch?v=0ah-kH9iGM0
Als ik deze vergelijking zie, zal het voornamelijk gaan tussen een Intel I5 of I7?
AMD scoort niet hoog meer sinds de 13e generatie Intel.

[Voor 15% gewijzigd door ctrl-alt-del-f4 op 13-02-2023 19:50]

• Guus...
In gaming is de 7600 een betere keuze, vooral omdat je later kan upgraden. Voor compileren zal de 13600k of 13700k sneller zijn. Ik weet niet hoe groot je projecten zijn maar waarschijnlijk weet je ook niet hoe groot ze over een jaar zullen zijn. Dan is het mogelijk wel fijn om een iets snellere cpu te hebben.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-03 20:05
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:01:
In gaming is de 7600 een betere keuze, vooral omdat je later kan upgraden. Voor compileren zal de 13600k of 13700k sneller zijn. Ik weet niet hoe groot je projecten zijn maar waarschijnlijk weet je ook niet hoe groot ze over een jaar zullen zijn. Dan is het mogelijk wel fijn om een iets snellere cpu te hebben.
In gaming is de v=bottleneck niet de CPU, maar de GPU. En AMD moederborden zijn schofterig duur. Beter om dan een i5 te pakken.

Nee, koop nu de RAM die je wilt gebruiken. Ookal kan je MoBo 4 reepjes aan, 4 reepjes van 8Gb zijn langzamer dan twee reepjes van 16Gb. Bovendien moet je over een paar jaar nog maar zien wat voor RAM je kan krijgen (compatible met je huidige RAM etc).

• Guus...
pepsiblik schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:34:
[...]

In gaming is de v=bottleneck niet de CPU, maar de GPU. En AMD moederborden zijn schofterig duur. Beter om dan een i5 te pakken.
De 7600 is een stuk goedkoper dan de i5 waardoor je in totaal bijna gelijk uitkomt.

• pepsiblik
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:03:
[...]

De 7600 is een stuk goedkoper dan de i5 waardoor je in totaal bijna gelijk uitkomt.
Dat valt reuze mee. Op Computer Universe:
AMD 7600 = €261 voor 6 cores
Intel 13600 = €292 voor 6P en 8E cores
Intel 13500 = €265 voor 6P en 8E cores
Intel 13400 = €253 voor 6P en 8E cores

Voor minder geld minstens dezelfde performance bij Intel.

edit: alles onmiddellijk leverbaar.

[Voor 3% gewijzigd door pepsiblik op 13-02-2023 21:17]

• Guus...
pepsiblik schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:16:
[...]

Dat valt reuze mee. Op Computer Universe:
AMD 7600 = €261 voor 6 cores
Intel 13600 = €292 voor 6P en 8E cores
Intel 13500 = €265 voor 6P en 8E cores
Intel 13400 = €253 voor 6P en 8E cores

Voor minder geld minstens dezelfde performance bij Intel.

edit: alles onmiddellijk leverbaar.
Zeker niet minstens dezelfde performance. Dit zijn cpu's met de helft van de L2 cache en daarmee de slechtere presentatie in gaming. De concurrent van deze chips is de 5600x en de 5700x die iets slechter zijn maar als je een systeem wil zonder toekomst zijn deze betere prijs/prestatie opties.

Er komen elke week vragen van tweakers die een aantal jaren geleden een amd cpu hebben gekocht die hem nu kunnen upgraden en daarmee flink besparen omdat ze geen nieuwe ram en moederbord hoeven te kopen. Het enige wat je daar nu voor moet doen is een cpu kopen die een vergelijkbare totaalprijs heeft en hetzelfde of beter presteert.

Tenzij je multicore veel nodig hebt is Intel niet de beste keuze.

• pepsiblik
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Zeker niet minstens dezelfde performance. Dit zijn cpu's met de helft van de L2 cache en daarmee de slechtere presentatie in gaming. De concurrent van deze chips is de 5600x en de 5700x die iets slechter zijn maar als je een systeem wil zonder toekomst zijn deze betere prijs/prestatie opties.

Er komen elke week vragen van tweakers die een aantal jaren geleden een amd cpu hebben gekocht die hem nu kunnen upgraden en daarmee flink besparen omdat ze geen nieuwe ram en moederbord hoeven te kopen. Het enige wat je daar nu voor moet doen is een cpu kopen die een vergelijkbare totaalprijs heeft en hetzelfde of beter presteert.

Tenzij je multicore veel nodig hebt is Intel niet de beste keuze.
In games doen de i5 processoren nauwelijks onder voor de AMD. En in multi-core applicaties zijn ze veel sneller. Ook wanneer je met Virtual Machines werkt heb je meer aan de i5. Dus het hangt enigszins van je use case af. En met de opmerking dat de bottleneck in games op 4K de GPU is.

Dat hele upgrade verhaal is enigszins subjectief. Er zijn inderdaad mensen die elke 2 jaar hun PC upgraden met een nieuwe CPU, maar er zijn er genoeg die dat niet doen en elke 5-8 jaar gewoon een nieuwe PC kopen of die hun upgrade focussen op de GPU ipv de CPU. Dus of het hebben van een relatief goedkoop upgrade pad meeweegt mag @ctrl-alt-del-f4 voor zichzelf uitmaken. Maar zaken als "als", "wellicht", "misschien" en "ooit" zou ik niet teveel mee laten wegen.

• Guus...
pepsiblik schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:50:
[...]

In games doen de i5 processoren nauwelijks onder voor de AMD. En in multi-core applicaties zijn ze veel sneller. Ook wanneer je met Virtual Machines werkt heb je meer aan de i5. Dus het hangt enigszins van je use case af. En met de opmerking dat de bottleneck in games op 4K de GPU is.

Dat hele upgrade verhaal is enigszins subjectief. Er zijn inderdaad mensen die elke 2 jaar hun PC upgraden met een nieuwe CPU, maar er zijn er genoeg die dat niet doen en elke 5-8 jaar gewoon een nieuwe PC kopen of die hun upgrade focussen op de GPU ipv de CPU. Dus of het hebben van een relatief goedkoop upgrade pad meeweegt mag @ctrl-alt-del-f4 voor zichzelf uitmaken. Maar zaken als "als", "wellicht", "misschien" en "ooit" zou ik niet teveel mee laten wegen.
De "i5“ is een breed begrip zoals ik had uitgelegd en je direct negeert. Ik heb ook al aangegeven dat dit alleen voor gaming geldt niet voor productiviteit.

Cpu's van een generatie worden langer verkocht dan de eerste week. Je kan prima na 5 jaar de upgrade doen. Voor amd weet je nu al dat er op dit platform een Zen 5X3D versie uitkomt die een stuk zwaardere GPU zal kunnen voeden.

Je zou het niet te veel laten meewegen van zaken als "misschien" en "als" kunnen uitleggen als dat je het alleen laat meewegen als andere zaken gelijk zijn, zoals de prijs en de prestaties. Toevallig noem ik dat al in mijn reactie maar heb je dat helaas ook niet gelezen.

• pepsiblik
Guus... schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:36:
[...]

De "i5“ is een breed begrip zoals ik had uitgelegd en je direct negeert. Ik heb ook al aangegeven dat dit alleen voor gaming geldt niet voor productiviteit.

Cpu's van een generatie worden langer verkocht dan de eerste week. Je kan prima na 5 jaar de upgrade doen. Voor amd weet je nu al dat er op dit platform een Zen 5X3D versie uitkomt die een stuk zwaardere GPU zal kunnen voeden.

Je zou het niet te veel laten meewegen van zaken als "misschien" en "als" kunnen uitleggen als dat je het alleen laat meewegen als andere zaken gelijk zijn, zoals de prijs en de prestaties. Toevallig noem ik dat al in mijn reactie maar heb je dat helaas ook niet gelezen.
Ik denk niet dat we met onze woordenstrijd de vraagsteller nog verder helpen. Jij gelooft het jouwe, ik het mijne. En ik denk dat de feiten wel redelijk inzichtelijk zijn nu kwa CPU.

• ctrl-alt-del-f4
pepsiblik schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Ik denk niet dat we met onze woordenstrijd de vraagsteller nog verder helpen. Jij gelooft het jouwe, ik het mijne. En ik denk dat de feiten wel redelijk inzichtelijk zijn nu kwa CPU.
Ja inderdaad, vanwege het werk wat ik op deze PC wil gaan doen naast het gamen lijkt het mij handig om voor een Intel I5 of I7 te gaan. Ik draai (veel) VM's in de vorm van Docker containers.

Mijn plan is om de computer niet meer te hoeven upgraden de eerste 5 jaar.
Dus daarom gaat mijn keuze waarschijnlijk uit naar een I7 13700KF.
Wel zal ik mijn 16GB DDR5 naar 32GB DDR5 verhogen, omdat ik inderdaad na het plaatsen van deze post op internet las dat het gebruik van 4 sticks RAM bij DDR5 prestatie verlies kan opleveren.

Maar ik hoor niemand over de andere componenten in dit systeem?

• pepsiblik
ctrl-alt-del-f4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:16:
[...]
Wel zal ik mijn 16GB DDR5 naar 32GB DDR5 verhogen, omdat ik inderdaad na het plaatsen van deze post op internet las dat het gebruik van 4 sticks RAM bij DDR5 prestatie verlies kan opleveren.

Maar ik hoor niemand over de andere componenten in dit systeem?
Voor de duidelijkheid, dat 4 sticks RAM minder presteren dan 2 heeft te maken met je moederbord. De meeste zijn dual channel en je 4 RAM sticks gaan dus over 2 kanalen. Wil je wel voordeel, dan moet je een stap hoger gaan richting Threadripper of Cascade Lake. Ik leg het wat zwart/wit uit. Voor de details, zie hier

https://www.techspot.com/...odules-better-for-gaming/

Wat betreft je andere componenten:
  • Waarom deze Sharkoon case? Cooler Master, Corsair, Fractal en BeQuiet staan beter te boek als het gaat om logische cases met goede airflow en afwerking.
  • Je begrijpt dat de fans in deze case niet de stilste en beste zijn? Wellicht overwegen een case zonder fans te kopen en er dan fans van bijvoorbeeld Artic of Scythe in te zetten. Die zijn goedkoop, stil en kunnen enorme volumes lucht verplaatsen.
  • Waarom de K versie? Nog even en de gewone versie komt en dan kan je ook gaan voor een goedkoper H of B moederbord, omdat je dan toch niet overklokt.
  • Ik weet niet of je luchtkoeler het gaat redden. Voor een i7 misschien beter de Fuma pakken of een Noctua. En wellicht waterkoeling doen? Want als je die i7 gaat overklokken, dan gaat luchtkoeling je niet zoveel ruimte bieden.
  • EVGA is niks mis mee. Heb je ook gekeken naar Seasonic en Corsair RMx?
  • Houd je rekening met een Windows licentie?
  • Is 1TB voldoende voor je?

[Voor 9% gewijzigd door pepsiblik op 14-02-2023 13:09]

• ctrl-alt-del-f4
pepsiblik schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Voor de duidelijkheid, dat 4 sticks RAM minder presteren dan 2 heeft te maken met je moederbord. De meeste zijn dual channel en je 4 RAM sticks gaan dus over 2 kanalen. Wil je wel voordeel, dan moet je een stap hoger gaan richting Threadripper of Cascade Lake. Ik leg het wat zwart/wit uit. Voor de details, zie hier

https://www.techspot.com/...odules-better-for-gaming/

Wat betreft je andere componenten:
  • Waarom deze Sharkoon case? Cooler Master, Corsair, Fractal en BeQuiet staan beter te boek als het gaat om logische cases met goede airflow en afwerking.
  • Je begrijpt dat de fans in deze case niet de stilste en beste zijn? Wellicht overwegen een case zonder fans te kopen en er dan fans van bijvoorbeeld Artic of Scythe in te zetten. Die zijn goedkoop, stil en kunnen enorme volumes lucht verplaatsen.
  • Waarom de K versie? Nog even en de gewone versie komt en dan kan je ook gaan voor een goedkoper H of B moederbord, omdat je dan toch niet overklokt.
  • Ik weet niet of je luchtkoeler het gaat redden. Voor een i7 misschien beter de Fuma pakken of een Noctua. En wellicht waterkoeling doen? Want als je die i7 gaat overklokken, dan gaat luchtkoeling je niet zoveel ruimte bieden.
  • EVGA is niks mis mee. Heb je ook gekeken naar Seasonic en Corsair RMx?
  • Houd je rekening met een Windows licentie?
  • Is 1TB voldoende voor je?
Waar ik denk tegenaan loop is mijn maximum budget.
Samen met het feit dat ik een RX 7900XTX en I7-13700KF probeer te combineren :P.

Om eerst de makkelijke vragen te beantwoorden:
Ja, een 1TB SSD moet voldoende zijn, in mijn laptop zit momenteel ook 1TB en daar is nog ~150GB vrij.
Maar daar staan nu ook al mijn games op.

In de kast heb ik nog een 512GB SSD liggen welke oorspronkelijk in mijn laptop zat.
Op het MSI bord zitten 4 M.2 sloten dus dat moet goed komen.

Vanuit school hebben wij toegang tot officiële Microsoft Windows 10/11 Pro licenties.
Die mag je 5 per jaar aanvragen. Dus geen problemen daar!

Dan het iets moeilijker gedeelte:
Ik had deze case gekozen omdat hij relatief goedkoop is en al met 4 fans komt.
Momenteel ben ik het geluid gewend van een laptop die op armlengte afstand vol staat de blazen 8).

Gaat het mogelijk zijn om voor onder de €125,- een andere (betere) kast te kiezen met eventuele losse fans?

In de Desktop Best Buy Guide van december staat de Scythe Mugen 5 Rev.C aangegeven als oké koeler.
Heeft u een type nummer van een (lucht) koeler die een I7(KF) beter kan koelen?

• pepsiblik
@ctrl-alt-del-f4 Kwa case, kijk eens naar de Cooler Master Masterbox NR600. Heeft ook een set ingebouwde fans, maar die doen in elk geval iets wat betreft koeling.

[Voor 36% gewijzigd door pepsiblik op 14-02-2023 14:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee