Toon posts:

Rpi 3b+ als streamer met Volumio oid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:12
Mijn Raumfeld Connector begint wat kuren te vertonen en ik ben daarom aan het kijken naar andere mogelijkheden. Ik heb nog een Rpi 3b+ liggen en het leek me wel een idee om die te gaan gebruiken met Volumio OS of iets dergelijks.

Enige is dat ik hem aan mijn versterker wil kunnen hangen en Spotify/Tidal etc wil kunnen streamen. Ik heb ook nog wel een collectie op mijn Synology, maar in de praktijk gebruiken we toch altijd een streamingdienst.

Mijn versterker is een Cambridge Audio CXA60, met een ingebouwde DAC maar zonder hdmi. Het geluid daarvan is goed, dus op zich is een DAC op de Rpi niet nodig. Idealiter moet ik dus een HAT met een digitale uitgang hebben, zodat ik dan de Rpi via Toslink of coaxiaal met de CXA60 kan verbinden.

Is de Digi+ oplossing van Hifiberry daarvoor bruikbaar in combinatie met Volumio? Volumio ben ik op gekomen omdat die een app hebben en Volumio met Spotify etc bruikbaar is. Ik sta echter voor alle suggesties open!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een pi met Allo Boss DAC en die loopt qua kwaliteit rondjes om de dac uit mijn Denon avr 2311. Ik ga er vanuit dat ie dat bij jouw Cambridge Audio ook zal doen.
Wil je geen dac, dan zou ik niet voor een optical hat gaan maar gewoon de hdmi uitgang naar een hdmi extractor gooien, en zo naar toslink (coax/optical).

Pi met Volumio snapt spotify en tidal, dat werkt vrijwel out of the box. Netwerkmount naar je nas kan ook. Als je echt serieus aan de slag wilt, kijk naar Roon. Das zon beetje de defacto standaard aan het worden, echter wel een wat prijzige optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:09:
Ik heb een pi met Allo Boss DAC en die loopt qua kwaliteit rondjes om de dac uit mijn Denon avr 2311. Ik ga er vanuit dat ie dat bij jouw Cambridge Audio ook zal doen.
Wil je geen dac, dan zou ik niet voor een optical hat gaan maar gewoon de hdmi uitgang naar een hdmi extractor gooien, en zo naar toslink (coax/optical).

Pi met Volumio snapt spotify en tidal, dat werkt vrijwel out of the box. Netwerkmount naar je nas kan ook. Als je echt serieus aan de slag wilt, kijk naar Roon. Das zon beetje de defacto standaard aan het worden, echter wel een wat prijzige optie.
Nadeel van die Allo Boss is dat hij (voor zover ik zo snel kan zien) nergens leverbaar is... Is een andere dac hat ook een optie en zou dat dan het geluid ook verbeteren? Ik hoor namelijk geen verschil tussen mijn cd speler analoog of digitaal aangesloten. Bij de Raumfeld hoor ik dat wel en is het digitaal beter...

En als ik kijk naar een hdmi extractor, maakt het dan nog uit welke?

Roon is me nog wat te prijzig, maar zit wel ergens in het achterhoofd. :)

[Voor 57% gewijzigd door Aziraphale op 13-02-2023 19:23]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:32
Volumio werkt prima met de Digiberry digi+, maar kijk ook eens naar PiCorePlayer.
Daar ben ik onlangs naar over gestapt en vind dat een fijnere/mooiere interface.
Zeker met de material skin, waarmee ook artiest en album informatie weergegeven kan worden.
Ook je favorieten uit bijvoorbeeld Spotify kun je in de library weergegeven worden.
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief

• Aziraphale
pjeterinfo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:28:
Volumio werkt prima met de Digiberry digi+, maar kijk ook eens naar PiCorePlayer.
Daar ben ik onlangs naar over gestapt en vind dat een fijnere/mooiere interface.
Zeker met de material skin, waarmee ook artiest en album informatie weergegeven kan worden.
Ook je favorieten uit bijvoorbeeld Spotify kun je in de library weergegeven worden.
PiCorePlayer ervaringen/discussie - het Roon alternatief
Dat ziet er wel heel erg interessant uit! Hoe zou jij de verbinding met de versterker dan doen? Met een Digi+ hat, DAC hat of een hdmi extractor zoals @The Eagle adviseerde?

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik heb een digi+ naar een Cambridge dac. Maar zou ook rechtstreeks in mijn versterker kunnen, beetje lood om oudijzer.

En zo duur is die digi+ ook niet, bij sos 3 tientjes.

• The Eagle

The Eagle

Digi+ hat of via een extractor is een beetje om het even, zeker als de extractor geen eigen voeding nodig heeft. Bij de digi+ heb je een andere case nodig, want hat. Bij een gewone pi niet. Extractor is helaas ook niet gratis.

Ga je voor een dac hat heb je meestal een vrij goede dac, een aparte behuizing en sluit je analoog aan.

Ik hoor bij mij het verschil vrij duidelijk tussen de allo en de Denon. Maar jouw oren, dus ymmv ;)

Edit: picoreplayer lijkt veel op Roon idd. Core is LMS gebaseerd, das een aparte setup. Kan me voorstellen dat dat een drempel is, ook icm de aanwezige NAS met muziek. Wat dat betreft vond ik Volumio makkelijker, was aankoppelen / mounten, Volumio laten indexeren en klaar :)

[Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 13-02-2023 21:22]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aziraphale
Ah, dus die Boss dac komt er nog weer in een apart kastje naast te staan? Ik dacht dat een hat op de pi in een wat grotere case kwam, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen? Probleem van dat ding is dus alleen dat ik er geen leverancier voor kan vinden, want sossolutions heeft hem niet.

Mijn 3b+ zit in een case met alles er op en er aan, maar daar zal dan dus geen hat meer in passen. Mogelijk is dan een extractor het eenvoudigste om eerst even mee te experimenteren. Zijn die dingen allemaal vergelijkbaar, of zit daar nog kwaliteitsverschil tussen?

• The Eagle

The Eagle

Je hebt het goed begrepen, met een hat komt gewoon in een grotere case. Reguliere case past niet :)

En Pi's zijn momenteel sowieso slecht leverbaar, al een jaar ofzo.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:05
Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:05:
Ah, dus die Boss dac komt er nog weer in een apart kastje naast te staan?
Ik heb hem samen met de pi in deze case geplaatst en achter mijn versterker verstopt.

Verder beaam ik alles wat @The Eagle reeds zei over de geluidskwaliteit en het gemak van Volumio in combinatie met Spotify.

Wat mij nog wel meer dan een beetje stoort, is dat je voor simpele bluetooth input een premium abonnement van Volumio nodig hebt.

iRacing Profiel

• The Eagle

The Eagle

Moet eerlijk bekennen dat ik niet zou weten waarom je bt zou willen gebruiken. Spotify connect heeft het niet nodig, tidal ook niet, en ik zou zeggen dat de rest op de nas staat.

• Aziraphale
De Pi heb ik wel liggen en op zich is een nieuwe case ook nog wel te doen, maar het is de Allo die niet leverbaar is. Ik kan hem tenminste nergens vinden. Hifiberry lukt nog wel en ik zie ook wel dingen als Innomaker voorbij komen, maar Allo lijkt overal uitverkocht te zijn.

Zijn er ook alternatieven die net zo goed klinken? Of steekt de Allo er met kop en schouders bovenuit en is wachten op voorraad my best shot?

• SlaadjeBla
Ik heb ook zelden dat ik bluetooth zou willen gebruiken, maar dat nou juist de simpelste input na de jack-input premium moet zijn, begrijp ik simpelweg niet.

Youtube's audio streamen vanaf je telefoon over bluetooth is zoiets. Niet vaak nodig, maar als mijn dochter op haar gitaar oefent met een Youtube video (vertraagd afspelen gaat niet op Spotify) zou het handig zijn.

[Voor 6% gewijzigd door SlaadjeBla op 13-02-2023 22:53]

iRacing Profiel

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:34
Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:52:
De Pi heb ik wel liggen en op zich is een nieuwe case ook nog wel te doen, maar het is de Allo die niet leverbaar is. Ik kan hem tenminste nergens vinden. Hifiberry lukt nog wel en ik zie ook wel dingen als Innomaker voorbij komen, maar Allo lijkt overal uitverkocht te zijn.

Zijn er ook alternatieven die net zo goed klinken? Of steekt de Allo er met kop en schouders bovenuit en is wachten op voorraad my best shot?
De allo is wel bestelbaar. https://www.audiophonics....sb-interface-p-14122.html

• Aziraphale
228€ voor een bordje dat bij sossolutions 59€ moet kosten? Dat valt voor mij onder niet leverbaar. 8)7

• The Eagle

The Eagle

Alternatieve optie: zowel Volumio als Ropieeexl ondersteunen ook usb DACs. Die zijn een stukje makkelijker te krijgen :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:11:
Alternatieve optie: zowel Volumio als Ropieeexl ondersteunen ook usb DACs. Die zijn een stukje makkelijker te krijgen :)
Zoals mijn Qudelix 5K?

• The Eagle

The Eagle

Een snelle Google leert dat die problemen heeft op een pi 4, maar op een andere zou het kunnen werken. Lijkt iig wel ondersteund te worden door Volumio :)

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50
Aangezien je voor alle opties open staat kan ik een WiiM Mini aanbevelen.
Deze kan het digitale signaal bitperfect en gapless doorsturen naar je Cambridge Audio.

• Aziraphale
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:33:
Een snelle Google leert dat die problemen heeft op een pi 4, maar op een andere zou het kunnen werken. Lijkt iig wel ondersteund te worden door Volumio :)
Ik heb een 3b+, dus we gaan het eens avonturen. Kan ik in ieder geval even on the cheap de boel uitproberen.
SjigEd schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:41:
Aangezien je voor alle opties open staat kan ik een WiiM Mini aanbevelen.
Deze kan het digitale signaal bitperfect en gapless doorsturen naar je Cambridge Audio.
Qua opties bedoelde ik eigenlijk alternatieven voor Volumio op de Pi, maar toch bedankt voor de suggestie! Als ik er met de Pi niet uit kom dan is dit zeker een goede optie.

• The Eagle

The Eagle

Qua suggestie: kijk ook zeker naar Ropieeexl. Redelijk lightweight en kan ook met Roon omgaan :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:00:
Qua suggestie: kijk ook zeker naar Ropieeexl. Redelijk lightweight en kan ook met Roon omgaan :)
Thanks! Ik ga gewoon alles proberen en kijken wat me qua software het beste bevalt. Als dan de levering van de Allo etc. weer beter is kan ik altijd nog dat toevoegen.

• The Eagle

The Eagle

Het leuke van de Pi is dat je simpelweg een image kunt wegschrijven en dan draaien. Als je iets anders wilt proberen: even een image trekken van je SD kaart naar disk, de boel overschrijven met een ander image en gaan :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:45:
Het leuke van de Pi is dat je simpelweg een image kunt wegschrijven en dan draaien. Als je iets anders wilt proberen: even een image trekken van je SD kaart naar disk, de boel overschrijven met een ander image en gaan :)
Precies. Het is geweldig leuk speelgoed. :Y

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:07
Wat betreft software raad ik je ook aan om Moode te proberen. Ik vond dat veel soepeler werken dan Volumio, met name voor gebruik met Spotify.

• Aziraphale
FightingAce schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:50:
Wat betreft software raad ik je ook aan om Moode te proberen. Ik vond dat veel soepeler werken dan Volumio, met name voor gebruik met Spotify.
Neem ik ook mee! Ik ga gewoon alle sd-kaartjes die ik nog heb gebruiken. :)

• aljooge
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:15:
[...]

228€ voor een bordje dat bij sossolutions 59€ moet kosten? Dat valt voor mij onder niet leverbaar. 8)7
Dat is een gewone pi denk ik, zonder galvanische scheiding.

• Aziraphale
aljooge schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Dat is een gewone pi denk ik, zonder galvanische scheiding.
Nee, enkel een Allo Boss dac.

• SlaadjeBla
FightingAce schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:50:
Bedankt voor de tip. Deze kende ik nog niet. Ik ga hem proberen.

Ik vind het een groot voordeel dat deze volledig FOSS is (net als Volumio), maar geen abonnement nodig heeft voor bluetooth streaming volgens de documentatie.

iRacing Profiel

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:34
Heb dat al een paar jaar draaien met een Hifiberry . Werkt super

• Aziraphale
@mr-schultzz Ziet er goed uit! Is het geluid ook goed met de Hifiberry?

• aljooge
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Nee, enkel een Allo Boss dac.
Dan is dat het. Dacht al, zo goedkoop. ik dacht dat je de Allo bridge bedoelde, een streamer.

• Aziraphale
aljooge schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Dan is dat het. Dacht al, zo goedkoop. ik dacht dat je de Allo bridge bedoelde, een streamer.
Nee, ik wil (uiteindelijk) een hat op mij Pi hebben.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een chinese hat op de pi 3b met coax en optische digitale uitgang werkt goed kwam inclusief kastje van kunststof plaatjes dat je zelf in elkaar moest meubelen was iets meer dan 16 euro (nog ex btw)

• The Eagle

The Eagle

bouwfraude schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:26:
Ik heb een chinese hat op de pi 3b met coax en optische digitale uitgang werkt goed kwam inclusief kastje van kunststof plaatjes dat je zelf in elkaar moest meubelen was iets meer dan 16 euro (nog ex btw)
Dat kan wel handiger zijn dan een HDMI extractor; met HDMI wil je nog wel eens tegen CEC dingetjes aanlopen (ook al gebruik je dan alleen SPDIF, de Pi gaat er standaard vanuit dat CEC aanstaat en pingt daar ook af en toe op. Kan hele vage effecten geven.
Sowieso het feit dat je zowel optical als coaxiaal hebt is handig, die zie je niet zoveel :) Betekent wel dat TS de DAC van de cambridge gaat gebruiken, maar als die voldoet: prima :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Dat kan wel handiger zijn dan een HDMI extractor; met HDMI wil je nog wel eens tegen CEC dingetjes aanlopen (ook al gebruik je dan alleen SPDIF, de Pi gaat er standaard vanuit dat CEC aanstaat en pingt daar ook af en toe op. Kan hele vage effecten geven.
Sowieso het feit dat je zowel optical als coaxiaal hebt is handig, die zie je niet zoveel :) Betekent wel dat TS de DAC van de cambridge gaat gebruiken, maar als die voldoet: prima :)
Daarom dacht TS oorspronkelijk ook aan een Hifiberry Digi+ Standard of Digi2 Pro. :+

Ik vind het geluid van de Cambridge namelijk uitstekend en vraag me ook af hoeveel meerwaarde een extra externe DAC gaat hebben. Zoveel verschil in geluidskwaliteit bespeur ik nu namelijk ook niet tussen een analoge of digitale aansluiting van mijn cd speler en streamer.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht kun je iets met Moode Audio? :) download: moOde audio player 8.2.5 - het is ook in de Meuktracker terug te vinden. Lijkt me overigens wel meer een alternatief voor Volumio OS.

• mr-schultzz
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:58:
@mr-schultzz Ziet er goed uit! Is het geluid ook goed met de Hifiberry?
Zeker, ben er erg tevreden mee, ik stream ook FLAC "radiozenders' via Volumio, werkt uitsekend

Zoals je in de foto's kunt zien heb ik eea mooi verpakt, was wel wat extra werk en investering maar zeker de moeite waard en een mooi klusje

• Aziraphale
mr-schultzz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Zeker, ben er erg tevreden mee, ik stream ook FLAC "radiozenders' via Volumio, werkt uitsekend

Zoals je in de foto's kunt zien heb ik eea mooi verpakt, was wel wat extra werk en investering maar zeker de moeite waard en een mooi klusje
Ziet er inderdaad erg fraai uit. Welke Hifiberry heb je er in zitten? Ik kwam een interessante aanbieding voor een DAC+ DSP tegen, maar heb geen idee of dat een betere keuze is dan een Digi+ Standard of Digi2 Pro.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik heb lang een Raspberry Pi met Volumio gebruikt, werkte prima. Totdat ik Tidal en Qobuz ontdekte en er achter kwam dat je bij Volumio dan ook een betaald abonnement moet nemen. Daar had ik helemaal geen zin in.

Daarna overgestapt naar PiCorePlayer, die is wel gratis en veel uitgebreider. Het werkt bijna hetzelfde als Roon.

Het is een fijne en complete manier om om nieuwe muziek te ontdekken met aanbevelingen. Internet radio, etc. In een scherm krijg je ook direct alle muziekinformatie over de artiest, albums, songteksten en nog veel meer.

• mr-schultzz
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Ziet er inderdaad erg fraai uit. Welke Hifiberry heb je er in zitten? Ik kwam een interessante aanbieding voor een DAC+ DSP tegen, maar heb geen idee of dat een betere keuze is dan een Digi+ Standard of Digi2 Pro.
Correctie: ik heb een Rpi 2b met een HiFiBerry DAC2 Pro

• Aziraphale
mr-schultzz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:43:
[...]

Correctie: ik heb een Rpi 2b met een HiFiBerry DAC2 Pro
Ah, ik een 3b+ en ik heb via MP een Dac+ DSP met een case opgescharreld. Daar gaan we het maar eens mee avonturen.

• The Eagle

The Eagle

Leuk ding, die kun je ook als losse dac gebruiken :)
Kleine handreiking: https://community.volumio...ifiberry-dac-dsp/39062/21

Die post is een jaar of 3 oud, maar zou relevant kunnen zijn, afhankelijk van de software die je gaat gebruiken. Either way lijkt die DSP mogelijk nog zijn eigen stukje software nodig te hebben.

• Aziraphale
The Eagle schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:09:
Leuk ding, die kun je ook als losse dac gebruiken :)
Kleine handreiking: https://community.volumio...ifiberry-dac-dsp/39062/21

Die post is een jaar of 3 oud, maar zou relevant kunnen zijn, afhankelijk van de software die je gaat gebruiken. Either way lijkt die DSP mogelijk nog zijn eigen stukje software nodig te hebben.
Dat idee had ik dus ook. Kan ik mooi kijken welke dac me beter bevalt: Pi of CA. :)

Die DSP moet ik sowieso even naar kijken, want ik heb nog geen idee wat ik daar eigenlijk mee kan...

• Aziraphale
Nog even een vraagje: Moet ik bij dat Hifiberry bordje ook Hifiberry OS gebruiken? Of kan ik gewoon een van de andere genoemde OS-en flashen en pakt die dan de DAC+ DSP automatisch mee?

• mr-schultzz
Aziraphale schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:46:
Nog even een vraagje: Moet ik bij dat Hifiberry bordje ook Hifiberry OS gebruiken? Of kan ik gewoon een van de andere genoemde OS-en flashen en pakt die dan de DAC+ DSP automatisch mee?
Nee dat selecteer je in Volumio en zit dus embedded

https://volumio.com/en/get-started/

Staat ook in de changelog
https://community.volumio.org/t/volumio-changelog/1446

[Voor 46% gewijzigd door mr-schultzz op 17-02-2023 17:36]

• Aziraphale
In hoeverre is het eigenlijk mogelijk om Volumio, Moode en PiCorePlayer met meerder personen te gebruiken? Als in: Mevrouw Aziraphale wil ook graag kunnen streamen en daarvoor Spotify Connect vanaf haar telefoon gebruiken. Is dat een issue?

• The Eagle

The Eagle

Probeer het uit? :)

• Aziraphale
Bij Volumio werkt het in ieder geval. 😊

Edit: Moet wel zeggen dat het wat bijzonder reageert. Ik speelde wat van de NAS af en toen ik iets op Spotify starte bleef hij dat van de NAS afspelen. Is er een instelling om dat makkelijk te laten switchen?

[Voor 36% gewijzigd door Aziraphale op 18-02-2023 16:17]

• SlaadjeBla
Bij mij heeft Spotify icm Volumio soms ook wat quirks. Tweemaal de streamer moeten selecteren voor hij afspeelt bijvoorbeeld. Wellicht is dit ook zo'n quirk?

iRacing Profiel

• Aziraphale
SlaadjeBla schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:28:
Bij mij heeft Spotify icm Volumio soms ook wat quirks. Tweemaal de streamer moeten selecteren voor hij afspeelt bijvoorbeeld. Wellicht is dit ook zo'n quirk?
Zou best kunnen. Ik ga Moode ook nog eens proberen om te kijken hoe dat werkt. RpiCorePlayer is, gevoelsmatig, vrij ingewikkeld om aan de praat te krijgen en laat ik eerst nog even zitten.

• The Eagle

The Eagle

Aziraphale schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:06:
[...]

Bij Volumio werkt het in ieder geval. 😊

Edit: Moet wel zeggen dat het wat bijzonder reageert. Ik speelde wat van de NAS af en toen ik iets op Spotify starte bleef hij dat van de NAS afspelen. Is er een instelling om dat makkelijk te laten switchen?
Daar ben ik ook tegenaan gelopen. Je speelde via het dlna endpoint van de nas af gok ik?
If so: map onder sources je nas music share en laat Volumio indexen. Duurt even, maar dat als bron gebruiken werkt veel beter, ook omdat Volumio zijn eigen Index gebruikt.

• Aziraphale
Nee, ik heb Volumio direct alles laten doen. Leek mij makkelijker ook nog met dingen op de nas te gaan klooien.

• The Eagle

The Eagle

Snap ik. Dan zit je idd via dlna. Je moet ff die mapping aanmaken als source. Werkt als dlna maar veel en veel stabieler :) Is dan allemaal onder my music te selecteren :)
Als jij een Synology Nas hebt heb je een Music share by default. Kun je gewoon mappen met je admin user en gaan. Niet het meest veilige, maar voldoende om te testen of het beter is :)

[Voor 49% gewijzigd door The Eagle op 19-02-2023 13:32]

• Aziraphale
The Eagle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:17:
Snap ik. Dan zit je idd via dlna. Je moet ff die mapping aanmaken als source. Werkt als dlna maar veel en veel stabieler :) Is dan allemaal onder my music te selecteren :)
Als jij een Synology Nas hebt heb je een Music share by default. Kun je gewoon mappen met je admin user en gaan. Niet het meest veilige, maar voldoende om te testen of het beter is :)
Ik had die mapping ook als source staan, maar dat schakelde toch niet helemaal lekker. Ik heb nu Moode Audio als experiment draaien, maar dat is nog even zoeken hoe ik mijn nas er aan hang en wat de juiste instellingen zijn. Volumio lijkt wat dat betreft wat intuïtiever en ook die app is wel handig.

@FightingAce @CH4OS Kunnen jullie me (for dummies) uitleggen hoe ik de Synology moet koppelen?

@CR2032 Hoe eenvoedig is PiCorePlayer te installeren? Is dat ook simpelweg een image flashen en gaan? Of moet ik dan eerst Raspbian installeren en van daaruit verder? Ik ben nog niet zo handig met de Pi en ik krijg de indruk van de site van PiCorePlayer dat er behoorlijk wat werk inzit om de boel aan de gang te krijgen.

Mijn wensen zijn overigens Spotify, radio en de nas.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Aziraphale Ik ga er vanuit dat een SMB share vast te koppelen is binnen Moode, ik kwam het laatst tegen, wellicht als optie voor mijzelf, maar na wat onderzoek bleek dat niet het geval. De ins en outs van Moode ken ik dus niet.

• The Eagle

The Eagle

Voor moode: zie https://github.com/moode-...blob/master/www/setup.txt en dan onder 4 en dan NAS device :)
Werkt exact hetzelfde als Volumio zo te zien :)

• Aziraphale
The Eagle schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:57:
Voor moode: zie https://github.com/moode-...blob/master/www/setup.txt en dan onder 4 en dan NAS device :)
Werkt exact hetzelfde als Volumio zo te zien :)
Ah.... Oeps.... :F Ik zat te zoeken bij de SMB en NFS shares in de configuratie, maar daar moet ik dus niet zijn.

• CR2032
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:34:
[...]

@CR2032 Hoe eenvoedig is PiCorePlayer te installeren? Is dat ook simpelweg een image flashen en gaan? Of moet ik dan eerst Raspbian installeren en van daaruit verder? Ik ben nog niet zo handig met de Pi en ik krijg de indruk van de site van PiCorePlayer dat er behoorlijk wat werk inzit om de boel aan de gang te krijgen.

Mijn wensen zijn overigens Spotify, radio en de nas.
PiCorePlayer installeren is image flashen en gaan. Het heeft al een eigen Linux OS.
Je stelt daarna alles in via de browser en alleen even opletten dat je alles in de goede volgorde doet.

YouTube heeft genoeg voorbeelden, ik vind deze uitleg nog steeds een goede start.

• Aziraphale
Ik heb er eens een poging met PiCorePlayer gedaan, maar Squeezlite werkt al niet en krijg ik ook niet aan de gang. Dus ik experimenteer eerst nog even verder met Moode, waar ik inmiddels de NAS aan heb hangen.

Wat ik daarin nog wel tegenkwam is de instelmogelijkheid voor Spotify uit onderstaand screenshot. Weet iemand waar dit over gaat en wat de beste keuze is? Ik neig uiteraard naar het hoogste (F64), maar kan nergens precies vinden wat dit is en of mijn HifiBerry het ondersteund.

• CR2032
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:50:
Ik heb er eens een poging met PiCorePlayer gedaan, maar Squeezlite werkt al niet en krijg ik ook niet aan de gang.
Gewoon de stappen volgen in de video en een reboot doen wanneer dit wordt gevraagd.
PiCorePlayer is heel eenvoudig te installeren.

• Aziraphale
CR2032 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Gewoon de stappen volgen in de video en een reboot doen wanneer dit wordt gevraagd.
PiCorePlayer is heel eenvoudig te installeren.
Ik las dat er wel iets is met dat Squeezelite wat je via de terminal aan zou moeten passen. Dat was me nu nog wat te ingewikkeld, maar misschien later nog eens.

Hmm... Bij Moode kan ik dan weer niet stations als Kink en Qmusic vinden. Nou ja, volgende week vakantie. Dan nog maar weer eens wat uitgebreider spelen.

[Voor 15% gewijzigd door Aziraphale op 20-02-2023 20:46]

• CR2032
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:35:
[...]

Ik las dat er wel iets is met dat Squeezelite wat je via de terminal aan zou moeten passen. Dat was me nu nog wat te ingewikkeld, maar misschien later nog eens.

Hmm... Bij Moode kan ik dan weer niet stations als Kink en Qmusic vinden. Nou ja, volgende week vakantie. Dan nog maar weer eens wat uitgebreider spelen.
PiCorePlayer stel je helemaal in via de browser. Het kent veel instellingen maar de meeste kun je default laten.
Wanneer je de volgorde weet duurt een totale installatie maar 5 minuten.

• Aziraphale
CR2032 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:49:
[...]

PiCorePlayer stel je helemaal in via de browser. Het kent veel instellingen maar de meeste kun je default laten.
Wanneer je de volgorde weet duurt een totale installatie maar 5 minuten.
Ik ben bezig. :) Er moest wat toegevoegd worden aan de config.txt om Squeezelite te laten draaien, dus nu kan ik weer verder.

Alleen staat de Hifiberry DAC+DSP niet in de lijst, dus ik heb nu maar de DAC+ gekozen en daar in de config.txt DSP achter gezet. Ben benieuwd of het gaat werken... Volgende stap wordt LMS installeren.

@CR2032 Even checken: Als ik de boel heb geïnstalleerd, hoe dan verder naar material design, Spotify Connect etc? Gaat dat allemaal via de instellingen van LMS?

[Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 21-02-2023 20:16]

• FightingAce
Aziraphale schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:35:
[...]

Je kan zelf stations toevoegen in Moode. Moet je alleen wel een geschikte link naar de stream voor vinden.

• The Eagle

The Eagle

FightingAce schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Je kan zelf stations toevoegen in Moode. Moet je alleen wel een geschikte link naar de stream voor vinden.
Probeer https://vtuner.com/setupa...wseStations/startpage.asp eens, link haal je er meestal zo uit :)
Ze hebben er geloof ik iets van 25000 ofzo, zal er vast bij zitten :+

• CR2032
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik ben bezig. :) Er moest wat toegevoegd worden aan de config.txt om Squeezelite te laten draaien, dus nu kan ik weer verder.

Alleen staat de Hifiberry DAC+DSP niet in de lijst, dus ik heb nu maar de DAC+ gekozen en daar in de config.txt DSP achter gezet. Ben benieuwd of het gaat werken... Volgende stap wordt LMS installeren.

@CR2032 Even checken: Als ik de boel heb geïnstalleerd, hoe dan verder naar material design, Spotify Connect etc? Gaat dat allemaal via de instellingen van LMS?
Material Design skin, Spotify en Roon alikes zijn plugins die je toevoegd vanuit de browser.
Op YouTube staan een paar uitgebreide installatievideo's hoe dit in te stellen. Je bent er bijna. ;)

• Aziraphale
CR2032 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Material Design skin, Spotify en Roon alikes zijn plugins die je toevoegd vanuit de browser.
Op YouTube staan een paar uitgebreide installatievideo's hoe dit in te stellen. Je bent er bijna. ;)
Ben er inmiddels zelfs al geweest en werd er niet blij van... Dus weer terug naar Moode, dat bevalt me een stuk beter.

• CR2032
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:45:
[...]

Ben er inmiddels zelfs al geweest en werd er niet blij van... Dus weer terug naar Moode, dat bevalt me een stuk beter.
Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt. Ik vind Moode te beperkt. Moode heeft geen volledige Tidal en Qobuz support en mist ook de handige Roon functies.

Zoals muziek aanbevelingen, met PiCorePlayer zo al heel wat nieuwe muziek ontdekt.

• Aziraphale
CR2032 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt. Ik vind Moode te beperkt. Moode heeft geen volledige Tidal en Qobuz support en mist ook de handige Roon functies.

Zoals muziek aanbevelingen, met PiCorePlayer zo al heel wat nieuwe muziek ontdekt.
Klopt, maar ik heb heen Tidal, Qobuz en Roon. Spotify, radio en mijn nas zijn alles wat ik gebruik en dan is Moode voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziraphale
Ok, ik loop toch tegen een vervelende glitch aan bij dit systeem, zowel in PiCorePlayer, Moode als Volumio en dat is dat Spotify Connect er na een tijdje simpelweg mee stopt. Ik moet dan opnieuw verbinding maken met de Pi vanuit Spotify en dat is toch wel lichtelijk irritant.

@The Eagle Herken jij dit en weet je er misschien een oplossing voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eerder het omgekeerde, dat ik in de auto stap en dat Spotify nog vrolijk op de Pi door gaat :+
En das Volumio. Das eigenlijk rete stabiel.

Ben je op de Pi ingelogd bij Spotify?

Eigenlijk vermoed ik netwerk issue. Heb hier zelf een Ubiquiti setup en echt nergens last van. Daarvoor Frankenstein en daar zou ik zoiets wel verwacht hebben.

Is je pi bedraad of via wifi?

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2023 17:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziraphale
The Eagle schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:29:
Eerder het omgekeerde, dat ik in de auto stap en dat Spotify nog vrolijk op de Pi door gaat :+
En das Volumio. Das eigenlijk rete stabiel.

Ben je op de Pi ingelogd bij Spotify?

Eigenlijk vermoed ik netwerk issue. Heb hier zelf een Ubiquiti setup en echt nergens last van. Daarvoor Frankenstein en daar zou ik zoiets wel verwacht hebben.

Is je pi bedraad of via wifi?
Ik heb nu Volumio weer draaien en dat lijkt wel veel stabieler, want ik heb vanmiddag nog maar 1 uitval gehad. De verbinding is nu 433Mbit via een Fritz 2400 repeater, want ik heb nu de wifi ook maar geactiveerd. Daarvoor kwam hij via een kabel vanaf dezelfde repeater, dus mogelijk zit het daar ook in.

In Volumio ben ik bij Spotify ingelogd, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat ook nog wel eens wil helpen is een interne dns draaien (Pihole) zodat devices elkaar feilloos weten te vinden. Maar ymmv.

En repeaters: brrrrr :X

[Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2023 17:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziraphale
Tja, je moet wat als je niet overal kabel hebt. Op zich functioneert mijn Fritz Mesh best goed.

• FightingAce
Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:09:
Ok, ik loop toch tegen een vervelende glitch aan bij dit systeem, zowel in PiCorePlayer, Moode als Volumio en dat is dat Spotify Connect er na een tijdje simpelweg mee stopt. Ik moet dan opnieuw verbinding maken met de Pi vanuit Spotify en dat is toch wel lichtelijk irritant.

Ik had dat probleem juist met Volumio. Vaak verdween de pi dan ook als optie in de lijst met te connecten devices. Met moode heb ik nooit issues gehad.
Ik loste dat op door de Spotify service te herstarten, maar dat werd snel vervelend.

• Snip
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:09:

Dit probleem heb ik ook lang gehad met Volumio op een Pi 3b. Probleem bleek de WiFi te zijn: router niet meer automatisch kanaal laten kiezen (wat door drukte op de band met WiFi netwerken van buren vaak wisselde), maar op een vast kanaal instellen. Daarna nooit meer enig probleem gehad, draait echt hyperstabiel.

Na alle ervaringen inwon dit topic zelf toch ook maar eens gaan experimenteren met PiCorePlayer…

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Even een topic hijack, maar sluit aan bij deze.
Hier ligt een pi3b in de kast en deze wil ik gaan inzetten als streamer. Gebruik nu een traditionele hdmi Chromecast met Spotify of BubbleUPNP.

Ik heb in de mencave een Onkyo TX-NR509 staan inclusief een TV.
Ik heb een NAS met wat audio die ik niet veel gebruik. Daarnaast doe ik nu veel Spotify maar Qobuz is ook een optie.

Ik luister vaak in de direct stand maar ook met ruimte correctie (Audyssey).

Welke Hat kan ik het beste toevoegen aan de Pi? Budget ongeveer max €50.

Ik kijk bij SosSolutions maar kom er niet zo goed uit.

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb er een HifiBerry DAC+ op gezet en dat geeft bij mij een geweldig geluid. Kost bij SOS 49 euro, zo te zien.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:51:
Ik heb er een HifiBerry DAC+ op gezet en dat geeft bij mij een geweldig geluid. Kost bij SOS 49 euro, zo te zien.
Welke bedoel je dan exact want er zijn meerdere versies. Ik neem aan dat als je die van €49 hebt dat dat een luxere versie is?

Ik heb geen inputs nodig.

Verder heb je:
DAC+ RCA Light:
https://www.sossolutions.nl/hifiberry-dac-light-met-spacers

DAC+ Standard - RCA:
https://www.sossolutions.nl/hifiberry-dac-rca-met-spacers

De light kan iets niet m.b.t. volume control t.o.v standard.

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Aziraphale
In hoeverre die luxer is zou ik ook niet weten, ik kon een DAC+ DSP goedkoop via MP scoren... Maar het lijkt me dat de standaard DAC+ ook prima is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee