Vraag

• Pyro-NL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-03 15:22
Mijn vraag

Ik heb een Synology DS120J gekocht en wil deze ook vanaf mijn werk gebruiken.
Hiervoor heb ik poort 5000 geforward en als ik in mijn adres balk IP:poort
(mijn WAN ip) doe kom ik ook gewoon op de nas uit. De forwarding werkt dus.

Maar als ik een ''netwerklocatie'' wil toevoegen in verkenner, dan doet hij het niet? Of ik doe het fout. ik heb hiervoor al meerdere formats gebruikt : \\ip\share | \\ip:5000\share | \\ip:5000\

iemand al eens eerder dit geprobeerd? of misschien gelezen ergens?

Ik zou het niet weten waar ik nu de fout in ga.

Beste antwoord (via Pyro-NL op 14-02-2023 10:55)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:28
Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:17:
[...]

heb je hier enige uitleg bij? ik kon gister niet echt wat vinden
https://kb.synology.com/n...Center/vpn_desc?version=7
en
https://kb.synology.com/n...enter/vpn_setup?version=7

Ik zou voor OpenVpn kiezen.
Je moet dan een OpenVpn client op je device installeren die met de VPN server op je Nas kan communiceren.

[Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 14-02-2023 10:02]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-03 20:01
Je hebt de poort voor de webinterface geforward. Om file sharing te kunnen doen, zul je nog een aantal poorten moeten forwarden. Echter adviseer ik je dat niet te doen. Je gooit je hele netwerk dan open. Hiervoor hebben ze VPN uitgevonden. Er zijn genoeg tutorials van te vinden. Dan maak je vanaf je werk een vpn verbinding, en kun je dan overal bij. Kun je trouwens ook die huidige forward weer uitschakelen.

• Pyro-NL
HansMij schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:02:
Je hebt de poort voor de webinterface geforward. Om file sharing te kunnen doen, zul je nog een aantal poorten moeten forwarden. Echter adviseer ik je dat niet te doen. Je gooit je hele netwerk dan open. Hiervoor hebben ze VPN uitgevonden. Er zijn genoeg tutorials van te vinden. Dan maak je vanaf je werk een vpn verbinding, en kun je dan overal bij. Kun je trouwens ook die huidige forward weer uitschakelen.
ah wist niet dat dat puur alleen web interface was. ik zal eens rondkijken hoe ik vpn maak

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zou overigens de standaard poort veranderen naar en andere, poort 5000 is de standaard poort en bots pakken zulke poorten als eerst om aan te vallen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Ben(V)
Je Nas kan gewoon de standaard Vpn server van Synology draaien.

En de webinterface poort forwarden is zo ongeveer het gevaarlijkste wat je kunt doen en het maakt dan echt helemaal niets uit als je daar een andere poort voor gebruikt, dat is schijn veiligheid.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Poort 5000 forwarden is op zich niet heel erg. Wat nog erger is, is de gebruiker "admin" aan laten staan. Dat is juist het account waar men als eerste inlogpogingen op gaat doen. Iedere andere gebruikersnaam komt gewoonweg minder vaak voor.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan ook de ingebouwde optie quickconnect gebruiken.
Dan hoef je geen enkele poort open te zetten.
https://kb.synology.com/n...on_quickconnect?version=7

• Ben(V)
sypie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:55:
Poort 5000 forwarden is op zich niet heel erg. Wat nog erger is, is de gebruiker "admin" aan laten staan. Dat is juist het account waar men als eerste inlogpogingen op gaat doen. Iedere andere gebruikersnaam komt gewoonweg minder vaak voor.
Admin veranderen is ook schijn veiligheid en de webinterface beschikbaar stellen naar het internet is juist echt heel erg onveilig.

Zoek maar eens naar de gevolgen van Synolocker.

Gewoon een VPN server op je Nas gebruiken om binnen te komen is echt de enig veilige manier.

[Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 14-02-2023 09:06]

• Pyro-NL
Ben(V) schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:22:
Je Nas kan gewoon de standaard Vpn server van Synology draaien.

En de webinterface poort forwarden is zo ongeveer het gevaarlijkste wat je kunt doen en het maakt dan echt helemaal niets uit als je daar een andere poort voor gebruikt, dat is schijn veiligheid.

• Pyro-NL
koesie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:02:
Je kan ook de ingebouwde optie quickconnect gebruiken.
Dan hoef je geen enkele poort open te zetten.
https://kb.synology.com/n...on_quickconnect?version=7
klopt, maar ik wil hem juist via (zie foto) toevoegen.
Via de Quickconnect kan dat helaas niet.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 17:47
Heb je ook al naar Synology drive gekeken als mogelijke oplossing?
https://kb.synology.com/n...aredownloadtool?version=7

• Pyro-NL
ja, het ding is. in het programma waar ik hem juist nodig heb krijg ik een standaard popup, en dan moet ik een ''windows verkenner map'' selecteren (zie foto) hiermee kan ik geen programma openen om vervolgens de files te downloaden, en dan lokaal te gebruiken. dan staat mn werk/thuis pc nog vol zooi die op de nas hoort.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
5000 is HTTP en dus onveilig om over internet open te zetten. Je kunt beter 5001 nemen, dat is HTTPS. En dan je NAS voorzien van een gratis HTTPS-certificaat van LetsEncrypt, heeft Synology een wizard voor ingebouwd. Maar nog beter is het om een VPN op te zetten en op die manier de NAS te benaderen.

Anno 2023 moet je echt weten wat je doet als je een NAS aan internet hangt, anders heb je binnen de kortste keren een inbraak te pakken en is je data door ransomware versleuteld.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Pyro-NL
ThinkPad schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:26:
5000 is HTTP en dus onveilig om over internet open te zetten. Je kunt beter 5001 nemen, dat is HTTPS. En dan je NAS voorzien van een gratis HTTPS-certificaat van LetsEncrypt, heeft Synology een wizard voor ingebouwd. Maar nog beter is het om een VPN op te zetten en op die manier de NAS te benaderen.

Anno 2023 moet je echt weten wat je doet als je een NAS aan internet hangt, anders heb je binnen de kortste keren een inbraak te pakken en is je data door ransomware versleuteld.
vpn zou ik wel willen. maar ik kan niet echt wat vinden hoe ik dat doe.

• Tazzios
Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:25:
[...]

ja, het ding is. in het programma waar ik hem juist nodig heb krijg ik een standaard popup, en dan moet ik een ''windows verkenner map'' selecteren (zie foto) hiermee kan ik geen programma openen om vervolgens de files te downloaden, en dan lokaal te gebruiken. dan staat mn werk/thuis pc nog vol zooi die op de nas hoort.

[Afbeelding]
De werking is dacht ik als volgt:
  • je kan kiezen welke bestanden je lokaal wilt hebben en verder blijven ze gesynchroniseerd.
  • Lokaal kun je hem ook weer verwijderen zonder dat hij van de NAS verwijdert wordt.
  • Voor applicaties lijkt het of het bestand op de schijf staat, (zoniet moet je hem eerst syncen)

• Pyro-NL
Tazzios schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:29:
[...]

De werking is dacht ik als volgt:
  • je kan kiezen welke bestanden je lokaal wilt hebben en verder blijven ze gesynchroniseerd.
  • Lokaal kun je hem ook weer verwijderen zonder dat hij van de NAS verwijdert wordt.
  • Voor applicaties lijkt het of het bestand op de schijf staat, (zoniet moet je hem eerst syncen)
ik vind het teveel tussenstappen haha.

is er gewoon niks ''simpels'' om het in mijn schijf overzicht te krijgen als de huidige die ik er al in heb staan? dat kan zeker alleen via een vpn?

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:44
Als je een VPN server hebt opgezet op je NAS, en daar van buitenaf verbinding mee maakt, kun je gewoon je NAS schijf benaderen zoals je dat thuis zou doen. Als je Googelt op "VPN server Synology" vind je vast een mooie how-to.

Een VPN server installeren is misschien even iets meer werk, maar als je eenmaal werkt hoef je er niet meer naar om te kijken, en kun je altijd veilig vanaf elke plek in de wereld je NAS benaderen.

• Tazzios
Afhankelijk van de precieze werking van Drive werking hoef je misschien alleen af en toe de bestanden lokaal weg te gooien indien je schijf vol is.
Enige andere veilige optie is vpn.

• Pyro-NL
slow whoop schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:43:
Als je een VPN server hebt opgezet op je NAS, en daar van buitenaf verbinding mee maakt, kun je gewoon je NAS schijf benaderen zoals je dat thuis zou doen. Als je Googelt op "VPN server Synology" vind je vast een mooie how-to.

Een VPN server installeren is misschien even iets meer werk, maar als je eenmaal werkt hoef je er niet meer naar om te kijken, en kun je altijd veilig vanaf elke plek in de wereld je NAS benaderen.
ik zag ook in mijn nas een optie voor DDNS. daarmee krijg ik een hostname en die zou dan ook toegang moeten geven (vanaf overal?)

• slow whoop
Dat is een manier om een (betaalde) domeinnaam te koppelen aan je IP-adres. Ook als je provider je IP adres verandert. Maar dat lijkt me alleen handig om een website in eigen beheer te hebben, niet om prive bestanden te benaderen.

• Pyro-NL
slow whoop schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:47:
Dat is een manier om een (betaalde) domeinnaam te koppelen aan je IP-adres. Ook als je provider je IP adres verandert. Maar dat lijkt me alleen handig om een website in eigen beheer te hebben, niet om prive bestanden te benaderen.
de nas is voor het bedrijf, waar ik ook de domain van bezit. ik heb nu de tool gebruikt voor een synology.me adres op de nas in DDNS maar ook daar kan ik niet heen verbinden...?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:32:
is er gewoon niks ''simpels'' om het in mijn schijf overzicht te krijgen als de huidige die ik er al in heb staan? dat kan zeker alleen via een vpn?
Je kan WebDAV via https gebruiken maar ondanks dat het protocol op zich veilig is vereist het wel goede kennis van beveiliging en settings van je Synology en share. https://kb.synology.com/n..._Synology_NAS_with_WebDAV
Om heel eerlijk te zijn, door de vragen en antwoorden van jou in dit topic zou ik het niet aanraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• slow whoop
Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:50:
[...]

de nas is voor het bedrijf, waar ik ook de domain van bezit. ik heb nu de tool gebruikt voor een synology.me adres op de nas in DDNS maar ook daar kan ik niet heen verbinden...?
Je zal dan ook een webserver moeten installeren op je NAS.

Maar volgens mij zocht je een oplossing om remote bij je bestanden op je NAS te kunnen. Dan is een VPN server gewoon de beste en veiligste manier. Dat heeft niets met DDNS en domeinnamen te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Ben(V)
Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:17:
[...]

en

Je moet dan een OpenVpn client op je device installeren die met de VPN server op je Nas kan communiceren.

[Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 14-02-2023 10:02]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:16
Pyro-NL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:26:
[...]

vpn zou ik wel willen. maar ik kan niet echt wat vinden hoe ik dat doe.
Zonder VPN is het gewoon onveilig en al helemaal als je met bedrijfsdata bezig bent.
Als ik je vragen en opmerkingen zo eens doorlees denk ik dat je het beste iemand die hier ervaring mee heeft kunt inhuren om een veilige oplossing voor jou te maken.

• slow whoop
Ben(V) schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:59:
[...]

en

Exact zo heb ik het ook lang, lang geleden gedaan voor mijn DS215j. Werkt perfect.

• Pyro-NL
[...]

en

ik probeer hier naar te kijken maar optie 1 komt al niet eens overeen met mijn nas. die hele optie is er niet (en eigenlijk heel het kopje vpn server is er niet)

• Tazzios
@Pyro-NL wel eerst de app installeren. ;)

• Pyro-NL
ja... hier kwam ik zojusit ook achter hahah

• Pyro-NL
[...]

en

met vpn is het gelukt! thanks :) :) :) :) :) :) :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee