Toon posts:

Opzetten Homeserver met Intel NUC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peter67
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-03 20:14
Dag iedereen,

Voor mijn zoon en mezelf zou ik een Intel NUC willen gebruiken als Homeserver. Hiervoor wil ik graag jullie advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het toestel zal enkele virtuele machines moeten draaien, zoals:
  1. NAS
  2. Linux testmachine
  3. Home Assistant
  4. Webserver
  5. Mediaserver
  6. Gameserver
Als OS dacht ik aan Proxmox of VMware ESXi.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum 1000€. Maar goedkoper is zeker meegenomen ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel opslag en voldoende geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag de Intel NUC gebruiken, maar andere voorstellen zijn zeker welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het energieverbruik is zeer belangrijk. Weinig geluid produceren is zeker ook een pluspunt.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Hieronder de zaken die ik in gedachte heb. Is dit systeem geschikt? Jullie advies en opmerkingen zijn zeer welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi5 (EU-stroomkabel)€ 493,99€ 493,99
1Geheugen internCrucial CT2K32G4SFD832A€ 164,21€ 164,21
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 146,85€ 146,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 84,95€ 84,95
Totaal€ 890,-

[Voor 5% gewijzigd door Peter67 op 13-02-2023 20:11]

Beste antwoord (via Peter67 op 14-02-2023 19:49)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Waarom de i7 variant? Ik zie niet direct echt zware VM's. De i5 is een stukkie betaalbaarder. Zelf heb ik de NUC12WSKv5 met ESXi en de 980 Pro 2TB erin gehangen. Loopt als een tierelier. Let wel dat ESXi niet overweg kan met de P+E cores. Je hebt dus geen hyperthreading, dus 12 cores ipv 16. En je moet tijdens de installatie wat aanpassen om dit te fixen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Waarom de i7 variant? Ik zie niet direct echt zware VM's. De i5 is een stukkie betaalbaarder. Zelf heb ik de NUC12WSKv5 met ESXi en de 980 Pro 2TB erin gehangen. Loopt als een tierelier. Let wel dat ESXi niet overweg kan met de P+E cores. Je hebt dus geen hyperthreading, dus 12 cores ipv 16. En je moet tijdens de installatie wat aanpassen om dit te fixen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kvs
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:10
Zoals hierboven aangegeven niet een te zware processor nemen, dat scheelt weer op de energierekening :)

Zelf heb ik de Minisforum UM560, een NUC kloon met een AMD Ryzen 5 5625U laptop-processor. Puur omdat ik geen intel processor wil. Draai er geen hypervisor op maar een gewone debian-server met docker containers voor HA, Pihole en dergelijke.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vind het best wel een risico dat je van plan bent 1 harddisk te gebruiken, zonder raid etc. Daarnaast is 1TB ook wel heel snel vol.

Suggestie: een losse (Synology) NAS met een paar harddisks in SHR voor mediaserver/nas/webserver en gameserver afhankelijk van welke game en welke load dat met zich meebrengt. Eventueel ook HomeAssistant. Docker compatibility op Synology heeft een flinke meerwaarde trouwens.

En dan iets als een Pi 4 als testmachine voor Linux. Of gewoon een virtual machine op je eigen laptop/desktop-pc/Mac.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:02
Zelf draai ik ook Ubuntu met Docker containers, dat schaalt wat mij betreft een stuk beter.

En je kunt software-raid draaien, moet je wel even kijken hoeveel schijven je er in kunt passen. (Een nvme en een 2.5"?)

Of 1TB OneDrive/Google Drive abonnement voor backup? :)

Wat is vooral het verschil tussen NAS en mediaserver in dit geval?

[Voor 36% gewijzigd door FuaZe op 13-02-2023 18:11]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
FuaZe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:07:
Zelf draai ik ook Ubuntu met Docker containers, dat schaalt wat mij betreft een stuk beter.

Wat is vooral het verschil tussen NAS en mediaserver in dit geval?
Ik vraag me ook af of je echt VM's wil draaien, de enige situatie die ik zou kunnen indenken als die gameservers Windows machines moeten zijn en de rest Linux. Anders zou ik ook voor Ubuntu Server met Docker kiezen. En een i7 is misschien wel overkill, draai zelf een vergelijkbare set aan containers op een 10 jaar oude i5, met Minecraft als enige gameserver trouwens.

• Peter67
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-03 20:14
@Microkid Je hebt inderdaad een punt. Een i5 zal wel voldoende zijn voor wat ik wil. De enige beweegreden om een i7 te nemen is misschien toekomst gericht.

@sOid Inderdaad, er is een foutje in mijn lijst geslopen. Ik had nog een 2TB ssd voorzien van crucial.

Lijstje is aangepast.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi5 (EU-stroomkabel)€ 493,99€ 493,99
1Geheugen internCrucial CT2K32G4SFD832A€ 164,21€ 164,21
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 146,85€ 146,85
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 84,95€ 84,95
Totaal€ 890,-

[Voor 74% gewijzigd door Peter67 op 13-02-2023 20:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee