Hallo,
X aantal jaar geleden via dit forum mijn pc samengesteld en gebouwd, merk dat hij het niet meer lekker trekt. Vandaar wil ik een nieuw systeem bouwen. Game op 1080p en ben niet van plan om dit op korte termijn te veranderen. Ben geen type die na een x aantal jaar gaat upgraden, vandaar dat deze build misschien iets overkill is voor 1080p(weet ik niet zeker). Maar hoop daardoor iets langer te genieten van de pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, denk daarbij aan COD, Fortnite, hogwards god of war etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1400,-, hoe minder hoe beter natuurlijk. Als er componenten zijn die echt beter zijn kan ik altijd de afweging maken om er wat meer geld tegenaan te gooien.
In elkaar zetten ga ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zit nog steeds erg te twijfelen over de cpu. Heb nu gekozen voor de 13600k. Dit omdat dit wat meer future proof is ten opzichte van de 13400(mocht dit verschil nihil zijn hoor ik dat graag). De 7600 vind ik te duur, en dan met name het ddr5 verhaal. Ben geen type die gaat upgraden, dus vandaar voor ddr4 gekozen.
Ook meen ik begrepen te hebben dat op 1080p de cpu wat belangrijker is dat op hogere resoluties, waar de gpu een grotere rol speelt. Mocht ik dat fout hebben hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta voor alles open en zit niet gebonden aan merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil geen vliegtuig naast me hebben staan, neem aan dat niemand dat wilt. Hoeft niet bewust ultra stil te zijn, als dat toevallig zo is, is dat mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Heb een overclockbare cou gekozen, omdat ik geen 'normale' kan vinden en omdat ik ergens gelezen heb dat de 'normale' 13600 op de oude architectuur werkt.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of de componenten op elkaar passen en of ik iets over het hoofd heb gezien. Als jullie verbeteringen zien, hoor ik graag jullie advies.
Ook graag advies ten opzichte van de cpu, is mijn verklaring waarom ik voor de 13600 goed gezien of is het verschil met de 13400 het geld niet waard(ook in de toekomst)
Hoef van mijn geen rgb in, wel zoveel mogelijk bang for bucks.
Hoor graag jullie tips/advies, bedankt alvast.
X aantal jaar geleden via dit forum mijn pc samengesteld en gebouwd, merk dat hij het niet meer lekker trekt. Vandaar wil ik een nieuw systeem bouwen. Game op 1080p en ben niet van plan om dit op korte termijn te veranderen. Ben geen type die na een x aantal jaar gaat upgraden, vandaar dat deze build misschien iets overkill is voor 1080p(weet ik niet zeker). Maar hoop daardoor iets langer te genieten van de pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, denk daarbij aan COD, Fortnite, hogwards god of war etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1400,-, hoe minder hoe beter natuurlijk. Als er componenten zijn die echt beter zijn kan ik altijd de afweging maken om er wat meer geld tegenaan te gooien.
In elkaar zetten ga ik zelf doen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zit nog steeds erg te twijfelen over de cpu. Heb nu gekozen voor de 13600k. Dit omdat dit wat meer future proof is ten opzichte van de 13400(mocht dit verschil nihil zijn hoor ik dat graag). De 7600 vind ik te duur, en dan met name het ddr5 verhaal. Ben geen type die gaat upgraden, dus vandaar voor ddr4 gekozen.
Ook meen ik begrepen te hebben dat op 1080p de cpu wat belangrijker is dat op hogere resoluties, waar de gpu een grotere rol speelt. Mocht ik dat fout hebben hoor ik dat graag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta voor alles open en zit niet gebonden aan merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wil geen vliegtuig naast me hebben staan, neem aan dat niemand dat wilt. Hoeft niet bewust ultra stil te zijn, als dat toevallig zo is, is dat mooi meegenomen
Ga je overklokken?
Heb een overclockbare cou gekozen, omdat ik geen 'normale' kan vinden en omdat ik ergens gelezen heb dat de 'normale' 13600 op de oude architectuur werkt.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of de componenten op elkaar passen en of ik iets over het hoofd heb gezien. Als jullie verbeteringen zien, hoor ik graag jullie advies.
Ook graag advies ten opzichte van de cpu, is mijn verklaring waarom ik voor de 13600 goed gezien of is het verschil met de 13400 het geld niet waard(ook in de toekomst)
Hoef van mijn geen rgb in, wel zoveel mogelijk bang for bucks.
Hoor graag jullie tips/advies, bedankt alvast.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0) | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6750 XT Challenger Pro 12G OC | € 459,- | € 459,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 54,40 | € 54,40 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32 | € 145,07 | € 145,07 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 1TB | € 53,84 | € 53,84 |
| 1 | Solid state drives | Kingston NV2 2TB | € 109,- | € 109,- |
| Totaal | € 1.488,21 | |||
[ Voor 13% gewijzigd door fakkelteit1989 op 13-02-2023 21:39 ]