Vloerverwarming op slaapkamer / bovenverdieping.Wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Momenteel bezig met de renovatie van ons nieuwe huis (vrijstaand, bouwjaar 1987).

Beneden gaan we binnenkort vloerverwarming laten infrezen. De meerprijs voor de bovenverdieping viel echter alleszins mee, dus dat overwegen we ook.

Alleen ik vraag me af hoe vaak je die nou echt aan zet? Aangezien een 'warme' slaapkamer ook weer niet fijn is met slapen lijkt me. Het lijkt me ook dat het boven sowieso minder warm hoeft te zijn dan in de woonkamer. Behalve dan wellicht in de badkamer.

Is het dan verstandig om de vloerverwarming als 'bijverwarming' te leggen boven? (Ook al halen we de oude radiatoren weg en plaatsen we niks terug)
Of zou je met een zoneregelaar de thermostaat gewoon lager kunnen zetten voor de bovenverdieping?

En voor degenen die al boven vloerverwarming hebben, hoe bevalt dat? Heb je die altijd aanstaan?
Tips?

Danku!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vloerverwarming is fijn omdat je geen radiotoren hebt en doorgaans ben je voorbereid voor warmtepompen.
Echter is er een groot nadeel aanwezig:

Vaak wil je de kamer niet warm hebben en als je het dan een keer warm wilt hebben kun je de verwarming snel open zetten.

Vloerverwarming is traag en is vooral heel fijn voor ruimtes die je altijd verwarmt of in ieder geval op vaste klok.
Een aparte thermostaat voor boven is heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Hann1BaL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:37:
Vloerverwarming is fijn omdat je geen radiotoren hebt en doorgaans ben je voorbereid voor warmtepompen.
Echter is er een groot nadeel aanwezig:

Vaak wil je de kamer niet warm hebben en als je het dan een keer warm wilt hebben kun je de verwarming snel open zetten.

Vloerverwarming is traag en is vooral heel fijn voor ruimtes die je altijd verwarmt of in ieder geval op vaste klok.
Een aparte thermostaat voor boven is heel erg fijn.
Ja dat is dan wel noodzakelijk denk ik, dat de temperatuur boven apart te regelen is van beneden.

Daarnaast kost het ook extra energie toch, om het hele huis te verwarmen i.p.v. alleen beneden? Of is dat geen groot verschil als het eenmaal op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een betonnen vloer hebt kun je later wel beter koelen. Je plafond koelt dan mee.

Je kunt ook 2 lussen neerleggen, dan kun je op half vermogen stoken door 1 lus uit te schakelen.

Het hangt wel af van je energiebehoefte. Elk huis is anders, sommige huizen moet je boven wel stoken, andere kunnen prima zonder. Hoe makkelijk komt de warmte boven (open trap bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check wel even wat voor vloer je boven hebt. Is de cementdekvloer dik genoeg voor frezen en zo niet, is het beton massief of zijn het kanaalplaten. In kanaalplaten kun je eigenlijk geen verwarming frezen (dan moet het dus in de dekvloer passen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
Ik heb boven gewoon elektrische radiatoren. Stoken weliswaar met cop 1. Maar snel warm wanneer het nodig is. 600watt Mill panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Ik stook boven op de 1e verdieping met lucht/lucht airco.
Snel warm wanneer het moet, slaapkamers zijn bijna altijd al 16 graden dus heerlijk slapen en voor dat half uurtje dat ik warmte nodig heb is lucht prima.
In uiterste geval van heb ik 15 euro convector kacheltje van de bouwmarkt.
Nergens radiatoren boven, vloerverwarming beneden.
Werkt prima, Waf was ook hoog genoeg

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Het is echt een non-issue vind ik.

Altijd doen.

Waarom? Ook al gebruik je het nu niet, je weet niet wat de toekomst gaat brengen. Misschien ga je een kamer wel hergebruiken als studeerkamer. Of komen er pubers. Ook voor toekomstige kopers vind ik het een groot voordeel.

Airco heeft wel het voordeel van snelheid. Dat is dus ook het enige nadeel van VV op slaapkamer. Je kan het niet even uitzetten en verwachten dat het snel afkoelt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-04 19:54
Doen, niet voor nu maar wel voor later. Wie weet wat je ooit met de kamer gaat doen.
Wij hebben vloerverwarming op de slaapkamer en hooguit 10x per jaar aan om de ergste kou er even uit te krijgen. Totaal niet comfortabel om in te slapen, veel te warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:32
Als de prijs meevalt; doen. Hier in de woonkamer vloerverwarming. Jaar ervoor hebben we de radiatoren uit de slaapkamers gehaald, nieuwe vloer gelegd en airco opgehangen. Achteraf hadden we ook nog wel vloerverwarming voor 'erbij' willen hebben maar wilde niet weer een nieuwe vloer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 16:17
Hier het hele huis voorzien van vloerverwarming, als hoofd. Echt heerlijk en geen spijt van. Ik laat de temp niet onder de 19 graden komen in de winter. Op die manier is het snel warm (uurtje) als er gestookt moet worden. Hele huis is constant in warmte en de kids vinden het heerlijk in de winter als ze op dr grond spelen. In de zomer heerlijk koel met koude stenen aan de voeten en dan staat de thermostaat op 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

S.McDuck schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:07:
Hier het hele huis voorzien van vloerverwarming, als hoofd. Echt heerlijk en geen spijt van. Ik laat de temp niet onder de 19 graden komen in de winter. Op die manier is het snel warm (uurtje) als er gestookt moet worden. Hele huis is constant in warmte en de kids vinden het heerlijk in de winter als ze op dr grond spelen. In de zomer heerlijk koel met koude stenen aan de voeten en dan staat de thermostaat op 16 graden.
Dat is zeker heerlijk maar in het kader van energiebesparing natuurlijk niet zo efficient. Veel kamers in huizen hebben vrijwel nooit verwarming nodig en nu is het voor de zekerheid altijd maar aan. Met een warmtepomp is het uiteraard de beste methode, maar met een CV zonde van de energie. Comfortabel is het uiteraard wel.
Pagina: 1