Uitbreken bestaande vloerplaat in kelder huis < 1850

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverhack
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2023
Dag Tweakers,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een oud herenhuis van voor 1850 in Gent. Echter zijn er sinds twee jaren problemen met vocht in de kelder.

De kelder is ongeveer 22m2 en is ooit al eens bekuipt geweest langs binnen. Ik kan zien dat er langs de kimnaad vocht binnenkomt, maar ook als een kartonnen doos op de vloer zet, merk ik dat dit karton ook gemakkelijk vocht kan opzuigen. De vloer zelf is dus ook klam / wak. Langs de muren zie ik her en der beschadigingen in de bekuiping waardoor dus water druppelt. In de wintermaanden heb ik dus in 1 deel van mijn kelder ongeveer 2-5cm water die ik momenteel gewoon opzuig met een pomp.

Ik heb verschillende offertes opgevraagd, en natuurlijk komen hier ook weer veel verschillende meningen naar boven. Al mijn buren hebben hetzelfde probleem dus we zijn collectief op zoek naar een oplossing. (Vroeger liep er een betonnen riool die tegelijk door die ook diende als grondwater drainage, deze is vervangen door PVC en nu gaat het regenwater dus onze kelders binnen). Drainage langs de buitenkant is geen optie aangezien het een rijhuis is. Drainage van langs binnen vind ik geen goede oplossing want ik wil absoluut geen hoogte verliezen in de kelder (door een extra ophoging).

Opties:
1) Enkel bestaande bekuiping afkappen tot 1 meter en dus een goede kimnaad steken
2) Overal vloer injecteren alsook muren (duur)
3) Of vloer uitbreken en nieuwe beton steken (ook niet goedkoop)

Info over optie 3:
1. De bestaande vloerplaat wordt verwijderd.
2. Ter voorbereiding worden er wapeningsstaven bevestigt in de wanden, zodat de nieuwe betonplaat een goede hechting verkrijgt.
3. Ook wordt er een PU folie geplaatst, dit om krimpscheuren tegen te gaan door een te snelle uitdroging van de beton.
4. Er wordt een nieuwe waterdichte met staalvezel versterkte betonplaat van 12 cm gegoten.
Optie 1 gebeurd dus sowieso en dan optioneel 2 of 3.

Echter ik heb schrik voor de stabiliteit van mijn woning (datum constructie onbekend, eerste melding in 1850). Wanneer ik de aannemer er op aanspreek krijg ik dit antwoord:
Wij hebben dat al regelmatig gedaan nog nooit Structurele problemen gehad
Voerplaat heeft eigenlijk niets mee stabiliteit te maken.
Bestaande beton cement lig tussen uw keldermuren en is vermoedelijk 20cm dik.
De gemetselde funderingen lopen veel dieper dan bestaande vloerplaat
Mijn buren vinden allemaal dat een nieuwe vloerplaat een slecht idee is, echter is dit een offerte van een vrij betrouwbaar, groot bedrijf. Iemand die hier ervaring mee heeft of die deze stelling kan staven of tegenspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is nu precies het probleem? Ik zou bijna zeggen dat je nieuwe drainage moet aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverhack
Sethro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:
Wat is nu precies het probleem? Ik zou bijna zeggen dat je nieuwe drainage moet aanleggen?
Het probleem is dus water in mijn kelder :) Zoals wellicht zeer veel mensen. Dit voor een paar maand in het jaar gewoon.

De vraag is of mensen ervaring hebben met injecteren van vloer en muren en/of uitbreken van vloer. En belangrijker, wat is de meest aangeraden keuze? De meest grondige oplossing is wellicht vloer uitbreken, maar kan dit in zo'n oud huis met een gemetste kelder zonder stabiliteitsproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
rverhack schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Het probleem is dus water in mijn kelder :) Zoals wellicht zeer veel mensen. Dit voor een paar maand in het jaar gewoon.

De vraag is of mensen ervaring hebben met injecteren van vloer en muren en/of uitbreken van vloer. En belangrijker, wat is de meest aangeraden keuze? De meest grondige oplossing is wellicht vloer uitbreken, maar kan dit in zo'n oud huis met een gemetste kelder zonder stabiliteitsproblemen?
Dat is het gevolg. Wat is de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverhack
Sethro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Dat is het gevolg. Wat is de oorzaak?
Volgens de aannemer dit:
• Scheuren en barsten in de bestaande bezetting.
• Waterinfiltratie via wanden,kimnaad en vloerplaat.

Ik weet jammer genoeg zelf ook niet veel. Er zijn al 5 aannemers gekomen, niemand die door de muren heen kan kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Klinkt als dat vloeren en wanden niet voldoende waterdicht zijn. En dat dit eerder geen probleem was omdat drainage ervoor zorgde dat water voldoende snel werd afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverhack
Dat is inderdaad volgens mij het geval. De hamvraag blijft natuurlijk of vloerplaat verwijderen bij een oud huis tot stabiliteitsproblemen kan leiden. En/of hoe ik hier uitsluitsel kan over bekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Wat ik weet van grondwater is dat het kan veranderen door omstandigheden.
Gok dat het nu hoger staat dan voor heen? Dit kan omdat bv het water bij neerslag nergens meer heen kan in uw buurt gedempte waterpunt, verstopte oude in onbruik geraakte rioleringen.
Vroeger stonden er langs oude huizen rijen met taxussen door het wortelgestel bleef de kelder droger.

Wat ik zou aan raden ga een kijken hoe hoog het grondwater in uw tuin staat met behulp van een grondboor tegel er uit boor er in.

Ik zou de betonnenplaat er niet zomaar zelf uit halen wellicht zit er een wel onder uw perceel.
Makkelijke weg is een nieuwe waterdichte kist in de oude te plaatsen dit scheelt weer een aanvraag voor bronbemaling bij uw gemeente en de kans op bezwaren van uw buren.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:41
rverhack schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:25:
Dat is inderdaad volgens mij het geval. De hamvraag blijft natuurlijk of vloerplaat verwijderen bij een oud huis tot stabiliteitsproblemen kan leiden. En/of hoe ik hier uitsluitsel kan over bekomen?
Dat kan alleen een bouwkundig constructeur voor je bepalen. Dus daar eens infomeren of ze naar de constructie willen kijken.

Het waterdicht maken van de kelder zelf zou ik ook navraag doen bij een technisch adviesbureau.
Pagina: 1