Toon posts:

Monitor met crosshair OSD

Pagina: 1
Acties:

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 08:18
Ik ben op zoek naar een monitor met een crosshair. Alleen ik kan deze vaak niet terug vinden in de specs van een monitor. Heel af en toe zie je het staan op de website. Maar in bijvoorbeeld de pricewatch kan ik dat niet terugvinden.
Ik ben opzoek naar een 27" inch monitor met 2k resolutie en 100+ hz. Als iemand suggesties heeft, hoor ik dat graag.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:01
Tegenwoordig bijna elke monitor die branded is met iets van "Gaming" zal in zijn OSD een crosshair optie hebben.

Als voorbeeld de Gigabyte G27Q Zwart heeft een crosshair in zijn OSD zitten en is 27'' 2k 144hz.

Naar mijn wetende de meeste Asus monitoren hebben deze optie ook.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Even een korte zoekactie online leert mij dat er genoeg software is welke dit als overlay voor je kan regelen. Ik heb het vroeger veel gedaan via de overlay van Mumble.

Ik zou hier zelf geen hardwareoplossing voor zoeken, je levert ontzettend in qua keuze.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd waar je dit voor gebruikt?
Is het trouwens niet veel makkelijker (en beter te customizen) om dit in software op te lossen?

Ik kan me haast niet voorstellen dat hier geen programmaatje voor bestaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• duk3n
Software is echt geen goeie optie. Of het is betaalde software of er zit bloatware in.
Daarnaast werkt het niet met full screen en vaak alleen windowed fullscreen.
Mijn hp 27qx gaming heeft het bijvoorbeeld niet. Dus niet alle monitors hebben het.

• duk3n
dragonhaertt schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:03:
Ik ben wel benieuwd waar je dit voor gebruikt?
Is het trouwens niet veel makkelijker (en beter te customizen) om dit in software op te lossen?

Ik kan me haast niet voorstellen dat hier geen programmaatje voor bestaat.
Ik gebruik het omdat in bepaalde schietspelen, meestal met een 3rd POV het puntje op afstand voor mij (oude) ogen slecht zichtbaar is. Door een grotere `felgekleurde crosshair zie ik het veel beter.

Sommige online spelen zien een programmaatje als "cheat"software, dus daar begin ik liever niet aan.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
"Just git gud" :+

Maar serieus, de LG Ultra Gear hebben het, heb een paar bekeken, die hebben het sowieso. en ik vermoed zo allemaal wel.
https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gp850-b
https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gn880-b

Wellicht even zoeken op "Richtkruis" (lekker cringe vertaling brrr.)

• duk3n
Dieks77 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:21:
"Just git gud" :+

Maar serieus, de LG Ultra Gear hebben het, heb een paar bekeken, die hebben het sowieso. en ik vermoed zo allemaal wel.
https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gp850-b
https://www.lg.com/nl/monitor/lg-27gn880-b

Wellicht even zoeken op "Richtkruis" (lekker cringe vertaling brrr.)
Ik weet niet of ik in mijn zoekgeschiedenis "Richtkruis" wil hebben staan :P

Die lg-27gp850-b is helaas te diep voor mijn bureau, maar dank voor de tip

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
duk3n schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik gebruik het omdat in bepaalde schietspelen, meestal met een 3rd POV het puntje op afstand voor mij (oude) ogen slecht zichtbaar is. Door een grotere `felgekleurde crosshair zie ik het veel beter.

Sommige online spelen zien een programmaatje als "cheat"software, dus daar begin ik liever niet aan.
Dan zou ik toch echt eerder naar een wat grotere monitor kijken i.p.v. je te limiteren op monitoren welke aan een OSD crosshair doen. (en/of knoeien met je contrast) :)

En zoals ik eerder al aangaf: Mumble pakte ik hier in het verleden voor, bloat de boel niet op en werkt prima zowel windowed als fullscreen. Wordt ook niet gezien als cheat programma, al heb ik die ervaring sowieso nooit gehad met overlay programma's.

[Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 13-02-2023 15:38]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16

Gundogan

Rip and tear, until it is done

AOC gaming monitoren hebben meestal wel die optie. Dit is een 27" 1080p monitor met 165hz en crosshair:

https://eu.aoc.com/en/gaming/products/monitors/27g2spae-bk

Geen idee of dit specifieke model verder goed is.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Gundogan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:43:
AOC gaming monitoren hebben meestal wel die optie. Dit is een 27" 1080p monitor met 165hz en crosshair:

https://eu.aoc.com/en/gaming/products/monitors/27g2spae-bk

Geen idee of dit specifieke model verder goed is.
27” 1080p is nog een te lage pixeldichtheid voor blinden :+

Plus hij wil een 1440p scherm :)

I reject your reality and substitute my own

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De M28U heeft deze functies ook. 4k 144hz, maar wel 28 inch... Wel met dunne bezels ;).

• duk3n
Skating_vince schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:04:
De M28U heeft deze functies ook. 4k 144hz, maar wel 28 inch... Wel met dunne bezels ;).
Ja is een mooie monitor, alleen iets te prijzig.

• Gundogan
  • Laatst online: 15:16

Gundogan

Rip and tear, until it is done

nelizmastr schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:59:
[...]

27” 1080p is nog een te lage pixeldichtheid voor blinden :+

Plus hij wil een 1440p scherm :)
Oops las 2k = 1080p 8)7

Maar een 27" 1440p versie zal vast ook wel bestaan.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28

Umbrah

The Incredible MapMan

1080p is inderdaad 2k. Erger me dood aan de opvatting dat 1440p dat blijkbaar is voor sommigen. Het is immers 2,073,600 pixels, of, 2megapixels in 1080p. De resolutie wens noemen in een aspectratio en "hoogte P" is tegenwoordig logischer daar niet alles meer 4:3 is. Sterker nog, 16:9 is vrij dominant ondanks dat voor pc's 16:10 duidelijk superieur is 😊

Veel Asus schermen hebben crosshairs overigens. Er kunnen een hoop redenen zijn om te gebruiken, maar ik adviseer om niet naar LANs te gaan er mee, de meningen kunnen vrij extreem zijn, en er is in competitie setting soms zelfs sprake van proctoring omdat firmware huds net als stickers niet door anticheat gezien worden.

Over stickers gesproken... Is dat ook een optie? Ik neem aan overigens dat er naast omvang, crosshair en resolutie er meer eisen zijn zoals oled zwartniveaus, native 12 bit subpixels, 3000 nits, Oled pixel responstijd en 500Hz refresh? En natuurlijk ondersteuning voor displayport dsc?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
uitvoering: Gigabyte M27Q Zwart

Sorry hoor, maar die LG was niet goed omdat die te diep was.

Dan zoek je toch op minder diepe monitoren?

Antwoord op de vraag of je er op kunt zoeken heb je al.

Wat let je om een lijst te maken in de Pricewatch en die af te gaan?

categorie: Monitoren

27-28”
2560x1440
Tot 210 mm diep
100 hz en hoger
Umbrah schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:23:
1080p is inderdaad 2k. Erger me dood aan de opvatting dat 1440p dat blijkbaar is voor sommigen. Het is immers 2,073,600 pixels, of, 2megapixels in 1080p.
Eh, 2K is 1080p, omdat die 1920 pixels breed is in de standaard 16:9-verhouding, niet omdat het 2,073,600 pixels zijn (dat is overigens Mp en niet k). Een 4K-monitor heeft toch ook geen 4Mp? Nee, die is 4K breed.

Maar laat iedereen die vindt dat 2k=1440p dan gewoon 2k5/2k6 gebruiken. Dan klopt het tenminste.

En ik ben het eens met de overige eisen, noem ze en zoek ze op. (We weten nu dat de LG te diep is, maar niet wat het dan maximaal kan zijn.)

[Voor 33% gewijzigd door White Feather op 14-02-2023 08:18]

• duk3n
White Feather schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:12:
uitvoering: Gigabyte M27Q Zwart

Sorry hoor, maar die LG was niet goed omdat die te diep was.

Dan zoek je toch op minder diepe monitoren?

Antwoord op de vraag of je er op kunt zoeken heb je al.

Wat let je om een lijst te maken in de Pricewatch en die af te gaan?

categorie: Monitoren

27-28”
2560x1440
Tot 210 mm diep
100 hz en hoger

[...]

Eh, 2K is 1080p, omdat die 1920 pixels breed is in de standaard 16:9-verhouding, niet omdat het 2,073,600 pixels zijn (dat is overigens Mp en niet k). Een 4K-monitor heeft toch ook geen 4Mp? Nee, die is 4K breed.

Maar laat iedereen die vindt dat 2k=1440p dan gewoon 2k5/2k6 gebruiken. Dan klopt het tenminste.

En ik ben het eens met de overige eisen, noem ze en zoek ze op. (We weten nu dat de LG te diep is, maar niet wat het dan maximaal kan zijn.)
dank, maar ik heb natuurlijk de pricewatch gehanteerd om tot een keuze mogelijkheid te komen, echter daaruit kan ik niet herleiden of deze monitoren een OSD met crosshair mogelijkheden hebben.
Dat was het punt dat ik maakte in mijn topic opener.

Ondertussen weet ik dat de gigabyte M27Q en de G27Q en LG Ultragear een OSD functie hebben. Van AOC heb ik dat bij eentje kunnen vinden.

nu nog één vinden voor een mooie prijs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee