Toon posts:

Beregening afstellen bij veranderende druk

Pagina: 1
Acties:

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 21:34
Hallo tweakers,

Afgelopen najaar heb ik in mijn tuin een zelf ontworpen beregeningsinstallatie ingegraven omdat een offerte van een potentiele leverancier mij compleet achterover deed slaan. Ik denk dat ik het nu voor 1/3 van die prijs heb gemaakt.

Nu kom ik op het punt waarop ik een pomp moet kiezen. Ik heb hierover al contact gehad met een (andere) leverancier, en zij schrijven me netjes een pomp voor welke ik zou kunnen gebruiken. Ik maak me echter nog een beetje zorgen over de afstelling van het geheel: ik heb niet echt berekend wat de druk aan de sproeier zou zijn, en heb om het zeker te weten alles in 40mm uitgevoerd. Ik heb een doosje gemaakt met een aantal drukknoppen en shelly 1's waarmee ik handmatig dmv de drukknop een zone (rainbird magneetventiel) in kan schakelen, maar die kan ik ook automatiseren dmv home assistant. Het is dus mogelijk om meerdere zones tegelijk te laten lopen. Ik wil dan ook graag kijken hoeveel zones ik tegelijk kan laten sproeien om de sproeitijd te verkorten, maar dan kom ik meteen bij het probleem: een zone met sproeiers die 360 graden bestrijken moet 4x zo lang sproeien om dezelfde neerslag te krijgen als een zone met 90 graden sproeiers (er van uit gaande dat het debiet bij de sproeier gelijk is). Wanneer dus de 90 graden zone uit gaat omdat die lang genoeg gesproeid heeft veranderd de druk bij de 360 graden sproeiers, wat dus ook het sproeibeeld veranderd... Ik heb mijn sproeiers verdeeld over 3 zones: 90, 180 en 360 graden.

Nu zat ik me dus af te vragen of ik bijvoorbeeld een rainbird drukbegrenzer toe kan passen na de pomp. Dat geeft me een constante druk op mijn sproeiers, ongeacht hoeveel zones ik open zet (mits het binnen het haalbare bereik valt uiteraard). Dat zal het afstellen vereenvoudigen, gezien ik geen/minder rekening hoef te houden met welke groepen ik tegelijk open zet: de druk aan de sproeier en dus het sproeibeeld blijft gelijk. Ik vraag me echter af hoe de pomp hierop gaat reageren: gaat deze pendelen als hij zijn druk/debiet niet kwijt kan? Of gaat de levensduur achteruit?

Er zijn natuurlijk de pompbesturingen van bijvoorbeeld DAB of pressflo die een instelbare druk en debiet hanteren door het toerental van de pomp hierop aan te passen, maar met een prijs van ongeveer 600 euro vind ik dit veel te duur.

Andere tips zijn ook welkom, misschien denk ik te moeilijk en moet ik dmv trial en error de boel gaan afstellen.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53

talin

My god is the sun!

je zoekt dus als eerste een pomp die alles open aankan en vanaf daar moet je terug gaan rekeken naar of die pomp ( of drukregelaar ) aankan als je er maar 1 open hebt staan.

je zoekt dus een drukregelaar die om kan gaan met maximale opbrengst van je pomp.
die pomp zou ik een DAB Aquajet nemen, die schakelt dan gewoon d epomp uit als je uitvoer genoeg druk heeft en schakelt weer in als de druk in de buurt van je minimale druk komt.

ik heb je getallen niet gezien ( of gelezen ) maar daar moet je gaan rekeken.

ga je grondwater, voorraadwater of kraanwater gebruiken?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:02
Juulvh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:51:
Hallo tweakers,

Nu zat ik me dus af te vragen of ik bijvoorbeeld een rainbird drukbegrenzer toe kan passen na de pomp. Dat geeft me een constante druk op mijn sproeiers, ongeacht hoeveel zones ik open zet (mits het binnen het haalbare bereik valt uiteraard). Dat zal het afstellen vereenvoudigen, gezien ik geen/minder rekening hoef te houden met welke groepen ik tegelijk open zet: de druk aan de sproeier en dus het sproeibeeld blijft gelijk. Ik vraag me echter af hoe de pomp hierop gaat reageren: gaat deze pendelen als hij zijn druk/debiet niet kwijt kan? Of gaat de levensduur achteruit?
Ik heb deze rainbird drukbegrenzing later toegevoegd aan mijn sproei-installatie met meerdere zones.
Werkt echt perfect, ik zou het de volgende keer meteen plaatsen.

mijn pomp heeft geen drukafslag, heeft wel een tank van de oude kapot-gevroren hydrofoorpomp.
Hij draait gewoon zonder water kwijt te kunnen, dus tussen pomp en drukbegrenzer zal er een bar of 5 waterdruk zijn.
Dit is niet erg zolang de slang/buis daar tegen kan.

Mijn pomp schakel ik handmatig aan en uit, de schakelaar zit op 30cm van de kranen.
Ik doe eerst de kranen open, en schakel dan de pomp in.
En ik schakel de pomp uit voordat ik de kranen sluit.
Dat kan je ook zo automatiseren, en dan blijft je systeem in rust altijd redelijk drukloos.

Ik heb overigens in alle leidingen een automatisch afdruipventiel.

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 21:34
Bedankt voor de reacties. Ik ga in principe grondwater gebruiken, maar heb ook een regenwaterput onder mijn garage waar 8 kuub water in kan. Wanneer voor handen wil ik dat gebruiken om te sproeien.

Ik begin nu te neigen naar een DAB easybox mini. Volgens mij voldoende opvoerhoogte & debiet (net iets meer als wat de pomp heeft die me voorgeschreven werd), maar volledig instelbaar dus altijd een constante druk, wat veel makkelijker in te regelen is. En in vergelijking ook redelijk betaalbaar, als je een losse frequentieregelaar moet kopen van DAB voor een andere pomp ben je bijna hetzelfde geld kwijt.

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:14
De pomp (zonder watervat/hydrofoor) gaat niet pendelen. Deze gaat in zijn werkgebied (druk/flow) een punt op zoeken. Dus als deze minder water kwijt kan, zal de druk hoger worden, en als deze meer water kwijt kan, zal de druk lager worden.

Een pomp met watertank (of hydrofoorpomp) is handig als je constant druk op je leiding wilt hebben, voor als je even water uit een kraan wilt pakken, of een druppelslang. Deze pomp zal dan gaan pendelen, wanneer de waterafname heel laag is. Een simpele beregeningspomp zal gewoon blijven doordraaien, ook wanneer er geen waterafname is. Uiteindelijk zal deze waarschijnlijk te warm worden, en uitschakelen door thermische beveiliging (als deze aanwezig is).

Je hebt ook sproeiers waar drukregelaar in zit. Zo heb je ook geen last van drukverschillen over de leiding en heeft elke sproeier dezelfde druk.

Druk regelaar in hoofdleiding kan ook, maar dan wel even opletten dat deze voldoende flow aan kan.
Of eventueel druk regelaar per zone.

Wat betreft de 90, 180, 360 graden. Daar heb je ook vaak speciale nozzles voor, zodat een 360 graden sproeier 4 keer zoveel water geeft dan een 90 graden sproeier. Dan had je de zone ook per gebied kunnen inregelen, wat vaak voor leidingwerk makkelijker is, en dat je bijvoorbeeld voortuin kunt beregenen en achtertuin niet (waar je bijvoorbeeld gras wilt maaien).

Ik zelf heb het als volgt:
Zone op basis van gebied, met verschillende graden (90/180/360) sproeiers door elkaar gebruikt. Hier vervolgens met de goede nozzles, en fijnafstelling (schroefje) de straal en watervolume afgesteld. Dit werkt prima. Bereik van de straal is nagenoeg altijd hetzelfde. Wind heeft de meeste invloed.
Pomp is een Pedrollo van de JSWm serie. Alleen drukregelaar voor druppelslang gebruikt (druppelslang mag niet te hoge druk hebben).

Je kunt eventueel in de datasheet van de sproeier/nozzles kijken. Hierin staat hoeveel water deze geven bij een bepaalde druk. Ook staat er vermeld hoever de straal komt. Zo kun je bepalen welke pomp je nodig hebt, afhankelijk van hoeveel sproeiers je gelijktijdig aan wilt hebben. In de datasheet van de pomp staat hoeveel druk/water deze geeft. Je kunt dan een beetje inschatten wat het werkpunt van de pomp en sproeiers gaat worden.

[Voor 14% gewijzigd door Gurk2 op 14-02-2023 10:15]

36.310 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee