Toon posts:

7zip - wachtwoord - tijdelijke bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-03 14:33
Mijn vraag:

Waar slaat Windows de tijdelijke kladblok bestanden op en zijn deze na sluiten van kladblok restloos van de harde schijf verdwenen?

Waarom wil ik dit weten?

Mijn vrouw en ik delen onze vermogensbestanddelen. In de spreiding hiervan ontstaat een soort wildgroei in gebruikersnamen/wachtwoorden en pincodes. Zelf kan ik me hier goed mee redden maar mijn vrouw moet dit ook kunnen voor het geval dat ik er plotseling niet meer ben (bijv: dodelijk verkeersongeval). Alles open en bloot opschrijven op een geprint velletje lijkt me niet zo veilig. Daarom heb een ww.txt bestand gemaakt en dit versleuteld in een 7zip archief geplaatst. Het wachtwoord (lees de lange wachtzin) is zodanig gekozen dat mijn vrouw deze ook in de ergste shocktoestand kan reproduceren.

Nu moet ik ww.txt dus regelmatig updaten. Dat doe ik binnen 7zip met "Open Binnen". Na het ingeven van het wachtwoord kan ik ww.txt met kladblok openen. Wijzigingen doorvoeren en weer afsluiten. Daarna vraagt 7zip of ik de wijzigingen ook in het archief doorgevoerd wil hebben. Ja.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 en 7zip dus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Zelf heb ik geen restanten kunnen vinden maar ik geef ruiterlijk toe dat ik niet zo slim ben als de doorsnee hacker/scammer. En voor diegenen die zich over deze vraag buigen: Zitten er mogelijk ander zwakheden in deze methode?
...

[Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 13-02-2023 14:20. Reden: spelling]

Beste antwoord (via OttiglioM op 13-02-2023 18:04)

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Om antwoord te geven op je vraag: Na het updaten van je archief gooit 7-Zip het tijdelijke bestand weg.

Dit kan je zelf controleren door je tijdelijke map te open (%TEMP% invullen in de adresbalk van Windows verkenner). Zodra je het bestand opent, wordt er een nieuw mapje aangemaakt die begint met 7z, bijvoorbeeld 7zOCA4D8CB1. In dit mapje staat dan ww.txt. Zodra je kladblok afsluit en kiest om het archief bij te werken in 7-Zip, wordt het mapje weer verwijderd.

Kanttekening is wel dat als er wat misgaat (vastlopen van de PC/7-Zip, hardwareproblemen, etc) het bestandje niet verwijderd wordt en zal blijven staan tot de tijdelijke bestanden worden opgeruimd. Dat is een goede reden om even van bovengenoemde oplossingen te gebruiken.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
Pak een fatsoenlijke wachtwoordmanager en je bent direct klaar met deze onzin. KeePass is voor deze toepassing bijvoorbeeld prima, wil je wat meer gemak moet je kijken naar een (self hosted) manager als BitWarden of LastPass.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als je klembord geschiedenis hebt aanstaan staat er een lijst met laatst gekopieerde tekst daarin Windows logo + V

Windows slaat zelf geen specifieke wachtwoorden op OS weet namelijk niet wat een wachtwoord wel en niet is.
Het beleid hier is sowieso dat niemand je mag helpen met het kraken of breken van wachtwoorden, wij kunnen niet de onderscheidt maken of je wel echt eigenaar bent van een beveiligd iets.

En wat @D4NG3R precies zegt gebruik een wachtwoord manager deze kunnen lokaal en veel veiliger wachtwoorden beheren en mocht je dat hoofdwachtwoord kwijt raken of iets heb je bijna altijd een optie voor backup van authenticatie om alles te recoveren.

Wachtwoorden in een TXT bestand opslaan is nooit verstandig geweest ook al heb je er een wachtwoord opgezet dit zal iedereen je ook afraden.

Si vis pacem, para bellum

• OttiglioM
D4NG3R schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:19:
Pak een fatsoenlijke wachtwoordmanager en je bent direct klaar met deze onzin.
Dank je voor je vlotte en ongeremde beschrijving. Een password manager heb ik ook wel aan gedacht. Maar behalve de wachtwoorden moeten er nog een hele set aanwijzingen bij. Zijn er passwordmanagers die hierin voorzien?

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-03 16:25
OttiglioM schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Dank je voor je vlotte en ongeremde beschrijving. Een password manager heb ik ook wel aan gedacht. Maar behalve de wachtwoorden moeten er nog een hele set aanwijzingen bij. Zijn er passwordmanagers die hierin voorzien?
In KeePass kan je perfect notities bij een bepaald wachtwoord zetten.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 08:19
Bij heel veel password managers kun je beschrijving plaatsen en namen aan de entries geven, dit zou dus geen probleem moeten vormen.

Uiteindelijk is er dan wel een wachtwoord waarmee je de password manager opent natuurlijk, maar dat is vanzelfsprekend.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
[...]

In veel Password Managers kun je zelfs complete documenten encrypted opslaan. Je kan dus nog steeds je tekst documenten maken zoals voorheen, alleen doe je het in je Password Manager in plaats van Notepad.

Ik gebruik zelf 1Password, en daar kun je alle soorten documenten toevoegen.

[Voor 37% gewijzigd door Saeverix op 13-02-2023 14:29]

Get Schwifty

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:27
[...]

Zoals een aantal gebruikers hierboven aangeeft kan je bij elke noemenswaardige manager notities toevoegen. KeePass heb ik zelf jaren gebruikt (voordat er managers waren met fatsoenlijke browser plugins) en daar plakte ik ook regelmatig een notitie bij logingevens. :)

Tegenwoordig gebruik ik BitWarden, waar dat ook mogelijk is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-03 22:58
Bitwarden (en wellicht andere passwordmanagers) heeft een emergency access feature waarbij je iemand kunt instellen als emergency contact. Die account kan dan access vragen en als daar geen goedkeuring voor wordt gegeven (en vooral, als het niet wordt afgekeurd) krijgt de emergency account access na een wachttijd die je zelf in kunt stellen.

https://bitwarden.com/help/emergency-access/

[Voor 6% gewijzigd door PatrickH89 op 13-02-2023 14:33]

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-03 12:37
Ik heb het zo geregeld, dat mijn vrouw bij mijn mailbox kan. Overal kan je namelijk wachtwoord vergeten klikken en komt het wachtwoord resetten in mijn mailbox.

https://id.nl/zekerheid-e...gang-tot-je-gmail-account

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Om antwoord te geven op je vraag: Na het updaten van je archief gooit 7-Zip het tijdelijke bestand weg.

Dit kan je zelf controleren door je tijdelijke map te open (%TEMP% invullen in de adresbalk van Windows verkenner). Zodra je het bestand opent, wordt er een nieuw mapje aangemaakt die begint met 7z, bijvoorbeeld 7zOCA4D8CB1. In dit mapje staat dan ww.txt. Zodra je kladblok afsluit en kiest om het archief bij te werken in 7-Zip, wordt het mapje weer verwijderd.

Kanttekening is wel dat als er wat misgaat (vastlopen van de PC/7-Zip, hardwareproblemen, etc) het bestandje niet verwijderd wordt en zal blijven staan tot de tijdelijke bestanden worden opgeruimd. Dat is een goede reden om even van bovengenoemde oplossingen te gebruiken.

• OttiglioM
Mijn dank voor de vele reacties. Ze voorzien allen in een nuttige bijdrage. Helaas is er maar een antwoord dat als beste kan worden aangemerkt....

Keepass is inderdaad een sterk verbeterde en geavanceerde versie van de methode die ik zelf al ontwikkeld had. Vooral het offline kunnen werken en de mobiliteit van de database vind ik handig. Ook het aangeven van de verwachte veiligheid van het gekozen masterpassword is een leuke feature. Weg met die lange wachtzin (met altijd kans op vergissingen) en eentje gemaakt die precies op maat is met voor ons beiden reproduceerbare herinneringen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee