Toon posts:

Slim stopcontact op basis van maximum afnamepiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GlennA
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-03 11:53
Mijn vraag:
Aangezien ik een elektrische wagen krijg binnenkort die ik voorlopig via het stopcontact wil opladen (laadpaal moet ik zelf bekostigen van het werk en met het capaciteitstarief niet heel erg interessant),
ben ik op zoek naar een oplossing voor de potentiële pieken.

Mijn doel is om via een slim stopcontact de wagen op te laden vanaf ik thuis kom. Volgens verschillende bronnen is via het stopcontact laden aan 2,3 kW/u.
Ik wil graag vermijden dat wanneer we thuis aan het koken zijn en dergelijke dat dan de wagen bijlaadt. Om zo hoge pieken te vermijden via het capaciteitstarief.
Is er al zo een slim stopcontact op de markt die rekening houdt met de afname en die dan het stopcontact uitschakeld als er over een limiet gegaan wordt?

Stel ik kom thuis, steek de wagen in, hij laadt zachtjes bij want mijn limiet is ingesteld op 4kW/u.
Ik zet in de avond de oven en het fornuis aan. Hij ziet dat dit samen met het laden meer dan 4kW/u is dus schakelt de lader tijdelijk uit. Nadat alle grote verbruikers uit staan, schakelt de lader terug in want er is minder dan 4kW/u verbruik.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Heb al halve domotica met Niko Home (Hub en slimme stopcontacten)
HomeWizard P1 energy meter

Iemand een idee of er zo iets bestaat voor een deftige prijs?
Ik weet dat dit bestaat in een slimme laadpaal maar dat kost al snel 1000-2000 euro.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Die stekker kan niet weten hoeveel stroom jij op dat moment verbruikt. Gelukkig heb je al een HomeWizard P1 meter, dus die info is beschikbaar. Je gaat echter denk ik geen slimme stekker/stopcontact vinden die met HomeWizard gaat praten. Daar komen Domotica toepassingen dus in beeld.

Zelf gebruik ik Home Assistant, en heb geen idee over Niko Home. Maar ik mag verwachten dat het hier ook wel in geregeld kan worden.

M.a.w. je stekker hoeft niet zo veel te kunnen, dan behalve schakelbaar te zijn vanuit Niko Home. De logica ga je moeten toepassen binnenin je Domotica software.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

GlennA schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:17:
Mijn vraag:
Ik wil graag vermijden dat wanneer we thuis aan het koken zijn en dergelijke dat dan de wagen bijlaadt. Om zo hoge pieken te vermijden via het capaciteitstarief.
Waarom precies? Gaat dit om een situatie in BE?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mijn vraag:
Aangezien ik een elektrische wagen krijg binnenkort die ik voorlopig via het stopcontact wil opladen (laadpaal moet ik zelf bekostigen van het werk en met het capaciteitstarief niet heel erg interessant),
ben ik op zoek naar een oplossing voor de potentiële pieken.

Mijn doel is om via een slim stopcontact de wagen op te laden vanaf ik thuis kom. Volgens verschillende bronnen is via het stopcontact laden aan 2,3 kW/u.
kWh per uur bedoel je, oftewel 2300 W (vermogen, niet verbruik). Tsja dat bepaal je zelf he. je kunt ook met 3600W laden, maar dat zou ik niet 12u per dag doen.
Je woont in België? In Nederland zijn er (nog) geen toeslagen als je hogere capaciteit verbruikt.
Is er al zo een slim stopcontact op de markt die rekening houdt met de afname en die dan het stopcontact uitschakeld als er over een limiet gegaan wordt?
Niet kant en klaar, maar dit kun je wel eenvoudig zelf maken als je een beetje handig bent.
Stel ik kom thuis, steek de wagen in, hij laadt zachtjes bij want mijn limiet is ingesteld op 4kW/u.
Je bedoelt gewoon 4000W? Dat is sowieso al hoger dan je uberhaupt mag leveren via een normaal stopcontact.
Ik zet in de avond de oven en het fornuis aan. Hij ziet dat dit samen met het laden meer dan 4kW/u is dus schakelt de lader tijdelijk uit. Nadat alle grote verbruikers uit staan, schakelt de lader terug in want er is minder dan 4kW/u verbruik.
dit kan allemaal via een slimme meter ja. En ook via laadpalen met load balancing.
Een gemiddelde smart swtich is hier niet ideaal voor.
Heb al halve domotica met Niko Home (Hub en slimme stopcontacten)

Ah toch Belgie dus (gebruik van het woord deftig)
Ik weet dat dit bestaat in een slimme laadpaal maar dat kost al snel 1000-2000 euro.

Alvast bedankt!
Ze zijn er ook wel voor onder de 1000 euro hoor.

Wat wil je nu precies? voorkomen dat je moet betalen of dat je stoppen eruit slaan? Wat voor een aansluiting heb je? 1 x 40A of 3 x 25A?

Wat jij wil kan wel. Je zult dan via domotica de smart switch moeten aansturen op basis van je P1 data uit de slimme meter. De vraag is echter wel of dit nu de juiste manier van bezuinigen is. Nu klink je toch weer meer als een hollander >:)

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-02-2023 16:41]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• GlennA
Ik woon inderdaad in België.
Hier hebben ze het capaciteitstarief sinds begin dit jaar uitgerold. Dit betekent dus hoe hoger je piekverbruik is (ze nemen de hoogste kwartierpiek om je maandafrekening te berekenen) hoe duurder de stroom.

Met een laadpaal die 11kw geeft heb ik dus elke maand een hoge piek en ditto rekening.

Mijn aansluiting is 1x 63A (zat hier al toen we het huis kochten).

De vraag is of iemand weet of dit kan, en of er systemen voor zijn.
Blijkbaar via het 'domotica' systeem. Dus ga ik daar verder op kijken.

En uiteraard is dit een besparing. Als ik de auto kan bijladen op de momenten dat ik geen hoge pieken trek, dan zal die factor van piekstroom ook niet hoog zijn. Laden moet ik toch, dus dan liever aan een voordeliger tarief.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GlennA schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:54:
Ik woon inderdaad in België.
Hier hebben ze het capaciteitstarief sinds begin dit jaar uitgerold. Dit betekent dus hoe hoger je piekverbruik is (ze nemen de hoogste kwartierpiek om je maandafrekening te berekenen) hoe duurder de stroom.

Met een laadpaal die 11kw geeft heb ik dus elke maand een hoge piek en ditto rekening.

Mijn aansluiting is 1x 63A (zat hier al toen we het huis kochten).

De vraag is of iemand weet of dit kan, en of er systemen voor zijn.
Blijkbaar via het 'domotica' systeem. Dus ga ik daar verder op kijken.

En uiteraard is dit een besparing. Als ik de auto kan bijladen op de momenten dat ik geen hoge pieken trek, dan zal die factor van piekstroom ook niet hoog zijn. Laden moet ik toch, dus dan liever aan een voordeliger tarief.
dus eigenlijk moet je nu weten wat je hoogste PIEK is (?) en daar met het laden van de auto onder blijven? of begrijp ik het nou verkeerd? :o

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Slinkos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:30:
Die stekker kan niet weten hoeveel stroom jij op dat moment verbruikt. Gelukkig heb je al een HomeWizard P1 meter, dus die info is beschikbaar. Je gaat echter denk ik geen slimme stekker/stopcontact vinden die met HomeWizard gaat praten. Daar komen Domotica toepassingen dus in beeld.

Zelf gebruik ik Home Assistant, en heb geen idee over Niko Home. Maar ik mag verwachten dat het hier ook wel in geregeld kan worden.

M.a.w. je stekker hoeft niet zo veel te kunnen, dan behalve schakelbaar te zijn vanuit Niko Home. De logica ga je moeten toepassen binnenin je Domotica software.
Homewizzard heeft zelf een slimme stekker. Ik weet niet of die het kan, maar op zich zou die bij de data moeten kunnen.
DukeBox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Waarom precies? Gaat dit om een situatie in BE?
Waarschijnlijk wel. Daar gaat je vastrecht omhoog op basis van het kwartier per maand dat je het meeste stroom verbruikt hebt. Het moet dus met live data van de P1 meter, anders ben je al te laat en is de piek geweest :p
SMSfreakie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:57:
[...]

dus eigenlijk moet je nu weten wat je hoogste PIEK is (?) en daar met het laden van de auto onder blijven? of begrijp ik het nou verkeerd? :o
Inclusief koken, oven etc ;)

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 13-02-2023 16:58]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden is het niet makkelijker om gewoon een normale laad aansluiting te nemen met adaptief laden via P1? Afhankelijk van welke modes jouw auto ondersteund kan je daar aangeven wat de totaal max mag zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• GlennA
SMSfreakie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Actueel verbruik kan ik uitlezen, maar wil onder een bepaalde waarde blijven (bijvoorbeeld 4kw)

Dus de auto zou moeten laden als er onder een bepaalde piek gebleven wordt.
Heb ik een te hoog verbruik door andere zwaardere apparaten, zou de auto even moeten stoppen met laden.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gewoon een laadpaal pakken met loadbalancing en grid import op maximaal 4kW zetten. Klaar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• GlennA
DukeBox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:00:
In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden is het niet makkelijker om gewoon een normale laad aansluiting te nemen met adaptief laden via P1? Afhankelijk van welke modes jouw auto ondersteund kan je daar aangeven wat de totaal max mag zijn.
Ja zou inderdaad nog een betere oplossing zijn. Maar geen idee hoeveel zo een 'slimme paal' kost.
Had een offerte gevraagd en die was 2000 euro.

Ja dan dacht ik even te vragen of er hier iemand een oplossing weet.
Zoals bijvoorbeeld een slim stopcontact of iets dergelijks

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit zou ik zeker niet doen met een slimme stekker:

Kijk eens naar een smart evse of toch een kant en klaar product, met p1 load balancing.
Jouw voordeel: je kan prima met 1 fase laden, dus een klein gebruikt laadpunt kom je ook een heel eind mee.

[Voor 15% gewijzigd door teacher op 13-02-2023 17:08]

Wise enough to play the fool

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:09
Mijn vraag:

De HomeWizard EnergySaver lijkt bijna te doen wat jij wilt dacht ik? En dan ben je voor ~3 tientjes klaar. 8)

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Ik kan alleen niet goed zien of je ook het verbruik in je P1 meterkast-meter kunt pakken als inputwaarde, of dat je die van een (andere) P1 stekker moet nemen.

Je kunt dan misschien niet gedoseerd laden, maar als je zegt: Indien thuisverbruik onder de 500W laad dan met 3500W, en anders gewoon niet, dan ben je al een heel eind lijkt me. :)

Weet zo niet of hij ook rekening kan houden met het apparaat zelf, om te voorkomen dat hij steeds aan/uit/aan/uit gaat.. :+ :z

[Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 13-02-2023 17:20]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• GlennA
SmiGueL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:11:
[...]

De HomeWizard EnergySaver lijkt bijna te doen wat jij wilt dacht ik? En dan ben je voor ~3 tientjes klaar. 8)

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Ik kan alleen niet goed zien of je ook het verbruik in je P1 meterkast-meter kunt pakken als inputwaarde, of dat je die van een (andere) P1 stekker moet nemen.

Je kunt dan misschien niet gedoseerd laden, maar als je zegt: Indien thuisverbruik onder de 500W laad dan met 3500W, en anders gewoon niet, dan ben je al een heel eind lijkt me. :)

Weet zo niet of hij ook rekening kan houden met het apparaat zelf, om te voorkomen dat hij steeds aan/uit/aan/uit gaat.. :+ :z
Lijkt me inderdaad hetgene ik aan het zoeken was! Bedankt.
Op zich is aan/uit/aan/uit niet heel erg lijkt me.

Aan alle anderen, bedankt voor de input! Als ik het niet vind of het werkt niet naar behoren kan ik nog steeds een paal nemen met loadbalancing. Is natuurlijk niet de goedkoopste maar wel de beste oplossing.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee