Vraag

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-03 14:36
Vriend van mijn zoon heeft per ongeluk zijn prachtige OnePlus 7 Pro uit z'n handen geslagen. Achterkant volledig gebarsten maar wel nog "in elkaar" en voorkant ook een flink stuk uit het scherm.

Nu vraagt zijn verzekering een factuur van de reparatie, maar ik vraag mij af of ze dan voor een 5jr oude telefoon wel nog het hele bedrag van die reparatie gaan vergoeden. Iemand daar ervaring mee?

Beste antwoord (via rens-br op 13-02-2023 16:13)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59
TheGabeMan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Phone Lab is de officiele partner hier in NL en de enige die 'm ook weer waterdicht kan maken. Lokale reparateurs durven t niet aan. Plus het is achter en voorkant :-)
Oh, toen ik het stuurde had ik al diep in mijn achterhoofd zo'n idee dat het een officiele partner is. Maar inderdaad, waterdicht maken is ook zeker wel prettig.

Als ze 300 euro aangeven officieel, dan kun je dit doorgeven aan die vriend voor de verzekering met de opmerking dat het om voor en achterkant gaat en waterdicht maken. En dan zien wat de verzekering aan geeft.

Dat ze het niet doen zonder dat je 80 euro aan geeft, dat is op zich logisch. Was bij verzekeringswerk voor mijn auto ook zo. Het schadebedrijf vraagt 100 euro voor onderzoekskosten en die vallen weg als je het daar laat repareren. En zo niet, hebben ze toch 100 euro.

Dit soort dingen worden vaak wel goed geregeld, maar je blijft er veel werk aan hebben.

[Voor 20% gewijzigd door Arunia op 13-02-2023 13:41]

Alle reacties

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:09
Dat verschilt echt per verzekeraar.

Ik heb een eigen risico van zoveel euro bij mobiele apparaten….
Daar kunnen wij niks over zeggen.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:20
https://www.bnnvara.nl/ka...kheidsverzekering-precies

Gewoon claimen en kijken wat je krijgt. Je krijgt vast niet de originele nieuwwaarde, daar zou ik gewoon rekening mee houden. Reparatie is wellicht een ander verhaal, maar zoals @Aggressor zegt is het per verzekeraar anders.

[Voor 18% gewijzigd door Saeverix op 13-02-2023 12:31]

Get Schwifty

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon afwachten, zal per verzekeraar verschillen. Misschien krijg je een standaardbedrag ipv de dagwaarde.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:06
"zijn verzekering" is de aansprakelijkheidsverzekering van die vriend?

Zij moeten jou schadeloosstellen, door te repareren of een nieuwe te kopen.

Ik durf niet te zeggen of ze een gelijkwaardig refurbished model zouden kunnen leveren, maar lijkt me sterk.

Als de verzekering van die vriend het niet volledig dekt, is dat vervelend voor die vriend :)

[Voor 99% gewijzigd door FuaZe op 13-02-2023 13:06]

• Arunia
@TheGabeMan Voorheen waren er standaard prijzen te vinden bij Onplus voor specifieke reparatie. Ik kan deze niet vinden op dit moment. Je zou kunnen navragen bij Oneplus wat de kosten zijn voor reparatie.
Als je globaal kijkt via google om een achterkant van de 7 pro te laten vervangen, zie ik 99 euro voorbij komen. Dit gaat dan echter om reparatiebedrijven en niet om Oneplus zelf.
Dat zou dan de prijs zijn voor vervangen.

Ik zie heel veel mede-tweakers reageren met opmerkingen als "je verzekeraar" en nog wat andere dingen, maar het gaat om de verzekering van die vriend van TS zijn zoon. Ofwel, niet de verzekering van TS.

Als ik het zo lees, ga ik er vanuit dat de telefoon niet gerepareerd is. De vraag is of TS de telefoon wel wil laten repareren, maar dat zorgt er automatisch voor dat je kosten moet gaan maken alvast. Als je een nieuwe wil, dan moet je een offerte vragen en dan zou je het geld voor de reparatie moeten krijgen en dit dus bij kunnen leggen bij een nieuwe telefoon.

Ik ga er overigens van uit dat de telefoon wel gerepareerd kan worden en die kosten vergoed.

Overigens is het restant van het bedrag voor rekening van die vriend. Dus je zoon moet schadeloos worden gesteld hoe je het ook went of keert.

[Voor 6% gewijzigd door Arunia op 13-02-2023 13:14]

• TheGabeMan
Arunia schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:13:
@TheGabeMan Voorheen waren er standaard prijzen te vinden bij Onplus voor specifieke reparatie. Ik kan deze niet vinden op dit moment. Je zou kunnen navragen bij Oneplus wat de kosten zijn voor reparatie.
Als je globaal kijkt via google om een achterkant van de 7 pro te laten vervangen, zie ik 99 euro voorbij komen. Dit gaat dan echter om reparatiebedrijven en niet om Oneplus zelf.
Dat zou dan de prijs zijn voor vervangen.

Ik zie heel veel mede-tweakers reageren met opmerkingen als "je verzekeraar" en nog wat andere dingen, maar het gaat om de verzekering van die vriend van TS zijn zoon. Ofwel, niet de verzekering van TS.

Als ik het zo lees, ga ik er vanuit dat de telefoon niet gerepareerd is. De vraag is of TS de telefoon wel wil laten repareren, maar dat zorgt er automatisch voor dat je kosten moet gaan maken alvast. Als je een nieuwe wil, dan moet je een offerte vragen en dan zou je het geld voor de reparatie moeten krijgen en dit dus bij kunnen leggen bij een nieuwe telefoon.

Ik ga er overigens van uit dat de telefoon wel gerepareerd kan worden en die kosten vergoed.

Overigens is het restant van het bedrag voor rekening van die vriend. Dus je zoon moet schadeloos worden gesteld hoe je het ook went of keert.
Volgens PhoneLab zo'n 300 euro maar die maken geen offertes als je niet langs gaat, wat nogal ver weg is voor ons :-)

En idd, in theorie maakt het voor ons niks uit of die vriend het wel of niet van zijn verzekering terugkrijgt, maar het is qua verstandsverhouding natuurlijk dan wel een ander verhaal. Vandaar dat ik even een gevoel wil krijgen bij wat er te verwachten is.

• Arunia
@TheGabeMan 300 euro voor alleen de achterkant? Lijkt me erg prijzig. Daar krijg je nog net geen nieuwe voor. :+

Er zijn meer zaken die het doen en ik zou zeker contact opnemen met Oneplus zelf. Die doen dat ook.

• TheGabeMan
Arunia schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:33:
@TheGabeMan 300 euro voor alleen de achterkant? Lijkt me erg prijzig. Daar krijg je nog net geen nieuwe voor. :+

Er zijn meer zaken die het doen en ik zou zeker contact opnemen met Oneplus zelf. Die doen dat ook.
Phone Lab is de officiele partner hier in NL en de enige die 'm ook weer waterdicht kan maken. Lokale reparateurs durven t niet aan. Plus het is achter en voorkant :-)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
TheGabeMan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Volgens PhoneLab zo'n 300 euro maar die maken geen offertes als je niet langs gaat, wat nogal ver weg is voor ons :-)

En idd, in theorie maakt het voor ons niks uit of die vriend het wel of niet van zijn verzekering terugkrijgt, maar het is qua verstandsverhouding natuurlijk dan wel een ander verhaal. Vandaar dat ik even een gevoel wil krijgen bij wat er te verwachten is.
Je kunt toch een mailtje sturen met de vraag wat het in totaal kost om de voor en achterkant te vervangen? Aangezien dat standaard prijzen zijn neem ik aan dat ze die wel toesturen en normaal gesproken is dat voldoende voor de verzekering.

[removed]

• TheGabeMan
redwing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Je kunt toch een mailtje sturen met de vraag wat het in totaal kost om de voor en achterkant te vervangen? Aangezien dat standaard prijzen zijn neem ik aan dat ze die wel toesturen en normaal gesproken is dat voldoende voor de verzekering.
Gebeld, doen ze niet. Alleen als je echt in de winkel bent met onderzoekskosten voor de offerte. Schijnt nogal veel fraude mee gepleegd te zijn. De site vermeldt 229 en 80 euro voor voor- en achterkant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Arunia
[...]

Oh, toen ik het stuurde had ik al diep in mijn achterhoofd zo'n idee dat het een officiele partner is. Maar inderdaad, waterdicht maken is ook zeker wel prettig.

Als ze 300 euro aangeven officieel, dan kun je dit doorgeven aan die vriend voor de verzekering met de opmerking dat het om voor en achterkant gaat en waterdicht maken. En dan zien wat de verzekering aan geeft.

Dat ze het niet doen zonder dat je 80 euro aan geeft, dat is op zich logisch. Was bij verzekeringswerk voor mijn auto ook zo. Het schadebedrijf vraagt 100 euro voor onderzoekskosten en die vallen weg als je het daar laat repareren. En zo niet, hebben ze toch 100 euro.

Dit soort dingen worden vaak wel goed geregeld, maar je blijft er veel werk aan hebben.

[Voor 20% gewijzigd door Arunia op 13-02-2023 13:41]

• TheGabeMan
Ja denk dat dat het idd wordt. Incl screenshots van de website.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik had waterschade aan mijn OnePlus 7T Pro in Januari, genoeg officiële reparateurs te vinden, die ook gewoon het waterdichte deel kunnen/willen doen. Bij mij ging het dan wel om scherm + digitizer vervangen, wat dus ook 200-300 euro zou gaan kosten. Omdat het zelf mijn klunzingheid was, heb ik het niet bij de verzekeraar gemeld en heb ik via Tweakers Vraag & Aanbod voor 200 euro een andere 7T Pro op de kop weten te tikken.

product: OnePlus 7T
product: OnePlus 7 Pro (8GB intern)

[Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2023 13:47]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13

DataGhost

iPL dev

TheGabeMan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Verstandhouding gaat beide kanten op he! Het zou raar zijn als jij "graag" met schade blijft zitten veroorzaakt door een ander omdat je niet wilt dat die ander boos wordt op jou dat jij de toegebrachte schade gewoon vergoed wilt hebben. Als daardoor de verstandhouding "verslechtert" was die eigenlijk al niet heel erg gelijkwaardig. Andersom kan je ook graag de verstandhouding goed proberen te houden met degene waarvan je de telefoon hebt gesloopt, of je verzekering het nou volledig dekt of niet.

Terug zakelijk, het meeste is al wel gezegd denk ik, als je weet wat voor verzekering zij precies hebben kan je in de polisvoorwaarden terugzoeken hoe en wat of dat aan de klantenservice vragen. Dat kan de die vriend natuurlijk ook zelf doen. Als de verzekeraar vraagt om een factuur dan zou ik persoonlijk de voorzichtige aanname doen dat ze die ook gaan vergoeden zolang het geen factuur van 5k van de buurman is. Maar het kan nooit kwaad om te checken of ze lastig gaan doen als de dagwaarde lager is dan het reparatiebedrag.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
FuaZe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:00:
Als de verzekering van die vriend het niet volledig dekt, is dat vervelend voor die vriend :)
Wow :|
Leuke vriend ben jij. Jij zou een goede vriendschap weggooien voor max 200 euro?
The bar has been lowered.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

eL_Jay schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Leuke vriend ben jij. Jij zou een goede vriendschap weggooien voor max 200 euro?
"Hee sorry dat ik je telefoon heb gesloopt, maar mijn verzekering vergoedt het niet, dus je hebt pech want ik ga het niet betalen. Even goede vrienden toch?"

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11

Croga

The Unreasonable Man

Dat zegt ie niet. Hij zegt dat zijn vriend aansprakelijk is. Of de verzekering nou mee werkt of niet. Die vriend zal het dus gewoon moeten betalen en het is leuk voor hem als de verzekering daar in mee gaat. Dat heeft niets met weg gooien te maken en alles te maken met "If you break it, you fix it".

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:26
[...]

Tja, blijkbaar vind jij dat als je iets kapot maakt van iemand anders dat je dan niet netjes de schade hoeft te vergoeden.

Dat is pas 'lowering the bar'

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:12
DataGhost schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:19:
[...]

"Hee sorry dat ik je telefoon heb gesloopt, maar mijn verzekering vergoedt het niet, dus je hebt pech want ik ga het niet betalen. Even goede vrienden toch?"
Als jij tegen mijn auto aanrijdt en mijn auto is totallos, dan kan ik ook niet zeggen: de verzekering geeft maar € 5000 terwijl ik € 20000 nodig heb voor een nieuwe auto. Ze betalen alleen de huidige waarde, niet wat je ooit voor betaald hebt.

Vriend van TS moet het gewoon bij zijn aansprakelijkheidsverzekering melden, die handelen dat dan verder af. Wellicht dat ze aankoop factuur van die telefoon willen zien?

• TheGabeMan
@RoD denk dat het meeste in dit topic wel gezegd is, dit mag op slot

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Marco-Peters schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Als jij tegen mijn auto aanrijdt en mijn auto is totallos, dan kan ik ook niet zeggen: de verzekering geeft maar € 5000 terwijl ik € 20000 nodig heb voor een nieuwe auto. Ze betalen alleen de huidige waarde, niet wat je ooit voor betaald hebt.

Vriend van TS moet het gewoon bij zijn aansprakelijkheidsverzekering melden, die handelen dat dan verder af. Wellicht dat ze aankoop factuur van die telefoon willen zien?
Het gaat hier niet over een verschil van 15k maar mogelijkerwijs iets in de range van tientjeswerk tot een euro of 200. In de context van vrienden leg je dat als "dader" gewoon bij. En als de dagwaarde van je auto nog maar 5k was heb je helemaal niets te zoeken bij splinternieuwe auto's van 20k. Meestal kan je prima iets vergelijkbaars krijgen in de buurt van de dagwaarde waardoor het eigenlijke verschil veel kleiner is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
Je hebt juist een aansprakelijkheidsverzekering om dit geheel zakelijk en afstandelijk op te lossen. De verzekering zal aansprakelijkheid bepalen en vervolgens de hoogte van de schade.

In dit geval levert de benadeelde (op goed geluk) een indicatie van reparatiekosten op.
De verzekering accepteert dat of zal vaststellen dat de dagwaarde van het toestel veel lager ligt en dat als schadebedrag hanteren.
Eventueel wordt er nog wat koehandel gepleegd door te reclameren met vraagprijzen op de 2e hands markt (Tweakers V&A, Marktplaats) om tot een hogere dagwaarde te komen.

Uiteindelijk betaalt de verzekering, de telefoon wordt gerepareerd of vervangen door zelfde of ander model, en iedereen gaat verder met zijn leven.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 13-02-2023 15:40]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien de vraag inmiddels is opgelost en het verder alleen maar offtopic gaat, gaat hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee