Toon posts:

Nieuwe 55 inch samsung tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ocelot89
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-02 10:06
Ik zoek een?
Een goeie allround tv die de komende jaren prima mee gaat. De tv zal voor mijn ouders zijn die vooral normaal tv kijken en dit natuurlijk op de mooiste manier willen doen. Na wat onderzoek zie ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Door de vele verschillende typenummers en de prijzen die er aan hangen. Wij zijn uiteindelijk wel erachter dat wij een QLED tv willen van Samsung. Zo hebben ze al jaren alle producten van Samsung en zijn ze hier helemaal tevreden mee. Ook willen ze dat de TV 4K en eventueel 8K ondersteund.

Wat is je budget?
Laat zeggen tussen de 800 en 900 euro. Mocht de meerwaarde zoveel beter zijn als je richting de 1000 gaat mogen daar zeker aanbevelingen op volgen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, series, streaming diensten, ouderwets TV kijken, gewoon alles waar je vroegáh en tegenwoordig een TV voor zou gebruiken. Zou ook mooi zijn als alle randappratuur die ze gebruiken hier gemakkelijk aangesloten kunnen worden. Denk aan een soundbar, DVD speler (jazeker die hebben ze ook nog haha) en eventueel andere opties

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals ik al zei er zijn zoveel opties die ik ben tegengekomen dat ik eigenlijk niet precies weet waar het verschil ligt. Een aantal voorbeelden die ik tegen ben gekomen zijn de onderstaande
https://www.coolblue.nl/p...ung-qled-55q74b-2022.html
https://www.coolblue.nl/p...ung-qled-55q80b-2022.html

Graag ontvang ik jullie aanbevelingen en eventueel punten waar ik extra op moet opletten.

Alvast bedankt.

[Voor 8% gewijzigd door Ocelot89 op 13-02-2023 11:56]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ocelot89 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:55:
Zou ook mooi zijn als alle randappratuur die ze gebruiken hier gemakkelijk aangesloten kunnen worden. Denk aan een soundbar, DVD speler (jazeker die hebben ze ook nog haha) en eventueel andere opties
Zonder merken en types van de randapparatuur valt er over deze eis niets te zeggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 21:27
Het belangrijkste verschil tussen de Q74B en Q80B is de verlichting. De Q74B heeft randverlichting, de lampjes zitten aan de randen van het scherm. Dat betekent dat de televisie dunner gemaakt kan worden, maar er beperkte mogelijkheid is tot lokaal dimmen. De Q80B heeft directe FALD-verlichting, wat betekent dat de verschillende delen van het scherm onafhankelijk verlicht kunnen worden. Dat betekent dus betere zwartwaarden, maar ook dat de verlichting harder kan branden zonder teveel stoorlicht te veroorzaken en inderdaad heeft de Q80B veel hogere piekhelderheid waardoor hij beter is in HDR-beeldmateriaal.

Dat gezegd, het aantal zones dat de Q80B heeft, 48, is erg laag en dus zul je nog steeds stoorlicht kunnen zien. Om dat te verbeteren moet je naar de QN85B en QN90B gaan kijken.

8K-televisies moet je vooralsnog met een grote boog om heen lopen en zijn bij jouw budget ook niet te overwegen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:04
Je noemt normaal tv kijken, wat versta jij daaronder?
Als jij tv kijkt met z'n losse ontvanger kun je wel 4k hebben, maar ze zenden niet eens uit in 4k.
heb je dus niets aan. ( laat staan 8k)
Als je netflix bedoeld, en je hebt het premium account, dan krijg je 4k. met basic namelijk niet.

Verder: we zijn erachter dat het een samsung moet worden, waarom?
Hebben ze veel licht inval? kijken ze overdag? of alleen avond?
Verder kan je op elke tv wel een soundbar aansluiten. dus geen probleem.

De Q80B heeft hele slechte zwart waardes.
De Q74B kan ik vrij weinig over vinden naast dat zwart ook geen normaal zwart is.
Beide tv's is dus niet top.
(dan hebben we het nu alleen over zwart, laat staan kleur ect.)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:18
Eskimoo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:29:

De Q74B kan ik vrij weinig over vinden naast dat zwart ook geen normaal zwart is.
Wat is volgens jou 'normaal zwart'?

De EU versie van de 55Q80B heeft een VA paneel net als de Q7xB, beide tv's hebben een breed kleurengamma en zijn relatief goed afgesteld in SDR.

Dat beide tv's niet top / overpriced zijn ben ik het mee eens.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Eskimoo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:29:
Je noemt normaal tv kijken, wat versta jij daaronder?
Als jij tv kijkt met z'n losse ontvanger kun je wel 4k hebben, maar ze zenden niet eens uit in 4k.
heb je dus niets aan. ( laat staan 8k)
Als je netflix bedoeld, en je hebt het premium account, dan krijg je 4k. met basic namelijk niet.

Verder: we zijn erachter dat het een samsung moet worden, waarom?
Hebben ze veel licht inval? kijken ze overdag? of alleen avond?
Verder kan je op elke tv wel een soundbar aansluiten. dus geen probleem.

Ik denk niet dat het veel uitmaakt voor de resolutie van de TV wat 'normaal tv kijken' inhoudt en welke streamingdiensten ze gebruiken. Tegenwoordig is elke TV 4K. Overigens denk ik dat we wel een beeld kunnen vormen bij normaal tv kijken. Reguliere lineaire tv, zoals we vroeger allemaal keken.

Daarnaast wat vreemd om te zeggen dat de Q80B slechte zwartwaardes heeft. Die heeft een VA paneel met FALD backlight. Zo heel slecht kan het contrast voor een LCD tv dan niet zijn.

@Ocelot89, ik vraag het toch even. Moet het persé een Samsung QLED zijn? Voor hetzelfde geld, of minder, koop je een veel betere OLED TV. Enige waar je op moet letten is dat er niet de hele dag (vooral in de zomer) direct zonlicht op de TV schijnt. Als dat niet het geval is, is een OLED een hele mooie optie.

[Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 13-02-2023 16:52]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:04
Check Rtings maar eens, daar wordt die tv getest, en scoort zwart zeer slecht.
Daarnaast kun je ook tv kijken via de app, zonder losse ontvanger.

Verder noem ik normaal zwart, ook daadwerkelijk zwart. zoals bij OLED.
Nu zal je in die prijsklasse dat niet krijgen, maar wil je wel het beste voor je geld.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 21:27
Ik dat een overweging hier wel is dat er duidelijk ervaring uit het verleden is met Samsung-televisies. Wij met onze Tweakerogen vinden de Q74B en Q80B in het huidige speelveld vriendelijk gezegd niet heel erg bijzonder. Echter iemand die jarenlang naar een Samsung heeft lopen kijken, kijkt neem ik aan al naar een VA-paneel en zal de zwartwaarden niet opeens tegenvallen, die televisies doen prima wat een klassieke LCD-televisie jarenlang gedaan heeft. Als iemand vertrouwd is met de bediening, afstandsbedieningen en andere merkspecifieke zaken, dan kan ik me voorstellen dat zo iemand tevreden is met een Q74B of Q80B, terwijl overstap naar een ander merk een hoop zaken gaat opleveren om aan te wennen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee