Utp Langzamer als Coax

Pagina: 1
Acties:

• TheSixkiller
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
ik heb een vraagje.
ik heb sind kort mijn hele neterk overgezet naar UTP maar ik heb nu het idee dat het langzamer is als voorheen via coax. Hij ziet ook niet altijd de andere computers. in het netwerk of valt soms plotseling weg. En als ik bestanden wil kopieren dan knipperd op de Hup het COL lampje. Wie kan mij helpen

ik heb Windows ME (Alle pc's) 1xP400 en 2xp300 en een 'Unex HA080' hub.
TCP/IP en IPX protocollen
Internet delen gaat perfect.

B.V.D

Verwijderd

Als het lampje col knippert heb je last van collision (het botsen van paketjes). Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:
- kabel verkeer geknipt, bijv. twee contactjes omgedraaid
- je draait over een hub full duplex (moet half duplex zijn)
- de utp kabel is gewoon gaar

Succes er mee!

Verwijderd

- kabel verkeer geknipt, bijv. twee contactjes omgedraaid
- je draait over een hub full duplex (moet half duplex zijn)
- de utp kabel is gewoon gaar
full duplex/half duplex is in te stellen bij de eigenschappen van je kaart bij "systeem" in je configuratiescherm.
Testen of je kabel is gaar is door kabels om te draaien (d0h)

Is je hub niet stuk? Kan het me niet voorstellen als 'ie net nieuw is, maar er kan een fabricagefout in zitten ofzo...

Verwijderd

Een verklaring heb ik niet voor de topicstarter, maar collision is heel normaal op een UTP-netwerk met hub. Dat was ook op het coax-netwerk, alleen had je toen geen lampje om het te kunnen zien.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
collisions zijn niet echt normaal..dan is er toch echt wat aan de hand...

kijk eens bij alle netwerkkaarten of je speed en mode op auto staan...zo ja... zet ze allemaal vast op dezelfde snelheid en probeer ook alle kaarten eens op half-duplex vast te zetten... brandt het COL lampje nog steeds is er misschien een probleem met rotte draad etc (al eerder genoemd)

Battle.net tag

Verwijderd

Waarom is collision niet normaal?

• LauPro
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo'n soort probleem heb ik ook eigenlijk, UTP is wel wát sneller maar op 400 mb over te zetten heb ik nog steeds 10 minuten nodig :(

400 : 10 : 60 = 0.67 mb/sec Dat vind ik niet erg snel.

Het is wel sneller dan COAX, maar niet snel genoeg Ik dacht altijd dat 10 Mega Bit/sec 10 : 4 = 2,5 mb/sec was.. Maar dat haalde iemand met coax ook :(

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Op vrijdag 31 augustus 2001 13:58 schreef Mst het volgende:
collisions zijn niet echt normaal..dan is er toch echt wat aan de hand...

kijk eens bij alle netwerkkaarten of je speed en mode op auto staan...zo ja... zet ze allemaal vast op dezelfde snelheid en probeer ook alle kaarten eens op half-duplex vast te zetten... brandt het COL lampje nog steeds is er misschien een probleem met rotte draad etc (al eerder genoemd)
collisions zijn dus WEL normaal, helemaal als er meer dan 2 pc's tegelijk over het netwerk communiceren.
Door het uitschakelen van broadcasting protocollen( NetBeui en IPX) kan je het aantal collisions verkleinen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op vrijdag 31 augustus 2001 14:02 schreef laupro het volgende:
Zo'n soort probleem heb ik ook eigenlijk, UTP is wel wát sneller maar op 400 mb over te zetten heb ik nog steeds 10 minuten nodig :(

400 : 10 : 60 = 0.67 mb/sec Dat vind ik niet erg snel.

Het is wel sneller dan COAX, maar niet snel genoeg Ik dacht altijd dat 10 Mega Bit/sec 10 : 4 = 2,5 mb/sec was.. Maar dat haalde iemand met coax ook :(
1 byte == 8 bits
dus 10/8 = 1.25mb/s .. in de praktijk haal je met noname netwerkkaartjes niet meer dan 1.05mb/s

Verwijderd

Omdat collision alleen ontstaat als beide computers tegelijkertijd zenden, en das niet goed. Kijk collision komt altijd wel voor, alleen zeer beperkt, maar als bij het kopieren van bestanden het lampje redelijk constant knipper (meer als 1 x per 5 sec) is het teveel en is er dus iets niet goed. Collision onstaat ook door een "foute" kabel of idd hub.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Wel delen door 8 (theoretisch) of door 10 (in de praktijk inclusief overhead). Veel meer dan 1 meg/sec ga je niet halen met 10 mbit. Wordt het toch tijd voor een 100 mbit hub en kaarten (maar de kabels hoef je niet te vervangen >:) ).

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Vergeet niet (no flame...) dat WinME een absolute topper is qua slecht netwerken. Het is het hoogtepunt uit de carriere van de 16bit Windows reeksen, met als kers op de taart de slechtste netwerk functionaliteit ooit.

Verwijderd

Langzamer dan >:)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:04 schreef Grum_ het volgende:

[..]

1 byte == 8 bits
dus 10/8 = 1.25mb/s .. in de praktijk haal je met noname netwerkkaartjes niet meer dan 1.05mb/s
Dank je! Ik kwam er net achter dat het niet klopte! Maar kijk hier is na:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/verzenden_met_hyper.bmp
Sorry voor de kleur en grote bestandsformaat; plaatje half jaar houdbaar!

Daar zie ik 1.8 mb/sec met een 10Mbs Netwerkje! Hoe kan dat? :?

Of maak ik nu een fout?

• TheSixkiller
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
nu begin ik echt te denken. het 'col' lampje knippert wel als ik bestanden verzend over het netwerk maar niet als ik bijv internet (gedeeld) op andere Pc's of als ik een DivX film kijk die nog op de andere Pc's staat.

maar het klijkt mij redelijk duidelijk ik zal de kabels een goed nakijken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:00 schreef edwinv het volgende:
Waarom is collision niet normaal?
Tis wel normaal, maar eigenlijk een teken dat je netwerk overbelast is en er pakketjes verloren gaan. Dus moeten die op nieuw gestuurd worden, een soort sonera idee, waardoor je lag enzo kan krijgen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

nu begin ik echt te denken. het 'col' lampje knippert wel als ik bestanden verzend over het netwerk maar niet als ik bijv internet (gedeeld) op andere Pc's of als ik een DivX film kijk die nog op de andere Pc's staat.
dat is dus logisch, aangezien je met bestanden overpompen veel meer datatransfer heb dan met DivX / internet. Dus is het logisch dat beide pc's meer gaan verzenden en de kans dus groter is dat pakketjes 'op elkaar knallen' en de hele boel escaleert...

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:30 schreef laupro het volgende:
Daar zie ik 1.8 mb/sec met een 10Mbs Netwerkje! Hoe kan dat? :?

Of maak ik nu een fout?
Bij het overzetten van bestanden ligt de doorvoersnelheid ook aan het gebruikte protocol. Bij Zmodem is dit een heel efficient protocol, terwijl windows standaard gebruik maakt van een inefficienter protocol. Er wordt dus een hoop rotzooi meegestuurd met je te kopieren bestand. Deze rotzooi ript een gedeelte van je bandbreedte weg.

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:03 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

collisions zijn dus WEL normaal, helemaal als er meer dan 2 pc's tegelijk over het netwerk communiceren.
Door het uitschakelen van broadcasting protocollen( NetBeui en IPX) kan je het aantal collisions verkleinen.
Sinds wanneer is IPX broadcast ????

Je zou trouwens een keer kunnen kijken in welke volgorde je protocollen staan; Hij probeert met de eerst in de lijst de communiceren.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op vrijdag 31 augustus 2001 20:04 schreef slabber het volgende:

[..]

Bij het overzetten van bestanden ligt de doorvoersnelheid ook aan het gebruikte protocol. Bij Zmodem is dit een heel efficient protocol, terwijl windows standaard gebruik maakt van een inefficienter protocol. Er wordt dus een hoop rotzooi meegestuurd met je te kopieren bestand. Deze rotzooi ript een gedeelte van je bandbreedte weg.
Aha, dus voortaan alles met hyperterminal proberen te verzenden. Bedankt!

Pagina: 1