Toon posts:

Advies zonnepanelen meerdere dakdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bonv
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 14:31
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Oriëntatie: de onderste (helling ±20º), en evt bovenste (helling ±40º), ZW & ZO dakdelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Grove afmetingen:
Members only:

Mogelijke obstakels: schoorsteen & afzuigkap dakdoorvoer (onderste dakdeel ZW)
Schaduw
- Onderste dakdeel ZO: harde schaduw van buren
- Bovenste dakdeel: schoorsteen
Jaarverbruik
- Momenteel 2500 kWh
- Te verwachten: 2 single-split aircos; elektrische auto. Nog geen warmtepomp vanwege 2020 CV ketel.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 amp
Budget en doel
- Focus op de laagste €/Wp verhouding
- Gedachte 1: alleen de onderste dakdelen gebruiken vanwege esthetiek
- Gedachte 2: alles vol leggen mits offerte interessant is
- Minimale doel is verwachte jaarverbruik evenaren
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
Geen specifieke wensen
Reeds verkregen offertes
A
€/Wp: 1,54
€: 8.708
Wp/kWh: 5670/4393
Panelen: Suntech Ultra V Mini 405 FB; ZW6, ZO8
Omvormer: 14x Enphase IQ8+ micros
Garanties: FG15 ZP; FG25 OV; RG25 (85%); IG10
Installatie maand: Juni
Overig: kunnen bovenste dakdelen niet doen
Members only:
B1
€/Wp: 1,61
€: 7.103
Wp/kWh: 4400/3920
Panelen: 11x DMEGC DM400M10-54HBB; ZW5, ZO6
Omvormer: 1x SolarEdge SE3000H 1-fase HD-Wave Wifi parellel. 11x SolarEdge S440 optimizers
Garanties: FG12; RG25 (85%)
Installatie maand: Mei
Overig: alleen onderste dakdelen
Members only:
B2
€/Wp: 1,39
€: 12.790
Wp/kWh: 9200/8425
Panelen: 23x DMEGC DM400M10-54HBB; ZWo5, ZWb8, ZOo6, ZWb4
Omvormer: 1x SolarEdge SE7k 3-fase. 23x SolarEdge S440 optimizers
Garanties: FG12; RG25 (85%)
Overig: alle dakdelen
Members only:
C - Zonneplan
€/Wp: 1,59
€: 6.991
Wp/kWh: 4400/3800
Panelen: 11x DMEGC DM400M10-54HBB; ZW5, ZO6
Omvormer: Zonneplan One optimized omvormer & 6 optimizers
Garanties: FG12 ZP; FG10 OV; FG25 OM; RG25 (85%); IG10
Installatie maand: tussen sep & nov
Overig: kunnen bovenste dakdelen niet doen
Members only:
D
€/Wp: 1,84
€: 7352
Wp/kWh: 4000/3730
Panelen: 10x Canadian Solar 400
Omvormer: 10x Enphase IQ7+ (1 fase)
Garanties: FG25 ZP; FG25 OV; RG25; IG20
Installatie maand: ?
Overig: -
Members only:
E
€/Wp: 2,23 (2,04 met Solaredge optimizers)
€: 10.434,80 (9.543,05 met Solaredge optimizers)
Wp/kWh: 4680/4330
Panelen: 12x Recom glas/glas panelen 390
Omvormer: 12x Enphase micros
Garanties: FG30 ZP; FG25 OV; RG30 (91%)
Overig: offerte nav schouw; EU garantie; RVS verstevigd aluminium onderbouw
Members only:
F1
€/Wp: 1,38
€: 10.641
Wp/kWh: 7695/?
Panelen: 19x Longi 405 WP
Omvormer: 1x Solaredge HD wave. 19x Optimizer S440
Garanties: FG25 ZP & OV; RG?
Installatie maand: April
Overig: Offerte nav schouw; Enphase +€60 per paneel
Members only:
F2
€/Wp: 1,29
€: 12.035
Wp/kWh: 9315/?
Panelen: 23x Longi 405 WP
Omvormer: 23x Solaredge HD wave. 11x Optimizer S440
Garanties: FG25 ZP & OV; RG?
Installatie maand: April
Overig: Offerte nav schouw; Enphase +€60 per paneel
Members only:
Regio
Den Bosch
Vragen/opmerkingen
- Wat is de beste opstelling in onze situatie?
- Wellicht gaan we ooit nog het tuinhuis vernieuwen (met evt. extra panelen)
- Al het (ook ongevraagd) advies is meer dan welkom! :)

[Voor 10% gewijzigd door Bonv op 20-02-2023 22:16]

Beste antwoord (via Bonv op 23-02-2023 13:41)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is F2 denk ik?
Meerprijs is €100 euro meer dan ik verwacht op basis van webshop prijzen (Winkelman was laatst €7 verschil per optimizer )

Maar de totaal prijs blijft okay for solaredge en hiermee heb je een systeem wat met meer zekerheid optimaal werkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• Ronald
  • Nu online
Zonder E en F (nog niet bekend) vind ik eigenlijk alleen B2 een acceptabel voorstel, al is de prijs een tikje aan de hoge kant voor dat aantal panelen… dat kan overigens samenhangen met veel dak delen en lastigere bereikbaarheid.

De bovenste daken zullen iets beter presteren dan de onderste. D is de enige andere die daar gebruik van maakt, maar tegen te hoge kosten.

Voor B1 en B2 zou ik graag het solaredge designer opbrengst verlies diagrammen zien: dit omdat er voor de gekozen omvormer- optimizer combinaties wat weinig panelen per oriëntatie zijn. Je wil voorkomen dat het systeem niet altijd goed draait (zie case study tuinhuisje in topic start solaredge topic)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Bonv
Dank voor je antwoord @Ronald!
Ik heb E & F inmiddels toegevoegd. Helaas heb ik alleen een Solaredge rapport ontvangen van E. Voor F zal ik het nog opvragen.
Ik heb zelf eerder lopen sukkelen in Solaredge Designer, maar ik krijg de dubbele dakdelen niet voor elkaar; ik zal het nog maar eens proberen.

• Ronald
  • Nu online
E lijkt me het overwegen niet waard ;)

F opties mis ik omvormer type, dus beetje lastig oordelen. Zelfde voorbehoud als B2
Iets betere prijs zou het de voorkeursoptie moeten worden.

Bij tekenen in designer teken je eerst de dak lijnen “op de grond” geprojecteerd

Het hoogteverschil tussen de daken doe je door de lijnen te “splitsen”.
In 3D is het vervolgens alles op de juiste hoogte trekken.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-03 14:54

Pat-Juh

Patrick

Voorkeur gaat uit bij mij naar de B2 en F2, puur kosten technisch per Wp.

Als je een berekening van F2 hebt zou dat de voorkeur hebben, mits prestaties (vrijwel) identiek aan B2.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Longhi van F2. Deze heeft een NOCT test ook toegevoegd aan hun datasheet en op een grote zonne-bouwmarkt in NL komt deze ook iets beter uit de test qua prestaties, hoewel minimaal het verschil van 2% op 20-25 jaar is toch het noemen waard :).

• Bonv
Omvormer type is SE7k. Opbrengst/verlies diagrammen van F2:

Tegelijkertijd is het me ook gelukt in Designer. Evt. ter vergelijking; mijn eigen Designer rapport:

• Ronald
  • Nu online
Met welke optimizers zijn deze simulatie gedaan?

• Bonv
S440

• Ronald
  • Nu online
Okay dan is er hoop. Kun je de simulatie nog eens doen met s500b?

• Bonv

• Bonv
Zo te zien nagenoeg geen verschil. Als leek zijnde zien deze opbrengst/verlies diagrammen er volgens mij niet slecht uit. @Ronald Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar wat je met "hoop" bedoelde? :)

• Ronald
  • Nu online
Opbrengst factor verlies == optimizer clipping.

Dat is een verlies post waarbij de best presterende panelen afgetopt worden door dat er een afhankelijkheid in het systeem zit van minst presterende panelen.

Die post zou ik het liefst op 0 zien, 0,6 vind ik hoog (het kan erg makkelijk meer worden in praktijk)

Ik zou het systeem dus zeker met s500b optimizers uitvoeren.

Context in TS solaredge topic

• Bonv
Dank voor de uitleg.
Installateur geeft aan dat, volgens SolarEdge Designer, s440 optimizers kunnen. Maar s500b optimizers zijn naar wens tevens mogelijk; voor €345 extra.

Nu we dachten eruit te zijn, beginnen we toch te twijfelen over de staat van de betonnen dakpannen. Ze stammen uit 1995. Ik lees dat ze een levensduur hebben van 30-40 jaar. Aan de noordzijde is wel mos/aanslag te zien. En hier en daar een gebroken hoekje (wellicht door op het dak lopen of toch slijtage). Een andere gedachten zou impregneren & coaten zijn.

Wellicht zijn er meer mensen met dezelfde situatie/twijfel? Hoeveel meerwerk zou het uberhaupt zijn om over ±15 jaar de panelen eraf te halen om de pannen te kunnen vervangen?

• Bonv
Inmiddels weer een rapport ontvangen van de installateur met s500b optimizers voor €345 extra.
Zo te zien is de opbrengst factor verlies geëlimineerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dat is F2 denk ik?
Meerprijs is €100 euro meer dan ik verwacht op basis van webshop prijzen (Winkelman was laatst €7 verschil per optimizer )

Maar de totaal prijs blijft okay for solaredge en hiermee heb je een systeem wat met meer zekerheid optimaal werkt.

• Bonv
F2 inderdaad. Momenteel is het verschil bij Winkelman €14,15; dus begrijpbaar.
Bedankt voor het advies; wij gaan deze offerte met s500b optimizers accepteren :)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 16:49
Bonv schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:21:
Dank voor de uitleg.
Installateur geeft aan dat, volgens SolarEdge Designer, s440 optimizers kunnen. Maar s500b optimizers zijn naar wens tevens mogelijk; voor €345 extra.

Nu we dachten eruit te zijn, beginnen we toch te twijfelen over de staat van de betonnen dakpannen. Ze stammen uit 1995. Ik lees dat ze een levensduur hebben van 30-40 jaar. Aan de noordzijde is wel mos/aanslag te zien. En hier en daar een gebroken hoekje (wellicht door op het dak lopen of toch slijtage). Een andere gedachten zou impregneren & coaten zijn.

Wellicht zijn er meer mensen met dezelfde situatie/twijfel? Hoeveel meerwerk zou het uberhaupt zijn om over ±15 jaar de panelen eraf te halen om de pannen te kunnen vervangen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here.. niet gedaan en onze zijn 40 jaar oud.. komt over 10 of 15 jaar wel.. dat wordt hier iig de volgende bewoner maar als je hier nooit meer weg gaat kan je t uiteraard overwegen nu.. wij gaan toch nog een keer groter wonen dus daarom niet gedaan..

• Bonv
Zou goed kunnen dat we hier over 10/15 jaar nog steeds wonen. Desondanks de meningen verdeeld zijn, nemen we toch het besluit nu de panelen te leggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee