Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 15:33
Wanneer wij in de ochtend de airco opstarten, komt er veel geluid van de buitenunit. Het betreft een Mitsubishi Heavy 5kw.

Het lijkt de compressor te zijn, die wij door de muren binnen horen. Is dit normaal?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
iets meer info zou makkelijk zijn..

hoe lang heb je hem al?
is het geluid veranderd?
wat voor geluid?
waar staat de buitenunit en hoe is hij gemonteerd?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

En bij welke temperatuur?
Het zit op het vriespunt in het Zuidoosten momenteel, en ca 6 graden aan de kust.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:27

QuattroNL

It is I.

Als wij onze MHI opstarten en hij staat op standje 'auto' dan horen we 'm ook licht brommen in de kamer maast de plek waar hij hangt.
Op fanstand 2 is ie niet te horen.

Maar meer info is wel nodig om er iets over te kunnen zeggen.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:36
Als de airco aan de muur hangt, dan zal het wel resoneren. Lekker via de spouwankers van het buiten- naar het binnenblad. Je kan het accepteren, of aan de slag gaan met dempende voeten. Het ding op de grond zetten kan ook. Dan ben je er vanaf.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26

Vos

AFCA

Noutie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:43:
Als de airco aan de muur hangt, dan zal het wel resoneren. Lekker via de spouwankers van het buiten- naar het binnenblad. Je kan het accepteren, of aan de slag gaan met dempende voeten. Het ding op de grond zetten kan ook. Dan ben je er vanaf.
Dat is naar mijn weten geen 'gouden regel', dat kan ook resoneren. Mijn buurman heeft hem juist van het platte dak verplaatst naar aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:36
Vos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:47:
[...]

Dat is naar mijn weten geen 'gouden regel', dat kan ook resoneren. Mijn buurman heeft hem juist van het platte dak verplaatst naar aan de muur.
Daarom niet op het dak maar op de grond. Betonbalkjes eronder desnoods.

[ Voor 4% gewijzigd door Noutie op 13-02-2023 08:48 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26

Vos

AFCA

Noutie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Daarom niet op het dak maar op de grond. Betonbalkjes eronder desnoods.
Dat zal inderdaad beter zijn, maar is bij veel mensen geen optie. Als het wel kan dan is het een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alternativ22 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:03:
Wanneer wij in de ochtend de airco opstarten, komt er veel geluid van de buitenunit. Het betreft een Mitsubishi Heavy 5kw.

Het lijkt de compressor te zijn, die wij door de muren binnen horen. Is dit normaal?
Waar staat/hangt de compressor, en hoe gemonteerd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
Bedankt voor de al nuttige antwoorden... Hieronder wat meer info:
Japidoff schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:10:
iets meer info zou makkelijk zijn..

hoe lang heb je hem al?
is het geluid veranderd?
wat voor geluid?
waar staat de buitenunit en hoe is hij gemonteerd?
We hebben hem sinds deze zomer. Lijkt erop dat hij in de koude maanden (dus vanaf november) beter te horen is, maar daarvoor hadden we hem ook nog niet heel veel gebruikt. Nu gebruiken we hem voor verwarmen.

Hij hangt aan de buitenmuur op de hoogte van 1e verdieping (onze slaapkamers). Hier is ook waar we hem horen, beneden horen we hem niet. Er zitten al wel dempende voetjes etc. onder.

Het is een brommend geluid.

Eigenlijk meer de vraag, hoort dit er 'gewoon' bij, dat je het brommend geluid hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
QuattroNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:29:
Als wij onze MHI opstarten en hij staat op standje 'auto' dan horen we 'm ook licht brommen in de kamer maast de plek waar hij hangt.
Op fanstand 2 is ie niet te horen.

Maar meer info is wel nodig om er iets over te kunnen zeggen.
Oke, wellicht dat dit ons ook dan helpt. Zal is keer uittesten. Want nu hebben we hem op auto staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 20:30

Croga

The Unreasonable Man

alternativ22 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:28:
Eigenlijk meer de vraag, hoort dit er 'gewoon' bij, dat je het brommend geluid hoort?
Yup
(in varierende mate......)

Wij hebben het geluk een eigen gangetje langs het huis te hebben. Daar staan de buitenunits op de grond en zijn volledig onhoorbaar. Maar zodra ze aan het huis vast zitten op eender welke manier zul je enige vorm van resonantie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:26
alternativ22 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:28:
Ja, het kan voorkomen. Nee, in het merendeel van de gevallen is overlastloze montage mogelijk. Voor dat laatste is echter geen vast recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
Vooral als het koud is moet de compressor harder werken (sneller draaien) en dan KUN je hem gaan horen (afhankelijk van hoe hij aan het huis gemonteerd is).

Ja, dat is normaal. Een van onze units (een Daikin 5kW) hoor ik ook lichtjes brommen in de keuken als ie vol staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Same here, Ik heb een Elga ace 6kw welke ik binnen ook kan horen. lijkt op het geluid van de koelkast.
Hoorbaar ja, hinderlijk niet.

Je merk ook het verschil in geluid met de Toshiba buitenunit van de Elga en de Mitsubishi Electric (niet te vergelijken met de Mitsubishi Heavy Industries) welke ik als multi spilt airco gebruik.

De Mitsubishi is op vol vermogen (6,5kw) zowel binnen als buiten niet te horen, de Elga hoor je dus wel.
Wat ik wel doe, meer voor de buren, is de nachtmodus aangezet voor een gereduceerd vemogen tussen 22u en 6u. dit scheelt wel veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:59
@BlueSS50 meeste gemeentes is de APV van 22:00 tot 07:00, dus zou het een uurtje oprekken ;)
Maar als je de units binnen hoort en ze zijn niet gebouw gebonden dan vraag ik het mij wel erg af hoe het geluid buiten dan wel niet klinkt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:16
The-Source schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:21:
@BlueSS50 meeste gemeentes is de APV van 22:00 tot 07:00, dus zou het een uurtje oprekken ;)
Maar als je de units binnen hoort en ze zijn niet gebouw gebonden dan vraag ik het mij wel erg af hoe het geluid buiten dan wel niet klinkt.
Geluid door koude/warmte opwekking (buiten een gebouw) is geregeld in het Bouwbesluit, niet in de APV.
De APV is er voor als je een straatfeest gaat organiseren :)

Het is waarschijnlijk contact geluid. Mogelijk kan de unit op betere trillingsdempers worden gezet. Iedere starre brug tussen de muur en compressor kan de bron zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Nomind schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Geluid door koude/warmte opwekking (buiten een gebouw) is geregeld in het Bouwbesluit, niet in de APV.
De APV is er voor als je een straatfeest gaat organiseren :)

Het is waarschijnlijk contact geluid. Mogelijk kan de unit op betere trillingsdempers worden gezet. Iedere starre brug tussen de muur en compressor kan de bron zijn
Hij hangt op een muurbeugel aan een 1,5 steens muur (dus zonder spouw). Hij hangt nu tpv de keuken wat later de bijkeuken wordt. In de slaapkamers en de woonkamer (en wat later keuken wordt) is het niet te horen.

Voor mij dus prima.
Pagina: 1