Toon posts:

3 vragen over de amd K6-III

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een paar vragen over deze processor aangezien ik mijn systeem wil upgraden.

Ik ben zelf een aardige friek met de P1 en wil daar gewoon het snelste uit gaan halen

Ik heb al een nieuw moederbord gekocht uit de states. De Gigabyte GA 5AX rev 5.2. deze heeft een multiply tot 6.0 en een bus van max 140Mhz!!!! :9

Vraag 1: Wat is de sneltste uitvoering van de amd K6-IIIen anders de + versie.
Vraag 2:kan iemand mij vertellen met waar ik die kan kopen hier of in het buitenland.
Vraag 3:Waarvoor staat de +

Alvast bedankt :)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
HMm, ik d8 een k6-3 500 mhz of 450, heb geen id..

Zo te zien is 500 mhz het hoogste
Nu nog uitzoeken wat die + is, heeft dat niks te maken met wat extra instructies ofzo?.., en tsja, waar je het nog kan kopen, goede vraag!!, probeer eerst 2e hands misschien ?..

Die + staat voor extra l2 ( 128 kb)cache ., normaal is dat niks, zag het net bij een k62 staan, weet niet of het ook voor de 3 geldt, maar zal wel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
K6 ging van 166 tot 333 en had MMX en geen L2 cache
K6/2 ging van 266 tot 550 en had MMX, 3DNow en geen L2 cache
K6/3 ging van 400 tot 450, zelfde als K6/2 maar dan met 256K L2
K6/2+ is een notebook K6/2 van 550MHz met 128K L2 cache
K6/3+ is een notebook K6/3 van 450MHz met 3DNow+

verschil tussen K6/3 en K6/3+ merk je alleen in overclocken...

Verwijderd

En volgens mij zijn ze niet of nauwlijks te krijgen.
Weinig gemaakt, en nu wel wat oud.
Ik had 1.5 jaar terug al moeite genoeg met me
K 6-3 450

• _JGC_
Er worden volgens mij alleen nog beperkt K6/2-550 en K6/2+ 550 CPUs voor OEMS gemaakt. Die dingen zijn duurder dan een Duron...

De K6/3-400 @ 450 die ik hiervoor had was een restantopkoop bij Target (ze hadden nog 7, heb ze allemaal laten ophalen)
De K6/3+ 450 die ik nu heb, komt van iemand die er 10 uit amerika heeft gehaald.

Het is niet zo makkelijk om aan een notebookcpu te komen. Ik denk dat het beter is om gewoon dat ECS K7S5A bordje te kopen, die volsteken met DDR RAM en dan een mooie Athlon 1GHz erop. Ben je amper duurder dan zoeken naar een K6/3+...

* _JGC_ gaat die stap wagen en stopt zijn K6/3+ in z'n server, die nu ondergeklokt met een oude K6/2 loopt...

• Carel
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:34 schreef _JGC_ het volgende:
Er worden volgens mij alleen nog beperkt K6/2-550 en K6/2+ 550 CPUs voor OEMS gemaakt. Die dingen zijn duurder dan een Duron...

De K6/3-400 @ 450 die ik hiervoor had was een restantopkoop bij Target (ze hadden nog 7, heb ze allemaal laten ophalen)
De K6/3+ 450 die ik nu heb, komt van iemand die er 10 uit amerika heeft gehaald.

Het is niet zo makkelijk om aan een notebookcpu te komen. Ik denk dat het beter is om gewoon dat ECS K7S5A bordje te kopen, die volsteken met DDR RAM en dan een mooie Athlon 1GHz erop. Ben je amper duurder dan zoeken naar een K6/3+...

* _JGC_ gaat die stap wagen en stopt zijn K6/3+ in z'n server, die nu ondergeklokt met een oude K6/2 loopt...
LOL, daar gaat weer een die hard Super socket 7, de S3 doe je toch nog niet weg :) ?...

• _JGC_
Ik heb hier nu 3 socket7 systemen. Tijd voor een SocketA... Die SiS 735 is toch zo goedkoop :)

En al die S3 kaarten heb ik nog:

S3 Virge
S3 Virge/DX: verkocht aan m'n baas
S3 Savage4: ligt hier wat
S3 Savage2000: Draait nu met verhoogd voltage

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07

LopeZ

Too much is never enough

/offtopic

Hier nog een socket 7 fan, heb toevallig vandaag een amd k6 166 binnen gekregen (voor verzameling) en ik kijk altijd wat het max uit de cpu's in me verzameling :) Deze krijg ik niet hoger dan 205mhz.

/ontopic

Waarom een k6-3? Hij is misschien op dezelfde clocksnelheid 10% sneller maar een k6-2 komt in mhz hoger en is een stuk makkelijker te krijgen. (bij alternate zag ik gister dat ze een k6-2+ verkochten)

• Carel
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:50 schreef LopeZ het volgende:
/offtopic

Hier nog een socket 7 fan, heb toevallig vandaag een amd k6 166 binnen gekregen (voor verzameling) en ik kijk altijd wat het max uit de cpu's in me verzameling :) Deze krijg ik niet hoger dan 205mhz.

/ontopic

Waarom een k6-3? Hij is misschien op dezelfde clocksnelheid 10% sneller maar een k6-2 komt in mhz hoger en is een stuk makkelijker te krijgen. (bij alternate zag ik gister dat ze een k6-2+ verkochten)
Wat is het performance verschil tussen de k6-2 + en de niet + ?..
Is de k6-2+ niet een halve k6-2 dan aangezien ie wel weer l2 cache heeft, ik wordt niet echt wijs van al die vage k6jes :)

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
De K6+ heeft EXTRA L2 cache op de chip zelf. Normaal gesproken heeft je moederbord 512 of 1024 KB cache. Dus het is alleen extra (en natuurlijk wat sneller dan de cache op het mobo).

|Specs|

• _JGC_
K6/2 moet altijd heel lang wachten op de cache van het moederbord. De K6/2+, K6/3 en K6/3+ hebben zelf een beetje on-die L2 cache, wat loopt op volledige snelheid ipv 100MHz. Dit gaat veel sneller. Bij geheugenintensieve dingen merk je dit echt wel. Verder merkte ik het zelf heel erg toen ik AGP textures ging gebruiken en van een K6/2-500 naar een K6/3-400 stapte.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:02

StratoFarmer

Anke :*

(er zijn ook 550Mhz K6-3 processoren..)

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• _JGC_
Nope, er zijn geen 550MHz K6/3 processoren. Jij doelt op de K6/2 en de K6/2+. De K6/3 is nog van het 0.25 um soort en kan door het extra stroomverbruik van de L2 cache geen 500MHz halen. Alleen als je SocketA coolers gaat gebruiken op Kzessen zonder kapjes zul je die snelheden halen.
Van de K6/3+ is naar mijn weten alleen de 450 uitgekomen.

• Carel
Op vrijdag 31 augustus 2001 16:39 schreef _JGC_ het volgende:
K6/2 moet altijd heel lang wachten op de cache van het moederbord. De K6/2+, K6/3 en K6/3+ hebben zelf een beetje on-die L2 cache, wat loopt op volledige snelheid ipv 100MHz. Dit gaat veel sneller. Bij geheugenintensieve dingen merk je dit echt wel. Verder merkte ik het zelf heel erg toen ik AGP textures ging gebruiken en van een K6/2-500 naar een K6/3-400 stapte.
AAH, ok dan snapte ik het toch wel, , maar wat is het performance verschil( in percentage) tussen bijv een k6-2+ 500 en een k6-3 500, volgens mij dan niet superveel, of is er bij de k6-3 meer cache ?.. of nog iets ?.
Zodra je dus je fsb hoger doet maar je mobo cache, dus de zwakste schakel sneller, dus beter altijd op een fsb van 133 of uiterlijk 140 met dat gigabyte mobo ?., dat zou dus een hoop helpen ?..

Verwijderd

voordeel van de k6-2/3+ serie is dat hij lang niet zo warm wordt als de niet+ versies. hierdoor kun je m over het algemeen nog 100 tot 150mhz over zn kop gooien.

Ditzelfde lukt je bij een niet+ nauwelijks tot nooit.

ik heb in ieder geval nog voorlopig zat aan mn k6-3+ 450 :)

Verwijderd

Niet dat ik geen forse aanhanger was van supersocket7 in die tijd hoor, maar wat doen jullie nou nog met die ss7 k6/2's en k6/3's in jullie systemen ?? zijn jullie er echt zo hard aan vastgerot ? die dingen presteren echt knaak vergeleken met een duron 600 dus ja misschien tijd om te upgraden een keertje ? of spellen jullie geen spelletjes :)

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:35 schreef Darkman het volgende:
Niet dat ik geen forse aanhanger was van supersocket7 in die tijd hoor, maar wat doen jullie nou nog met die ss7 k6/2's en k6/3's in jullie systemen ?? zijn jullie er echt zo hard aan vastgerot ? die dingen presteren echt knaak vergeleken met een duron 600 dus ja misschien tijd om te upgraden een keertje ? of spellen jullie geen spelletjes :)
Ik had ook een heel mooi SS7 systeempje (k6-3+ 450@600), maar dat heb ik laatst verkloot door per ongeluk veelsteveel volt door die processor heen te jagen :'(
Het mooie deraan was dat je toch nog een mooie upgrade kon krijgen zonder veel geld kwijt te zijn aan een nieuw mobo, nieuw geheugen en een nieuwe processor. En vergis je niet in de snelheid van die k6-3+... die was even snel als een gelijkgeklokte P3 in kantoorapplicaties! Alleen in spelletjes liep hij nog steeds iets achter op een P3 (megahertz of 50) door de slechte FPU. Dit werd wel weer wat rechtgetrokken door die supersnelle L2 cache en als bonus het cache op je mobo dat als L3 cache ging werken maar nog net niet helemaal voldoende om een gelijkgeklokte P3 bij te benen in spelletjes.

Bovendien genereerde hij slechts zeer weinig warmte (20 watt), waardoor je er heel mooi een superstil systeempje van kunt maken (is me net niet gelukt om een compleet passief gekoeld systeem te maken), en had hij PowerNow waarmee je lekker onder windows de multiplier on the fly kon veranderen :P

Op zich was ik zelfs nog van plan om nog een jaartje door te gaan met dat systeempje, want ik speel dus idd niet zoveel spelletjes (kheb ook nog een voodoo3). Maar nu ik die processor verkloot heb, ben ik dus idd ook maar gaan upgraden (K7T Turbo, 1Ghz Athlon, 512MB, 80GB). Geld is het probleem niet, maar ik had gewoon niet iets snellers nodig voor m'n kantoorapplicaties en dat P5A mobo had ook alles wat ik nodig had (USB, UDMA/33, AGP, enz).

Verder is dit misschien nog wel een leuk draadje om te lezen. Daar staat veel in over het verschil in snelheid & overklokbaarheid van een k6-2+ en k6-3+ (heb ze beide gehad). Helaas is het draadje wat daaraan vooraf ging (met veel info over de mobiele plus serie in het algemeen) verloren gegaan in BC3 ;(

• _JGC_
K6/3+ is toch een stukkie sneller dan een K6/2+, omdat de K6/3+ meer cache heeft (256K, waarde 2+ er 128K heeft)

Probleem met de K6/3+ is dat ie meer stroom zuigt, waardoor een heleboel borden dat ding niet naar de 600 kunnen trekken. Dit lukt met de K6/2+ wel weer. veel mensen draaien de K6/2+ ook op 600 en dan is ie evensnel als een K6/3+ op 560. Bespaart je wat geld en je hoeft niet naar Amerika of Australie om een te halen, maar gewoon hier in NL (grote kans dat die K6/2-550 in de pricewacth een K6/2+ is, aangezien die nog voor Compaq gemaakt wordt)

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55

me1299

$ondertitel

Er was een K6-III 500

Ik heb zelf een K6-III 450 gehad, en ik kan nog goed herinneren dat er een 500 uitvoering was, maar die verdween na een tijdje. Ik had hem bijna gekocht btw.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Pagina: 1