Toon posts:

Strangregelventiel in vloerverwarming verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 22:18
Op de foto een strangventiel in een vloerverdeler met 1 groep voor een badkamer.
Waarom zit dat ventiel daar, en hoe bepaal ik de juiste instelling?
Op de foto staat deze op stand 0 omdat ik aan het uitproberen was, is ondertussen weer op stand 3 gezet.

Het is een verdeler met eigen pomp en dit ventiel zit tussen de aanvoer en retour waarbij de pijl op de kraan naar de aanvoer wijst. Ik vermoed dat deze kraan de hoeveelheid water begrenst die wordt rondgepompt. Klopt dat?

Reden dat ik dit alles vraag is omdat we op de begane vloer een vv hebben die niet aan maximum temperatuur komt terwijl aanvoer wel 70C is. Ik kan dat wel oplossen door de pomp van cv op hoger vermogen te zetten, waardoor mijn vermoeden is dat er te veel water een alternatieve route vindt. Mogelijk over deze kleine verdeler?
De vv beneden heeft een bypass ventiel, deze kleine verdeler niet.

Beste antwoord (via carlo op 14-02-2023 21:40)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Heb je ook zo´n ventiel in de verdeler beneden?

Een mengverdeler heeft een eigen pomp die water pompt van de ene balk naar de andere balk, door de vloer, en terug; aan een (veel) hoger debiet dan wat je CV levert. Zo kan het aangevoerde water afgekoeld worden, en heb je de hoge flow die LTV verwarming nodig heeft.
Met zo´n ventiel kan je de menging bijsturen, door wat te knijpen gebruik je de pomp van de verdeler om warm water van de CV aan te zuigen (niet dicht zetten, anders krijg je cavitatie in de pomp als thermostaatkraan toe gaat en gaat ie kapot).

Is er een probleem beneden? Als het vlot genoeg warm wordt is het ok.
Wat is de ´maximale temperatuur´ die je wil halen? Vaak willen mensen een veel te hoge temperatuur hier.

[Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2023 09:14]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24
Is dat niet gewoon een bypass?
Die is er om (tijdelijke) overdruk af te laten om zo het circuit open te houden zodat zaken niet in storing treden.

Als de pijl terug naar de aanvoer wijst zou het zijn om de flow te regelen wat er terug bijgemengd moet worden.
In dat geval deze eens dicht zetten en kijken wat er gebeurt met de temperatuur van de rest.
Maar. 70 graden in je vvw?

[Voor 47% gewijzigd door paQ op 13-02-2023 07:10]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
Heb je ook zo´n ventiel in de verdeler beneden?

Een mengverdeler heeft een eigen pomp die water pompt van de ene balk naar de andere balk, door de vloer, en terug; aan een (veel) hoger debiet dan wat je CV levert. Zo kan het aangevoerde water afgekoeld worden, en heb je de hoge flow die LTV verwarming nodig heeft.
Met zo´n ventiel kan je de menging bijsturen, door wat te knijpen gebruik je de pomp van de verdeler om warm water van de CV aan te zuigen (niet dicht zetten, anders krijg je cavitatie in de pomp als thermostaatkraan toe gaat en gaat ie kapot).

Is er een probleem beneden? Als het vlot genoeg warm wordt is het ok.
Wat is de ´maximale temperatuur´ die je wil halen? Vaak willen mensen een veel te hoge temperatuur hier.

[Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2023 09:14]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• carlo
Zo kan het aangevoerde water afgekoeld worden, en heb je de hoge flow die LTV verwarming nodig heeft.
Bedankt, zo'n vermoeden had ik al.

Je hebt uitgelegd wat er gebeurt als de kraan volledig dicht is, maar toch begrijp ik het nog niet geheel.

Gedachtenexperiment 1: Ventiel helemaal dicht.
Er kan nu geen kouder water worden bijgemengd en er gaat (te) heet water de vloer in. De pomp zuigt actief water uit het cv-circuit tot de thermostaatkraan dicht gaat en de pomp zuigt dan vacuüm. Resultaat is dat er nauwelijks flow zal zijn en de pomp kan beschadigen.

Experiment 2: Het ventiel is geheel open.
De pomp van de vv kan al zijn debiet makkelijk rondpompen, er is een hoge flow en kleine delta-t. Er wordt geen water aangezogen vanuit het cv-circuit, is dit wat ze 'hydraulisch neutraal' noemen? Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat er niet genoeg heet water wordt aangevoerd, dus het kan langer duren om de ruimte te verwarmen.

Experiment 3: deels ventiel open
Dit is de situatie voor wanneer er niet genoeg heet water wordt aangevoerd. Dit kan komen door te kleine aanvoerleiding, niet waterzijdig afgeregeld CV systeem, thermostatische kranen, maar ook een LTV verwarming met inherent lage aanvoertemperatuur.
Door te spelen met het ventiel tussen de bovengenoemde uitersten, kun je regelen dat er voldoende warm water wordt aangezogen, maar dat er ook nog voldoende flow is in de vv om een kleine delta-t te realiseren.

Zie ik dat goed zo?
Maar. 70 graden in je vvw?
Dat is aanvoertemperatuur, de thermostaatkraan maakt dit 38C na bijmenging. Ik heb 70C aanvoertemperatuur gekozen omdat er nog oude 90/70 radiatoren aanwezig zijn. Mijn problemen met deze vv beneden zal ik in een apart topic vragen.

• naftebakje
Ja, ik denk dat je helemaal mee bent. Je hebt daar voldoende warmte, dus kraan helemaal open.

• carlo
Bedankt. Ik ga het ventiel geheel open zetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee