Toon posts:

Shielding verbinden, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:53
Hallo mensen

Ik zit met een probleem dat zijdelings gerelateerd is aan netwerken.
Een gebalanceerde audio-kabel bestaat uit een twisted pair met aan de aarde verbonden shielding eromheen. Cat7 heeft vier twisted pairs met shielding, dus met een enkele internetkabel kan je 4 analoge audio-signalen verzenden.
Ik ben dus aan de slag gegaan om een hele dikke, logge 20-kanaals stagewheel -waarvan 4 kanalen ongebruikt- te vervangen met 4 internetkabels.

Het probleem zit 'm hier in: XLR stekkers krimp je niet zoals RJ45, maar zijn gesoldeerd. De folie om iedere twisted pair is niet te solderen en ook het gevlochten schild is vermoedelijk aluminium; in elk geval ook niet te solderen. De huidige oplossing is om vier draadjes te verbinden aan het gevlochten schild, die parallel aan het twisted pair te laten lopen en in de stekker te solderen. Dat ziet er zo uit:

Het schild is dus als het ware een Y-split waarbij slechts één van de twee bovenste puntjes van de Y verbonden is
Nu is mijn vraag: is die laatste paar centimeter effectief beschermd tegen interferentie?

Of loop ik me zorgen te maken over niks? Audio gaat immers tot 20 KHz en internet tot honderden MHz, dus misschien dat het geen merkbaar verschil maakt ook al is het een centimeter of 10-20 niet beschermd is.

Beste antwoord (via ikverhaar op 13-02-2023 13:18)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
Als je het over gebalanceerde audio hebt dan doet de afscherming er niet toe zolang je twisted pair gebruikt.
Elk stoorsignaal dat op de ene ader wordt opgepikt wordt effectief door hetzelfde stoorsignaal op de andere ader geneutraliseerd.
En die lage audio frequenties is al helemaal geen probleem voor een netwerkkabel.

Dus als je netwerkkabel gebruikt kun je het beste de afscherming maar aan een kant aansluiten en de andere kant helemaal niet, dit om aardlussen te voorkomen.
Wel moet je de twist zo lang mogelijk handhaven en niet uit elkaar draaien.

Afscherming van een gebalanceerd signaal over een twisted pair is nutteloos, dat is enkel nodig als je gewone audiokabel zonder twist gebruikt.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2023 11:52]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
1) netwerk kabels zijn niet gemaakt om audio over te transporteren.
2) nee alleen deel dat in de mantel van de kabel zit is afgeschermd.
3) hoeveel ohm heb je nodig? Zeker over langere lengtes is gewoon aan te bevelen om goede audio kabels te gebruiken.

Afhankelijk van type luidsprekers en je versterker. Hierop de juiste kabel selecteren.

Er gaat over de paren ook spanning. Alle kabels bij elkaar gaat geheid warmte opleveren gezien de koper kern te dun is.

Mocht je geen echte audio kabels willen ivm de dikte/kluwen. Kijk dan naar een soundbar of iets dergelijks.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Als er dikke kabels aan zaten, dan is er vast een reden waarom die kabels dik zijn.

Je kan niet alleen naar het aantal aders kijken en dan zeggen "oh die kan ik wel vervangen voor een netwerkkabel".
Ik mag hopen dat je niet je stroomkabels in je huis hebt vervangen voor handige dunne netwerkkabels :+

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:38
B&O maakt gebruik van cat7 kabels voor het powerlink systeem. En daar gaat oa ook het onversterkte analoge geluidssignaal overheen.
Dat neemt niet weg dat je niet zonder meer alle gebalanceerde audiokabels door utp kunt vervangen. Maar er is meer mogelijk dan hierboven gezegd. Alleen de afwerking van dat laatste stukje is niet zo goed.

• ikverhaar
Ter extra info: audio over netwerkkabels is geen nieuw concept. Zaken als Thomann bieden voor een paar tientjes kant-en-klare xlr naar rj45 converters aan. (https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_cat_snake_3fc.htm)

Vooral op lange afstanden is het voordeliger en ook met Cat5e is de signaalintegriteit zelfs beter: YouTube: Cat5e vs Audio Snake, Hear Signal Loss of 100 meter cables
Mede daarom dat het me een aantrekkelijke optie lijkt voor een zaal waar kabels van 20 à 30 meter nodig zijn.

XLR kabels bestaan voor het merendeel uit een dikke isolatie en hebben koperdraadjes van 0,10 tot 0,20mm². Dus hoewel de buitendiameter van netwerkkabels veel kleiner is, is de dikte van de koperen geleiders dik genoeg.
Phantom power over XLR trekt max 10mA per kanaal, dus over eventueel opwarmen van de kabels maak ik me geen zorgen.

[Voor 3% gewijzigd door ikverhaar op 13-02-2023 11:42]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
Dan nog zijn de kabels hier niet voor gemaakt en dus ook niet geschikt voor het dat je voor ogen hebt. Dan is het makkelijker audio over utp versterker te kopen om die lengte te overbruggen en daar de speakers met de juiste bekabeling aan te sluiten.

Dit vraagt alleen maar om verstoringen. Werkt dan werkt het maar garantie tot aan de deur.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Ben(V)
Als je het over gebalanceerde audio hebt dan doet de afscherming er niet toe zolang je twisted pair gebruikt.
Elk stoorsignaal dat op de ene ader wordt opgepikt wordt effectief door hetzelfde stoorsignaal op de andere ader geneutraliseerd.
En die lage audio frequenties is al helemaal geen probleem voor een netwerkkabel.

Dus als je netwerkkabel gebruikt kun je het beste de afscherming maar aan een kant aansluiten en de andere kant helemaal niet, dit om aardlussen te voorkomen.
Wel moet je de twist zo lang mogelijk handhaven en niet uit elkaar draaien.

Afscherming van een gebalanceerd signaal over een twisted pair is nutteloos, dat is enkel nodig als je gewone audiokabel zonder twist gebruikt.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2023 11:52]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00
ikverhaar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:46:
Ter extra info: audio over netwerkkabels is geen nieuw concept. Zaken als Thomann bieden voor een paar tientjes kant-en-klare xlr naar rj45 converters aan. (https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_cat_snake_3fc.htm)

Vooral op lange afstanden is het voordeliger en ook met Cat5e is de signaalintegriteit zelfs beter: YouTube: Cat5e vs Audio Snake, Hear Signal Loss of 100 meter cables
Mede daarom dat het me een aantrekkelijke optie lijkt voor een zaal waar kabels van 20 à 30 meter nodig zijn.

XLR kabels bestaan voor het merendeel uit een dikke isolatie en hebben koperdraadjes van 0,10 tot 0,20mm². Dus hoewel de buitendiameter van netwerkkabels veel kleiner is, is de dikte van de koperen geleiders dik genoeg.
Phantom power over XLR trekt max 10mA per kanaal, dus over eventueel opwarmen van de kabels maak ik me geen zorgen.
je hebt zelf al de filmpjes van Dave Rat gevonden dus daar zit je gewoon goed.
Met betrekking tot de vraag uit je openingspost. Ik denk niet dat je het gaat merken.

Ik ga er voor het gemak van uit dat dit niet mission critical is want dan had je wel die convertor van Thomann gekocht :)

Gewoon proberen, veel succes en laat vooral weten hoe het ging :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
To_Tall schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:08:
1) netwerk kabels zijn niet gemaakt om audio over te transporteren.
Want? Koper = koper.
3) hoeveel ohm heb je nodig? Zeker over langere lengtes is gewoon aan te bevelen om goede audio kabels te gebruiken.

Afhankelijk van type luidsprekers en je versterker. Hierop de juiste kabel selecteren.

Er gaat over de paren ook spanning. Alle kabels bij elkaar gaat geheid warmte opleveren gezien de koper kern te dun is.
Het gaat hier om een onversterkt signaal, dat is +/- 1V en bij een ingangsimpedantie van ver boven de 5kOhm is de stroom te verwaarlozen.

Multiroom AV installaties zoals Crestron/Extron/Wyrestorm gebruiken al jaren UTP als kabel om 4x analoog/8x digitaal audio te transporteren tussen de verschillende componenten van hun systemen.

• Ben(V)
Sterker nog voor gebalanceerde audio is utp vele malen beter dan gewone audio kabel.

• ikverhaar
Dank voor alle antwoorden. Dan ga ik het inderdaad maar eens op deze manier proberen.

@Hennie-M Het is inderdaad niet mission-critical. Het is ter vervanging van de huidige multikabel, die ik voorlopig nog achter de hand zal houden, mocht er iets mis gaan. En dit systeem gebruiken we maar een stuk of 5 keer per jaar, dus het hoeft niet zo super robuust te zijn als de kastjes van Thomann, die erop zijn gebouwd om dag in dag uit te gebruiken. Maar als een van de verloopjes eens kapot gaat, gebruiken we het blijkbaar voldoende om de investering in de Thomann cat snakes waard te zijn.

Duurt nog tot april voordat we het gaan gebruiken, maar dan maak ik waarschijnlijk wel een verhaaltje op m'n site. Ben al van plan om daar wat guides te maken voor het maken van (sleeved) psu kabels, dus dan kan dit er ook wel bij.

En nu eerst de levering van stekkers afwachten om het patch-panel compleet te maken. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee