Toon posts:

[Commodore 64] A piq quest

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 21:52
Hallo,

Veel Tweakers weten inmiddels wel dat er voor de Commodore 64 4 decennia nadat hij op de markt kwam, nog altijd nieuwe spellen uitkomen, niet zoveel als in de gouden jaren, maar wat betreft de kwaliteit van de spellen betreft is het heden wellicht de beste tijd die de C64 gekend heeft.

Soms is een spel dusdanig goed dat het de moeite is er buiten de C64-scene ruchtbaarheid aan te geven, ik heb in het verleden newsposts gedaan die tot voorpagina-artikelen geleid hebben. Voor Sonic the Hedgehog is dat logisch en makkelijk, want iedereen kent Sonic en dus is het heel nieuwswaardig als dat voor de C64 verschijnt. Voor nieuwe originele titels is dat lastiger: Wat is de nieuwswaarde voor het grote publiek dat "A pig quest" voor de Commodore 64 uitkomt? Toch ben ik dusdanig enthousiast dat dit meer verdient dan een melding op een C64-forum en daarom deze forumpost.

"A pig quest" is traditioneel platformspel voor de Commodore 64. Het bijzondere eraan is dat het niet door een ervaren C64-programmeur bedacht en ontworpen is, maar door de Belgische striptekenaar Alain Mauricet. Ik ken hem niet, maar op deze pagina kun je lezen welke stripboeken hij allemaal getekend heeft.

Alain Mauricet was een onbekende binnen de C64-wereld en heeft nog niet eerder computerspellen gemaakt. Waarom hij voor de Commodore 64 gekozen heeft is me nog niet duidelijk. Hij had een programmeur nodig om zijn idee te kunnen realiseren en het verhaal wil dat hij in 2020 met een hoop schetsen en uitgewerkte grafica bij Antonio Savona aanklopte. Antonio Savona is in de C64-scene geen onbekende, hij is bekend van moderne C64-ports van klassieke computerspellen die nooit voor de C64 zijn uitgekomen, zoals Frostbite, Keystone Kapers en Fix it Felix.

Er waren ook nog componisten nodig. Antonia Savona had contacten bij de Italiaanse C64-demogroep Hokuto Force en vond de musici van de groep, de broers Aldo en Gaetano Ciummo bereid de muziek te componeren. Aldus was het Piggy18-team geboren.

Antonio Savona zei dat hij niet wist wat hem overkwam dat hij opeens een audiovisueel droomteam tot zijn beschikking had en er een zware last op zijn schouders rustte om er een leuk spel van te maken. Hij maakte een engine waarin Mauricet maximaal zijn talenten kon benutten. Het spel werkt zoals veel moderne spellen vanaf een bankswitched cartridge en het is zo geschreven dat ieder scherm zoveel mogelijk geheugen van de C64 geladen kan worden vanaf cartridge, zodat de verschillende schermen geen grafische elementen hoeven te delen.

Verder besloot hij de engine zo te maken hij zowel schermen in bitmapmode als tekstmode ondersteunde. De bitmapmode is traditioneel weinig gebruikt in C64-spellen (vaak uitsluitend voor een titelplaatje), omdat een bitmap 9KB aan schermgeheugen vreet, nog even los van grafische data buiten het scherm. Maar omdat "A pig quest" het gehele geheugen aan een scherm kan besteden was dat hier geen probleem.

Het gevolg is dat de Mauricet zich zowel op detail als animaties volledig uit kon leven en je ziet in het spel dan ook veel gedetailleerde achtergronden met veel meer achtergrondanimatie dan we gewend zijn van C64-spellen.

Het spel maakt sporadisch gebruik van samples. Die samples klinken een stuk beter dan we gewend zijn van C64-samples, omdat voor het afspelen gebruik gemaakt wordt van de Mahoney-methode. De Mahoney-methode maakt het mogelijk om 8-bit samples op de SID-chip af te spelen. Tijdens de gouden jaren van de C64 was de Mahoney-methode niet bekend, hij is na de eeuwwisseling ontdekt en werd tot nog toe vooral gebruikte door demogroepen. In spellen was hij tot nog toe redelijk onbekend, al heeft Antonio Savona de methode al eerder in Fix it Felix gebruikt.

"A pig quest" wordt een commercieel uitgegeven spel. Er zijn een aantal commerciële uitgevers van C64-spellen, bijvoorbeeld ProtoVision, Doublesided Games, RGCD, Psytronik. Dat zijn evenwel niet bepaald multinationals, tegenwoordig eerder hobbybedrijven, alhoewel de eigenaren van de inkomsten kunnen leven. "A pig quest" gaat gezamenlijk uitgegeven worden door ProtoVision en RGCD, dit omdat de vraag waarschijnlijk zo groot gaat zijn dat de hoeveelheid cartridges, handleidingen en dozen die geproduceerd moeten worden te groot zijn voor één onderneming alleen.

De getoonde video's maken mij persoonlijk enthousiast. Hoewel dat geen enkele garantie is op een leuk spel, zeggen degenen die het gespeeld hebben dat het ook echt goed is geworden en ik zie er dan ook persoonlijk naar uit om het spel fysiek te kopen. Het zal ook digitaal te koop zijn.

Nog één nachtje slapen, maar ik ga mijn joysticks vast klaar zetten.

Links:

• dmantione
De eerste reacties en recensies zijn binnen:De reacties zijn lovend, wel is er wat kritiek op de moeilijkheidsgraad en dat monsters steeds weer opnieuw verschijnen.

Mijn betaling werd vanmiddag verwerkt, dus ik heb het spel nu ook (digitaal dan voorlopig). Ik denk dat ik het vanavond wel even kort ga spelen, maar verder op de doos met de fysieke waren ga wachten voordat ik er in het groot aan begin.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 11:21
Als je hem digitaal koopt krijg je dan gewoon een rom dat je via een emulator moet spelen?

• dmantione
Klopt, het is een EasyFlash .crt-bestand dat compatibel is met alle emulatoren, inclusief de C64 Mini. Met bijvoorbeeld een 1541U2 of een Kung Fu Flash kun je het dan op een echte C64 spelen.

[Voor 30% gewijzigd door dmantione op 16-02-2023 12:03]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:24
Kun je de crt ook flashen op een cassette bandje? Veel plezier met spelen!

• dmantione
Nee: Cassettebandjes zijn externe opslagmedia, terwijl een cartridge, nadat hij is aangesloten, onderdeel wordt van het interne geheugen van de computer. Met een bankswitched cartridge kan een C64-spel grote hoeveelheden data raadplegen zonder dat er iets geladen moet worden en dit is precies waarom het nu mogelijk is dat spellen grote hoeveelheden bitmaps en muziek gebruiken.

Het spel is 1 megabyte groot en enkel de hoeveelheid gegevens alleen passen al niet op een cassettebandje.

• dmantione

1500 stuks in één week... ik weet dat Activision en Electronic Arts er hun neus voor ophalen, maar heerlijk om te lezen hoe goed het met C64-platform gaat. Sam's Journey was tot nog toe de kampioen van de moderne tijd, maar deed er iets meer dan 3 jaar over om 3.000 verkochte exemplaren te bereiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee