Toon posts:

Unifi AP of DreamRouter

Pagina: 1
Acties:

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 22:26
Mede dankzij jullie tips en advies in mijn vorige topic (VLAN vraag Edgerouter X i.c.m. managed switches) is het gelukt om de boel in te richten op de EdgeRouter X. Het werkt allemaal naar behoren.

Nu begint mijn zoektocht naar AP's (2 stuks in totaal) met ondersteuning voor VLAN per SSID. De huidige Airport Express heeft dat niet, dus moet er vervanging komen. Het gaat om 2 verdiepingen die ik wil voorzien van een AP. 'Mesh' is hip tegenwoordig, heb daar ook op gezocht maar of het veel toevoegt weet ik niet. Heb nu ook 2 losse AP's met dezelfde SSID in huis.

Mijn oog viel al snel op de UI access point U6 Mesh: https://eu.store.ui.com/c.../access-point-wifi-6-mesh. Een flink bedrag, maar dan heb je (hopelijk) ook wat.
Het viel mij alleen op dat voor een vergelijkbaar bedrag je een UI Dream Router hebt: https://eu.store.ui.com/c...les/products/dream-router

Kan dit hetzelfde als de EdgeRouter nu ook doet? Zoals ik alles heb aangemaakt in de EdgeMax Web UI?
Is het dan niet verstandiger een DreamRouter te kopen met een losse AP voor de 2e verdieping? Benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Een Dreamrouter kan veel wat een Edgerouter kan.

VLAN’s en SSID’s kunnen sowieso, alles via de Unifi network applicatie die op de UDR zal draaien.

Doorvoer is wel wat beperkt wat WAN betreft. Direct aan een glasvezel lijn of gebridge kabelmodem kom je uit op ~600Mbps ongeacht security features aan of uit.

Waarom ben je op de U6 mesh uitgekomen? Is een tweetal U6 Lites niet al voldoende?
Moet je wel kabels naar de AP’s trekken en een PoE switch hebben.

I reject your reality and substitute my own

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 22:26
nelizmastr schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:43:
VLAN’s en SSID’s kunnen sowieso, alles via de Unifi network applicatie die op de UDR zal draaien.
Zijn dezelfde firewall opties ook beschikbaar? Om specifieke netwerkgroepen toe te staan een ander apparaat uit een ander VLAN te benaderen over een specifieke poort?
nelizmastr schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:43:
Waarom ben je op de U6 mesh uitgekomen? Is een tweetal U6 Lites niet al voldoende?
Moet je wel kabels naar de AP’s trekken en een PoE switch hebben.
Kabels trekken is geen probleem dat was het plan al.
Ik kwam uit op die AP’s omdat een wall- of ceiling mount hier niet mooi uit komt. Liever iets dat je los ergens op neerzet zoals die U6 Mesh.
En ‘mesh’ omdat dat tegenwoordig overal terug te vinden is (oa in die populaire Deco’s). Maar of het iets toevoegt vraag ik mij af..
Twee losse AP’s met dezelfde SSID’s per verdieping werken ook prima? Of zie ik iets over het hoofd?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Mesh==wireless uplink
Als je kabeltje hebt kun je bet negeren

Heeft iig niets met roaming/1groot netwerk te maken

CISSP! Drop your encryption keys!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

floppydriver schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:57:
[...]

Zijn dezelfde firewall opties ook beschikbaar? Om specifieke netwerkgroepen toe te staan een ander apparaat uit een ander VLAN te benaderen over een specifieke poort?
[...]
Het (Unifi) is een ander ecosysteem (dan Edge) met zijn voor- en nadelen. Je kunt in ieder geval regels maken die verkeer blokkeren danwel toestaan. Je kunt ook zelf services (en poorten die daarbij horen) definiëren. De UI is ietwat omslachtig maar na gewenning is het goed te doen. Wat jij wil is zonder meer mogelijk.
En ‘mesh’ omdat dat tegenwoordig overal terug te vinden is (oa in die populaire Deco’s). Maar of het iets toevoegt vraag ik mij af..
Twee losse AP’s met dezelfde SSID’s per verdieping werken ook prima? Of zie ik iets over het hoofd?
Mesh voegt dekking toe, ten koste van snelheid, dus of het wat toevoegt ligt aan je eisen m.b.t. snelheid.
Als dekking belangrijker is dan snelheid kan mesh nuttig zijn, maar anders is het een zinloze marketing truc waar helaas hele volksstammen intrappen.
Losse AP's per verdieping is idd prima. Als je een dreamrouter neemt, is Unifi dan uiteraard de beste combinatie i.v.m. ecosysteem. Houd je de ER dan maakt het bijster weinig uit wat je neemt.

I reject your reality and substitute my own

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 09:09
Uit testen is gebleken dat de Wifi performance van de Dream Router matig is tov. van andere Access Points van UniFi. En aangezien je al een router hebt, is het de vraag of het wel extra toegevoegde waarde heeft behalve dat je een 24/7 controller hebt. De U6 Mesh is vergelijkbaar met de U6 Pro, alleen heeft het de vorm van een smal cola blikje en is deze IPX5, geschikt voor outdoor.

Je Edgerouter heeft geen controller voor UniFi producten, maar dat hoeft geen probleem te zijn aangezien je de AP's met een computer of mobiel kan installeren.

Als de ruimte het toelaat kan je de U6 Pro kiezen ivm U6 Mesh en bespaar je een paar tientjes.

Als je graag iets hebt wat je neer kan zetten en een kleine footprint heeft dan zit je aan de U6 Mesh. Anders kan je een paar tientjes besparen.
Als je relatief weinig devices en genoegen hebt met een klein tikkie minder performance, dan kan je met de U6 Lite nog meer besparen.

[Voor 24% gewijzigd door heiyu op 13-02-2023 21:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee