Toon posts:

Coax kabel voor internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sakul
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-03 21:08
Beste mensen,
Ik ben van plan om mijn router (dat momenteel aan de garagepoort hangt) te verplaatsen naar het "centraalste punt" van ons huis.

Hiervoor heb ik een coaxkabel van 20meter besteld.
Heb al wat opgezocht hier over, en zie dat de kwaliteiten kunnen verminderen ivm televisie.
Maar is dit ook zo ivm internet?

Mvg Lukas
...

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Waarom wil je de router verplaatsen?

En ja. Hoe meer koppelingen hoe slechter het signaal.
Of jij en ik dat merken? Geen idee. Maar in elk geval meetbaar

[Voor 62% gewijzigd door jack zomer op 12-02-2023 20:15]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je zorgt dat je degelijk aansluitmateriaal gebruikt, en op de juiste manier aansluit, voor je coax valt het ontzettend mee. Dan doel ik op de afgeschermde Hirschmann connectoren en niet de metalen connectortjes met een plastic kapje wat er zo af valt wanneer je er naar kijkt. Dan doel ik ook op F-connectoren die goed gemonteerd worden op de afscherming etc.

• Sakul
Besten,

Alvast bedankt voor de snelle reacties!
Is idd met F connectoren
En door dat de router aan het uiteinde van het huis hangt hebben we aan het andere uiteinde geen top wifi.
Hiervoor zou ik de router centraa hangen zodat we simpelweg overal goede wifi hebben.
En er zullen weinig koppelingen tussen zitten, enkel de coaxkabel van het zwarte bakje waar de coaxkabel van buiten op toekomt(verdeelpunt) naar de router

Mvg Lukas

• jack zomer
  • Nu online
Kan je toch beter een utp naar de woonkamer trekken en daar een ap op aansluiten?

• Sakul
Er ligt een coax en een utp naar de woonkamer dat is aangesloten op de digibox voor de tv
Maar het is echt puur voor onze wifi dat ik de router centraal in de woning wil plaatsen

Daarvoor de vraag als ik een coax van 20meter gebruik enkel voor de router(dus voor internet) of ik hier ook veel kwaltijd ga verliezen? Dus of dat mij mbits dan ook gaan minderen?

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:09
Zoals jack al zegt kun je beter gewoon een access point in de woonkamer neerzetten (zeker aangezien daar kennelijk al een utp kabel ligt).

• Sakul
Dat begrijp ik zeker, maar onze tv waar ik dan de acces point zou zetten is ook vooraan ons huis
Dus veel verschil voor onze wifi op het einde van ons huis zal dit niet maken denkik..

Maar zullen de mbits van de wifi veel verminderen als ik een coax van 20m gebruik?

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:09
Sakul schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:45:
Dat begrijp ik zeker, maar onze tv waar ik dan de acces point zou zetten is ook vooraan ons huis
Dus veel verschil voor onze wifi op het einde van ons huis zal dit niet maken denkik..

Maar zullen de mbits van de wifi veel verminderen als ik een coax van 20m gebruik?
Dan heb ik je post onjuist geïnterpreteerd, het is zeker mogelijk dat je internetsnelheid daalt als je extra meters kabel tussen de hoofdaansluiting en het modem plaatst, omdat deze extra meters het signaal onnodig dempen, dit kan geminimaliseerd worden door een kabel van hoge kwaliteit te gebruiken (lees: zeer lage demping).

Maar als je toch al een kabel moet trekken, raad ik je echt aan om een utp kabel te trekken, hierbij heb je het probleem van snelheidsverlies of een negatieve invloed op het tv-signaal namelijk niet.

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-03 19:30
Ligt eraan. Gebruik je een slecht afgeschermde coax kabel krijg je last van instraling was resulteert in instabiel internet en niet goed gemonteerde connectoren resulteert in een klapperende verbinding. Nou zijn de meeste moderne modems wel aardig slim dat ze slechte kanalen maskeren maar dat is pleister plakken.

Bestel een goede Koka 9 kabel en maak geen sluiting met monteren connectoren. Dus dat invlechting (massa) kern raakt.

Ik zou persoonlijk als je zelf nog niet zo handig met coax lekker utp trekken en een ap plaatsen en wifi modem/router uit zetten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om eens duidelijk te zijn over wat je hebt.

Een router doet normaal niets met een coaxkabel. Dat klinkt meer als een kabelmodem. Zo'n kabelmodem kan ingebouwde router hebben, en die router kan ingebouwde WiFi hebben, maar exact wat mogelijk is hangt af van welk appaat het is, wat het kan en waar het mee kan samenwerken.

Vervolgens is een coaxkabel trekken goed te doen met juiste materiaal en kennis en kunde, maar kabelinternetproviders eisen in de regel dat je modem staat binnen een korte afstand van je overnamepunt. Dat is zowel een technische eis (op die plek zou signaal op de coaxkabel optimaal moeten zijn voor kabelinternet), maar ook een support eis (je provider kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor functioneren van de dienst op die plek). De overnamepunt zelf is eigendom van je provider en mag niet zonder goedkeuring verplaatst of vervangen worden. Nu, ga je een boete krijgen als je zelf gaat hobbyen? Neen. Maar als er problemen optreden zal de provider allereerst de originele situatie moeten herstellen voordat ze je met die problemen kunnen helpen - zelfs als de problemen niets met de verplaatsing te maken heeft :o

Nu, specifieke regels en mogelijkheden verschillen per provider, maar ik zou met klem aanraden om met hen te overleggen voor je dit doet.

En het is de vraag waarom je dit zou doen. Je schrift namelijk:
Maar het is echt puur voor onze wifi dat ik de router centraal in de woning wil plaatsen
Ervan uitgaande dat je een modemrouter bedoelt, heeft het dus meerdere functionaliteiten. Enige die je centraal in de woning wilt plaatsen is WIFi-functionaliteit. En je hebt reeds een UTP-kabel daarheen. Dan ligt het een stuk meer voor de hand om een WIFi Access Point (AP) te plaatsen op die plek, in plaats van je hele coax-infra overhoop te halen. Geen risico op gedonder met je provider, geen risico op verprutsen van stiekem ingewikkelde montage. Komt bij: een gemiddelde - en goed geisoleerde - gezinswoning is sowieso zelden met een enkeel AP te dekken. Dus een AP toevoegen bovenop wat je al op de modemrouter hebt is kansrijker.

Waarschijnlijk kan je provider je een passende leveren die samenwerkt met je modemrouter. Zo niet is er grote keus aan oplossingen van derden.

Soittakaa Paranoid!

• dewiss1993
Jij verwoord het beter dan ik deed :)

• Sakul

• Sakul
Dit is de huidige situatie

Het onderste bakje waar de zwarte coax van buitenaf toekomt
Dan 1coax dat naar de tv loopt
1coax dar naar de router loopt
En van de router 1utp naar de tv
En 1utp naar de omvormer van de zonnepannelen

Daarom dacht ik dat het het makkelijkst was om deze gewoon met een langere coax te verplaatsen centraal in de woning en met 2langere utps ook weer aan te sluiten

• Sakul
Had eerder al een 2de router gekocht en ingesteld als accespoint maar ik bleef 2verschillende wifinetwerken hebben

Daarom dacht ik om de bestaande router centraal te plaatsen om zo ons enige wifinetwerk te behouden

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:14:
Had eerder al een 2de router gekocht en ingesteld als accespoint maar ik bleef 2verschillende wifinetwerken hebben
Dan zet je wifi uit op de modem/router van de ISP, dan heb je maar 1 wifinetwerk.

Of je doet wat meer moeite en maakt alle instellingen gelijk, dan zien de netwerken er uit als één en zullen de meeste apparaten zelf netjes roamen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sakul
Verschill is ook dat de bestaande router met gemak 140-145mbtis levert
En de andere router maar max 70-75mbits levert…

• Sakul
Maar ik kan het wel proberen met de coax kabel?
Het zou moeten werken en indien het niet goed werkt kan ik nog steeds alles terug plaatsen zoals het was

Het enige wat kan misgaan is dat de internetsnelheid wat verminderd als ik het goed begrijp?

• dewiss1993
Of neem bijvoorbeeld een TP-link deco setje. Niet te ingewikkeld om te installeren. Wel even na installatie in AP mode zetten. Alles doe je met de App. Kan je draadloos ook wifi punten plaatsen (wel even kijken waar de wifi nog goed is en daar laten oppakken). Beste is dan nog UTP kabels als backhaul.

• Sakul
Oke top dankjewel allemaal voor de reacties

Ik probeer het eens met de coax, als ik ziendat dit niet werkt naar verlangens, hang ik deze terug op zijn plaats en kijk ik voor een accespoint of een tplink setje

• Sakul
Nog 1 vraagje,

Heeft de router (het bovenste bakje) iets te maken met de tv (behalve het internet dan)

Dus komt dit rechtstreeks van het onderste bakje de tv? Angezien dat er een coax direct naar de tv loopt

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Dat moet je niet willen zoveel meter coax erbij aan knopen. Laat die modem nou hangen je hebt grote kans op problemen ermee. 20 meter is een lange eind voor een stuk coax erbij aan. Zoals anderen ook al hebben genoemd neem gewoon een goede accespoint met een utp kabel ertussen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:14:

Daarom dacht ik om de bestaande router centraal te plaatsen om zo ons enige wifinetwerk te behouden
Dat is een kwestie van instellingen. Stel de tweede in met exact zelfde SSID (netwerknaam), wachtwoord en beveiliging, en zorg dat het als AP, niet als router werkt, dan vormt het samen met je bestaande apparaat een groot netwerk.
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:38:
Verschill is ook dat de bestaande router met gemak 140-145mbtis levert
En de andere router maar max 70-75mbits levert…
Dat kan veel oorzaken hebben. Je hebt een foto gepost van een - voor mij in ieder geval - onherkenbaar zwart apparaat en een onherkenbaar wit-met-zwarte apparaat. Beide hebben ze een fabrikant en een modelnaam, hoogstwaarschijnlijk op een sticker onderop het apparaat te vinden. Geef die, dan kunnen we meedenken. Vertel ook eens welke provider je hebt.

Ik zou nogmaals met klem afraden om met coax te gaan rommelen, zeker gezien uit het verhaal van je losse router blijkt dat je echt niet veel kennis hebt op dit vlak en het ook niet zelf lukt dingen uit te zoeken als het mis gaat. 20m is lang genoeg dat je echt rekening moet houden met scheef signaal, nog los van de reguliere uitdagingen van correct monteren van connectoren. Ook al werkt het schijnbaar in eerste instantie, het zal je kwetsbaarder maken voor signaalstoringen buitenhuis. Dat moet je niet willen.

Soittakaa Paranoid!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou inderdaad eens beginnen met dingen minder complex te maken. Je hebt nu duidelijk een "heel veel in een" apparaat, en omdat je internet op een rotplek binnenkomt, heb je rottige wifi.

Je probleem is dus niet het internet, maar het wifi.

Ik zou ook absoluut niet beginnen met het verleggen van meters aan coax met een enorme dempingwaarde, en extra kansen op storing (het is nét alsof coax ontworpen is om ook een goede antenne te zijn).

Laat de modem lekker staan waar de ontvangst de woning binnenkomt, en ga je wifi los trekken van dat modem, en beter maken.

Enkele vuistregels:

- 2,4GHz is doorgaans vrij nutteloos als er een hoop andere apparaten en buren zijn die dat uitzenden
- 5GHz komt niet door muren/(brand)deuren heen (tevens waarom wifi vanuit de meterkast per definitie zo'n dom idee is en ISP's naar mijn mening zouden moeten stoppen met wifi aanbieden vanuit de meterkast)
- Een draadloze backhaul halveert de snelheid
- Zelfs het beste draadloos is minder betrouwbaar dan een kabel, omdat het een half-duplex broadcast netwerk is met een hoge mate van jitter, waar vooral gamers/DBA-ers/devs last van hebben

Met die vuistregels in arm, is het goed om een plan te maken:

- Welke ruimtes heb je wifi nodig?
- Welke apparaten hebben wifi nodig?
- Welke apparaten verplaats ik minder dan ~8x/jaar?

Die laatste categorie bekabel je. Heel simpel. Een TV, versterker, desktop PC, en vaste bureau werkplek met een laptop (die soms de la in gaat maar wel vaak gewerkt wordt) sluit je bekabeld aan.

Ook accesspoints -- bekabel je!

Accesspoints is mogelijk een nieuwe term. Het is feitelijk een apparaat wat een wifi verbinding aanbied. Dat kan via Ethernet gaan, en dat is gelijk de beste manier. Een router kan echter ook als accesspoint dienen, alleen is een router doorgaans meer apparaten in één:

- Een switch
- Een "bridge"/router
- Een DHCP server
- Een DNS server
- Een NAT

Hoewel het dus kan om een router áls een AP te gebruiken, moet je er dus wat dingen aan doen, want je kan/wil geen twee DHCP/DNS/NAT-en op je netwerk hebben (dubbel-NAT is een probleem voor veel apparaten). Je dient dus DHCP server uit te zetten, en de router eigenlijk "dom" te maken, en hem aan te sluiten via een van de switch-poorten, terwijl je hem een SSID uit laat zenden wat gelijkwaardig is aan een bestaand SSID. Het is echter dan afhankelijk van je apparaten om te gaan roamen ja/nee. Het is lastiger dan de gemiddelde 'gewone' accesspoint...

Om even een weerspiegeling te geven van hoe ik het heb gedaan, waar ik tevens enigzins op energiezuinigheid gesorteerd heb en oude modem/routers niet als AP gebruik omdat het in principe vrij zuipende apparaten zijn:

- Modem/router: FritzBox 5530 - een veredelde mediaconverter
- DHCP server: een Raspberri Pi -- tevens DNS (draaide vroeger pfsense op een oude threadripper maar -- energie).
- Elke verdieping een eigen switch met PoE
- Begane grond: een Ubiquity U6Pro in de woonkamer (immers daar zitten veel wireless clients) verwerkt in een Ikea Besta. TV, PC, stereo allemaal via ethernet
- Overloop: PoE switch in kabel-kast, Ubiquity U6Pro aan de muur in de hal. Kabels naar PC werkkamer en een slaapkamer TV, daar welgeteld één soundbar aan wifi
- Zolder: PoE switch, NAS, proxmox bakkie, de DHCP + DNS Pi die tevens pihole doet, ethernet voor een gastenkamer, en een Ubituity U6LR (die tevens een speciaal 2,4GHz wifi uitzend voor wat antieke IoT meuk zoals een inverter die ik tevens in een vnet heb vanwege de herkomst van de inverter).

De switches van de zolder en overloop (die hun verdieping weer van internet voorzien) zijn via loze leidingen aangesloten. Elke verdieping heeft z'n eigen PoE injectiepunt in de switch (en moet bekennen dat er ook een andere apparaat-categorie naast AP's daar gebruik van maakt). Wifi gaat volledig via het ethernet verhaal, en staat uit op de fritzbox, puur vanwege HOE slecht die geplaatst is in een brandbestendige meterkast.

[Voor 23% gewijzigd door Umbrah op 13-02-2023 09:41]

• Sakul
Nogmaals dank allen voor de goeie informatie,
Zal dus idd niet met coax werken.

Nu heb ik deze gevonden

Is dit gewoon plug en play met een utp kabel? Of moeten hier ook nog instellingen aan veranderd worden?

En is dit een goed apparaat?

Mvg Lukas

• Sakul
En wij zitten bij orange

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Het is een prima apparaat maar zeker niet plug and play.
Als je er geen verstand van hebt dan is Ubiquiti echt niet aan te raden.

En om dezelfde reden zou ik gewoon accesspoints van Orange nemen dan regelen zij alles voor je voor 3 euro per maand.

[Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2023 09:44]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:39:
Nogmaals dank allen voor de goeie informatie,
Zal dus idd niet met coax werken.

Nu heb ik deze gevonden[Afbeelding]

Is dit gewoon plug en play met een utp kabel? Of moeten hier ook nog instellingen aan veranderd worden?

En is dit een goed apparaat?

Mvg Lukas
Ik zou even kijken op de tweakers pricewatch of je er een betere prijs voor kan vinden, dan via een Google-advertentie (serieus je ziet nog advertenties?).

Die apparaten zijn érg makkelijk aan te sluiten, met enkel en alleen een UTP kabel (ethernet) maar niet zo makkelijk als je zou denken. Ze hebben namelijk ook stroom via ethernet nodig, Power over Ethernet. Dat kan via een injector, of via een switch die dat werk doet. Maar het is wel makkelijk met een kabeltje.

Ubiquity is semi-pro spul. Ik heb er, zoals ik eerder aangaf, drie stuks van, en een recorder van. Het is een heerlijk lokaal ecosysteem waar je compleet cloud-onafhankelijk mee kan zijn. Maar in dat semi-pro gedachtengoed, is het misschien voor jou (no offense) een brug te ver tenzij je redelijk goed bent in wat netwerk basics/onderzoek doen.

De kunst is hier namelijk de controller. Ik heb een permanente draaien, maar het kán met een app/een tijdelijke applicatie die je vanaf een bekabelde PC kan draaien.

Het is absurd goed spul (niet te vergelijken echter met de échte pro spullen die een veelvoud kosten), maar daarmee ook niet mega eenvoudig. Voor thuisgebruik is de PoE stap misschien iets te ver soms!

• Sakul
Oke super,

En zijn er apparaten dat jullie mij kunnen aanraden dat wel gewoon plug en play zijn?

En van orange, het gaat mij niet om die 3euro per maand, maar we hadden dat ook als we bij telenet zaten en dat maakte weinig tot geen verschill..

• Ben(V)
Hoezo geen verschil, ze plaatsen gewoon extra accesspoints voor je.
Dat is hetzelfde als wat je nu zelf wilt doen, alleen garanderen zij dat alles goed samenwerkt, wat jou tot nu toe niet gelukt is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Sakul
Dit was een bakje in het stopcontact met een utpkabel in bij de router, en dan ook nog een bakje op het einde van ons huis in het stopcontact, maar dit maakte echt weinig tot geen verschill..

Daarom dat ik aan het kijken ben hoe ik het wel eenvoudig kan oplossen met zelf een accespoint te installeren..

Had al gedacht aan een versterker (draadloos) maar blijkbaar verlies je dan ook veel..

Zijn er accespoints dat gewoon plug en play zijn? Of moet je ze allemaal gaan programeren?

Mvg Lukas

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:15:
Zijn er accespoints dat gewoon plug en play zijn? Of moet je ze allemaal gaan programeren?
Je hoeft nooit wat te programmeren. Alleen maar in te stellen. Daar zit een verschil in ;) Goed, als je je huidige instellingen van Netwerknaam (SSID) en wachtwoord (WPA-code) wil gebruiken dan zal je dat moeten instellen op je nieuwe WiFi-Accespoint (AP). Dan mag je op het huidige modem / accespoint / router alleen de WiFi uitzetten omdat je anders twee Netwerken met dezelfde naam in de buurt hebt zitten.

Stel je niets op je nieuwe WiFi-accespoint in dan gebruik je daarvan de standaard instellingen. Deze mag je dan op al je draadloze apparaten instellen.
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:58:
En van orange, het gaat mij niet om die 3euro per maand, maar we hadden dat ook als we bij telenet zaten en dat maakte weinig tot geen verschill..
Had je die dan wel goed staan? Dus op een logische locatie in de woning? Dat maakt wel een verschil. Een losse Wifi-accespoint doet in feite niets anders dan een paar extra WiFi-boosters. Als je denkt dat je het niet zelf kan dan laat je ze installeren. Kost je misschien wat geld maar dan kan je altijd op terugvallen als het niet correct werkt. En een monteur kan je ook vragen waarom hij iets doet :) Dan weet je dat voor een volgende keer.

• Sakul
Dus best bellen naar orange dan, indien het van hun niet goed werkt kan ik het nog altijd afzeggen en een andere oplossing zoeken..

Nog 1vraagje, had dat nieuw routertje al eens beginnen instellen, maar vind hem nu niet meer terug..
Hoe kan ik hem resetten?

En stel dat ik deze tog nog eens probeer in te stellen, is het mogelijk dat het minder goed internet geeft dan de huidige router?

• RonnieKo
  • Nu online
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:08:
Nog 1vraagje, had dat nieuw routertje al eens beginnen instellen, maar vind hem nu niet meer terug..
Hoe kan ik hem resetten?
Zie daarvoor de handleiding. Daar zal het wel in staan. Meestal is het ergens een gaatje waar je een speld indrukt en dan zoveel seconden ingedrukt moet houden. Goed, dat zou in de handleiding moeten staan.
En stel dat ik deze tog nog eens probeer in te stellen, is het mogelijk dat het minder goed internet geeft dan de huidige router?
Ja, dat kan. Ligt helemaal aan de kwaliteit van het WiFi-accespoint. Hier een aantal WiFi-accespoints gehad. Wat is minder goed? Zelf wil ik graag een stabiel internet in plaats van snel en onstabiel. Hier in huis had een Apple Airport Extreme had het beste bereik en erg stabiel. Een Asus RT-AC66 was ook niet slecht maar iets minder bereik. Op één of andere manier begaf deze het behoorlijk snel. Toen tijdelijk overgestapt op de WiFi van het modem/router/wifi-accespoint van de provider (KPN Experiabox V10a) met als insteek: "die vervang ik nog wel een keer". Nog niet gedaan. Bereik WiFi en stabiliteit is in huis en de tuin gewoon goed. Terwijl andere mensen niets met een Experiabox V10a te maken willen hebben :) Mogelijk vervang ik hem nog een keer.

[Voor 31% gewijzigd door RonnieKo op 13-02-2023 11:49]

• Sakul
En is het dan ook mogelijk als we max 150mbits krijgen van de router, als we een ander accespoint op zetten dat deze dan meer mbits kan leveren?

• Ben(V)
mbits zijn milibits, dus vermoedelijk heb je het over Mbits (MegaBits) ofwel Mbps (MegaBits per seconde).

En wat je maximaal kunt krijgen is allereerst afhankelijk van je abbo dat je bij Orange hebt afgesloten.
Dat is wat je kunt krijgen als je iets via de kabel aan je router aansluit.

Als je via wifi gaat werken is het afhankelijk van het device(de client) die je gebruikt, de wifi bron (accesspoint of router) en de wifi demping die tussen die twee zit.
Ook hoe druk het op het gebruikte kanaal is (heb je bijvoorbeeld last van je buren).
Wifi demping wordt voornamelijk bepaalt door fysieke dingen zoals muren of meubels.

@RonnieKo De wifi van de routers die ISP's tegenwoordig leveren zijn prima (dus ook de Experiabox) en niet beter te krijgen door ze te vervangen voor een ander merk.
Wifi is gewoon gelimiteerd aan wettelijke eisen en is dus voor elk goedgekeurd device hetzelfde.
Daarbij komt nog dat er overdreven veel waarde gehecht wordt aan de wifi van routers en acesspoints en iedereen even vergeet dat de zwakste schakel altijd je mobiele device is en dat demping en invloeden van buren veel belangrijker is.

[Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2023 12:23]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Sakul
Een simpel setje die bedraad goede performance geeft van 300-400mbit is een Deco m4/m5(equivalent aan de unifi ac lite want bijna zelfde chipset).

Dan krijg je 3 nodes Die dingen koop je in nederland voor 100 euro bij ziggo maar marktplaats staat er vol mee: 50 euro voor 3.
Nu zit jij alleen in belgie toch? Dus geenidee of je ze daar kunt vinden.
3 nodes is misschien wat veel omdat jij er eigenlijk maar 1 of 2 nodig hebt. 1 als je hem gaat laten samenwerken met het wifimodem van wat je nu hebt, maar dat lukt alleen als je weet wat je doet. Aangezien je zegt dat je dit al hebt geprobeerd wat mislukte zou ik dat idee laten varen. En dan provider wifi uit en 2 of 3 apparaten van deco plaatsen

Verder ben ik het met @Ben(V) eens: die provider dingen zijn top tegenwoordig en het makkelijskte is daar gewoon wat spul kopen.

[Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2023 12:33]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Sakul
Nogmaals dank aan iedereen!

Wat denken jullie hiervan?

Als ik het goed begrijp is dit effectief wel plug en play, en blijf ik mijn zelfste wifi-signaal behouden?

En volgens mij is dit ongeveer hetgeen dat orange ook gebruikt?

Mvg Lukas

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ook hier zul je het AP wat in die apparaten zit moeten instellen. Op zijn minst om detzelfde SSID en beveiliging van een bestaand net uit te zenden.

Plug en play bestaat gewoon niet. Punt. Zelfs al bestond het, was het een slecht idee, want wachtwoorden moet je in principe veranderen (van zowel de configuratie, áls het wifi). Soms heb je ISP's die pre-ingestelde apparaten verkopen, maar best practice is het niet helemaal, idealiter heb je zelfs een door de ISP gestickerd willekeurig wachtwoord al veranderd. Dus nogmaals: Plug & Play bestaat niet. Je zult naar een pagina (iets in de reeks van
code:
1
http://192.168.178.1
) moeten gaan en wat instellingen moeten aanpassen. Vanzelfsprekend wel het juiste adres in vullen :)

Deze dingen zul je bovendien aan beide kanten moeten gaan versleutelen (pairen) omdat je anders een van die situaties krijgt waarbij je mogelijk de powerline van je buren kan ontvangen.

Hoewel powerline stabieler is dan wifi, is het echter nog steeds geen garantie dat het werkt, het is zó afhankelijk van infrastructuur en 'ruis op de lijn'. Slechtste soort gelijkrichter op eenzelfde groep kan het geheel al om zeep helpen.

Ga overigens er niet van uit dat 1200 realistisch is: ook powerline is half duplex.

[Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 13-02-2023 12:51]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hoe kan ik hem resetten?

Je hebt ons nog steeds niet verteld exact welk apparaat het is of wat de Orange router is. Wij zijn niet helderziend dus kunnen op basis hiervan niets zeggen.

Geef ons die informatie en we kunnen jou gericht helpen.
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:42:

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp is dit effectief wel plug en play, en blijf ik mijn zelfste wifi-signaal behouden?
Je hebt al UTP kabel liggen, dan heb je helemaal geen (trage, instabiele, onvoorspelbare) verbinding via stopcontact nodig. Qua WiFi-netwerk: dit is een los AP. Daar geldt dus exact hetzelfde voor als voor die andere nog niet nader genoemde router: het hangt af van de instellingen die je doet. Doe je die juist dan vormt het een groot netwerk. Doe je dat niet, dan niet. Ik zie geen enkele voordeel van dit ten opzichte van wat je al hebt liggen.
Geef een link naar het apparaat van Orange, dan kunnen wij daar wat over zeggen.

Soittakaa Paranoid!

• Sakul
Oke zal dit deze avond eens bekijken en laten weten van de orange router

En volgens dat ik het hoed lees neemt het bakje zelf alles over van de bestaande router

• laurens0619
  • Nu online
@Sakul
Koop geen powerline, de kans dat dat instabiel gaat werken is helaas zeer groot. ga je geen lekker netwerk van krijgen.

Kun je overal utp kabels krijgen waar je accesspoints wil hebben?

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2023 13:24]

• jack zomer
  • Nu online
laurens0619 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:23:
@Sakul ik zal heel kort zijn
Koop geen powerline, de kans dat dat instabiel gaat werken is helaas zeer groot. ga je geen lekker netwerk van krijgen.

Kun je overal utp kabels krijgen waar je accesspoints wil hebben?
kan korter.

powerline=troep
mesh=troep
kabel en ap=king

• RonnieKo
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:16:
@RonnieKo De wifi van de routers die ISP's tegenwoordig leveren zijn prima (dus ook de Experiabox) en niet beter te krijgen door ze te vervangen voor een ander merk. Wifi is gewoon gelimiteerd aan wettelijke eisen en is dus voor elk goedgekeurd device hetzelfde. Daarbij komt nog dat er overdreven veel waarde gehecht wordt aan de wifi van routers en acesspoints en iedereen even vergeet dat de zwakste schakel altijd je mobiele device is en dat demping en invloeden van buren veel belangrijker is.
Ik weet het O-) De zwakste schakel is vaak het device, omgeving en naburige netwerken. Hier werken iets van 20 apparaten gewoon op de Experiabox zonder enige problemen. Zelfde geldt voor het instellen van het ding. Daar ook nog echt problemen meegehad dat ik niets kon instellen wat ik persé moest hebben. Hij bevalt goed en daarom niet vervangen. De vriendin heeft destijds niets gemerkt van de wissel. Heb hier nog ééntje (Experiabox v10a) op reserve liggen ;)
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:42:

[-- plaatje --]

Dit is een Powerline adapter. Dat is iets anders dan de Orange dingen. In principe heb je dat niet nodig. Ik heb hem zelf voor naar een schuur. Daarbij heb ik de WiFi-deel wel uitstaan. Zie ook de review van het ding. In de jaar tijd dat ik hem heb, heb ik hem één keer opnieuw moeten instellen omdat deze de verbinding kwijt was. Voor het doel waarvoor ik hem gebruik is die goed genoeg. De computer daar staat daar niet altijd aan. Hoeft niet de snelste verbinding te zijn.

• laurens0619
  • Nu online
jack zomer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:25:
[...]

kan korter.

powerline=troep
mesh=troep
kabel en ap=king
Disagree :)

Kabel=best
Powerline=troep
Mesh=compromis

Stel je hebt een keten:
Bekabeld AP:
Client > Draadloos > AP > Kabel > Router> Internet

Mesh AP:
Client > Draadloos> AP> Draadloos> AP > Router> Internet

Als 1 van die hops draadloos is, dan is dat 1x meh. Zijn 2 hops draadloos, dan is het 2x meh.
Je halveert ook niet de snelheid want een triband heeft aparte radios op aparte frequenties.

Is het optimaal? Zeker niet, dat is de kabel.
Is het onnodig duur? Zeker, mesh apparatuur is duur en je hebt er doorgaans meerdere nodig omdat je 2e mesh node natuurlijk wel de 1e goed moet kunnen zijn. Enorm veel geld vergeleken met kabeltje

Maar troep zou ik een goede mesh set niet noemen. Als je het troep noemt dan vind ik dat je ook wifi troep moet noemen en alleen nog met de kabel moet werken :)

[Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2023 13:34]

• Sakul
@laurens0619 ik kan inderdaad overal utp kabel krijgen waar ik de accespoint wil hebben, het probleem is dat ik er geen reet van ken hoe ik het moet instellen om alles goed op 1 netwerk te krijgen..

Daarom dacht ik dan aan die powerline.. maar als dit ook niet goed is dan weet ik het nietmeer..
Ben niet vanplan om het bij orange te vragen want dit vint ik dan weer weggesmeten geld..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:04:
Oke zal dit deze avond eens bekijken en laten weten van de orange router

En volgens dat ik het hoed lees neemt het bakje zelf alles over van de bestaande router[Afbeelding]
Zonder al te diep erin te duiken: dit neemt niet "alles" over, het gebruikt WPS (een verouderde standaard dat vaak weggehaald is in nieuwe gateways) om alleen de 2.4GHz SSID en wachtwoord over te nemen en die (vermoedelijk?) op beide banden op dit apparaat te zetten. Dat kan goed gaan, maar het is mogelijk dat het helemaal niet lukt en je alsnog handmatig moet instellen, of dat het lijkt te werken maar alsnog niet goed gaat.

Eigenlijk zijn er maar twee manieren om het goed te doen:
1) alles handmatig instellen.
2) je provider vertrouwen om het automatisch voor je te doen vanuit hun systemen (als ze dat aanbieden).

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:00:
@laurens0619 ik kan inderdaad overal utp kabel krijgen waar ik de accespoint wil hebben, het probleem is dat ik er geen reet van ken hoe ik het moet instellen om alles goed op 1 netwerk te krijgen..

Daarom dacht ik dan aan die powerline.. maar als dit ook niet goed is dan weet ik het nietmeer..
Ben niet vanplan om het bij orange te vragen want dit vint ik dan weer weggesmeten geld..
Je betaalt voor hun kennis omdat jij die kennis niet hebt en blijkbaar ook niet wilt opdoen.

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
  • Nu online

Fool proof:
- Koop een setje van 2x consumer accessesspoins setje. In de volksmond mesh
- Schakel wifi uit op je provider router
- Sluit AP 1 op je huidige kabel modem/router via kabeltje
- Trek kabel van het eerste AP naar het tweede ap. Stop kabel in 2e ap.
- Open de consumer app en configureer je netwerk/wpa key

Klaar :)

• RonnieKo
  • Nu online
@laurens0619 ik kan inderdaad overal utp kabel krijgen waar ik de accespoint wil hebben,
Dan is het gemakkelijk. Je bepaald waar je de extra punten wil hebben. Daar trek je een netwerkkabel naar toe en dan is het de boel aansluiten. In jouw situatie is dat top!
[b]Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:00
het probleem is dat ik er geen reet van ken hoe ik het moet instellen om alles goed op 1 netwerk te krijgen..
Laat nu Orange een complete handleiding online gezet hebben: Installatie Orange Mesh Wifi. Kijk daar eens rustig en bepaal dan of je dat begrijpt en kan volgen. Als dat zo is dan zou het geen probleem moeten zijn. Het is vaak een kwestie van goed lezen en kijken.
[b]Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:00
Tja, dan zal je de kennis zelf moeten op doen. Of een slimme buurjongen / buurman / neefje c.q. buurmeid / buurvrouw / nichtje moeten vragen om het voor je te regelen.

[Voor 17% gewijzigd door RonnieKo op 13-02-2023 14:24]

• Sakul
Beste mensen

Het is met een reden dat ik hier van alles vraag,
Omdat ik hier inderdaad weinig tot niks van weet.
Het enige wat ik zeer graag zou hebben is goede wifi over heel het huis.
En door dat ik hier niks van afweet dan liefst ook zo simpel mogelijk..
Maar ben ook niet vanplan om hier 1000den euroos tegen te smijten..

Dus als ik jullie allemaal goed begrijp is een acces point(bekabeld van de bestaande router naar de nieuwe ap) dus de beste oplossing.
Welke raden jullie dan aan?

Deze dan centraal te gaan plaatsen.
Maar is het mogelijk dat de bestaande router ook nog zijn wifi-signaal geeft, en de nieuwe ap dan ook hetzelfde signaal maar mooi centraal of zelfs wat meer naar achter dat ik zo overal mooi internet heb en van alle 2 de routers kan genieten?

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk waar @Sakul over valt is dat je het moet huren (Tegenwoordig)
Jammer want het is idd prima oplossing met support.

Ik lees hier dat je ze eerst voor 100 euro voor 2 nodes kon kopen, misschien kun je ze vragen of het te koop is?
https://itdaily.be/blogs/...lossing-voor-betere-wifi/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:26:
Beste mensen

Het is met een reden dat ik hier van alles vraag,
Omdat ik hier inderdaad weinig tot niks van weet.
En de reden dat wij geen eenduidig antwoord kunnen geven is dat jij geen antwoord geeft op de vragen die wij terug stellen over apparatuur en situatie.

Wij willen onze kennis beschikbaar stellen om jou te helpen, maar dan moet jij ons ook helpen dat te doen. Zo niet kunnen we niet beter doen dan hierboven "gok op een stel mesh dingen komt waarschijnlijk goed". Inderdaad. Maar mogelijk hoef je helemaal niets nieuws te kopen om je gewenste situatie te bereiken.

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
  • Nu online
@Sakul
Simpele oplossing met behoud wifi provider: Koop/huur dat spul bij je provider

Simpele oplosssing zonder behoud wifi: Koop losse mesh set en sluit hem bedraad aan zoals ik hier beschreef.

Je provider wifi hergebruiken met een 2e ap wat ook nog eens simpel is: bestaat niet.
Het kan wel, maar het is niet simpel en gaat gedoe opleveren (zoals je eerder al hebt ervaren met het vorige AP wat je hebt gekocjht ;))

Mijn advies:
Betaal die 3 euro per maand voor 1 extra node en sluit die bekabeld aan

[Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2023 14:33]

• Sakul
@RonnieKo

Heb het bekeken, ziet er idd simpel uit, is dat met gelijk welk mesh systeem hetzlfde dan?
En behoud is dan ook de wifi van de bestaande router?

Mvg

• Sakul
@dion_b ik kan je vanavond alle informatie geven, kan er momenteel niet bij aangezien ik op dit moment niet thuis ben

• Sakul
@dion_b kan je nog eens zeggen welke info je precies allemaal nodig hebd?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 17:11
dewiss1993 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 06:53:
Of neem bijvoorbeeld een TP-link deco setje. Niet te ingewikkeld om te installeren. Wel even na installatie in AP mode zetten. Alles doe je met de App. Kan je draadloos ook wifi punten plaatsen (wel even kijken waar de wifi nog goed is en daar laten oppakken). Beste is dan nog UTP kabels als backhaul.
Dit lijkt mij nog steeds de beste oplossing; product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4

Is in 5 minuten geïnstalleerd. Bedraadde backbone kan, mits je niet gaat switchen via je kabelmodem, maar zeker niet nodig. Ik heb een paar maanden zo'n set gebruikt en haalde iets van 250 Mbps vóór ik de boel bedraad aansloot.

NB: Ik kreeg zo'n set met 3 van die dingen gratis en het netgear/Ubiquiti spul dat ik nog ergens in een doos heb liggen heb ik nooit meer geïnstalleerd na de verhuizing. Het heeft mij positief verrast.

[Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 13-02-2023 18:15]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sakul
Dus deze is dan ook 1 bij de router met kabel, en da andere kan je dan versprijden in huis?

Zonder dat je aan de bestaande router moet foefelen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:42:
@dion_b kan je nog eens zeggen welke info je precies allemaal nodig hebd?
Bovenal:

Merk+modelnr van je bestaande apparatuur, dus de Orange router (zwarte op de foto) en je andere (witte op de foto). Zoals gezegd, dit is doorgaans op de sticker onderop te vinden.

Daarnaast is een overzicht (tekening of gestructureerde beschrijving) van je woning nuttig om in te kunnen schatten of een enkele AP op centrale locatie genoeg gaat zijn.

Soittakaa Paranoid!

• RonnieKo
  • Nu online
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:37:
Heb het bekeken, ziet er idd simpel uit, is dat met gelijk welk mesh systeem hetzlfde dan?
En behoud is dan ook de wifi van de bestaande router?
In principe werkt dat voor ieder mesh-systeem. Alleen deze is al van je provider. Deze is al voor je modem/router/Wifi-accespoint van je provider. Dan blijft alles hetzelfde alleen krijg je beter bereik in huis. Je krijgt alleen 3 euro extra aan kosten per maand.

Wat anderen al aangeven: Of je koopt een los Mesh-systeem en dat stel je helemaal in. Inclusief het uitzetten van Wifi op het modem/router/accespoint van je provider Orange. Aangezien dat voor jou redelijk moeilijk lijkt te zijn zeg ik: Kies een oplossing waarbij je hulp kan krijgen. Al dan niet betaald.

Mijn zwagers zeiden ook altijd van "Dat kan ik niet. Wil jij het niet installeren en instellen?" Tuurlijk wil dat wel doen. Alleen als er iets is ben ik de pineut om het op te lossen. En of ik dan wel stantepede kan komen is de vraag. Daarom laat ik ze eerst zelf proberen. Nu kunnen ze het zelf. Alleen bij hele grote problemen wordt ik nog geroepen. Het is ook een kwestie van doen en proberen.

• Sakul
@dion_b denk wel 1 ap genoeg zou moeten zijn, want nu hebben we ook vanachter buiten berijk, maar niet oprimaal, daarom dacht ik om ap centraal te hangen, zodat we overal optimaal wifi hebben, zal deze avond fotos posten van de 2 stickers van de 2 apparaten

• Sakul
@RonnieKo
Ik wil dit zeker zelf proberen!
Maar als ik het goed begrijp kan ik ofwel vragen aan orange voor mesh te komen instaleren.

Ofwel zelf een 100-120euro spenderen en zelf een mesh systeem zetten

Dan gewoon de kabel van de bestaande router naar 1 van de andere
De wifi van de bestaande router uitzetten
En dan de andere modules koppel met de 1ne waar de kabel in zit?
Klopt dit ongveer?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:54
Een enorm topic welke met één duidelijk antwoord klaar was geweest.

Ja, het kan. Verleng met kwaliteitscoax en laat een goede las leggen.
Ik heb hier precies hetzelfde gedaan. Coax had ik al gelegd, vervolgens Ziggo gebeld voor een monteur (doen ze meestal gratis). Monteur kwam langs, zag de kabel (perfect volgens hem), hij legde een professionele las, en is na montage nieuwe AOP gaan meten bij het nieuwe AOP in de nieuwe meterkast. Signaal was uitstekend. Omdat ik de kabel zelf al had gelegd heeft hij niets gerekend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Sakul
@psy
Alvast bedankt voor de info

Wat bedoeje met de las?
De Fconector dan?

Mvg

• Sakul
@psy

En hoelang is de coax dan aub?

• sdk1985
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:51:
Dus deze is dan ook 1 bij de router met kabel, en da andere kan je dan versprijden in huis?

Zonder dat je aan de bestaande router moet foefelen?
Ja ik had er één in de meterkast naast de kabelmodem, de tweede stond op de eerste etage en de derde stond in de keuken (voor de tuin). Ze staan er nog steeds, alleen de tweede is nu ook bedraad. Dat vereiste wel een extra switch. Voor Wifi hoef je het AoP niet te laten verplaatsen.

[Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 13-02-2023 18:15]

• Sakul
.

[Voor 99% gewijzigd door Sakul op 18-02-2023 11:22]

• Sakul
@sdk1985

Top dankuwel, dit zal ik ondhouden mocht het niet goed werken met de coax kabel of de ap

• sdk1985
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:17:
@sdk1985

Top dankuwel, dit zal ik ondhouden mocht het niet goed werken met de coax kabel of de ap
De deco set is een ap te koop in varianten met 1, 2 of 3 AP's.

Het verplaatsen van je kabelmodel gaat je een slechter eindresultaat opleveren. Ondertussen is het geen vereiste om de set te laten werken aangezien je al een UTP kabel hebt liggen. Waarschijnlijk volstaat de set van 2, indien je er geen bij je kabelmodem zet.

Dus ik zie geen reden om je kabelmodem te gaan verplaatsen. Meer werk voor minder resultaat.

Mocht je het niet helemaal snappen:
Stap 1: bestel een set
Stap 2: sluit één unit aan op je utp kabel
Stap 3: gebruik de app en geef aan dat je ze als AP gebruikt
Stap 4: plaats de andere unit(s) ergens anders in je woning

Optioneel: Schakel wifi van je kabelmodem uit.

[Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 13-02-2023 18:29]

• Sakul
@sdk1985
Veel werk is het niet om de router te verplaatsen hoor

En wat als ik de wifi op de router niet uitschakel? Dan blijf ik tog 2 netwerken hebben? Als ik voor de decoset ga

• Sakul
@sdk1985

Zend het 1ste apparaat ook wifi uit?

• psy
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:47:
@psy
Alvast bedankt voor de info

Wat bedoeje met de las?
De Fconector dan?

Mvg
Dat was 15 meter KOKA 9TS. Monteur kon geen verschil meten tussen oude en nieuwe aansluiting. Demping bij zulke lengtes is echt minimaal.

De las is gelegd door eerst het oude AOP van de muur te nemen, de groene Ziggo coax opnieuw te strippen, een verbindingslas te plaatsen tussen Ziggo coax en eigen coax, en vervolgens een nieuw AOP te monteren op de nieuwe plek (in mijn geval een nieuwe meterkast op een nieuwe locatie)

De las:

Nieuw AOP

Aanpassingen tot aan AOP dus ook nooit zelf doen. Het is de moeite van het gefreubel niet waard, en Ziggo doet het meestal sowieso wel gratis (ligt wel een beetje aan de situatie denk ik).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, dit is een Zyxel NBG6604.

Het ondersteunt WiFi-5 en heeft 2x2 MIMO

Grootste minpunt: 100Mbps Ethernet.
Dit is een Orange / Askey TCG300

Het ondersteunt WIFi-5 en heeft in 5GHz 3x3 MIMO en in 2.4GHz 2x2 MIMO

Deze heeft wel Gigabit Ethernet.

Nu, met 100Mbps Ethernet zal de NBG6604 nooit boven de 100Mbps uitkomen.Geen wonder dat je niet boven de 100Mbps uitkomt. Daarnaast heeft het ook lagere WiFi-specs. Ik zou dit een miskoop noemen. Goedkoop kan duurkoop zijn.

Dat gezegd, heb je echt hogere snelheden nodig? Is er iets dat je met 145Mbps kunt doen dat niet met 75Mbps lukt? Je kunt dit prima inzetten om WiFi-dekking uit te breiden. Enige wat je hoeft te doen is de WiFI-gegevens aan te passen zodat SSID, wachtwoord en beveilinging gelijk zijn aan je Orange TCG3000.

Wil je wel hogere snelheden halen? Dan wil je een apparaat wat minimaal Gigabit Ethernetpoorten heeft en 3x3 MIMO in 5GHz. Zie dan de overige discussie hier.

Soittakaa Paranoid!

• Sakul
@psy

Ik hoef enkel 2 f-connectoren op de coax te steken, en dan de router centraal te plaatsen en de langere coax er tussen te monteren, dus ik hoef geen las aan de coax, zal direct een volledig nieuwe zijn.

Dus dit zou moeten werken zonder probleem?

Mvg Lukas

• Sakul
@dion_b

Ik heb deze idd gekocht voor nog geen 10euro, dit was puur om te testen of ik het zou kunnen instellen dat het werkte, blijkbaar niet dus..

Daarom dat ik ook niet direct een duurder toestel kocht, want dan ging ik er ook mee staan..

Mocht het gelukt zijn kon ik dan nog een goed toestel aanschaffen..

Ik denk dat voor mij dan de betere optie is om idd een mesh set aan te schaffen, zo kan ik dan nog spelen met waar ik vooral betere wifi wil.

Maar zal mij tog eerst wagen aan de coaxkabel, heb deze nu tog besteld, als dit niet werkt naar behoren zal ik dan tog proberen met een meshset denk ik..

Nogmals dank voor de vele info en de goeie hulp iedereen!

Zal zeker nog laten weten hoe het verder verloopt

• Sakul
@dion_b

Wat bedoelje met wifi dekking uitbreiden?

Als ik dat doe, heb ik dan 2 apparte wifikanalen?

• psy
Sakul schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:38:
@psy

Ik hoef enkel 2 f-connectoren op de coax te steken, en dan de router centraal te plaatsen en de langere coax er tussen te monteren, dus ik hoef geen las aan de coax, zal direct een volledig nieuwe zijn.

Dus dit zou moeten werken zonder probleem?

Mvg Lukas
De las is nodig als verbindingsstuk tussen de Ziggo kabel en je eigen kabel. Of je werkt met f-connectors al zullen die meer dempen.

• RonnieKo
  • Nu online
psy schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:19:
[...]
De las is nodig als verbindingsstuk tussen de Ziggo kabel en je eigen kabel. Of je werkt met f-connectors al zullen die meer dempen.
En het is Orange België ;) Geen Ziggo Nederland.

Een paar versterkers van Orange kan TS zelf installeren (en ook instellen). Zeker als hij een paar netwerkkabels naar de gewenste locaties kan trekken. Dan is hij van alles af. Dan kan hij ook nog support van de provider krijgen.

[Voor 29% gewijzigd door RonnieKo op 14-02-2023 15:35]

• Sakul
@psy

Als je kijkt naar de 1ste foto dat ik plaatste kan je zien dat ik gewoon de korte kabel er van tussen moet halen van het onderste zwarte bakje naar de router, en dan gewoon een langere kabel tussen plaatsen..

• Sakul
Dus ik kan deze volgens mij enkel vast zetten met f-connectoren, zoals ze nu ook vast hangen

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:51
Sakul schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:24:
@psy

Als je kijkt naar de 1ste foto dat ik plaatste kan je zien dat ik gewoon de korte kabel er van tussen moet halen van het onderste zwarte bakje naar de router, en dan gewoon een langere kabel tussen plaatsen..
Kabel tussen niu versterker en orange modem moet zo kort mogelijk blijven om geen fouten en signaal verlies te hebben.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• psy
Sakul schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:24:
@psy

Het onderste zwarte balkje is dus van je provider, en het bovenste "bakje" je router?

In dat geval, ja, zo te zien zit er nu al een soort f-connector op de zwarte kabel, dan is het dus vrij makkelijk. Langere kabel eraan en gewoon proberen.

Ik zie dat er nu ook gepraat wordt over een versterker, maar daar moet je mee uitkijken.
Als je namelijk internet hebt lopen over die kabel, en je gaat er een versterker tussen zetten (in dat lange stuk), dan moet deze wel retourcompatible zijn. Zoiets zou ik pas gaan gebruiken als je TV's geen goed beeld meer hebben.

• Sakul
Coax is toegekomen

Is een RG6 75ohm 100db

Is dit goed of zijn er betere?

• Sakul
@psy

Heeft het bovenste zwarte bakje (router) enkel te maken met het internet of ook met de tv?

Want de tv is rechtstreeks van het onderste zwarte bakje verbonden met een coax
En dan ook met een utpkabel van het bovenste bakje

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:51
Sakul schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:04:
Coax is toegekomen

Is een RG6 75ohm 100db

Is dit goed of zijn er betere?
Maakt niet uit welke coax je neemt. Dit gaat niet werken. Modem moet zo kort mogelijk verbonden zijn met niu versterker. Dacht dat dit max 1,5 m mocht zijn. Anders te veel verlies van signaal en te veel foutpakketen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
ik kan misschien de belgische situatie's wat verduidelijken ..

onder die modem van Orange staat een NIU (Netwerk Interface Unit).. dit is een actieve coax versterker waarbij poort 1 altijd de straatingang moet zijn, poort 2 de modem (= enige poort met retour) , en 3-4-5-6 zijn tv uitgangen (geen retour)

Dus ja, als je op de juiste poort aansluit, en je gebruikt goede koppelingen werkt dit gewoon
20meter kabel is maar enkele dbmv'tjes , zoveel reserve heb je vaak wel.

Wat zeker belangrijk hier is, is die goede koppelingen. De coax providers in belgie gebruiken uitsluitend Hirschmann F 6 TD QM 7.0 , wat een type is dat je niet kan plaatsen zonder een compressietang.

Rare splitters of slecht gemonteerde connectoren geeft alleen maar extra ruis voor jezelf en de rest van de wijk , dus doe het niet ... (of kijk iig voldoende youtube over hoe die correct geplaatst moeten worden)

Ga voor een goed accespoint

• Sakul
@ijske

Bedankt voor de goeie en uitgebreide uitleg!
Ik zal het dit weekend allemaal monteren en hou jullie op de hoogte hoe het verder loopt!

• Sakul
Beste mensen,

Net alles geïnstalleerd, alles werkt perfect, ik zie zelfs geen verlies, in tegendeel..
Is momenteel nog met goedkope f-connectoren maar zal nog kijken voor die Hirschmann f-connectoren te installeren, tv werkt ook perfect.

Ik hou jullie nog op de hoogte mocht er tog iets misgaan of mochten we tog storingen krijgen

Alvast bedankt iedereen voor de tips!

Mvg Lukas
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee