• RoyTrenneman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-03 16:03
Ik werk nu ruim 7 jaar voor een internationaal software bedrijf als technical director. Ik ben 45.

Ik zit in een internationaal team van 10 mensen en het begint een beetje te jeuken dat de lasten niet evenredig verdeeld worden en de leidinggevende doodleuk zegt dat ik wat minder hard moet werken.

Dat lijkt heel leuk, maar het voelt gewoon vreemd. Ik werk lekker door en ben gedisciplineerd (moet ook, want we werken vrijwel allemaal 100% remote), maar om een idee te geven; ik doe alleen net zoveel als de rest van het team en dan ben ik 30% van mijn tijd ook nog bezig met allerlei side-jobs voor het team om ons werk makkelijker te maken.

Op zich ben ik niet ontevreden met het soort werk wat ik doe, maar ik zou liever in een team werken, zoals voorheen, waarbij iedereen de schouders er onder zet.

Ik heb afgelopen week een document rond gestuurd in het team, waarin ik feedback vraag, tot op heden geen enkele reactie. Dat begint me te jeuken.

Pro's;

* Vrijheid. 100% remote en ik kan mijn uren zelf bepalen
* Onbeperkt vrije dagen
* Buitengewoon salaris. Ik zou voor eenzelfde functie in NL, zomaar 2000 netto inleveren.
* Vrije laptop keuze (merk/model/OS)
* Geen telefonische bereikbaarheid

Cons:

* Team is geen team, elke regio werkt op zich, dat is zo gegroeid, maar is in principe zouden we elkaar moeten ondersteunen.
* Weinig interactie op onderlinge vragen of verzoeken.
* Geen inhoudelijke functioneringsgesprekken en/of persoonlijke ontwikkelplannen (alles wat je wil leren mag, maar in eigen tijd en qua kosten alle Coursera cursussen).
* We zijn langzaam geworden in ontwikkeling en veranderingen.
* Doorgroeimogelijkheden erg beperkt, ik zit wel aan mijn max, tenzij ik naar de VS zou verhuizen of Servië wat echt nooit gaat gebeuren. Mijn gezin ziet me aankomen, en beide landen zijn een enorme achteruitgang t.o.v. Nederland.

Ik ben wel eens benieuwd hoe anderen hier naar kijken, want ik hoor in mijn omgeving (allemaal niet IT-ers) weinig feedback waar ik iets mee kan. Die zien alleen een riant salaris en veel vrijheid.

Moet ik zoals anderen aangeven, gewoon het riante salaris behouden en de vrijheid en maar voor lief nemen dat de gretigheid van mijn team beperkt is (understatement) of gaan voor een meer dynamisch bedrijf waarbij er meer gekeken wordt naar persoonlijke groei en doorontwikkeling?

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar gezien mijn leeftijd is het goed om hier wel over na te denken.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
Dagje minder werken en iets ernaast doen waar je extra voldoening uit haalt? Vrijwilligerswerk, of iets soortgelijks al eens bedacht?

[Voor 3% gewijzigd door Fedde op 12-02-2023 16:40]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Lastig.
Werkvreugde is erg belangrijk, maar 2K netto inleveren voor een leuke baan is ook zo wat.

Stel, het zou je lukken om over het punt heen te stappen dat je in verhouding meer doet, is je werk dan wel uitdagend/leuk :? Acceptatie is soms groot deel van d eoplossing.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-03 12:39
Klinkt als een luxepositie. Kun je, met je vrijheid, niet officieel/officieus 3 dagen per week werken tegen hetzelfde salaris. Of 5 uur per dag. 2k meer salaris als NL, en slechts 24/25 uur werk per week. Dan kun je alsnog goed doorwerken in de tijd die je werkt. Mocht je je leven vervolgens saai vinden, dan is dat een mooi moment om te kijken naar freelancen oid in de resterende dagen?

Maargoed, dat jij die vraag hebt geeft aan dat je anders in elkaar zit. Ik ben in ieder geval jaloers op je.

En je zit met een gezin. Zouden die het kunnen waarderen als jij meer tijd voor ze hebt?

[Voor 9% gewijzigd door scoobs op 12-02-2023 16:51]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij andere werkgevers ga je nooit vinden wat je zoekt.
Alleen bij een jong bedrijf zet iedereen de schouders eronder.
Bij een wat langer bestaand bedrijf begint iedereen over procedures en extra xyz-managers en scrum en blaat.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jaaap schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:51:
Bij een wat langer bestaand bedrijf begint iedereen over procedures en extra xyz-managers en scrum en blaat.
Das wel erg gechargeerd gezegd.
Punt is denk ik meer dat in ieder bedrijf de cultuur anders is. En die kan je liggen - of niet. Daar kom je maar op 1 manier achter: gesprek aan gaan, vragen, luisteren en doorvragen :)

Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre de rol die @RoyTrenneman heeft als Director, ook toelaat om invloed uit te oefenen en dingen te veranderen. Ik zou verwachten dat je je wil wet kunt laten zijn, maar kennelijk ligt dat toch anders?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:45
Waarschijnlijk gaat minder werken in zelfde rol / functie niet werken.

Maar ik lees volgens mij nergens dat je echt teveel stress hebt (minder wil werken) of tegenzin in je werk hebt?

Ik zou me in ieder geval niet laten leiden door de euro’s. Ook niet als het 2K per maand is.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• RoyTrenneman
Fedde schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:40:
Dagje minder werken en iets ernaast doen waar je extra voldoening uit haalt? Vrijwilligerswerk, of iets soortgelijks al eens bedacht?
Voldoening is niet zo zeer het probleem. Ik heb nog elke dag plezier in het werk dat ik doe. Vrijwilligerswerk doe ik al. Ik doe de IT voor een autisme-stichting en heb wat websites gebouwd welke ik ook onderhoud voor wat stichtingen die qua doelen bij mij passen.
ybos schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:42:
Lastig.
Werkvreugde is erg belangrijk, maar 2K netto inleveren voor een leuke baan is ook zo wat.

Stel, het zou je lukken om over het punt heen te stappen dat je in verhouding meer doet, is je werk dan wel uitdagend/leuk :? Acceptatie is soms groot deel van d eoplossing.
2K inleveren gaat het niet worden. 500 euro, naar beneden is wel het maximum wat ik acceptabel zou vinden.
Mijn werk is zeker leuk en uitdagend genoeg. Acceptatie is iets dat ik wel vaker hoor. Ergens hebben ze, en jij dus ook, gelijk, maar het voelt heel erg krom in mijn brein.
scoobs schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:48:
Klinkt als een luxepositie. Kun je, met je vrijheid, niet officieel/officieus 3 dagen per week werken tegen hetzelfde salaris. Of 5 uur per dag. 2k meer salaris als NL, en slechts 24/25 uur werk per week. Dan kun je alsnog goed doorwerken in de tijd die je werkt. Mocht je je leven vervolgens saai vinden, dan is dat een mooi moment om te kijken naar freelancen oid in de resterende dagen?

Maargoed, dat jij die vraag hebt geeft aan dat je anders in elkaar zit. Ik ben in ieder geval jaloers op je.

En je zit met een gezin. Zouden die het kunnen waarderen als jij meer tijd voor ze hebt?
Ik kan met mijn vrijheid wel wat freewheelen, zonder dat mijn werk output daar onder leiden zal c.q.. uit de toon valt ten op zichtte van de rest. Mijn gezin komt aan aandacht niets te kort en dat wordt inderdaad gewaardeerd. Schoolactiviteiten, voorstellingen, sportwedstrijden, etc. ik kan er vrijwel altijd bij zijn.

Freelancen zie ik niet zo zitten, omdat dat verplichtingen met zich meebrengt die ik er niet bij wil hebben. Mogelijk dat ik maar meer gestructureerd aan de zelfstudie ga.
Ik ben het deels met je eens. Het hoort een beetje bij een groter en langer bestaand bedrijf, maar ik zie bij andere teams nog wel flink gretigheid die in ons team lijkt te ontbreken.
The Eagle schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Das wel erg gechargeerd gezegd.
Punt is denk ik meer dat in ieder bedrijf de cultuur anders is. En die kan je liggen - of niet. Daar kom je maar op 1 manier achter: gesprek aan gaan, vragen, luisteren en doorvragen :)

Tegelijkertijd vraag ik me af in hoeverre de rol die @RoyTrenneman heeft als Director, ook toelaat om invloed uit te oefenen en dingen te veranderen. Ik zou verwachten dat je je wil wet kunt laten zijn, maar kennelijk ligt dat toch anders?
Invloed zeker wel, maar gedrag corrigeren ligt niet op mijn bord (wil ik ook niet; ben nogal bot in vergelijk met de tere, Amerikaanse en Taiwanese zieltjes). Ik kan op bepaalde vlakken wel mijn wil wet laten zijn, maar dat verandert niet de gretigheid van het team.

Probleem is een beetje dat we maximaal scoren in onze KPI's. Misschien wel als beste binnen het hele bedrijf en onze CTO, die verantwoordelijk is voor ons team, daarom weinig tot geen reden ziet tot veranderingen. Boodschap blijft om het rustiger aan te doen. Ik kan je verzekeren dat ik mijzelf niet over de kop werk, tenzij het nodig is.
sham27 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:01:
Waarschijnlijk gaat minder werken in zelfde rol / functie niet werken.

Maar ik lees volgens mij nergens dat je echt teveel stress hebt (minder wil werken) of tegenzin in je werk hebt?

Ik zou me in ieder geval niet laten leiden door de euro’s. Ook niet als het 2K per maand is.
Formeel minder uren werken is geen optie inderdaad.
Ik laat me vrijwel nooit leiden door euro's, maar 2K is geen kleingeld en door mijn ruime salaris kan mijn vrouw parttime in de zorg blijven werken en kunnen we goed rondkomen. 2K minder zou daar wel afbreuk aan doen en is eigenlijk geen optie.

Als ik zou wisselen van baan, dan zou ik van uitvoerende rol, maar naar een coördinerende rol (project manager o.i.d.) moeten gaan, of een leidinggevende rol. Beide spreken me minder aan, al ben ik in een vorig leven project manager geweest en vond ik dat doorgaans niet vervelend, maar vaak te generiek en het ging te vaak over geld, terwijl ik liever in de diepte ga.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:16
grappig, je doet in je eentje net zoveel als je hele team en er wordt je verteld dat je minder hard moet werken, of lees ik het verkeerd.
zo niet dan doe jij iets verkeerd, je team is geen team? heb je daar geen rol in om het wel een team te maken?
Ga bij jezelf te rade… ik denk dat het antwoord in jezelf zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wij in NL zijn vrij direct en stellen alles ter discussie, en staan ook open voor feedback. Das onze cultuur. Echter die van Amerikanen en Aziaten is heel anders.

Verder kijk je nu een bepaalde verwachting te hebben van anderen, waarbij je jezelf als uitgangspunt neemt. Dat matcht niet en dat zie je. Je wilt dat veranderen, maar ik denk dat het helemaal de vraag is wat daar dan de driver voor moet zijn. Want kennelijk is de performance nu al voldoende voor de rest van het bedrijf.

Als jij meer prestaties van je teams verlangt en KPI gestuurd bent als bedrijf, moet je denk ik eerst de kpi's ter discussie stellen. Kloppen ze nog wel, kunnen ze beter en zo ja hoe?
Vervolgvraag is ook op welke KPI's je dan gaat sturen / focussen en waarom. Als je shareholder driven bent zal dat anders zijn dan puur productiegestuurd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03 09:21
Volgens mij stel je geen vraag. Je wilt niet van werkgever wisselen ivm minder salaris, je kan niet minder werken en bent niet ontevreden. Met 45 is het zaak om de komende jaren een beslissing te nemen, daarna neemt je arbeidsmobiliteit af. Wel moet je bedenken waar je consessies gaat doen en of die het waard zijn.

Zelfstudie is een optie, of een echte studie/cursus.
Wel van baan wisselen, eventueel soortgelijk (remote is overal inmiddels).
En anders je schikken in een prima, maar niet perfecte situatie

• RoyTrenneman
MijnCommentaar schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:39:
grappig, je doet in je eentje net zoveel als je hele team en er wordt je verteld dat je minder hard moet werken, of lees ik het verkeerd.
zo niet dan doe jij iets verkeerd, je team is geen team? heb je daar geen rol in om het wel een team te maken?
Ga bij jezelf te rade… ik denk dat het antwoord in jezelf zit.
Je leest het goed. Ik doe alleen net zoveel als de rest bij elkaar en mijn CTO geeft aan dat ik me daar niet druk om moet maken en gewoon een paar tandjes rustiger aan moet doen en het werk dan ook wel op tijd af zal zijn.

Het team is een team als de nood hoog genoeg is. Maar anders dan gewoon je werk doen, het stapjes extra doen om het team te verbeteren of zaken efficiënter te doen, lijkt er niet echt in te zitten. Mijn rol om hier verbetering in te brengen is beperkt, zonder speerpunt van de CTO.
The Eagle schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:41:
Wij in NL zijn vrij direct en stellen alles ter discussie, en staan ook open voor feedback. Das onze cultuur. Echter die van Amerikanen en Aziaten is heel anders.

Verder kijk je nu een bepaalde verwachting te hebben van anderen, waarbij je jezelf als uitgangspunt neemt. Dat matcht niet en dat zie je. Je wilt dat veranderen, maar ik denk dat het helemaal de vraag is wat daar dan de driver voor moet zijn. Want kennelijk is de performance nu al voldoende voor de rest van het bedrijf.

Als jij meer prestaties van je teams verlangt en KPI gestuurd bent als bedrijf, moet je denk ik eerst de kpi's ter discussie stellen. Kloppen ze nog wel, kunnen ze beter en zo ja hoe?
Vervolgvraag is ook op welke KPI's je dan gaat sturen / focussen en waarom. Als je shareholder driven bent zal dat anders zijn dan puur productiegestuurd.
De taiwanezen kan ik alles vragen en ze zeggen overal ja op, maar gaan verder met wat ze doen, totdat de CTO iets vraagt, dan bewegen ze direct. De Amerikanen zitten in een spreekwoordelijk hokje en komen daar niet zomaar uit. Geen idee waarom eigenlijk. De Russen in het team, zijn goede gasten, maar slecht 2 man, die naast het werk in ons team, ook nog wel iets voor andere teams doen.

Ik heb ook wel eens aangegeven de KPI's misschien aan te scherpen, maar de CTO is tevreden en heeft geen reden tot verandering.

Ik heb recent en klant tevredenheidsonderzoek uitgevoerd, in de hoop daar feedback uit te halen waar we iets mee konden, omdat Zendesk altijd een 100% rating gaf, wat onmogelijk waar kon zijn.

Uit dat onderzoek kwamen wel verbeterpunten, maar die waar vooral gerelateerd aan zaken van het marketingteam en onze tech writers en vrijwel niet voor ons team. Klanten zijn buitengewoon tevreden.

• RoyTrenneman
drfrisbee schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:50:
Met 45 is het zaak om de komende jaren een beslissing te nemen, daarna neemt je arbeidsmobiliteit af. Wel moet je bedenken waar je consessies gaat doen en of die het waard zijn.
Nou, dat dus. _/-\o_
Er komt een moment dat ik minder aantrekkelijk ben voor de arbeidsmarkt en ik op dit moment eens goed moet nadenken wat ik later wil worden als ik groot ben.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Waarom laat je de boel niet de boel qua extra werk en het makkelijker maken voor je team. Maak het makkelijk voor jezelf. Blijkbaar doe jij meer dan nodig voor de kwaliteit van het te leveren eindproduct.

En kijk hoe je binnen de organisatie naar een plek kan waar het anders is , meer in lijn met jouw manier van werken.

Wat ik veel zie is dat mensen met een goed oog voor mooie dingen en details vaak stuklopen op het feit dat dit niet nodig is.

Ik zou niet direct gaan switchen , grote kans dat je tegen dezelfde dingen aan gaat lopen.

En je kan wellicht eens echt goed kijken wat je eigenlijk echt zoekt op dit punt in je carrière.

En wat extra geld opzij zetten om iets van een sabbatical te nemen om dat uit te zoeken of als rustpunt naar een volgend avontuur.

• Perboemski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het lijkt er op dat je ambities niet helemaal matchen met je team, maar je geeft ook aan dat er nog andere teams binnen het bedrijf zijn waar je wel de gedrevenheid ziet die je zoekt.
Is wisselen van team dan een optie?

Anders kun je altijd nog in een tv serie over it”ers met gebrek aan ambitie gaan spelen…
😉

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:40
drfrisbee schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:50: Met 45 is het zaak om de komende jaren een beslissing te nemen, daarna neemt je arbeidsmobiliteit af.
Dat is niet meer per definitie zo. Met 45 moet je nog 22 jaar werken en de arbeidsmarkt zit te springen om uitvoerend personeel. Het idee dat je met 50 uitgerangeerd bent, komt uit de tijd dat mensen met 57 met de VUT gingen of met 60 met pensioen.

@RoyTrenneman Wat hier volgens mij speelt is dat jij een senior bent in het uitvoerend werk en het je dus heel makkelijk af gaat. Anderen met jouw ervaring zijn waarschijnlijk doorgestroomd het management in, waar jouw ambitie niet ligt. Heb je vooral mensen in het team die (veel) minder ervaring hebben?

Misschien is de oplossing dat je je werkgever vraagt om extra werkzaamheden (projecten?), coachen van collega’s (zet je senioriteit in) of specifieke klussen waar jij meerwaarde hebt. Dat kan binnen de uren die je hebt, je hebt capaciteit over en het is zonde om die niet te gebruiken als werkgever. Willen ze dat niet, dan zou ik mijn werkzaamheden doen zoals me gevraagd wordt en uitdagingen buiten het werk zoeken, zoals je ook al doet.

Wat je schrijft over het gebrek aan teamgevoel; dat kan heel goed veroorzaakt worden door fulltime remote werken. Misschien een idee om voor te stellen 1-2 dagen op kantoor te werken, om zo teamgevoel te creëren.

• RoyTrenneman
Binnen de organisatie is er nagenoeg niet mogelijk om door te groeien of te switchen van team, omdat ik dan of verhuizen moet naar de VS (zouden ze graag willen) of naar Servië, maar het gezin zegt keihard nee hierop en zelf heb ik die ambitie niet zo. Ik ben wel blij met Nederland.

Ik ben zeker de senior in mijn werk en dus ook in het team, maar het is ook redelijk om meer te verwachten van de rest van het team. Echt groene teamleden hebben we niet en kan ook niet.

Ik doe al wat extra projecten en coaching van nieuwe teamleden.

Op kantoor werken is geen optie voor mij, daar ik in Nederland zit, anderen in de VS (op kantoor) in Taipei (thuis of op kantoor), Belgrado (thuis of op kantoor) en Moskou (thuis of op kantoor).

Bedankt allen in ieder geval voor jullie visie.

Ik denk dat ik mijzelf gewoon meer moet berusten in het feit dat het is wat het is en mijn werkethos moet aanpassen aan de situatie en niet de situatie willen aanpassen aan mijn werkethos.

In de tussentijd maar eens goed nadenken over later en vanaf nu meer tijd gaan investeren in persoonlijke ontwikkeling.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@RoyTrenneman Vrijwilligerswerk doen in hetzelfde gebied als je werk, begint al vrij snel te lijken op werk. ;) Echt totaal iets anders doen.

Misschien eens een goed en eerlijk gesprek voeren met een objectief professioneel real-time persoon? Kan geen kwaad en kan soms leuke inzichten geven waar je iets mee kan :)

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:25
Heb je niet gewoon behoefte aan meer direct menselijk contact, in combinatie met een uitdaging? Samen een ogenschijnlijk onmogelijke klus klaren? Met de kick wanneer het lukt, om daarna een welverdiend biertje met z'n allen te drinken?

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:48
Ben je nou een echte director of is dat een functielid en ben je gewoon een teamlid?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
het team is gewoon lui geworden omdat jij toch al het werk wel doet. Zij genieten lekker van relax aan doen en freewheelen een beetje terwijl jij je druk maakt en alles toch wel regelt.

Je CTO geeft gelijk: doe eens rustiger aan en geef anderen in het team maar gewoon de ruimte om dat op te pakken wat jij NIET doet. Doen ze in eerste instantie niet, maar als de druk hoog genoeg wordt op de niet gehaalde KPI's gaat het team ineens wél aan de gang en gaat het groeien.
Daarna wordt het leuk, ook voor jou :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• RoyTrenneman
Falcon schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:56:
@RoyTrenneman Vrijwilligerswerk doen in hetzelfde gebied als je werk, begint al vrij snel te lijken op werk. ;) Echt totaal iets anders doen.

Misschien eens een goed en eerlijk gesprek voeren met een objectief professioneel real-time persoon? Kan geen kwaad en kan soms leuke inzichten geven waar je iets mee kan :)
Ik doe ook genoeg naast werkgerelateerde zaken. Maar een gesprek met een iemand hierover kan zeker geen kwaad denk ik.
Highland schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:07:
Heb je niet gewoon behoefte aan meer direct menselijk contact, in combinatie met een uitdaging? Samen een ogenschijnlijk onmogelijke klus klaren? Met de kick wanneer het lukt, om daarna een welverdiend biertje met z'n allen te drinken?
Daar is zeker geen behoefte aan. ;)
Daar ben ik niet sociaal genoeg voor.
xminator schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:09:
Ben je nou een echte director of is dat een functielid en ben je gewoon een teamlid?
Mensen gaan wel vaker de mist in met mijn functietitel en lezen het als Technisch Directeur. Misschien had ik hier duidelijker over moeten zijn.
Een Technical Director is senior aan de senior engineer qua ervaring en ik heb primair geen leidinggevende rol.
In ons team zitten 2 technical directors (ik en onze team lead) en de rest engineer (3) of senior engineer (5).
Bockelaar schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:10:
het team is gewoon lui geworden omdat jij toch al het werk wel doet. Zij genieten lekker van relax aan doen en freewheelen een beetje terwijl jij je druk maakt en alles toch wel regelt.

Je CTO geeft gelijk: doe eens rustiger aan en geef anderen in het team maar gewoon de ruimte om dat op te pakken wat jij NIET doet. Doen ze in eerste instantie niet, maar als de druk hoog genoeg wordt op de niet gehaalde KPI's gaat het team ineens wél aan de gang en gaat het groeien.
Daarna wordt het leuk, ook voor jou :D
Ik weet niet of het team zo denkt, maar ik denk wel dat het zo gegroeid is dat ze wat zijn gaan freewheelen en als ik het rustiger aan ga doen, dan zou de balans mogelijk wel terugkeren of is er noodzaak bij de CTO om in te grijpen .

[Voor 4% gewijzigd door RoyTrenneman op 12-02-2023 20:36]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:09
Persoonlijk zit ik ook in deze situatie (bijna helemaal hetzelfde), dus ik ga het topic volgen. Ik ben zelf nog een stuk jonger (begin 30) maar na een reorganisatie speelt dit bij ons ook (nieuwe afdelingsopstelling daarvoor was het meer gericht op specialismen).

Ik krijg er persoonlijk weinig energie van, ik zit vol energie en wil echt nog graag dingen bouwen en uitbreiden (dat moet ook want anders is er weinig bestaansrecht voor de afdeling en de teamgenoten zijn er ook voor aangenomen dus dat kan het excuus niet zijn). Slappe hap, het idee hebben dat mensen niet echt willen ontwikkelen terwijl er zoveel kansen liggen. Recente voorbeelden zijn: Er komen via mij nieuwe klanten en samenwerkingen, waar leuke innovatieve dingen uitkomen. Ik zwengel het aan en de rest toont eigenlijk geen interesse en pakken niets op (ook niet als de baas erbij is, hij hoort het aan en ziet het maar doet niets). Of echt zo slecht dat je er niets aan hebt maar is tegelijkertijd ook niet op niveau. Dus ze snappen het ook nog niet eens maar willen ook niet leren of moeite erin stoppen. Ook hele erge 9 tot 4 mentaliteit en vooral gericht op zichzelf. Dan hoor je wel eens klachten over millenials maar deze mensen zijn 100x erger. Het is ook iets wat je meer ziet in deze tijd: Extreem Individualisme (als ik het zelf maar mijn privé dingen kan doen, sport, vakantie etc. en de rest kan stikken) versus collectief (wat je bijvoorbeeld ziet in Japan/China, je gaat voor het groepsdoel). Het is nu te doorgeschoten naar Individualisme.

Aan de andere kant krijg ik wel steeds meer salaris en de mensen die nieuw binnenkomen zijn ook niet op niveau. Mijn baas neemt de mensen aan maar die snapt zelfs niets van de techniek dus je zit steeds met de kneuzen opgescheept (wel senior maar in een heel ander vak gebied dus beginners voor het werk dat we moeten doen) en hij zelf is zeer senior (denk aan senior executive van hele regio's en gewerkt over de hele wereld maar de nieuwe wereld snapt die niet). Hij zelf is ook bezig met de hoofdtaak en niet met mijn afdeling en laat mij alles doen (en waardeert dat ook).

Persoonlijk ben ik er niet uit maar het is wel iets wat steeds terugkomt, ik onderneem ernaast ook dus ik vermoed dat ik deze stap ook door ga zetten in de toekomst of weer ergens een salaris stap proberen te maken. In de tussentijd registreer ik alle dingen die ik doe (heel veel, momenteel rond de 40 grote onderwerpen met 40 uur werktijd dus je snapt wel dat het niet past) en zeg ik tegen de rest (ook tegen mijn baas), mijn agenda zit vol. Wie pakt het op? En wat zie je niemand pakt het op en draait het gewoon kapot of het loopt op niets uit (escalaties, verlies van klanten etc.) Het is letterlijk trekken aan een dood paard. Ik zeg nu ook altijd, als je zo doorgaat, krijg je niet het resultaat waar je op hoopt. Ik vermoed dat het weer uitdraait op nieuwe reorganisaties maar het zal mijn een worst zijn, ik ben uiteindelijk niet eindverantwoordelijk en kies voor mijzelf, hoe jammer dat ook is.

Trouwens nog een toevoeging: Ik heb er al een tijd over na zitten denken en analyseren maar het heeft ook met je karakter te maken. Als je kijkt naar DISC profielen met de kleurtjes (of je het gelooft of niet, er zit veelal een kern van waarheid in). Sommige mensen zijn resultaat en taak gericht (dat ben ik en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn) en mijn baas is bijvoorbeeld meer op invloed/macht gericht. Hij komt overal mee weg omdat die vooral gericht is op macht houden, een goed voorbeeld is Rutte. Zelfs als alles in de soep loopt, hij houd het nog draaiende en komt ermee weg (sociaal handige jongen dus). Ik zelf wil echt iets bereiken en kan slecht tegen dat gedrag, maar weet dat veel mensen zo in het leven kunnen staan. Net zoals andere mensen meer gericht zijn op processen/ordelijkheid of meer creatief, sociaal en gevoelens op de eerste plaats hebben staan. Dat zijn wel de 4 grote smaakjes. De vraag is, op wat voor omgeving zit je dan lekker op je plek met wat voor soort mensen.

[Voor 15% gewijzigd door wm1234 op 12-02-2023 22:37]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik weet niet wat een groot onderwerp is, maar als jij 40 grote onderwerpen hebt, heb je zelfs met nul overhead dus een uur per week per groot onderwerp. Dat kan gewoon niet. Dus als jouw collega's dan 'maar' 5 grote onderwerpen doen, lijkt mij dat veel realistischer.

• RoyTrenneman
wm1234 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:28:
...
Trouwens nog een toevoeging: Ik heb er al een tijd over na zitten denken en analyseren maar het heeft ook met je karakter te maken. Als je kijkt naar DISC profielen met de kleurtjes (of je het gelooft of niet, er zit veelal een kern van waarheid in). Sommige mensen zijn resultaat en taak gericht (dat ben ik en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn)...
Ik heb even een snel testje gedaan, en scoor hoog op de C en een beetje op de D en heel klein beetje op de S en niet op de I.

Sterke met jouw keuzes.

[Voor 7% gewijzigd door RoyTrenneman op 12-02-2023 23:15]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:09
@Sissors Grote onderwerpen zijn bijvoorbeeld deals, die cycle loopt altijd verschillend, soms druk bij inleveren en soms niets omdat de klant moet reviewen / intern overleggen (laten liggen = niet winnen en prutswerk in leveren), nieuwe productontwikkeling (laten liggen en half bakken solutions opleveren, denk aan oppervlakkige nietszeggende slides omdat de diepgang er niets is). Partnerships (denk aan de partijen die nu veel mensen eruit gooien). Als je daar verdieping in zoekt (alliance managers) en echt werk van maakt, dan kan er veel tijd in zitten (soms zelfs fulltime) maar als je geen tijd hebt, laat je het gewoon liggen. Denk aan een partij die graag samen wil werken en jij wilt dat ook maar dat je dan zegt, de prioriteit ligt nu elders en dan gaan ze met iemand anders samenwerken. Ik wil overigens het topic niet kapen maar om je een beeld te geven. Ik werk overigens bij een van de grootste bedrijven ter wereld dus echt klein zijn we ook niet (al komt dat zo misschien over).

Zegt wel wat over je zelf (al heeft iedereen wel iets, van elk onderdeel). Normaal gesproken zit je dan wel wat aan de meer veilige kant en meer op netjes iets opleveren/proces matig werken. Wel interessant. Ik zou dan niet te snel wijzigen maar rustig oriënteren en alles op een rijtje zetten (wat je nu dus ook doet) en vanuit daar je plan verder maken. De reden en dat zie je ook wel terug, mensen met dat karakter zoeken vaak stabiliteit en veiligheid en vermijden vaak grote risico's. Uiteindelijk moet je toch wel wat gaan doen om je positie te verbeteren maar dat hoeft niet binnen een dag (bijvoorbeeld zeggen, ik kap ermee en zoek het maar uit).

[Voor 15% gewijzigd door wm1234 op 12-02-2023 23:23]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Welkom in de gouden kooi die speciaal voor Nederlanders werkzaam bij Multinationals is gemaakt, zal even een plekje voor je maken.

Je bent niet de enige, hier ook multinationaal team en ik voel me vaak ook de vreemde vogel in het team.

Mijn manager geeft ook vaak aan, doe nou wat rustiger aan, je bent te snel voor het team.

Reken zeker de culturen mee. Nederlanders zijn over het algemeen, zeker buiten Europa, een volk apart. We zijn direct, we geven geen drol om status (Hallo baas je doet het niet goed! Een dikke no-no in vele culturen), en daarnaast zijn we erg taak gericht, dus over het algemeen hebben we geen teambuilding geneuzel nodig om een opdracht uit te voeren.

En dat botst.

Ik heb besloten me niet zo druk te maken meer, en vreemd genoeg werkt dat beter dan drammen. Of hé heb je even dit en dat voor me? En dan gebeurde er niets.

Dus ben voor mijn gevoel super inefficiënt bezig, dus eerst even met iedereen een leuk praatje via de chat en of teams. Dus na 20 minuten praten over het weekend/hun familie etc de vraag of opdracht droppen en verhept het werkt!

Daarnaast laat ik gewoon dingen liggen. Vroeger pikte ik alle shit op van het team, dus dat doe ik niet meer en focus meer op mijn kern taken en alleen als er bloed uit gaat lopen vraag ik of ik even moet helpen.

Iedereen blij, ik ook.

Neemt niet weg dat ik wel binnen de organisatie op zoek ben naar een baan waarbij ik iets meer controle over het proces krijg. Een ander voordeel van een multinational, je kan job hoppen binnen het bedrijf.

En ik ben op zich niet op zoek naar een leidinggevende rol, das vaak de enige weg voor een promotie als je Sr Expert bent, wel tijdje gedaan, maar als Nederlander in een internationaal team is het soms een straf om leidinggevende te moeten zijn.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-03 12:39
Dus, kort samengevat:
+ Jij bent tevreden over het soort werk
+ KPI's zijn maximaal
+ team presteert buitengewoon goed
+ leidinggevende vind je prestaties boven de maat, op van wat bijna op het irrante af klinkt.
+ riant salaris
+ precies genoeg stress

- Je ergert je aan dat collega's niet genoeg doen

Klinkt voor mij gewoon als een te groot team voor het werk, maar schijnbaar is dat geen probleem voor CTO. Als ik je collega was zou ik je vermoedelijk erg irritant vinden, als alles schijnbaar al erg goed loopt conform metrics. "hij wil zo graag meer, dan doettie dat toch?"

Ik heb het al eerder aangegeven, waarom doe je officieus niet wat minder uren draaien? Lekker die 9-16 mentaliteit aanhouden zolang het rustig is. En pak voor het gemak midden op de dag 2 uur waarin je iets compleet anders gaat doen. Je hebt het over een studie meer gestructureerd doen. Kun je niet gewoon de agenda afblokken en dat doen gedurende die tijd? En dan niet stiekem "nog even dit of dat". De meeste zaken kunnen echt wel twee uur later afgerond zijn.

Misschien vervelend om te zeggen; maar tijd voor een hobby? Of samen met je vrouw twee keer per week gaan sporten in die eerder genoemde 2 uur.

Zelf zit ik in een soortgelijke situatie: (Behalve dan dat het salaris gewoon marktconform is) Teveel uren voor het werk dat er is. Heerlijk als 's ochtends om 8:30 de wekker gaat, ik start met op mijn gemak koffie te drinken, een beetje huishouden doe, in de pauze gewoon naar de sportschool ga, om vervolgens alsnog om 16-16:30 kan zeggen dat de werkdag er weer op zit. Ik zie het gewoon als parttime 25-30u verspreid over de hele week. En ja, mijn leidinggevende weet dat ook. Maar die is niet diegene die mijn salaris betaald, dus die heeft zoiets: als je bereikbaar bent onder werktijd, en je levert goed werk af, dan vind ik het prima.

[Voor 5% gewijzigd door scoobs op 13-02-2023 00:11]

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46
Toch wel herkenbaar. Je wil graag met elkaar knallen en dat vind je eigenlijk vanzelfsprekend, maar toch is daar maar weinig van te bespeuren in het echte leven. Ik denk zat je dan al snel naar een startup moet, maar dat macht waarschijnlijk niet met je looneis.
Ik denk dat je toch moet overwegen iets te laten varen. Btw bij een startup werken voor opties kan ook lucratief zijn als het succesvol is.

Wat zie je trouwens niet zitten als zzper? Je geeft aan juist je schouders eronder te willen zetten maar niet teveel verplichtingen te willen?

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb zelf ervaren dat niet iedereen dezelfde productiviteit heeft. Die conclusie heeft mij geholpen om te accepteren dat ik niet van iedereen dezelfde output kan verwachten.

Ik verbaasde mij ook over output van sommige collega’s en probeerde dat te verbeteren. Echter bleek dat zij al op hun tenen liepen om hun huidige output te realiseren. Het lag dus niet aan de inzet(dat was mijn assumptie) maar er zat gewoon niet meer in. Door die conclusie ging ik positiever naar mijn collega’s kijken en kon ik ook accepteren dat het zo was.

De grote valkuil is dat je jezelf gaat aanpassen. Dat moet je alleen doen als je er andere werkzaamheden of een studie voor terugkrijgt. Je moet jezelf wel voldoende uitdagen anders ligt een boreout op de loer.

Als je leidinggevende vindt dat je rustiger aan moet doen dan is wellicht een studie onder werktijd een optie. Doe jij wat rustiger aan maar blijf je jezelf wel uitdagen en ontwikkelen.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
Ik denk nu "you can't have it all"

- Hoog salaris gezocht in het buitenland en prive je leven ingedeeld op dat salaris en switchen word lastig
- Werken in het buitenland met een enorm groot spectrum aan culturen vergt een grotere verdraagzaamheid richting mensen
- Blijven zitten in je rol die geen voetjes aan de grond krijgt zorgt er inherent voor dat je niet in een rol komt die wel eerder voeten aan de grond krijgt op gebied van werkcultuur (vaak management). Vanuit een uitvoerende rol kun je alleen leiding geven door het juiste voorbeeld te geven en als dit voorbeeld inspirerend genoeg is zul je volgers krijgen.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dus NEE. Je bent met alle tegenargumenten totaal niet toe aan nieuwe uitdaging tenzij je toevallig dezelfde voorwaarden in een betere cultuur zou treffen.

Klinkt misschien wat bot, maar ik merk bij mijzelf ook vaak dat het gewoon soms niet anders is. Want ik zeur ook wel eens over werkcultuur en management beslissingen, maar als ik op dat moment niet de prioriteit heb om daar iets aan te doen, dan zeur ik over iets waar ik geen invloed op heb. Om te ventileren is niet erg, maar verder dan dat moet ik gewoon mijn mond houden van mijzelf.

Hoe sneller je terugswitcht naar dingen waar je wel invloed op hebt hoe eerder je op een volgend punt komt.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Je kan een aantal dingen doen:

Verdeel je aandacht over meerdere teams. Heb in verleden tegen dezelfde problemen aangelopen. Vervolgens ben ik aangehaakt bij een tweede product team, in ene team was ik Techlead en ander team was ik een gewone engineer. Was ook wel eens heerlijk om niet constant te denken: gaan we nog de goede kant op. Op dit moment doe ik het weer maar dan als ZZPer, ik werk als lead in 1 opdracht en andere opdracht zit ik er voor 1 dag bij.

Merk ook uit je text op dat je moeite hebt om te delegeren en mensen aan te spreken. Misschien goed om een cursus hierin te volgen om wat tips en technieken te krijgen. Om in de plaats van een open vraag naar het hele team te sturen de vragen iets meer af gekaderd naar mensen te sturen. Het kost je meer tijd maar je krijgt wel antwoorden. Zelf stuur ik ook berichten in publieke chat channels waar ik 1-2 mensen tag. Als je dan stil blijft spreek ik ze aan. Ik wordt vervolgens steeds vervelender. Ik pak ook retros om mensen of groep gedrag te bespreken. Eerst vooral op groep niveau zodat mijn 'beschuldigingen' eerst anoniem zijn, daarna doe ik een call out.

Laatste is: soms is het voor een team beter als de hoogste achievers weg gaan, het zorgt voor een compleet andere dynamiek en waardering voor jou als persoon. Hoe vaak ik wel niet na dat ik vertrok te horen kreeg: ik wist niet dat jij zo veel deed. En dat is misschien wel iets waar je zelf tegenaan loopt. Je backlog opschonen, cards verrijken met achtergrond informatie, het praten met stakeholders en andere teams. Mensen hebben het niet door maar het levert zo veel meerwaarde. Sinds dit jaar laat ik ook meer mensen in mijn team dit soort taken doen, ga jij maar naar Jantje en vraag wat hij precies wil.

Je kan ook kijken of er tools zijn die je kunnen helpen team interactie te verhogen. Zo heb ik GitHub zo neergezet waardoor mensen PRs krijgen toebedeeld, merkte dat er mensen in team waren die nooit reviews uitvoerden. Dus dan maar een tool die ik de schuld kon geven dat ze meer werk moesten doen.

[Voor 7% gewijzigd door init6 op 13-02-2023 08:20]

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
Ben een leeftijdsgenoot en ik begrijp perfect wat je wil zeggen.
Mijn raad is, spendeer 2 uur van u dag aan opzoekingswerk, voor je hobbies.
versnellingske terug nemen. Je hebt gevochten om te staan waar je nu staat... Enjoy ;)

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-03 08:15
+1 hiervoor. Ik werkte voordien voor een IT reus waar ik ook de vrijheid had om te doen wat ik wou (of helemaal niets te doen). Dit bedrijf had ook voor elk technisch profiel 3 managers in dienst.

Nu werk ik voor een bedrijf dat 3 jaar geleden pas is opgericht, en dit is een wereld van verschil. Langs de ene kant heb ik nog nooit zo hard moeten werken als nu, maar ik ben gelukkiger dan voordien en ook mijn persoonlijke ontwikkeling is er enorm op vooruit gegaan. De baas investeert ook alle winst terug in het bedrijf wat leuk is. Mijn loon is wel wat gezakt, maar in ruil werk ik nu in een zeer hecht team, waar iedereen zich 100% inzet en bereid is om elkaar te helpen.

Het voordeel van dit jong bedrijf is ook dat iedereen inspraak heeft over de werking en verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Het nadeel is misschien dat jonge bedrijven ook jonge werknemers aantrekken. Ik ben met mijn 34 jaar de oudste op de werkvloer :+

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
@Xanthine lol ik ben met mijn 42 jaar één van de jongste hier :D

• RoyTrenneman
Bedankt voor je feedback allen.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit dus ervaart.

Jullie hebben eigenlijk gelijk, ik maak me druk om luxe problemen en moet gewoon minder uren maken en minder oppakken en meer werken aan zelfstudie. Ook hobby's zijn er genoeg, waar ik buiten de normale werkuren ook genoeg tijd aan besteed.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41

Qwerty-273

Meukposter

RoyTrenneman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:34:
Ik ben zeker de senior in mijn werk en dus ook in het team, maar het is ook redelijk om meer te verwachten van de rest van het team. Echt groene teamleden hebben we niet en kan ook niet.
....
Ik denk dat ik mijzelf gewoon meer moet berusten in het feit dat het is wat het is en mijn werkethos moet aanpassen aan de situatie en niet de situatie willen aanpassen aan mijn werkethos.
Heeft dit ook niet meer te maken met leeftijd (hoe hard dat ook moge klinken). Je zit niet meer in een team met begin twintigers die allemaal hard knallen en langer blijven zitten om dingen voor elkaar te krijgen voor een deadline. Je hebt nu een team met specialisten die ook andere zaken in hun leven hun energie gunnen, en daardoor wellicht minder gemotiveerd overkomen naar jou toe.

Aangezien je team verder over de wereld lijkt te zitten. Zou het "leuk" zijn om regelmatig (al is dat 3-4 keer per jaar) ergens elkaar te ontmoeten voor een mid weekje met workshops / teambuilding. Dan bouw je juist die persoonlijke band binnen het team wat meer op (nog steeds niet op hetzelfde niveau als een groep die fysiek vaker op kantoor bij elkaar zitten, maar wel een stuk meer dan jouw collega's alleen maar kennen van een webcam tijdens de enkele vergaderingen/overleggen).

-- edit
Dat zou ook een weekje Disneyland kunnen zijn waarbij iedereen dan ook zijn/haar familie mee kunnen nemen op kosten van de baas (zover dat mogelijk is natuurlijk).

[Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 13-02-2023 11:23]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "hard knallen", en als TS in zijn eentje meer werk doet dan 9 andere bij elkaar. Bij dat eerste denk ik al snel aan een totaal gebrek aan work-life balance, bij dat tweede meer aan dat of TS heel ver boven de rest uit steekt, of dat de rest gewoon lui is.

En TS je bent dus geen leidinggevende, maar stuur je wel het team alsnog technisch aan, of staan jullie gewoon allemaal naast elkaar maar heb jij een hogere titel (en bijbehorende wordt verwacht dat je wat meer oppakt)? In het eerste geval is het natuurlijk ook een kwestie van mensen het werk geven wat ze aan kunnen in redelijke tijd. In het tweede geval, in hoeverre wordt werk door andere onderverdeeld? Want lijkt mij toch ook niet dat er een pot werk is voor 10 man, en iedereen maar zelf ziet wat hij/zij doet?

• RoyTrenneman
Qwerty-273 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Heeft dit ook niet meer te maken met leeftijd (hoe hard dat ook moge klinken). Je zit niet meer in een team met begin twintigers die allemaal hard knallen en langer blijven zitten om dingen voor elkaar te krijgen voor een deadline. Je hebt nu een team met specialisten die ook andere zaken in hun leven hun energie gunnen, en daardoor wellicht minder gemotiveerd overkomen naar jou toe.

Aangezien je team verder over de wereld lijkt te zitten. Zou het "leuk" zijn om regelmatig (al is dat 3-4 keer per jaar) ergens elkaar te ontmoeten voor een mid weekje met workshops / teambuilding. Dan bouw je juist die persoonlijke band binnen het team wat meer op (nog steeds niet op hetzelfde niveau als een groep die fysiek vaker op kantoor bij elkaar zitten, maar wel een stuk meer dan jouw collega's alleen maar kennen van een webcam tijdens de enkele vergaderingen/overleggen).

-- edit
Dat zou ook een weekje Disneyland kunnen zijn waarbij iedereen dan ook zijn/haar familie mee kunnen nemen op kosten van de baas (zover dat mogelijk is natuurlijk).
Ik heb wel eens voorgesteld om een week bij elkaar te kruipen voor werk en plezier, maar het management wil dit niet i.v.m. bereikbaarheid etc.

Individueel reizen naar andere kantoren kan en mag ook en is zeker ook nuttig gebleken, echter i.v.m. de fratsen van meneer Putin is dat er het afgelopen jaar niet van gekomen. Kantoor Moskou is vrijwel uitgestorven, uitgezonderd wat vrouwen en niet dienstplichtige mannen. De rest heeft zicht gevestigd elder in de wereld en kunnen i.v.m. hun nationaliteit niet heel flexibel reizen.
Sissors schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:42:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen "hard knallen", en als TS in zijn eentje meer werk doet dan 9 andere bij elkaar. Bij dat eerste denk ik al snel aan een totaal gebrek aan work-life balance, bij dat tweede meer aan dat of TS heel ver boven de rest uit steekt, of dat de rest gewoon lui is.

En TS je bent dus geen leidinggevende, maar stuur je wel het team alsnog technisch aan, of staan jullie gewoon allemaal naast elkaar maar heb jij een hogere titel (en bijbehorende wordt verwacht dat je wat meer oppakt)? In het eerste geval is het natuurlijk ook een kwestie van mensen het werk geven wat ze aan kunnen in redelijke tijd. In het tweede geval, in hoeverre wordt werk door andere onderverdeeld? Want lijkt mij toch ook niet dat er een pot werk is voor 10 man, en iedereen maar zelf ziet wat hij/zij doet?
Ik knal zeker niet hard. Ik kan echt veel harder en maak vrijwel nooit overuren, tenzij het echt moet (klant heeft probleem dat z.s.m. opgelost moest worden). Ik durf ook niet zonder meer mijn collega's lui te noemen, ik denk dat op veel vlakken boven mijn collega's uit stijg. Dat is ook te zien door het aantal interacties per task. Ik kom sneller bij de root cause en de uiteindelijke oplossing. Dit overbrengen aan collega's is lastig, omdat het niet goed in woorden te omschrijven is hoe ik dat doe. Ik zie het gewoon snel.

Ik ben inderdaad geen leidinggevende, maar trek op veel vlakken wel het team mee door de leiding te nemen in het documenteren van zaken waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.

Het werk wordt niet actief onderverdeeld. We werken met Zendesk en pakken op wat open staat. Ik heb mijzelf voorgenomen, maximaal 50% op te pakken en dat gaat wel goed de laatste tijd. Ik pak nu ook maar 1 taak tegelijk op en pak pas een volgende als ik er 1 heb afgerond of in afwachting ben van een reactie.

Ik heb gemiddeld 30-50 taken onder me, net als mijn evenknie en een collega uit de VS, ik rond echter net zoveel taken af als de rest van het team in net zoveel tijd.

Ik heb uiteraard met mijn team lead ook hierover gesproken en we overwegen om de taken regionaal te gaan verdelen (3 regios - Americas - Europa - Azie/Afrika), hiervoor willen we nog iemand in Europa aannemen, bijvoorkeur uit Servië (i.v.m. een kantoor aldaar).

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:04
Twee opties: kun je een initiatief bedenken waar je bedrijf mensen, geld en tijd in wil investeren, en mag je daarvoor een team zelf selecteren? Daarmee creeer je als het ware je eigen "high performance startup" binnen de organisatie, skunkworks/stealth etc geef het beest een naampje. Kan je, binnen de gunstige voorwaarden van de consoliderende corporate waar je nu zit, toch wat avontuur en dynamiek geven, en idealiter een team dat hetzelfde in de wedstrijd zit als jij. Vereist wel leadership skills, maar leadership is wat anders dan manager zijn.

Of je gaat op zoek naar een bedrijf dat zit te springen om high-performers van jouw kaliber. Zo'n organisatie weet ook wat jij waard bent en zal ws je arbeidsvoorwaarden nog eens (fiks) verbeteren. Maar dan moet je wel echt aan de bak, be careful what you wish for ;P

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 16:59

Bartske

Valar Morghulis

RoyTrenneman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:33:
[...]

Invloed zeker wel, maar gedrag corrigeren ligt niet op mijn bord (wil ik ook niet; ben nogal bot in vergelijk met de tere, Amerikaanse en Taiwanese zieltjes). Ik kan op bepaalde vlakken wel mijn wil wet laten zijn, maar dat verandert niet de gretigheid van het team.

Probleem is een beetje dat we maximaal scoren in onze KPI's. Misschien wel als beste binnen het hele bedrijf en onze CTO, die verantwoordelijk is voor ons team, daarom weinig tot geen reden ziet tot veranderingen. Boodschap blijft om het rustiger aan te doen. Ik kan je verzekeren dat ik mijzelf niet over de kop werk, tenzij het nodig is.
.
Vond dit wel interessant om te lezen. Al eens gedacht aan een 'same level' management cursus (ben even de officiele term kwijt), waar je beter leert communiceren met mensen waar je niet direct 'zeggenschap' over hebt?

Ik snap dat het lastig is om met andere culturen te werken, maar ik lees in jouw verhaal tussen de regels door dat je afgeeft op andere culturen ('tere zieltjes' bijvoorbeeld). Misschien heb je helemaal gelijk, maar communicatie gaat 2 kanten op, en je kan proberen jouw kant te verbeteren, en mogelijk passen ze zich aan de andere kant van de wereld ook meer aan als je 'hun taal' spreekt.

Alternatief is inderdaad doorgaan zoals het gaat (wat zoals ik lees ook niet heel verkeerd gaat), of een andere baan zoeken.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• RoyTrenneman
Bartske schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Vond dit wel interessant om te lezen. Al eens gedacht aan een 'same level' management cursus (ben even de officiele term kwijt), waar je beter leert communiceren met mensen waar je niet direct 'zeggenschap' over hebt?

Ik snap dat het lastig is om met andere culturen te werken, maar ik lees in jouw verhaal tussen de regels door dat je afgeeft op andere culturen ('tere zieltjes' bijvoorbeeld). Misschien heb je helemaal gelijk, maar communicatie gaat 2 kanten op, en je kan proberen jouw kant te verbeteren, en mogelijk passen ze zich aan de andere kant van de wereld ook meer aan als je 'hun taal' spreekt.

Alternatief is inderdaad doorgaan zoals het gaat (wat zoals ik lees ook niet heel verkeerd gaat), of een andere baan zoeken.
Het is zeker niet bedoeld als afgeven, maar ik probeer alleen te zeggen, dat als ik op zijn Nederlands communiceer met mijn Taiwanese en Amerikaanse collega's, ik ze alleen maar afschrik in plaats van dat ik iets bereiken zal.

Vwb die cursus, ik vrees dat dat een kleine onmogelijkheid gaat worden. Met een diagnose ASS is een cursus niet afdoende om de communicatie te verbeteren.

Ik ga momenteel na alle reacties hier door zoals het gaat, maar laat bepaalde dingen rusten, omdat ze zijn zoals ze zijn. Als niemand zich er druk om maakt, wie ben ik dan om mij daar druk om te maken.

Daarnaast pak ik meer tijd voor mijzelf, oa. met zelfstudie en een extra rondje met de honden tussen de middag.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
aanvulling: je geeft het team ruimte om te groeien! Dat is een waanzinnig leuk proces om te zien gebeuren :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:52
RoyTrenneman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:56:
De taiwanezen kan ik alles vragen en ze zeggen overal ja op, maar gaan verder met wat ze doen, totdat de CTO iets vraagt, dan bewegen ze direct.
Toch hier even op reageren
Blijkbaar heb je nog niet geleerd, dat internationaal gezien, ja zeggen meestal geen ja betekent.
Daar gaan veel nederlanders de fout mee in.
Je moet vermijden vragen te stellen, waarop men ja/nee antwoord.
artikel over yes/no

Persoonlijk, krijg ik gevoel, dat je je eigen instelling teveel spiegelt op anderen en iets te snel dingen aanpakt, waardoor je anderen eigenlijk zelfs niet de kans geeft om ze op te pakken. Maar ja, nu zijn ze er aan gewend, dat jij van alles doet en kijken ze er logisch genoeg, dan ook niet meer naar om, want ja, jij wilt dat blijkbaar graag doen en dat gunnen ze je dus ook wel O-)
Hehe aardige collega's.

[Voor 26% gewijzigd door bangkirai op 14-02-2023 18:41]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 16:59

Bartske

Valar Morghulis

RoyTrenneman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Het is zeker niet bedoeld als afgeven, maar ik probeer alleen te zeggen, dat als ik op zijn Nederlands communiceer met mijn Taiwanese en Amerikaanse collega's, ik ze alleen maar afschrik in plaats van dat ik iets bereiken zal.

Vwb die cursus, ik vrees dat dat een kleine onmogelijkheid gaat worden. Met een diagnose ASS is een cursus niet afdoende om de communicatie te verbeteren.

Ik ga momenteel na alle reacties hier door zoals het gaat, maar laat bepaalde dingen rusten, omdat ze zijn zoals ze zijn. Als niemand zich er druk om maakt, wie ben ik dan om mij daar druk om te maken.

Daarnaast pak ik meer tijd voor mijzelf, oa. met zelfstudie en een extra rondje met de honden tussen de middag.
Goed, ook met een diagnose als ASS zijn er mogelijk trucjes te leren om wel met deze collega's goed om te kunnen gaan. Het volledig begrijpen zal je mogelijk nooit lukken, maar je kan je eigen leven wel makkelijker maken.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• RoyTrenneman
Bartske schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Goed, ook met een diagnose als ASS zijn er mogelijk trucjes te leren om wel met deze collega's goed om te kunnen gaan. Het volledig begrijpen zal je mogelijk nooit lukken, maar je kan je eigen leven wel makkelijker maken.
Ik ben al een grote trukendoos om te kunnen functioneren en dat is een enorme energievreter. Mijn communicatie aanpassen lukt alleen als je de valkuilen (her)kent, hetgeen in mijn geval bijzonder uitdagend is, om het voorzichtig uit te drukken.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

RoyTrenneman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Ik ben al een grote trukendoos om te kunnen functioneren en dat is een enorme energievreter. Mijn communicatie aanpassen lukt alleen als je de valkuilen (her)kent, hetgeen in mijn geval bijzonder uitdagend is, om het voorzichtig uit te drukken.
Ik heb geen ASS, tenminste denk het niet.

Maar wat bij mij, maar ook veel internationale collega's heeft geholpen is samen als team Globesmart sessies te doen. Website met naam+.com.

Ik zit daar helemaal links in het spectrum terwijl mijn internationale collega's meer naar rechts zitten en dat in combinatie met wat verschil in ervaring en kunde gaf heel veel wrijving. Veel culturen houden niet van als iemand individuele eer op eist en gaan liever voor groepseer.

Op die website staan tips hoe om te gaan met verschillende culturen. Ik pas ze ook toe, kost me wel wat energie, maar minder dan de frustratie die het gaf als ik weer de "botte Nederlandse boer" uithing als het me allemaal niet snel genoeg ging.

Maar merk dat mijn collega's ook me nu beter snappen en een aantal benaderen me nu ook anders en veel directer dan ze deden in het verleden. Gewoon hé Barrycade alles goed, heb je voor mij... Dat scheelt me zoveel tijd _/-\o_
(Dus geen 20 minuten prietpraat als ze wat data /info van je nodig hebben.)

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03 13:11
Klinkt mij in de oren dat je ruim voldoende tijd hebt om je mid-life crisis uit te kuren. Koop een Harley, een leren jack, en ga een rondje rijden onder werktijd. ;)

Bovenstaande is natuurlijk met tongue in cheek, maar misschien wel een factor om even bij stil te staan. Ik lees namelijk voor een deel in je posts dingen over "voldoening" en "impact hebben" (de frustratie over de gebrekkige output van je collega's kan daar een uiting van zijn). En dat zijn (vaak) de grotere thema's die spelen bij een mid-life crisis omdat in die levensfase het concept "nalatenschap" op de radar komt.

[/tangent]

11.500Wp

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:43

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Als je toch zo dik verdient zou ik lekker aan financiële onafhankelijkheid gaan werken en er met een paar jaar helemaal mee kappen ;)

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee