Toon posts:

omada netwerk

Pagina: 1
Acties:

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 11:42
hoi

ik heb recent een router een switch en een access point geinstalleerd.
nu werkt het allemaal prima alleen heb ik nog een probleem zo ver.
via mijn laptop die is aangesloten op de lan kan ik alles zien . nas roland printer pi apparaten etc .
maar nu heb ik een aparte laptop die ik puur gebruik voor de roland printer enkel die heeft alleen wifi .
nu heb ik een wifi netwerk aangemaakt en daar mee ingelogd met de laptop. werkt allemaal kan op internet etc

het rare nu is dat als ik een scan doe ik bijv mijn synology nas wel zie maar niet de printer. dus ik zie wel wat er op port 5 aangesloten is op de switch . en ook op poort 2 en 3 want ik zie een pi en een andere pi .
alleen het spul wat zeg maar aangesloten is via poort 6 zie ik niet met de laptop die is verbonden met de access point.
wat kan het probleem zijn . heb nergens guest aan staan op de acces point dat staat uit heb geen firewall regels ingesteld dus ik snap gewoon niet hoe de laptop andere poorten van de switch wel zie maar 1 poort niet.

iemand een idee waar ik het probleem kan vinden in de omada controler ??

hmm

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
zit je wifi netwerk wel in hetzelfde vlan als de rest van je toestellen ?

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 11:42
ijske schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:56:
zit je wifi netwerk wel in hetzelfde vlan als de rest van je toestellen ?
nee lan is 1 en wifi is 10 maar het meeste ziet die gewoon alleen alles wat via die ene poort gaat ziet die niet .
ik heb het nu opgelost met een policy routing van de printer naar de laptop. maar dat zou normaal niet moeten
want als het niet zou werken tussen de 2 vlans zou die de wifi de rest van het netwerk ook niet moeten kunnen zien .
en ondanks dat ik het nu via de routing enigzins opgelost heb weet ik dus nog steeds niet waarom ik vanuit de wifi laptop alles kan zien wat aangesloten is op de switch behalve alles wat achter 1 poort zit.
en heb ook stekkers gewisseld en dan blijft het hetzelfde alleen de poot waarvan die de apparaten niet ziet veranderd. en normaal is het ook zo dat een pfsense bijv als je een vlan aanmaakt alles standaard dichtzet . maar bij omada werkt het juist andersom . als je een vlan aanmaakt is standaard alles open en moet je echt zelf alles dichtzetten wat je zou willen.

hmm

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee