Toon posts:

Twee 1 fase Enphase Q-kabels naar 3 fase meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-03 17:00
Afgelopen week is de hoofdaansluiting in de meterkast gewijzigd van een 1 fase naar een 3 fase (3x25A).
Binnenkort worden zonnepalen geplaatst. In de meterkast zijn al voorbereidingen getroffen. Bijvoorbeeld het Enphase Q-relais (3 fase) en de Enphase Envoy-S metered multiphase zijn al geplaatst. Er worden twee rijen zonnepanelen (elk 6) geplaatst met Enphase micro-omvormers. Vanaf de micro-omvormers gaan 2 1 fase Q-kabels naar de meterkast. Een soort 2 fase systeem.
Nu zegt de monteur die de hoofdaansluiting in de meterkast heeft vervangen dat hierdoor niet alle apparaten in huis gebruik kunnen maken van de zonne-energie, omdat op een 3 fase aansluiting ook een 3 fase q-kabel moet worden aangesloten.
Vraag: Ik ben maar een leek, maar klopt dit verhaal van de monteur?

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, dat klopt. maar onder de streep maakt het niet uit want je meter streept de totale uigaande weg tegen totaal inkomend. voor de eindafrekning maakt het dus niet uit.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Maakt niks uit, in Nederland worden alle 3 de fases gesaldeerd tot 1. Je meter heeft alleen telwerken geleverd hoog/laag en teruggeleverd hoog/laag.

Dus als je op fase 1 en 2 elke 500W teruglevert (1000W totaal), en je gebruikt op fase 3 1000W dan loopt geen van je meters op. Dus geen 1000W teruglever en 1000W gebruik.

Netbeheer schrijft voor dat je meer dan 5kW op 1 fase dient te spreiden over meerdere fases, daar blijf je met 12 panelen waarschijnlijk al onder, laat staan met 6 per fase.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Technisch gezien, ja, maar onder aan de streep nee.

Als eerste, als je al twee stringen hebt en een 3-fase Q-relais neem ik aan dat enkel string gewoon op een eigen fase wordt aangesloten. Daarmee verdeel je het dan al aardig maar op 1-fase heb je geen teruglevering.

Maar voor verbruik is er geen verschil of je nu opwekt op 1-fase, 2-fase of 3-fase. Want in de meter mag altijd maar een enkel telwerk oplopen. Ofwel, deze moet altijd het nette resultaat over je 3 fases registreren. Hierdoor maakt het niet uit dat je op fase 1 levert en op fase 3 gebruikt, er zal eerst tegen elkaar weggestreept worden.

Ter verduidelijking, dit heeft niets met salderen te maken, dit is puur hoe is vastgelegd dat een meter dient te registreren.

• Martud
Oké, duidelijke antwoorden. Dank!
Als ik het goed begrijp wordt de opbrengst van de zonnepanelen tegen het verbruik van het net weggestreept. Maar als ik dus straks geen vergoeding meer krijgt dan is het dus zaak dat ik zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom verbruik.
Klopt het dan dat het beter is om van mijn zonnepanelen een drie fase systeem te maken?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Martud schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:28:
Oké, duidelijke antwoorden. Dank!
Als ik het goed begrijp wordt de opbrengst van de zonnepanelen tegen het verbruik van het net weggestreept. Maar als ik dus straks geen vergoeding meer krijgt dan is het dus zaak dat ik zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom verbruik.
Klopt het dan dat het beter is om van mijn zonnepanelen een drie fase systeem te maken?
nee, want de meter voegt alle 3 de fases samen als hij uitrekent hoeveel erin en eruit gaat.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Martud
#flippy: ik snap de "nee" niet. Eerder schreef je (net als de anderen) dat het antwoord van de monteur klopte. Nu heb ik in de meterkast op fase 1 de airco, vaatwasser en andere apparaten; op fase 2 de wasdroger en wasmachine en andere apparaten en op fase 3 de kookplaat en quooker en andere apparaten. Op fase 1 en 2 worden straks de zonnepanelen aangesloten en op fase 3 niet, terwijl dat stroomvreters zijn. Dan is het toch (los van de saldering) beter dat ik van mijn zonnepanelen een 3 fase systeem maak?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, want je hoeft je eigen zonnestroom technisch niet te gebruiken, alleen administratief.

Als jij 1000w levert op fase 1 en 1000W verbruikt op fase 2 op hetzelfde moment dan gebruik je administratief je eigen zonnestroom. Technisch niet, maar dat is niet boeiend.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Martud schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:14:
#flippy: ik snap de "nee" niet. Eerder schreef je (net als de anderen) dat het antwoord van de monteur klopte. Nu heb ik in de meterkast op fase 1 de airco, vaatwasser en andere apparaten; op fase 2 de wasdroger en wasmachine en andere apparaten en op fase 3 de kookplaat en quooker en andere apparaten. Op fase 1 en 2 worden straks de zonnepanelen aangesloten en op fase 3 niet, terwijl dat stroomvreters zijn. Dan is het toch (los van de saldering) beter dat ik van mijn zonnepanelen een 3 fase systeem maak?
Het is beter voor de balancering van het stroomnet. Als iedereen gaat invoeden op fase 1 en veel gaat afnemen op fase 3 raakt natuurlijk alles uit balans. Echter voor je stroommeter (kWh meter) maakt het niets uit, de hele dag 1000Watt invoeden op fase 1 en tegelijkertijd 1000Watt verbruiken op fase 3 geeft een verbruik van 0 en een teruglevering van 0 oftewel je hebt niets te maken met de salderingsregeling.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de kosten maakt het niet uit of panelen 1-fase, 2-fase of 3-fase aangesloten worden. Als salderen vervalt is het gunstigst om zo veel mogelijk van de opwek direct zelf te gebruiken. Maar het maakt niet op welke fase je opwek zit of op welke fase het verbruik zit.

Voor de balans van het net is het alleen wel fijn om te spreiden over de drie fases is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee