Ik heb een aantal jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen op ons dak.
Het betreft een oost/West opstelling.
6 panelen op oost
9 panelen op West(waarvan er 5 onder een iets andere hoek liggen ivm een dakkapel).
De 2 dakvlakken zijn nu aangesloten op ieder een eigen mpp op de volgende omvormer:
Omvormer Growatt 3600MTL-S
De panelen zijn nu identiek, Trina Solar 280 wp vol black.
Ik heb geen invloed van schaduwen ofzo.
We zijn nu inmiddels van het gas af, en ik kom op jaarbasis ongeveer 1500KW te kort.
Mijn plan is het volgende:
De 6 panelen op oost, vervangen door 8 panelen van het zelfde formaat maar dan 450wp.
6x280=1680WP
8x450=3600WP
Dat is een kleine 2000WP meer.
2000WPx0.8(oost) is ongeveer 1600KW.
Klopt deze gedachtengang?
En dan voor mij wellicht de belangrijkste vraag; kan dit op de huidige omvormer, aangezien het een oost/West opstelling is?
Aangezien de omvormer een 3600 versie is heb ik de neiging om te denken dat het niet kan.
Echter 15x280 is ook al 4200WP, ik heb nog nooit een aftopping gezien.
Het liefst wil ik de huidige omvormer laten hangen(gezien de kosten, en het feit dat de omvormer net 5 jaar oud is).
Een andere optie is dat ik alleen de 6 panelen vervang, en niet 2 panelen extra plaats.
Kortom:
Zouden jullie met mij mee willen denken? Het plaatsen/vervangen ga ik zelf uitvoeren net als het opbouwen van een stijger( nok is 9.90 hoog).
Graag jullie mening/ideeën.
Het betreft een oost/West opstelling.
6 panelen op oost
9 panelen op West(waarvan er 5 onder een iets andere hoek liggen ivm een dakkapel).
De 2 dakvlakken zijn nu aangesloten op ieder een eigen mpp op de volgende omvormer:
Omvormer Growatt 3600MTL-S
De panelen zijn nu identiek, Trina Solar 280 wp vol black.
Ik heb geen invloed van schaduwen ofzo.
We zijn nu inmiddels van het gas af, en ik kom op jaarbasis ongeveer 1500KW te kort.
Mijn plan is het volgende:
De 6 panelen op oost, vervangen door 8 panelen van het zelfde formaat maar dan 450wp.
6x280=1680WP
8x450=3600WP
Dat is een kleine 2000WP meer.
2000WPx0.8(oost) is ongeveer 1600KW.
Klopt deze gedachtengang?
En dan voor mij wellicht de belangrijkste vraag; kan dit op de huidige omvormer, aangezien het een oost/West opstelling is?
Aangezien de omvormer een 3600 versie is heb ik de neiging om te denken dat het niet kan.
Echter 15x280 is ook al 4200WP, ik heb nog nooit een aftopping gezien.
Het liefst wil ik de huidige omvormer laten hangen(gezien de kosten, en het feit dat de omvormer net 5 jaar oud is).
Een andere optie is dat ik alleen de 6 panelen vervang, en niet 2 panelen extra plaats.
Kortom:
Zouden jullie met mij mee willen denken? Het plaatsen/vervangen ga ik zelf uitvoeren net als het opbouwen van een stijger( nok is 9.90 hoog).
Graag jullie mening/ideeën.