Vraag

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Ik heb een aantal jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen op ons dak.
Het betreft een oost/West opstelling.
6 panelen op oost
9 panelen op West(waarvan er 5 onder een iets andere hoek liggen ivm een dakkapel).
De 2 dakvlakken zijn nu aangesloten op ieder een eigen mpp op de volgende omvormer:

Omvormer Growatt 3600MTL-S

De panelen zijn nu identiek, Trina Solar 280 wp vol black.
Ik heb geen invloed van schaduwen ofzo.

We zijn nu inmiddels van het gas af, en ik kom op jaarbasis ongeveer 1500KW te kort.

Mijn plan is het volgende:
De 6 panelen op oost, vervangen door 8 panelen van het zelfde formaat maar dan 450wp.

6x280=1680WP
8x450=3600WP

Dat is een kleine 2000WP meer.
2000WPx0.8(oost) is ongeveer 1600KW.

Klopt deze gedachtengang?

En dan voor mij wellicht de belangrijkste vraag; kan dit op de huidige omvormer, aangezien het een oost/West opstelling is?
Aangezien de omvormer een 3600 versie is heb ik de neiging om te denken dat het niet kan.
Echter 15x280 is ook al 4200WP, ik heb nog nooit een aftopping gezien.
Het liefst wil ik de huidige omvormer laten hangen(gezien de kosten, en het feit dat de omvormer net 5 jaar oud is).

Een andere optie is dat ik alleen de 6 panelen vervang, en niet 2 panelen extra plaats.
Kortom:
Zouden jullie met mij mee willen denken? Het plaatsen/vervangen ga ik zelf uitvoeren net als het opbouwen van een stijger( nok is 9.90 hoog).

Graag jullie mening/ideeën.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25
Tim123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:22:
De panelen zijn nu identiek, Trina Solar 280 wp vol black.

Mijn plan is het volgende:
De 6 panelen op oost, vervangen door 8 panelen van het zelfde formaat maar dan 450wp.
Hier volg ik je niet. Panelen die 280 WP zijn van 5 jaar geleden hebben niet hetzelfde formaat als nieuwe 450 WP panelen, dat gaat geen 1 op 1 vervanging zijn.

Qua omvormer zou ik die gewoon lekker laten hangen. Je kunt natuurlijk simulaties draaien om te zien hoeveel energie je kwijt raakt, maar gezien het een string omvormer is kan je die altijd nog makkelijk uitwisselen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Vermogen zegt niet alles. Kijk ook of het voltage en ampèrage van de string binnen de specs van de omvormer blijven.

• Tim123

• Tim123
Oilman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Hier volg ik je niet. Panelen die 280 WP zijn van 5 jaar geleden hebben niet hetzelfde formaat als nieuwe 450 WP panelen, dat gaat geen 1 op 1 vervanging zijn.

Qua omvormer zou ik die gewoon lekker laten hangen. Je kunt natuurlijk simulaties draaien om te zien hoeveel energie je kwijt raakt, maar gezien het een string omvormer is kan je die altijd nog makkelijk uitwisselen.
Ik ben een aantal panelen tegengekomen met de zelfde afmetingen, merk ed weet ik zo niet meer. Ik wil eerst alle benodigde info verzamelen oa via deze weg

• Tim123
Oilman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Maar omvormer zou dit dus aan moeten kunnen?

• Tim123
Uszka schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:31:
Vermogen zegt niet alles. Kijk ook of het voltage en ampèrage van de string binnen de specs van de omvormer blijven.
Maar hoe bereken ik dat met de oost/West opstelling? 1 dakvlak uitreken is niet zo moeilijk, maar hoe zwaar telt elk dakvlak mee voor de berekening?

• Oilman
Als je niet weet hoeveel en welke panelen je kwijt wilt en kunt, heeft het ook niet zoveel zin om verder om de omvormer in te zoomen.

• Tim123
Oilman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:38:
Als je niet weet hoeveel en welke panelen je kwijt wilt en kunt, heeft het ook niet zoveel zin om verder om de omvormer in te zoomen.
Ik kan 8 panelen kwijt(nu liggen er daar 6) van het zelfde formaat, en wil dus ongeveer 1500KW extra opwekking hebben.

• Tim123

Gelden deze waarden per streng?

• Tim123

Huidige panelen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
450Wp panelen zijn 190x113 of 209x104 cm. Dat is heel wat anders dan de 165x99 van je oude panelen.

Welke 450Wp panelen zijn het exact?

10A voor de omvormer is niet bijster veel. Daar gaan recente panelen flink op aftoppen.

[Voor 39% gewijzigd door Uszka op 12-02-2023 14:47]

• Oilman
Uszka schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:44:
450Wp panelen zijn 190x113 of 209x104 cm. Dat is heel wat anders dan de 165x99 van je oude panelen.
Dit dus.

Waar je daarnaast tegenaan loopt is dat je omvormer max 10A doet per MPPT, terwijl 450 WP panelen over het algemeen tegen de 13A doen in ideale omstandigheden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tim123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:40:
Ik kan 8 panelen kwijt(nu liggen er daar 6) van het zelfde formaat, en wil dus ongeveer 1500KW extra opwekking hebben.
Bijleggen zou met gelijke specs gewoon in de string opgenomen kunnen worden.

Hoe dan ook, PV is in de afgelopen 'aantal jaren' niet echt toegenomen in opbrengst per m² dus vervangen heeft niet echt nut.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tim123
Okej, dat zijn handvatten waar ik wat mee kan.
450 wp dus waarschijnlijk vergeten, en gaan kijken naar bijvoorbeeld 400 wp. Of toch de omvormer vervangen.
Ik wil eigenlijk 1 op 1 vervangen zodat ik de dakrails ed niet hoef aan te passen.

• Tim123
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Bij leggen zou met gelijke specs gewoon in de string opgenomen kunnen worden.

Hoe dan ook, PV is in de afgelopen 'aantal jaren' niet echt toegenomen in opbrengst per m² dus vervangen heeft niet echt nut.
Dan zou ik 2 panelen met dezelfde spect in de string kunnen opnemen, maar het werk wat ik dan heb voor 2*280 wp weegt niet op tegen de extra opbrengsten.

• Tim123
Oilman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Dit dus.

Waar je daarnaast tegenaan loopt is dat je omvormer max 10A doet per MPPT, terwijl 450 WP panelen over het algemeen tegen de 13A doen in ideale omstandigheden.
In de ideale omstandigheden zal hij dan dus gaan aftoppen, of zie ik dat niet goed? Ik heb geen last van schaduw(ideaal) en de panelen liggen dus op oost(niet ideaal)

• Tim123
Uszka schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:44:

Welke 450Wp panelen zijn het exact?

10A voor de omvormer is niet bijster veel. Daar gaan recente panelen flink op aftoppen.
Geen idee welke panelen dat waren, "iemand" had het voor mij opgezocht.
Ik wil eerst zeker weten of het überhaupt mogelijk is voor ik alles in gang zet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tim123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:51:
Dan zou ik 2 panelen met dezelfde spect in de string kunnen opnemen, maar het werk wat ik dan heb voor 2*280 wp weegt niet op tegen de extra opbrengsten.
Ik Als je het zelf doet is het het natuurlijk prima te doen. Als de panelen op de dakkapel gelijk zijn kan je die er bij plaatsen (geen gedoe met verschillende specs/degradatie) en daar nieuwe op al dan niet met een micro? (en eventueel meteen PVT)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:33
Panelen van nu zijn 15cm breder en let op, maar 3 cm dik.
Recycling van het oude montage materiaal gaat hoogst waarschijnlijk niet werken!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Jinko 370N zijn ongeveer de kleinste op de markt. 1692x1029mm. Deze zijn 30mm dik.

Met een beetje mazzel zou dat kunnen passen als de klemmen het waarschijnlijk dunnere paneel aan kunnen.

Deze hebben Impp 10,6A STC en aftoppen zal in de praktijk minimaal zijn op de 10A omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Tim123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:49:
Okej, dat zijn handvatten waar ik wat mee kan.
450 wp dus waarschijnlijk vergeten, en gaan kijken naar bijvoorbeeld 400 wp.
Nee je moet niet naar Wp per paneel kijken maar naar je beschikbare dakoppervlak en hoe je dat het beste zo vol mogelijk kunt puzzelen met welke panelen van welk formaat.
In de regel loopt de opbrengst per vierkante meter paneel niet zo heel veel uiteen, maar er zijn kleinere en grotere, smallere en bredere, kortere en langere panelen op de markt. Daar moet je mee spelen om het beschikbare oppervlak zo vol mogelijk te krijgen.

[Voor 24% gewijzigd door ASW1 op 12-02-2023 21:26]

• Tim123
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Ik Als je het zelf doet is het het natuurlijk prima te doen. Als de panelen op de dakkapel gelijk zijn kan je die er bij plaatsen (geen gedoe met verschillende specs/degradatie) en daar nieuwe op al dan niet met een micro? (en eventueel meteen PVT)
Ik doel meer op stijger bouwen en afbreken, dat is veel werk ten opzichte van 2 extra panelen.

Maar het is inderdaad wel een idee om 2 panelen van de dakkapel te verplaatsen, de overige 2 te verkopen, en 4 nieuwe te plaatsen op de dakkapel al dan niet met micro omvormers, en dan misschien zelfs gericht op het zuiden(en dus ook de constructie te veranderen.... :X

PVT is niet nodig, zoals je ziet op de luchtfoto heb ik al een zonneboiler, met 3 collectoren.

Nog een ander idee is om de collectoren te laten vervangen, extra zonnepanelen te plaatsen(dan meer ruimte) en de warmtepomp ook in de zomer te laten verwarmen...(hoewel ik dan nog 1000KW extra nodig ga hebben)...

• Tim123
ASW1 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:24:
[...]

Nee je moet niet naar Wp per paneel kijken maar naar je beschikbare dakoppervlak en hoe je dat het beste zo vol mogelijk kunt puzzelen met welke panelen van welk formaat.
In de regel loopt de opbrengst per vierkante meter paneel niet zo heel veel uiteen, maar er zijn kleinere en grotere, smallere en bredere, kortere en langere panelen op de markt. Daar moet je mee spelen om het beschikbare oppervlak zo vol mogelijk te krijgen.
Naast deze 15 panelen heb ik er ook nog 4 op een schuurtje liggen gericht op het zuiden, nu dus 19 panelen, met het idee dit uit te breiden naar 21.
Eigenlijk wou ik het daarbij laten, maar dat puzzelen is iets waar ik hulp bij nodig heb...vandaar deze vraag.
Om de prijs per wp zo laag mogelijk te houden wil ik de orginele montage steunen gebruiken, iets bredere panelen zullen net passen, langer niet.
Voor de 2 panelen die ik extra wil plaatsen heb ik een heel klein beetje extra montage materiaal nodig.
Ook wil ik de orginele omvormer blijven gebruiken indien verstandig/mogelijk.

• Z3R0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-03 16:00
Jasolar heeft nog panelen van 330WP met enigzins dezelfde afmetingen.
https://www.solar-outlet....full-black-half-cell.html

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee