Toon posts:

Nieuwe CV ketel voor huis uit 1928

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:24
Wij hebben afgelopen jaar een woning gekocht uit 1928, prima huis allen wel wat op leeftijd.
De bewoners voor mij hebben er aardig wat aan gedaan qua isolatie.
De vloeren zijn gedaan, de plafons zijn geïsoleerd, dubbele beglazing, verwarmingsbuizen geïsoleerd enz.
Wij hebben de kozijnen van de 1ste verdieping vervangen voor triple glas kozijnen en vervangen binnenkort ook de dakramen voor triple glas.
Volgende week komt de pellet kachel en eind me komen er zonnepanelen op dak.
Hierna zal het dak (plat dak) ook 'groen' gemaakt worden.

Enige is dat de spouwmuren niet te isoleren zijn, hiervoor zijn meerdere bedrijven langs geweest maar de ruimte ertussen is te klein.
Dit willen we (over enige tijd) gaan aanpakken door voorzet wanden te plaatsen (>10 jaar)

De combiketel is echter bijna 16 jaar oud en begint kuren te krijgen, deze willen we vervangen.....maar voor wat.
Beneden komt een pellet kachel die ook het kantoor boven kan verwarmen, overige verwarming boven is niet nodig of wordt gedaan mat infrarood.
We zoeken dus iets wat het water en, voor in geval van nood, de verwarming kan verwarmen.

Ga ik weer een gas ketel aanschaffen, stap ik over naar electrisch of iets anders, graag jullie advies.

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:53

Zenix

BOE!

Beetje jammer dat je voor een pelletkachel bent gegaan en infrarood. Met alle maatregelen die genomen zijn was het beter geweest om voor een cv + hybride warmtepomp te gaan. Of volledig met alleen maar warmtepompen.

Maar een goed advies geven is lastig zonder historisch verbruik, de aanvoer van de ketel en het afgiftesysteem.

[Voor 4% gewijzigd door Zenix op 12-02-2023 14:13]

• Henkhuppelschot
@Zenix mij is een warmtepomp afgeraden vanwege het ontbreken van spouwmuur isolatie.

Wij verbruiken 3100kwh en 1500m3 gas per jaar. Uiteraard zonder zonnepanelen en alternatieve verwarmingsbronnen.Henkhuppelschot in "Nieuwe CV ketel voor huis uit 1928"

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:38
Waarom eigenlijk een palletkachel als je ook op gas kan?

'kantoor boven' => als iemand daar zit, moet dan ook de woonkamer verwarmd worden? Ik werk 100% thuis en heb een airco voor mijn werkkamer, de woonkamer staat dan op 17 graden.

Verder inderdaad wat weinig info. Makkelijkste en snelste oplossing voor nu is natuurlijk gewoon een nieuwe gasketel

PV Output

• Henkhuppelschot
@Kalentum Wij hebben beneden en boven een werkplek, als mijn vrouw en ik beide thuis werken zit er dus iemand benden en boven.
Als ik alleen thuis ben, zit ik beneden. Als wij beide thuis zijn wordt dus beneden en boven verwarmt.

Waarom een pelletkachel...omdat er hier in het dorp steeds meer stemmen opgaan om wijken van het gas af te halen, omdat mij verteld is (doormeerdere partijen) dat een warmtepomp niet reëel is.

Welke info is er nog meer nodig, dan probeer ik deze aan te leveren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hybride CV met warmtepomp eo airco.
CW4-5 hangt af van hoe groot je woning is en verschil in warm tapwater.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:59
Het goedkoopste op korte termijn is een CV-ketel. Persoonlijk zou ik nu geen CV-ketel meer kopen. Dan nog een onderhoudbeurt en de huidige ketel (veilig) opgebruiken.

Warmtepomp kan, maar dan heb je en veel afgifte nodig en je moet een boilervat of een warmtepompboiler erbij plaatsen. Het ligt eraan hoeveel geld je hebt. Als er genoeg is, dan zou ik dit gewoon doen. Warmtepomp een beetje klein kopen. In de echt koude dagen stook je bij met de pelletkachel. Tegen de tijd dat die verboden wordt heb je voldoende geïsoleerd.

Waarom niet te groot: in NL heb je heel zachte winters, je hebt het grootste gedeelte van het jaar maar weinig vermogen nodig. Een grote installatie pendelt te gemakkelijk en is lastiger in te regelen. Als al je muren straks geïsoleerd zijn, dan zal 6kW vast genoeg zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee