Toon posts:

Probleem met 2 Hue bridges en Google assistent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• plomp47
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-03 22:22
Dilemma:

Ik heb te veel Hue lampen voor 1 bridge dus op advies van de helpdesk een 2e bridge aangeschaft.
Opzich werkt dat redelijk, maar loop nu tegen het volgende probleem aan.

Je kan een 2e bridge koppelen aan je Hue account maar je moet de boel opsplitsen, nu boven en beneden een aparte bridge moet je een 2e account aanmaken. Beide te gemakkelijk te schakelen vanuit de Hue app dus dikke prima.

Maar omdat wij ook gebruik maken van de Google Assistent gaat het nu mis, je kunt maar 1 Phillips Hue account koppelen aan je Google Home, dus ook slechts 1 bridge. Hierdoor kan ik nu de helft van mijn lampen in huis niet meer met voicecontrol bedienen.

Weet iemand hier een goede oplossing voor?

We hebben alles van Apple in huis, dus ni probeer ik het via Homekit want die ziet wel alle
Hue lampen van beide bridges. Maar ik kan helaas niet alle apparaten in huis bedienen met Apple.

Probeer nu dw Homey app, maar die lijkt ook maar 1 bridge aan te kunnen. Wellicht een andere systeem zoals Homey Pro o.i.d.?

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing zonder dit soort beperkingen, wie kan mij helpen? Echt een alles kunner!

Alle reacties

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:37
Heb je veel geautomatiseerde scenes thuis?
Dus lampen die automatisch aanspringen op een bepaalde tijd via de hue app, of bewegingsmelders die lampen aansturen?

Probeer die allemaal op 1 bridge te zetten en de lampen die je moet schakelen op de andere.
Zo heb ik dat ook gedaan, de lampen die je zelf moet schakelen blijven dan bereikbaar via google, de rest gaat automatisch.

• plomp47
Ja ik maak gebruik van motion sensoren.

Maar inderdaad is dat het overwegen waard, dan moet ik een compleet andere indeling maken op beide bridges. Wel een goed “workaround” idee 👍

Wel stom dit niet kan het de huidige setting, ik hoop eigenlijk nog op een oplossing waarbij ik mijn inrichting kan behouden 😉

• HJEBS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-02 18:39
Eindelijk en een soort van "gelukkig" dat dit probleem ook bij tenminste één iemand anders bestaat. Sinds ik een tweede bridge heb geïnstalleerd met beide bridges idd een eigen account, is het bijna gedaan met de Google Assistant. Die weigert méér dan 1 Hue-account. Ik ben hier al langer mee aan het stoeien, maar ken geen oplossing en kon geen lotgenoten ontdekken. Inmiddels zo'n 60 lampen en accessoires aan de praat waardoor ik wel MOEST splitsen. Bijna al mijn commando's (routines) die ik perfect had werken in Google Home zijn nog beperkt bruikbaar na bijschakelen van bridge-boven. Meestal snapt de assistent mij niet meer "Sorry ik begrijp het niet". Die is in de war geraakt. Ook in SmartThings is dat het geval en alleen de apparaten van de 'beneden-bridge' worden getoond. Het is zeer teleurstellend dat Philips dit niet oplost want het kan wél. Ik heb dan alles van Samsung/Android. In principe werken de apps hetzelfde in een Apple omdat op mijn zakelijke iPhone e.e.a. hetzelfde werkt en niet werkt. Ik ben gestopt met het uitbouwen van routines welke ik erg goed had werken, want ik voel dat nu als verspilde moeite.
Het wisselen tussen de bridges van de Hue-app begint me ook behoorlijk te vervelen. Ik heb al enkele kamers, voor de beneden-bridge bedoeld, gemaakt in de boven-bridge. Niet handig, maar beneden was 'vol'. Ik heb daarnaast meerdere apps aangeschaft voor Hue, maar de 'normale' instellingen vind ik toch wel die van Hue zelf het prettigst. Maar kijk ook eens naar deze apps: Hue essentials, all 4 hue, Hue Sync en Hue control. In Hue essentials en Hue control kun je wel alle onderdelen van je bridges tegelijk in één overzicht zien. Ik hoop met jou dat iemand van Hue eens hiervoor een oplossing biedt. De oplossing die Henkhuppelschot biedt is idd het proberen waard. Niet voor mij gezien het feit dat bij mij nagenoeg ALLE lampen/smartplugs, sensors en wat niet meer, in scenes zijn geautomatiseerd. Ik heb al gedacht om een derde bridge bij te zetten, maar ik vrees dat ik dan het overzicht kwijt raak. Ik heb namelijk nog méér wensen tot nieuwe lampen, maar wacht daar beter mee...

• plomp47
Ik ben inmiddels al veel verder met het uitzoeken van dit probleem. Phillips kent het probleem en zijn er mee bezig, maar het schijnt nog al complex te zijn. Er is een manier om dit probleem te tackelen voor Google Home. Ik heb het niet getest omdat ik de overstap maak naar Siri (Homekit) waarbij het wél gewoon werkt. Alleen je bent minder flexibel qua opdrachten, maar dat los ik later op via een Homey Pro.

Om Google te blijven gebruiken zou je per Hue Bridge een aparte account moeten aanmaken binnen Google en vervolgens je tweede account d.m.v. een uitnodiging vanuit je eerste account toe voegen. Het schijnt dat alle apparaten van beide account samengevoegd worden en te bedienen zijn via 1 voice-assistent.

Deze workaround wordt uitgelegd op de YouTube:
YouTube: Philips Hue Bridge & Beyond - Exclusive Interview with George Yianni

Ik ben inmiddels zo ver dat ik overstap naar Siri en flows ga aanmaken via een Homey Pro. Het is een dure grap die Homey Pro schijnt wel multiple Hue bridges te kunnen aansturen en alle andere apparaten (infrarood, zigbee, wifi, bluetooth etc.) in huis én ook zonder internetverbinding. (de Homey app en Homey bridge overigens niet). De nieuwe versie van Homey Pro komt eind deze maand uit, maar kost helaas wel €399,- 8)7
Maar goed dan heb je wel een leuke tool (en nieuwe hobby) waar je alles mee kan aansturen.

[Voor 17% gewijzigd door plomp47 op 15-02-2023 13:50]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
Ja, dit is écht een belachelijk. -O-
Hue is zeker niet de goedkoopste van de markt, dit zou gewoon moeten kunnen.

Het is bizar dat Philips/Signify (nog steeds!!) niet een fatsoenlijke oplossing hiervoor heeft. De Hue bridge support maar ~50 lampen, dus met spotjes kom je daar heel snel aan. Plaats je dan ook nog wat Gradient units, of heb je een Ensis die dus stiekem 2 lampen heeft, dan gaat het hard. Al helemaal icm sensoren en Senic schakelaars.
Gemiste kans ook, want een 'Pro Bridge' is uiteindelijk de nodige oplossing waar ze dus ook nog prima heel veel geld mee kunnen verdienen.

De 'oplossing' die ik thuis heb, is een Zigbee stick aan mijn Home Assistant setup (op een Raspberry Pi). Die stuurt een deel van de lampen aan, precies degenen die toch praktisch enkel op tijdschakelaars en sensors werken. Dus daar gaf de Hue app eigenlijk al niet echt een toegevoegde waarde aan.
De Senic switches komen wel gewoon via Hue in Home Assistant, dus zo kan je ze alsnog weer aan elkaar knopen om sensoren en tijdschakelaars te overriden.

Al met al erg omslachtig in configuratie, en feitelijk heb je dus 2 Zigbee netwerken in huis :')

Je Homey oplossing doet uiteindelijk hetzelfde. Het is een redelijk dure oplossing, maar wel een stukje gebruiksvriendelijker.
Home Assistant kan meer, kost minder, maar kent een veel steilere leercurve. En is daarmee ook zeker een hobby om alles goed te krijgen (en goed te houden... :P)

• plomp47
Filmpje toegevoegd aan mijn eerdere bericht.
Hierin wordt ook aangegeven dat er geen Hue Bridge Pro op de markt komt en tevens de oplossing voor het Multibridge probleem binnen Google.

Ik ben wel benieuwd of dit een oplossing is.

[Voor 16% gewijzigd door plomp47 op 15-02-2023 14:26]

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31
Ik gebruik 2 bridges met 2 google accounts al enkele jaren zonder problemen (gesplitst per verdieping).
1 bridge is dan gelinkt aan mijn account, de andere aan die van mijn partner.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28
Binnen het Hue systeem zou een 2 bridges ontwerp mogelijk moeten zijn van master & slave. Je hoofd unit communiceert met Google en de Google homes, de 2e bridge is slechts het geheugen voor extra Hue devices.

Het is vast ook gewoon mogelijk om 2 bridges als 1 bridge te zien. En misschien zelfs om met 1 account op 2 bridges in te loggen. Mits de beide bridges maar met elkaar konden communiceren of bijvoorbeeld achter elkaar geschakeld konden worden door een splitter of iets dergelijks.

De beperkingen komen vast voort vanuit het initiële ontwerp waarbij er nooit verwacht werd dat een gewoon huishouden meer dan 50 lampen zou hebben. Tot ook stekkers, strips sensoren etc. werden toegevoegd die ook allemaal plaats innemen. De software zal vermoedelijk bij de start geschreven zijn met het oog op max 50 hue devices. De gok is dat het daarin zit dat dit niet goed gaat.

Zou Hue/Signify niet met Google om de tafel kunnen voor een fix. Juist de klanten die veel geld in het Hue ecosysteem stoppen en die je verder wilt laten uitbreiden, lopen tegen dit probleem aan.

En een bridge-pro: ja waarom niet dan! Desnoods verkoop je deze alleen via de Hue shop. Maar er zijn daarmee allerhande kansen op meer inkomsten en winst. Die uitspraak dat deze er niet gaat komen lijkt er haast op dat Signify nog gewoon Philips is.

[Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 17-02-2023 16:28]

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
sam45 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:23:
Ik gebruik 2 bridges met 2 google accounts al enkele jaren zonder problemen (gesplitst per verdieping).
1 bridge is dan gelinkt aan mijn account, de andere aan die van mijn partner.
Dat heb ik ook, werkt inderdaad prima. Sinds ik die tweede bridge erbij heb geprikt gaat het weer als de brandweer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee