Probleem met 2 Hue bridges en Google assistent

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plomp47
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06-2023
Dilemma:

Ik heb te veel Hue lampen voor 1 bridge dus op advies van de helpdesk een 2e bridge aangeschaft.
Opzich werkt dat redelijk, maar loop nu tegen het volgende probleem aan.

Je kan een 2e bridge koppelen aan je Hue account maar je moet de boel opsplitsen, nu boven en beneden een aparte bridge moet je een 2e account aanmaken. Beide te gemakkelijk te schakelen vanuit de Hue app dus dikke prima.

Maar omdat wij ook gebruik maken van de Google Assistent gaat het nu mis, je kunt maar 1 Phillips Hue account koppelen aan je Google Home, dus ook slechts 1 bridge. Hierdoor kan ik nu de helft van mijn lampen in huis niet meer met voicecontrol bedienen.

Weet iemand hier een goede oplossing voor?

We hebben alles van Apple in huis, dus ni probeer ik het via Homekit want die ziet wel alle
Hue lampen van beide bridges. Maar ik kan helaas niet alle apparaten in huis bedienen met Apple.

Probeer nu dw Homey app, maar die lijkt ook maar 1 bridge aan te kunnen. Wellicht een andere systeem zoals Homey Pro o.i.d.?

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing zonder dit soort beperkingen, wie kan mij helpen? Echt een alles kunner!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:44
Heb je veel geautomatiseerde scenes thuis?
Dus lampen die automatisch aanspringen op een bepaalde tijd via de hue app, of bewegingsmelders die lampen aansturen?

Probeer die allemaal op 1 bridge te zetten en de lampen die je moet schakelen op de andere.
Zo heb ik dat ook gedaan, de lampen die je zelf moet schakelen blijven dan bereikbaar via google, de rest gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plomp47
Ja ik maak gebruik van motion sensoren.

Maar inderdaad is dat het overwegen waard, dan moet ik een compleet andere indeling maken op beide bridges. Wel een goed “workaround” idee 👍

Wel stom dit niet kan het de huidige setting, ik hoop eigenlijk nog op een oplossing waarbij ik mijn inrichting kan behouden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJEBS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-12-2024
Eindelijk en een soort van "gelukkig" dat dit probleem ook bij tenminste één iemand anders bestaat. Sinds ik een tweede bridge heb geïnstalleerd met beide bridges idd een eigen account, is het bijna gedaan met de Google Assistant. Die weigert méér dan 1 Hue-account. Ik ben hier al langer mee aan het stoeien, maar ken geen oplossing en kon geen lotgenoten ontdekken. Inmiddels zo'n 60 lampen en accessoires aan de praat waardoor ik wel MOEST splitsen. Bijna al mijn commando's (routines) die ik perfect had werken in Google Home zijn nog beperkt bruikbaar na bijschakelen van bridge-boven. Meestal snapt de assistent mij niet meer "Sorry ik begrijp het niet". Die is in de war geraakt. Ook in SmartThings is dat het geval en alleen de apparaten van de 'beneden-bridge' worden getoond. Het is zeer teleurstellend dat Philips dit niet oplost want het kan wél. Ik heb dan alles van Samsung/Android. In principe werken de apps hetzelfde in een Apple omdat op mijn zakelijke iPhone e.e.a. hetzelfde werkt en niet werkt. Ik ben gestopt met het uitbouwen van routines welke ik erg goed had werken, want ik voel dat nu als verspilde moeite.
Het wisselen tussen de bridges van de Hue-app begint me ook behoorlijk te vervelen. Ik heb al enkele kamers, voor de beneden-bridge bedoeld, gemaakt in de boven-bridge. Niet handig, maar beneden was 'vol'. Ik heb daarnaast meerdere apps aangeschaft voor Hue, maar de 'normale' instellingen vind ik toch wel die van Hue zelf het prettigst. Maar kijk ook eens naar deze apps: Hue essentials, all 4 hue, Hue Sync en Hue control. In Hue essentials en Hue control kun je wel alle onderdelen van je bridges tegelijk in één overzicht zien. Ik hoop met jou dat iemand van Hue eens hiervoor een oplossing biedt. De oplossing die Henkhuppelschot biedt is idd het proberen waard. Niet voor mij gezien het feit dat bij mij nagenoeg ALLE lampen/smartplugs, sensors en wat niet meer, in scenes zijn geautomatiseerd. Ik heb al gedacht om een derde bridge bij te zetten, maar ik vrees dat ik dan het overzicht kwijt raak. Ik heb namelijk nog méér wensen tot nieuwe lampen, maar wacht daar beter mee...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plomp47
Ik ben inmiddels al veel verder met het uitzoeken van dit probleem. Phillips kent het probleem en zijn er mee bezig, maar het schijnt nog al complex te zijn. Er is een manier om dit probleem te tackelen voor Google Home. Ik heb het niet getest omdat ik de overstap maak naar Siri (Homekit) waarbij het wél gewoon werkt. Alleen je bent minder flexibel qua opdrachten, maar dat los ik later op via een Homey Pro.

Om Google te blijven gebruiken zou je per Hue Bridge een aparte account moeten aanmaken binnen Google en vervolgens je tweede account d.m.v. een uitnodiging vanuit je eerste account toe voegen. Het schijnt dat alle apparaten van beide account samengevoegd worden en te bedienen zijn via 1 voice-assistent.

Deze workaround wordt uitgelegd op de YouTube:
YouTube: Philips Hue Bridge & Beyond - Exclusive Interview with George Yianni

Ik ben inmiddels zo ver dat ik overstap naar Siri en flows ga aanmaken via een Homey Pro. Het is een dure grap die Homey Pro schijnt wel multiple Hue bridges te kunnen aansturen en alle andere apparaten (infrarood, zigbee, wifi, bluetooth etc.) in huis én ook zonder internetverbinding. (de Homey app en Homey bridge overigens niet). De nieuwe versie van Homey Pro komt eind deze maand uit, maar kost helaas wel €399,- 8)7
Maar goed dan heb je wel een leuke tool (en nieuwe hobby) waar je alles mee kan aansturen.

[ Voor 17% gewijzigd door plomp47 op 15-02-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:18
Ja, dit is écht een belachelijk. -O-
Hue is zeker niet de goedkoopste van de markt, dit zou gewoon moeten kunnen.

Het is bizar dat Philips/Signify (nog steeds!!) niet een fatsoenlijke oplossing hiervoor heeft. De Hue bridge support maar ~50 lampen, dus met spotjes kom je daar heel snel aan. Plaats je dan ook nog wat Gradient units, of heb je een Ensis die dus stiekem 2 lampen heeft, dan gaat het hard. Al helemaal icm sensoren en Senic schakelaars.
Gemiste kans ook, want een 'Pro Bridge' is uiteindelijk de nodige oplossing waar ze dus ook nog prima heel veel geld mee kunnen verdienen.

De 'oplossing' die ik thuis heb, is een Zigbee stick aan mijn Home Assistant setup (op een Raspberry Pi). Die stuurt een deel van de lampen aan, precies degenen die toch praktisch enkel op tijdschakelaars en sensors werken. Dus daar gaf de Hue app eigenlijk al niet echt een toegevoegde waarde aan.
De Senic switches komen wel gewoon via Hue in Home Assistant, dus zo kan je ze alsnog weer aan elkaar knopen om sensoren en tijdschakelaars te overriden.

Al met al erg omslachtig in configuratie, en feitelijk heb je dus 2 Zigbee netwerken in huis :')

Je Homey oplossing doet uiteindelijk hetzelfde. Het is een redelijk dure oplossing, maar wel een stukje gebruiksvriendelijker.
Home Assistant kan meer, kost minder, maar kent een veel steilere leercurve. En is daarmee ook zeker een hobby om alles goed te krijgen (en goed te houden... :P)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plomp47
Filmpje toegevoegd aan mijn eerdere bericht.
Hierin wordt ook aangegeven dat er geen Hue Bridge Pro op de markt komt en tevens de oplossing voor het Multibridge probleem binnen Google.

Ik ben wel benieuwd of dit een oplossing is.

[ Voor 16% gewijzigd door plomp47 op 15-02-2023 14:26 ]

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:15
Ik gebruik 2 bridges met 2 google accounts al enkele jaren zonder problemen (gesplitst per verdieping).
1 bridge is dan gelinkt aan mijn account, de andere aan die van mijn partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 16:49
Binnen het Hue systeem zou een 2 bridges ontwerp mogelijk moeten zijn van master & slave. Je hoofd unit communiceert met Google en de Google homes, de 2e bridge is slechts het geheugen voor extra Hue devices.

Het is vast ook gewoon mogelijk om 2 bridges als 1 bridge te zien. En misschien zelfs om met 1 account op 2 bridges in te loggen. Mits de beide bridges maar met elkaar konden communiceren of bijvoorbeeld achter elkaar geschakeld konden worden door een splitter of iets dergelijks.

De beperkingen komen vast voort vanuit het initiële ontwerp waarbij er nooit verwacht werd dat een gewoon huishouden meer dan 50 lampen zou hebben. Tot ook stekkers, strips sensoren etc. werden toegevoegd die ook allemaal plaats innemen. De software zal vermoedelijk bij de start geschreven zijn met het oog op max 50 hue devices. De gok is dat het daarin zit dat dit niet goed gaat.

Zou Hue/Signify niet met Google om de tafel kunnen voor een fix. Juist de klanten die veel geld in het Hue ecosysteem stoppen en die je verder wilt laten uitbreiden, lopen tegen dit probleem aan.

En een bridge-pro: ja waarom niet dan! Desnoods verkoop je deze alleen via de Hue shop. Maar er zijn daarmee allerhande kansen op meer inkomsten en winst. Die uitspraak dat deze er niet gaat komen lijkt er haast op dat Signify nog gewoon Philips is.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 17-02-2023 16:28 ]

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:08
sam45 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:23:
Ik gebruik 2 bridges met 2 google accounts al enkele jaren zonder problemen (gesplitst per verdieping).
1 bridge is dan gelinkt aan mijn account, de andere aan die van mijn partner.
Dat heb ik ook, werkt inderdaad prima. Sinds ik die tweede bridge erbij heb geprikt gaat het weer als de brandweer.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Punani
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik heb een Tahoma switch van Somfy voor alle screens rondom huis en heb hieraan mijn 2e bridge gekoppeld deze verbonden met google home en zo kan ik alle lampen bedienen met 2x een bridge met voice command en staan ze in 1 google home overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwantje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:42
Ik heb zelf dit probleem anders aangepakt: consolidatie. Ik heb ruimtes wasr meerdere spotjes (gi10) hangen die ik enkel als geheel hoef te dimmen en niet van kleur/koel/warm hoef te schskelen. Dezr spots staan achter een icasa (of ander merk) 'inbouwdimmer'. Voordeel is dus dat je maar 1 device towvoegd asn de Hue bridge en dat ook je oude schakel materiaal optioneel te gebruiken is (middels puls drukkers).

De spotjes zelf zijn natuurlijk niet meer van Hue, maar gewone domme dimbare spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
plomp47 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:18:
Dilemma:

Ik heb te veel Hue lampen voor 1 bridge dus op advies van de helpdesk een 2e bridge aangeschaft.
Opzich werkt dat redelijk, maar loop nu tegen het volgende probleem aan.

Je kan een 2e bridge koppelen aan je Hue account maar je moet de boel opsplitsen, nu boven en beneden een aparte bridge moet je een 2e account aanmaken. Beide te gemakkelijk te schakelen vanuit de Hue app dus dikke prima.

Maar omdat wij ook gebruik maken van de Google Assistent gaat het nu mis, je kunt maar 1 Phillips Hue account koppelen aan je Google Home, dus ook slechts 1 bridge. Hierdoor kan ik nu de helft van mijn lampen in huis niet meer met voicecontrol bedienen.

Weet iemand hier een goede oplossing voor?

We hebben alles van Apple in huis, dus ni probeer ik het via Homekit want die ziet wel alle
Hue lampen van beide bridges. Maar ik kan helaas niet alle apparaten in huis bedienen met Apple.
Je gebruikt Apple producten.
Hey siri werkt bij mij met beide Hue bridges.
Dat kan dan toch ook bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Je kunt Homebridge gebruiken. Daarmee krijg je alle lampen in Homekit en het is gratis. Je moet wel ergens in huis een servertje hebben waar het op draait. Een Raspberry Pi voldoet.

Dit lost ook een ander (ergerlijk) probleem op, namelijk dat je geen lampen in Homekit krijgt die niet 'officieel' bij Hue horen. Ik heb een paar lampen van Ikea Tradfri, die kun je prima koppelen met Hue en ook prima bedienen met de Hue app, maar niet met Homekit en Siri. Met Homebridge wel. En je kunt er nog veel meer dingen mee koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Volgens mij werkt het tegenwoordig. Na enkele updates van de bridges lijkt het of deze nu in de meeste situaties als 1 bridge worden gezien. Vanuit de oudesituatie heb ik alles 2at ik zeker met Google of via buitenhuis besturing wil bedienen aan bridge 1 gekoppeld. Maar laatst lukte de bediening van bridge 2 ook prima ook via buitenhuis besturing. Al gemerkt dat je bridge 2 tegenwoordig ook gewoon kan inloggen op je hue account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 17:35
Sinds ik mijn 2 bridges op 1 account heb zitten kan zijn de lampen van 1 bridge offline in google home en dus niet meer te bedienen.
Als je in google je hue accounts verwijdert om opnieuw te beginnen kun je bij 1 bridge in de hue app je account toevoegen. Alleen de lampen van die bridge worden toegoevoegd. Als je in de hue app naar de andere bridge gaat en weer probeert toe te voegen zegt google home dat het account al is gekoppeld.
De situatie met de beperkingen van de bridge is idd volkomen belachelijk. Ben hue koper sinds 2011 maar krijg het idee dat de beste klanten in de kou worden gezet omdat het er te weinig zijn om je druk over te maken. Of Philips is nog een onflexibele dinosaurus organisatie die drijft op zijn oude grootsheid maar uitsterven dreigt. Of mss zijn lampen wel te moeilijk en moeten ze het gewoon bij beademingsapparaten houden.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HanslH schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:18:
Sinds ik mijn 2 bridges op 1 account heb zitten kan zijn de lampen van 1 bridge offline in google home en dus niet meer te bedienen.
Als je in google je hue accounts verwijdert om opnieuw te beginnen kun je bij 1 bridge in de hue app je account toevoegen. Alleen de lampen van die bridge worden toegoevoegd. Als je in de hue app naar de andere bridge gaat en weer probeert toe te voegen zegt google home dat het account al is gekoppeld.
De situatie met de beperkingen van de bridge is idd volkomen belachelijk. Ben hue koper sinds 2011 maar krijg het idee dat de beste klanten in de kou worden gezet omdat het er te weinig zijn om je druk over te maken. Of Philips is nog een onflexibele dinosaurus organisatie die drijft op zijn oude grootsheid maar uitsterven dreigt. Of mss zijn lampen wel te moeilijk en moeten ze het gewoon bij beademingsapparaten houden.
Philips is al jaren geen eigenaar meer van Hue... (sinds 2016 om precies te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanslH
Oke, was waarschjinlijk in de war dat de naam Philips nog overal genoemd wordt inclusief op nieuwe produkten en de url van hue: https://www.philips-hue.com/nl-nl en overal eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanslH
Even een kleine aanvulling voor het nageslacht. Ik heb per ongeluk een homey pro en daarmee lukt het wel om met 2 bridges hue en google home on speaking terms te krrijgen.
Begin met de 2 bridges geinstalleerd in de officiele hue app.
In homey begin met een schone lei, dus alle oude referenties naar hue verwijderen, app deisnatlleren whatever it takes, dan app herinstalleren.
Apparaat toevoegen Hue (officiele Athom app).
Je kunt dan voor de bridge kiezen, je kies 1 voor 1 beide bridges (per bridge op de centrale knop drukken).
Al je lampen staan dan in homey.
Roep dan synchronize devices en al je lampen staan in google home.
Ze staan niet per se in de juiste ruimte (wellicht afhankelijk of je ze in homey al hebt toegewezen) maar dat kan je per lamp instellen in google home.
Kudos voor team Homey, de enige in het hele verhaal die het niet vertikt 2 bridges tegelijk te snappen.
Mega unkodos voor philips en aanverwanten, ook unkodos voor google aangezien hue toch een begrip is in home automation wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Philips Hue is doorgegaan onder de bedrijfsnaam Signify. Vermoedelijk mogen ze nog een paar jaar de naam Philips blijven voeren onder de huidige overeenkomst.

Het idee is dat er zeker nog ontwikkeld wordt aan nieuwe producten en uitbreiding van de app, maar anders dan toen het nog Philips was. In een interview gaf men aan dat men nog niet binnen korte termijn dacht aan een grotere bridge als vervanging van de huidige bridge. Waarom niet? Geen idee. Blijkbaar is het ontwerp toch aardig beperkt door de versie 1. Toen hand men mogelijk nooit verwacht dat het wel eens zo groot en uitgebreid kon worden. En daarnaast wil men de componenten van de bridges vermoedelijk goedkoop houden. Dan kan een klant beter een 2e bridge kopen lijkt het.

Google zelf kan overigens natuurlijk ook gewoon eens wat moeite gaan doen voor verbinden met 2 bridges bij zo'n grote speler.

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 22-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LivinginaBox
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Maak gebruik van een 2de account op Hue voor de 2de bridge Je kan meerdere accounts in de Hue app onderhouden.
Mijn Google Nest Hub 2 is Matter enabled en beide Hue bridges ook. Connect beide Hue bridges nu met Matter in je Google app en alle Hue devices op beide bridges worden nu herkent in hetzelfde Google account.

Nadeel: in de Hue app zelf moet je af en toe switchen tussen de accounts om je lampen te kunnen bedienen

Voordeel: in de Google app zijn al je Hue devices in dezelfde app beschikbaar, lokaal en remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tig3r
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-10-2024
Wat ook verre van ideaal is als je gebruikt maakt van van lichtschakelaars van bijv Gira friends of Hue. Op één button met twee schakelaars kun je ook niet zeggen, de linker is voor Hue Bridge beneden en zet ik alles lampen mee uit als ik naar bed ga en met de rechter doe ik alles boven vast aan op de andere Bridge. Heel irritant is dat sinds ik ook twee bridges heb. Wanneer fixet Hue of Signify dit eindelijk eens dat alles weer gewoon als één wordt gezien ongeacht aantal bridges?!? Kom op jongens, het is super duur allemaal, maar 50 lampen/accesoires?! Het is bijna 2025, zo mogelijk kan het toch niet zijn?
Pagina: 1