Mijn vraag
Ben ik op de goede weg?
Resultaten vallen erg tegen in vergelijking met het artikel op Tweakers. Daarom mijn vraag.
De temperaturen van de processor onder volle belasting zijn te hoog. Als ik 10-minuten Cinebench 23 - Multi draai, dan zie ik met Core Temp dat 4 cores een maximale temperatuur weergeven van 100 graden.
De CineBench Score is 29.590, vergeleken met de review van deze processor niet slecht (30.944 punten met misschien lichte throttling). Maar, deze hoge temperatuuren vind ik toch wel wat aan de hoge kant. Ook voor het geluid zal het niet helpen. Meer details onder.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Cinebench R23 multithreaded
Core Temp 1.18
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geinspireerd door het artikel op Tweakers, hoop ik dat het instellen van de powerlimits en een undervolt de temperaturen beter worden en de prestaties gelijk blijven of beter worden. Ik heb geen enkele ervaring met overclocken of underclocken, omdat ik het nooit nodig heb gehad.
Artikel: review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...
Mijn stappen:
Powerlimits
Cinebench 23 - Multi 10-minuten
Cinebench R23 - multi (default)
29.590 punten
Temp: 4 P-Cores tonen 100 graden als maximale temperatuur
Cinebench R23 - multi (225W)
29.358 punten
Temp: hoogste waarde core #5 = 96 graden
Cinebench R23 - multi (200W)
28.518 punten
Temp: alles net onder de 90 graden.
Vraag 1
De Powerlimits heb ik ingesteld onder het menu (zie ook afbeelding onder):
Advanced CPU configuration
Long Duration Power Limit(W) 225W
Short Duration Power Limit(W) 225W
:strip_exif()/f/image/x3FefOHixJeVtOrWQqHexAD3.jpg?f=fotoalbum_small)
Is dit de juiste methode?
UnderVolt & Powerlimit
Om toegang te krijgen tot de individuele V/F punten moest ik Advanced Voltage Offset (V/F Point) selecteren onder voltage settings. @Tomas Hochstenbach schrijft: "Een vaste undervolt heeft op een lagere ratio een naar verhouding grotere impact, dus om eventuele instabiliteit te voorkomen, heb ik voor nu alleen de v/f-punten 9 en hoger aangepast." Ik denk dat hij bedoelde 'v/f-punten 5 en hoger' (heb het al gemeld).
Ik heb punten 5 en hoger aangepast (x43 - X54). Ik heb eerst Voltage Offset Target -.0.015 gekozen, later -0.020. Een verschil merk ik (nog) niet als ik naar de temperatuur of prestatie kijk. In het artikel waren de verschillen veel groter. Zie afbeeldingen onder.
Cinebench R23 - multi (225W en -0.020 V)
29.465 punten
:strip_exif()/f/image/lkplzSOJ5Cd2aOZetJMqFMJ7.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/gvj6xUDJ19tnDc7ldGjduxiL.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik dacht, misschien moet ik een andere setting kiezen, namelijk: Adaptive + Advanced Voltage Offset (V/F Point)
Weer getest en zelfs -.0.030 V gekozen.
Cinebench R23 - multi (225W en -0.030 V)
29.689 punten
Temp: hoogste waarde core #5 = 97 graden (zie afbeelding onder)
:strip_exif()/f/image/nLnE5sYsfNxpMLZY6WBYBQtw.jpg?f=fotoalbum_small)
Het lijkt toch heel weinig te doen.
Vraag 2
Zie ook eerste afbeelding boven.
Moet ik onder Advanced CPU configuration ook nog CPU Under Voltage Protection aanpassen? Het staat op [auto], maar zie Dis er voor staan.
Vraag 3
Moet ik gewoon doorgaan met verlagen van deze V/F-punten? Ben ik dus op de goede weg?
Vraag 4
Wanneer zijn de temperaturen acceptabel? Als het de 100 graden niet meer aantikt, zoals al met een powerlimit op 225W is, is dat dan een prima resultaat? (Er gaat niks meer stuk). Weinig geluid van de fans vind ik wel weer belangrijk.
Tips zeer welkom, maar graag rekening houden dat mijn kennis op dit gebied vrijwel afwezig is.
Ben ik op de goede weg?
Resultaten vallen erg tegen in vergelijking met het artikel op Tweakers. Daarom mijn vraag.
De temperaturen van de processor onder volle belasting zijn te hoog. Als ik 10-minuten Cinebench 23 - Multi draai, dan zie ik met Core Temp dat 4 cores een maximale temperatuur weergeven van 100 graden.
De CineBench Score is 29.590, vergeleken met de review van deze processor niet slecht (30.944 punten met misschien lichte throttling). Maar, deze hoge temperatuuren vind ik toch wel wat aan de hoge kant. Ook voor het geluid zal het niet helpen. Meer details onder.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Cinebench R23 multithreaded
Core Temp 1.18
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed |
1 | Moederborden | MSI Pro Z790-A WIFI |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 |
1 | Voedingen | Corsair HX1000i (2022) |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geinspireerd door het artikel op Tweakers, hoop ik dat het instellen van de powerlimits en een undervolt de temperaturen beter worden en de prestaties gelijk blijven of beter worden. Ik heb geen enkele ervaring met overclocken of underclocken, omdat ik het nooit nodig heb gehad.
Artikel: review: Maak je cpu zuiniger én sneller - Ryzen 9 7950X en Core i9 13900K bed...
Mijn stappen:
Powerlimits
Cinebench 23 - Multi 10-minuten
Cinebench R23 - multi (default)
29.590 punten
Temp: 4 P-Cores tonen 100 graden als maximale temperatuur
Cinebench R23 - multi (225W)
29.358 punten
Cinebench R23 - multi (200W)
28.518 punten
Temp: alles net onder de 90 graden.
Vraag 1
De Powerlimits heb ik ingesteld onder het menu (zie ook afbeelding onder):
Advanced CPU configuration
Long Duration Power Limit(W) 225W
Short Duration Power Limit(W) 225W
:strip_exif()/f/image/x3FefOHixJeVtOrWQqHexAD3.jpg?f=fotoalbum_small)
Is dit de juiste methode?
UnderVolt & Powerlimit
Om toegang te krijgen tot de individuele V/F punten moest ik Advanced Voltage Offset (V/F Point) selecteren onder voltage settings. @Tomas Hochstenbach schrijft: "Een vaste undervolt heeft op een lagere ratio een naar verhouding grotere impact, dus om eventuele instabiliteit te voorkomen, heb ik voor nu alleen de v/f-punten 9 en hoger aangepast." Ik denk dat hij bedoelde 'v/f-punten 5 en hoger' (heb het al gemeld).
Ik heb punten 5 en hoger aangepast (x43 - X54). Ik heb eerst Voltage Offset Target -.0.015 gekozen, later -0.020. Een verschil merk ik (nog) niet als ik naar de temperatuur of prestatie kijk. In het artikel waren de verschillen veel groter. Zie afbeeldingen onder.
Cinebench R23 - multi (225W en -0.020 V)
29.465 punten
:strip_exif()/f/image/lkplzSOJ5Cd2aOZetJMqFMJ7.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/gvj6xUDJ19tnDc7ldGjduxiL.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik dacht, misschien moet ik een andere setting kiezen, namelijk: Adaptive + Advanced Voltage Offset (V/F Point)
Weer getest en zelfs -.0.030 V gekozen.
Cinebench R23 - multi (225W en -0.030 V)
29.689 punten
Temp: hoogste waarde core #5 = 97 graden (zie afbeelding onder)
:strip_exif()/f/image/nLnE5sYsfNxpMLZY6WBYBQtw.jpg?f=fotoalbum_small)
Het lijkt toch heel weinig te doen.
Vraag 2
Zie ook eerste afbeelding boven.
Moet ik onder Advanced CPU configuration ook nog CPU Under Voltage Protection aanpassen? Het staat op [auto], maar zie Dis er voor staan.
Vraag 3
Moet ik gewoon doorgaan met verlagen van deze V/F-punten? Ben ik dus op de goede weg?
Vraag 4
Wanneer zijn de temperaturen acceptabel? Als het de 100 graden niet meer aantikt, zoals al met een powerlimit op 225W is, is dat dan een prima resultaat? (Er gaat niks meer stuk). Weinig geluid van de fans vind ik wel weer belangrijk.
Tips zeer welkom, maar graag rekening houden dat mijn kennis op dit gebied vrijwel afwezig is.

[Voor 5% gewijzigd door honey op 12-02-2023 19:20]