Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 17:21
Wij kunnen aanspraak maken op een subsidie om onze woning te verduurzamen. Het bedrag is niet zo relevant, maar het geeft wel een impuls om te kijken naar de mogelijkheden heden ten dagen. Natuurlijk ook getriggerd door de hoge gas- en energieprijzen. De subsidie zelf is 4000 EUR, maar kunnen we opplussen met enkele duizenden EUR. Dit als blijkt dat je met iets meer budget een net iets grotere stap kunt maken in de verduurzaming.

We hebben een nieuwbouwwoning uit 2017 en wonen er met 5 personen. Het gaat om een rijtjeshuis met drie lagen en een plat dak, achtergevel ligt op het zuiden. We hebben aan beide kanten buren. Met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de slaapkamers. We hebben een gasgestookte cv-ketel en mechanische ventilatie en drie zonnepanelen op het dak. Waarschijnlijk om destijds de EPC-berekening voor de vergunning rond te krijgen. Verder is het traditionele bouw met betonnen binnenwanden, -vloeren en -dak en een gemetselde buitenschil.

Zonnepanelen zie ik zelf niet zoveel heil in, gezien saldering vroeg of laat verdwijnt en accu's nog erg duur zijn.

Daarom kwam ik zelf op een zonneboiler uit, om te sparen op gasverbruik voor het douchen. Na aanvraag van een paar offertes voor een zonneboiler, werd mij door een van de installateurs verteld dat een hybride warmtepomp nog meer bespaart dan een zonneboiler.

Onderzoek levert mij niet zo heel veel op, anders dan vluchtige berekeningen op websites van commerciële partijen. Of het, met alle respect, verkooppraatje van de betreffende installateur waarmee ik contact had. Waarbij er weinig tot geen info staat over de uitgangspunten die zijn gehanteerd. Ik begrijp dat je gasverbruik omlaag gaat, maar je stroomverbruik omhoog. Echter dat het netto een winst van enkele honderden euro's per jaar oplevert. Dit ten opzichte van een besparing van netto iets meer dan honderd euro als je voor een zonneboiler zou gaan.

Mijn vraag is simpel wat het meeste bespaart; een zonneboiler of een hybride warmtepomp?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Fornoo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:57:

Zonnepanelen zie ik zelf niet zoveel heil in, gezien saldering vroeg of laat verdwijnt en accu's nog erg duur zijn.
Hier ga je erg kort door de bocht. Van de jaarlijks opgewekte stroom wordt direct 20-30% zelf verbruikt en hoef je dus niet in te kopen. Op dit moment is het bewolkt weer maar mijn panelen wekken voldoende op om aan de gevraagde energie te kunnen voldoen inclusief het verwarmen van het huis op 20 graden. Kost mij (buiten de investering van de installaties) dus helemaal niets. Wat er teveel opgewekt wordt krijg ik een vergoeding voor. Nu nog 100% van het kale leveringstarief maar dat zal naar 80% gaan als het aan de overheid ligt. Dat is gewoon nog prima geld.
Mijn vraag is simpel wat het meeste bespaart; een zonneboiler of een hybride warmtepomp?
Hybride WP icm zonnepanelen. Vergeet dat laatste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Wij hebben hier een zonneboiler samen met een gasgestookte CV ketel. Een zonneboiler zorgt voor een lager SWW verbruik. Bedoeld de installateur niet een warmtepompboiler ter vergelijking? Een zonneboiler zal voornamelijk in de warmte 6-7 maanden voor voldoende warm water zorgen bij het douchen en afwassen waardoor de ketel niet hoeft bij te springen. Voor het verwarmen van het huis is een zonenboiler ongeschikt.

Wanneer je hele dak vol zou liggen met zonnepanelen lijkt mij een warmtepompboiler een betere keuze. Het boilervat van een zonneboiler staat in de zomermaanden al snel op 80-82 graden en zal de rest van de dag niks meer doen. Met een warmtepompboiler kan je dit slimmer reguleren. Denk bijvoorbeeld aan de stroom gebruiken voor de wasmachine aan het eind van de ochtend en pas aan het einde van de middag alle opwek naar de warmtepompboiler sturen om het vat te verwarmen. Dit is efficiënter dan direct verwarmen terwijl er alleen in de ochtend of avond de douche gebruikt wordt. Als ik het goed heb begrepen zorgt de gasgestookte cv ketel bij een hybride opstelling vaak nog voor het verwarmen van SWW waardoor de vergelijking een beetje vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:28
ik sla aan op je topictitel...
Beide zijn opties die we 10 jaar geleden fantastisch vonden. Vandaag is een zonneboiler of hybride wp opstelling het net niet. Het lost namelijk het probleem niet op!

Een zonneboiler is dadelijk om 10:30 in de ochtend opgewarmt en de rest van de dag doettie niks. In de winter moet je een alternatief hebben want dan doet ie ook nisk. Beter zonnepanelen en een el-boiler op zonneschakelaar.

hybride: werkt een groot deel van het jaar vaak telleurstekllend omdat inregelen kennelijk niet meer hoeft vinden installateurs. en als het echt koud word dan komt het dure gas erbij (wat doordat je zo weinig gebruik nog duurder is)

Een hybride in een huis uit 2017 is helemaal raar. want het huis zou geschikt moeten zijn voor een volledige WP. Daarnaast is je dak niet volleggen met zp gewoon raar. hier op GoT staan 1001 redenen waarom je je dak moet volleggen

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 16:08
technopeuter schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:19:
ik sla aan op je topictitel...
Beide zijn opties die we 10 jaar geleden fantastisch vonden. Vandaag is een zonneboiler of hybride wp opstelling het net niet. Het lost namelijk het probleem niet op!

Een zonneboiler is dadelijk om 10:30 in de ochtend opgewarmt en de rest van de dag doettie niks. In de winter moet je een alternatief hebben want dan doet ie ook nisk. Beter zonnepanelen en een el-boiler op zonneschakelaar.

hybride: werkt een groot deel van het jaar vaak telleurstekllend omdat inregelen kennelijk niet meer hoeft vinden installateurs. en als het echt koud word dan komt het dure gas erbij (wat doordat je zo weinig gebruik nog duurder is)

Een hybride in een huis uit 2017 is helemaal raar. want het huis zou geschikt moeten zijn voor een volledige WP. Daarnaast is je dak niet volleggen met zp gewoon raar. hier op GoT staan 1001 redenen waarom je je dak moet volleggen
Je draagt goede punten aan, maar gaat met de zonneboiler wel beetje kort door de bocht. In de maanden dat ie het goed doet (april-oktober) douche je gratis. Buiten die maanden doen ze het minder maar je zonnepanelen ook. Het rendement van een zonnepaneel is rond de 20%, in de brochure max 22%. Een Zonnecollector heeft een rendement van dik boven de 90%. 90% van het invallende zonlicht wordt warmte, terwijl slechts 20% van het licht electriciteit wordt bij een zonnepaneel. Gekozen in de goede verhouding tov je boiler grootte, kunnen ze zeker zinvol zijn. Maar leg geen 4 collectoren ipv 4 zonnepanelen. 1 collector per 100 liter boiler is vaak reeel in NL. Hij heeft zeker een hoop meer tijd nodig om je boiler warm te maken dan tot 10.30 hoor.

20% rendement van je zonnepanelen maal tegen de 400% van je warmtepomp is ook een goede combinatie, maar helpt het meest bij de mogelijkheid tot salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-05 19:51
Fornoo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:57:

Daarom kwam ik zelf op een zonneboiler uit, om te sparen op gasverbruik voor het douchen.
===
Ik heb een woning van 2015 die standaard is opgeleverd met een zonneboiler, Zelf zou ik die keuze niet maken.
Probleem met een zonneboiler is dat het 7 maanden volledig ssw kan verzorgen, maar je toch een na-verwarmer nodig hebt.
Salderen verdwijnt, maar ook een zonneboiler kan niet salderen over de seizoenen. In de zomer heb je warmte overschot waar je niets mee kan, in de winter heb je te kort.

Nog een punt: een zonneboiler heeft onderhoud nodig, niet pas als het niet meer werkt maar echt preventief om de levensduur te verlengen.

Zelf zou ik zonepanelen kiezen ipv een zonneboiler. Ook uitbreiding van jouw drie panelen is zeer zinvol.

Een hybride warmte pomp is ook niet nodig met een goed geïsoleerd huis (en een huis uit 2017 is heel goed geïsoleerd). Ik zou in jouw geval gaan voor een warmtepomp (full, geen hybride) voor je huis te verwarmen, en een oplossing voor SWW. Zelf zou ik wel twee systemen kiezen daarvoor.

[ Voor 0% gewijzigd door canonball op 12-02-2023 16:15 . Reden: een verandert in geen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 17:21
Dank voor de input allen!

De aangedragen hybride warmtepomp is een Remehe Elga Ace. Geen idee of dat een hybride warmtepomp is of een hybride warmtepompboiler.

Het is me niet helemaal duidelijk wat nu de beste oplossing is, niet geheel vreemd gezien de complexe materie;

- een mix van zonnepanelen en zonneboiler
- een hybride warmtepomp met zonnepanelen
- een warmtepomp met zonnepanelen

Waarbij de laatste door twee personen wordt aangeraden. Wat voor type warmtepomp gaat het dan om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Mitsubishu ecodan is een stuk beter dan die elga. Elga is niet zo heel erg fantastisch.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 13:49
De beste oplossing in deze situatie is een volledige lucht-water warmtepomp met een boilervat voor warm water. Voor de laatste kan je kiezen voor eentje die door je warmtepomp gevoed wordt of een ventilatiewarmtepomp die je op de afvoer van de mechanische ventilatie aansluit.

Een zonneboiler is enigszins achterhaalde techniek. In de praktijk kan je beter voor meer zonnepanelen kiezen en die stroom gebruiken om electrisch je boiler te verwarmen. Bij voorkeur met warmtepomp technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zonnepanelen zijn een goed idee, maar dat zou ik verder los zien van oplossingen voor verwarming en warm water.
Ik zou sowieso voorschakelen op gasloos, dus geen hybride warmtepomp maar eentje die de gehele verwarming van je huis kan overnemen (nou zal dat met een goed geïsoleerde woning uit 2017 waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn) en eventueel en eventueel ook een boilervat voor warm water. Heb je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
Coolmint schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Je draagt goede punten aan, maar gaat met de zonneboiler wel beetje kort door de bocht. In de maanden dat ie het goed doet (april-oktober) douche je gratis. Buiten die maanden doen ze het minder maar je zonnepanelen ook. Het rendement van een zonnepaneel is rond de 20%, in de brochure max 22%. Een Zonnecollector heeft een rendement van dik boven de 90%. 90% van het invallende zonlicht wordt warmte, terwijl slechts 20% van het licht electriciteit wordt bij een zonnepaneel. Gekozen in de goede verhouding tov je boiler grootte, kunnen ze zeker zinvol zijn. Maar leg geen 4 collectoren ipv 4 zonnepanelen. 1 collector per 100 liter boiler is vaak reeel in NL. Hij heeft zeker een hoop meer tijd nodig om je boiler warm te maken dan tot 10.30 hoor.

20% rendement van je zonnepanelen maal tegen de 400% van je warmtepomp is ook een goede combinatie, maar helpt het meest bij de mogelijkheid tot salderen.
Ik ben zoekende hier of ik een zonneboiler zou moeten gaan aanschaffen. Heb momenteel meer dan voldoende zonnepanelen liggen voor mijn eigen stroom. Heb een cv ketel uit 2014 die ik voorlopig wil laten hangen. Heb nog plaats over op mijn dak voor zonnecollectors. Vrijstaand huis, vloerverwarming, goed geïsoleerd, in de zomer gebruiken we graag meer warm water voor het vullen van badjes, de buitendouche, e.d.
Alleen als ik het forum zo aan het doorlezen ben krijg ik erg veel negatieve reacties over die zonneboilers terwijl ik daarvoor zelf dacht er wel goed aan te doen zoiets te gaan plaatsen... wat zijn jou standpunten? Wat zijn verdere voor en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransWillems
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
D-dark schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:56:
De beste oplossing in deze situatie is een volledige lucht-water warmtepomp met een boilervat voor warm water. Voor de laatste kan je kiezen voor eentje die door je warmtepomp gevoed wordt of een ventilatiewarmtepomp die je op de afvoer van de mechanische ventilatie aansluit.

Een zonneboiler is enigszins achterhaalde techniek. In de praktijk kan je beter voor meer zonnepanelen kiezen en die stroom gebruiken om electrisch je boiler te verwarmen. Bij voorkeur met warmtepomp technologie.
Ik maak me wat zorgen over het na 2025 verhaal. Als je dan in de zomer niets krijgt voor je teveel opgewekte zonnestroom (want er is nog niets door de overheid vast gelegd!) en in de winter dik moet betalen voor je groene stroom dan is alles wat veel stroom verbruikt in de winter ineens niet meer leuk en dat zijn we nu wel massaal aan het installeren.
Er zijn wel ideeën dat ik 80% van mijn stroomprijs zou moeten krijgen maar voorlopig krijg ik bij essent maar 0,05 cent voor mijn stroom die ik in de zomer op wek en betaal ik de volle mep in de winter. (ja natuurlijk moet ik overstappen om meer te krijgen voor mijn stroom maar dat gaat pas in november. Als ik dat voor mijn jaarafrekening doe geld de salderingsregeling niet meer en kom ik nog duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Coolmint schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Zonnecollector heeft een rendement van dik boven de 90%. 90% van het invallende zonlicht wordt warmte, terwijl slechts 20% van het licht electriciteit wordt bij een zonnepaneel.
Collector haalt ongeveer 60%
Warmtepomp boiler richting cop 3 gemiddeld
Onder de streep zelde rendement , maar geen stagnatie

Maar PV en WPB kost minder investering

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:50

_Apache_

For life.

Ik heb hier een zonneboiler en zonnepanelen op het dak liggen. Mijn ervaring na 4 jaar gebruik.
  • De zonneboiler weet ongeveer 3x meer energie op te wekken van zonnepanelen (per dak oppervlak). 9 zonnepanelen van 300Wp, tegen 3 collectoren ~4,8m oppervlak. Na een zomerdag halen ze allebei ~17-19kWh energie. De ene directe in wattage, de ander gemeten in warm water.
  • Dus, een WP met COP >3 loopt gelijk aan een zonneboiler. Echter blijft de zonneboiler efficiënt bij hoge temperaturen, waar de warmptepomp zn COP steeds verder wegzakt.
  • De zonneboiler heeft doorgaans een groter buffervat, dus hier heb je na een nacht meer aan.
Een zonneboiler is aan te sluiten op je CV loop, maar heeft in Nederlands weer (lees, weinig krachtige zon in het najaar) te weinig toegevoegde waarde. Je kunt echter wel een warmtepomp gebruiken, om het zonneboiler buffervat te verwarmen.

Ondersteuning voor SWW (warm douchwater) door een zonneboiler is prima te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 06-03-2023 15:35 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1