Toon posts:

High end systeem voor VR development & 4K gaming ~ €4.500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• robinhopok
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-02 13:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ontwikkel VR games en andere soort VR-gerelateerde applicaties. Mijn huidige systeem (6 jaar oud) is daarbij een bottleneck geworden en ik wil daarom investeren in een nieuw high-end systeem.
Ik ben van plan om op dit systeem VR games en VR-gerelateerde applicaties te gaan ontwikkelen. Hierbij zal ik het ook geregeld gaan gebruiken voor het spelen van 4k games, met daarbij het liefst een zo hoog mogelijke performance. Daarnaast ben ik ook van plan het systeem te gebruiken voor wat meer lagere performance behoeftes: mail checken, af en toe een youtube filmpje, programmeren van geen VR-gerelateerde applicaties, etc.
Normaal ben ik niet zo van de RGB-achtige systemen, maar ik heb besloten bij dit systeem een keer 'all out' te gaan en wil 'm daarom ook esthetisch mooi aankleden met de nodige witte elementen en RGB-verlichting.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale prijs zal rond de ~4.000 EUR excl. BTW liggen. Randapparatuur, zoals schermen, toetsenbord en muis heb ik al.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 3x LG 27GN950-B
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een systeem bij elkaar geklikt (zie hieronder). Dat lijkt mij een mooi startpunt voor deze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles, zolang kwaliteit maar gewaarborgd blijft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een zo stil en zuinig mogelijk systeem. Ik snap dat wat ik van het systeem vraag nogal veel is, maar ben benieuwd naar wat het hoogst haalbare is wat betreft geluid en energieverbruik.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk wel, om zo het maximale uit mijn systeem te halen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over het huidige systeem en of er componenten zijn, waar een alternatief een betere keuze is en het systeem in zijn totaliteit beter tot zijn recht komt. Hetzij qua performance of wellicht qua uiterlijk.

Daarnaast wil ik het systeem zakelijk aanschaffen. Het is daarbij voor mij belangrijk dat ik alle componenten bij dezelfde winkel in één keer kan bestellen, om zo deze als één investering in te kunnen boeken.

Alvast dank voor jullie input!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Boxed€ 435,06€ 435,06
1MoederbordenASRock Z790 Steel Legend WiFi€ 320,80€ 320,80
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 2.079,-€ 2.079,-
1BehuizingenNZXT H9 Flow Wit€ 189,90€ 189,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Z73 RGB - White Edition€ 299,90€ 299,90
1VentilatorenNZXT F120RGB - Single Wit, 120mm€ 25,60€ 25,60
2VentilatorenNZXT F120RGB - Triple & RGB Lighting Controller Wit, 120mm€ 95,25€ 190,50
2Geheugen internCorsair Dominator Platinum CMT32GX5M2X6200C36W€ 229,90€ 459,80
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 255,96€ 255,96
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.406,42

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:53

Thomg

Aww yiss

Voeding -> uitvoering: be quiet! Dark Power 13 850W

2x 32GB RAM, niet 4x 16GB met DDR5.

SSD
uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

Voor de rest prima, misschien wat suboptimaal maar je budget staat het toe so :+

• robinhopok
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-02 13:34
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:58:

SSD

Voor de rest prima, misschien wat suboptimaal maar je budget staat het toe so :+
Zou ik voldoende moeten hebben aan 850W? Volgens deze site: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik uit op een load van 829W. Zit ik met 1000W dan niet aan de wat veiligere kant?

Daarnaast zal ik je suggestie van 2x 32GB RAM meenemen. Dat is een logischere keuze, zodat ik in de toekomst gemakkelijker kan uitbreiden.
Voor de rest prima, misschien wat suboptimaal
Welke componenten zijn wat jou betreft suboptimaal?

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:58:

SSD

Waarom niet 4x 16? 4 bankjes zijn veel mooier dan 2 vind ik.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

miicker schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Waarom niet 4x 16? 4 bankjes zijn veel mooier dan 2 vind ik.
4 sticks verlagen serieus de snelheid waarop DDR5 kan draaien.
Nog wel wat onzekerheid of 4x SR hetzelfde resultaat geeft als 2x DR, maar laatste is wel sneller als je MSI mag geloven.
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-Z790-ACE/Specification
ASUS zegt:
・DDR5 speed may vary depending on the number of memory modules used. In general, DDR5 speed with 2 DIMMs will be faster than that with 4 DIMMs, and its actual speed will also vary depending on platform. Refer to your memory modules' specifications for more details.

Helaas wilt niemand dit uittesten, maar als iemand het wilt proberen I'm all ears :+
robinhopok schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:20:
[...]

Zou ik voldoende moeten hebben aan 850W? Volgens deze site: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik uit op een load van 829W. Zit ik met 1000W dan niet aan de wat veiligere kant?

Daarnaast zal ik je suggestie van 2x 32GB RAM meenemen. Dat is een logischere keuze, zodat ik in de toekomst gemakkelijker kan uitbreiden.

[...]

Welke componenten zijn wat jou betreft suboptimaal?
850W is meer dan ruim voldoende voor een 4090 + 13700KF.
Voor het minimale prijsverschil zou ik trouwens de 13700K halen voor quicksync support en een "backup" oplossing.

Met suboptimaal bedoel ik hier suboptimaal in value, niet in performance. Ik had hier wat duidelijker in moeten zijn, oeps!
De Z73 is zo ver in de diminishing returns vergeleken met concurrerende koelers (niet prijzen lol) dat ik deze nooit zou kunnen aanraden. Idem voor fans en lightning controller. Sowieso zou ik hier niet een RGB combinatie doen maar kijken naar een elegantere oplossing met ARGB.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:17
Neem een goede ATX 3.0 voeding Silverstone HELA 850R Platinum

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Lastig te verkopen als de Dark Power 13 10 euro duurder is.

• martyw

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• martyw
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:52:
[...]

Welk punt probeer je hiermee te maken?
Dat het beide prima voedingen zijn voor een build als dit.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

martyw schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Dat het beide prima voedingen zijn voor een build als dit.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je ook snapt dat de Hela geen bestaansrecht heeft als je voor vrijwel dezelfde prijs een titanium voeding kan krijgen?

• martyw
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:54:
[...]

Dat snap ik, maar ik neem aan dat je ook snapt dat de Hela geen bestaansrecht heeft als je voor vrijwel dezelfde prijs een titanium voeding kan krijgen?
https://techguided.com/80...h-psu-rating-do-you-need/

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:24
Ik zou echt wel meer dan een 850 watt voeding nemen…

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat snap je niet aan dezelfde prijs?
Als de Hela 10-15% goedkoper was alas, maar we hebben het hier over peanuts.
Waarom zou je dan in godsnaam voor de inferieure optie gaan?
Aggressor schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:58:
Ik zou echt wel meer dan een 850 watt voeding nemen…
Als OP het voor eigen geweten wilt is er altijd nog de Dark Power 13 1000W voor 50 meer.

[Voor 24% gewijzigd door Thomg op 13-02-2023 00:00]

• martyw

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:24
13700k, veel led enz…
En hij wil er ook mee overklokken…
Dan zit je met 1000 of 1200 watt veiliger.

[Voor 13% gewijzigd door Aggressor op 13-02-2023 00:07]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee