BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Je hebt een idee, ook dit is nog niet concreet, je wilt een revolutie veroorzaken met een nieuw ontwerp maar op zich heb je nog helemaal niks en weet ook niet of het dus gaat werken wat je bedacht hebt.Echter, nu heb ik een idee om het patent van de toeleverancier te omzeilen en een fundamenteel betere machine te ontwerpen.
Denk dat je je heel erg richt op alle positieve puntjes/opties waardoor je denkt op een meest ideale situatie uit te komen en vergeet een beetje de realiteit.
Ik kan het fout hebben, maar zo leest je verhaal weg in ieder geval.
Ook: zolang je er op voorhand en op papier (!) afspraken over maakt is er veel te regelen.
Wat is de kern van de vraag? Er lopen diverse vraagstukken door elkaar, zoals green cards en ZZP'en: kan dat op langere termijn met 1 klant?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Gitano schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:51:
idd lang verhaal, klink als hoop gedachtes en niks concreet om echt een keuze te maken nog.
[...]
Je hebt een idee, ook dit is nog niet concreet, je wilt een revolutie veroorzaken met een nieuw ontwerp maar op zich heb je nog helemaal niks en weet ook niet of het dus gaat werken wat je bedacht hebt.
Denk dat je je heel erg richt op alle positieve puntjes/opties waardoor je denkt op een meest ideale situatie uit te komen en vergeet een beetje de realiteit.
Ik kan het fout hebben, maar zo leest je verhaal weg in ieder geval.
Wat zou in jouw idee de realiteit zijn?
F_J_K schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:59:
De software lijkt me het minste probleem. Je zult tienduizenden kwijt zijn aan juristen, en zult een goede buffer moeten hebben voor als het op niets uitloopt. Dan kan een licentie er ook wel van af.
Ook: zolang je er op voorhand en op papier (!) afspraken over maakt is er veel te regelen.
Wat is de kern van de vraag? Er lopen diverse vraagstukken door elkaar, zoals green cards en ZZP'en: kan dat op langere termijn met 1 klant?
[Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 12-02-2023 10:06]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Schrijf eerst eens bondig een (of meerdere) bedrijfsplannen hoe je van dat idee naar euro's voor jezelf komt. Begin daarmee met de waarde van het idee voor alle partijen in de keten.
Tenslotte: een patent is alleen wat waard als je het ook kunt afdwingen. Dat kun je zelf waarschijnlijk niet. Daarmee blijven slechts een aantal routes open waarbij een patent meerwaarde heeft: aanbieden aan verschillende potentiele kopers waarvan een het exlusieve recht verwerft, inbrengen in een onderneming met groeipotentieel, etc. Overigens hoeven de eerste stappen van een aanvraag helemaal niet duur te zijn.
Rukapul schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:17:
Eigenlijk heb je niet meer dan een idee, een idee om een product van een ander te verbeteren. Dat gebeurt aan de lopende band en leidt meestal tot niets.
Schrijf eerst eens bondig een (of meerdere) bedrijfsplannen hoe je van dat idee naar euro's voor jezelf komt. Begin daarmee met de waarde van het idee voor alle partijen in de keten.
Tenslotte: een patent is alleen wat waard als je het ook kunt afdwingen. Dat kun je zelf waarschijnlijk niet. Daarmee blijven slechts een aantal routes open waarbij een patent meerwaarde heeft: aanbieden aan verschillende potentiele kopers waarvan een het exlusieve recht verwerft, inbrengen in een onderneming met groeipotentieel, etc. Overigens hoeven de eerste stappen van een aanvraag helemaal niet duur te zijn.
BThGvNeOA
Gewoon bij je werkgever? Daar werk je voor nu je hebt hebt bedacht in de tijd van je werkgever?
Het is nu echter een idee en dus nog geen voldongen feit dat dit ook daadwerkelijk werkt ?
Ik zou (mits dat volgens je huidige contract mag) en dit idee niet onder werktijd uitgewerkt is. Gewoon naar die concurrent stappen en zeggen, ik wil bij jullie werken en dit kan ik bieden. Als dit resulteerd in het uitsluiten van patent x wil ik daar x bedrag voor per uitgeleverde machine oid.
Bij je werkgever. Daar kan echt nul twijfel over zijn. Het is iets wat direct gerelateerd is aan je werk, waarschijnlijk in de tijd van je werkgever voor flink gedeelte is gedaan, op apparatuur van je werkgever.
Heb je geen oud collega die vergelijkbaar werk doet waar je goed mee op kan schieten?
Die kan dan vast zeggen dit idee is goed of allemaal beren op de weg zien.
Afhankelijk of je die toeleverancier het gunt of voormalig werkgever kan je het idee aangeven bij hun.. kijken wat er dan mee gebeurt... (misschien vinden ze het geen goed idee)..
Verder inderdaad wat men hier al vaker zegt.
- Je wilt mogelijk gaan ZZP'n
- Je moet afwachten wat er met het werk van je vrouw gebeuren gaat
- je wilt geen bedrijf starten met dat idee / ding zelf
- je bent ook aan het kijken naar ander werk
Nou uhh succes ?

[Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 12-02-2023 11:18]
Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?
Als je daar meer inzicht in hebt, kun je beter risico en rendement nu afwegen.
Jan-man schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:11:
Zoals ik het lees. Er is een product dat nu prima werkt. Om dat prima te laten werken moet er gebruik gemaakt worden van een patent. Dit patent is zoals meeste patenten waarschijnlijk heel duur. Nu heb jij iets bedacht wat dit patent overbodig maakt, maar waarbij de functie van het apparaat het zelfde blijft ?
Het is nu echter een idee en dus nog geen voldongen feit dat dit ook daadwerkelijk werkt ?
Ik zou (mits dat volgens je huidige contract mag) en dit idee niet onder werktijd uitgewerkt is. Gewoon naar die concurrent stappen en zeggen, ik wil bij jullie werken en dit kan ik bieden. Als dit resulteerd in het uitsluiten van patent x wil ik daar x bedrag voor per uitgeleverde machine oid.
Zzp'n is enkel indien VS avontuur.3DDude schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:16:
In de realiteit zou je eerst je idee moeten checken met iemand die kennis van zaken heeft in die branche & die je vertrouwd uiteraard.
Heb je geen oud collega die vergelijkbaar werk doet waar je goed mee op kan schieten?
Die kan dan vast zeggen dit idee is goed of allemaal beren op de weg zien.
Afhankelijk of je die toeleverancier het gunt of voormalig werkgever kan je het idee aangeven bij hun.. kijken wat er dan mee gebeurt... (misschien vinden ze het geen goed idee)..
Verder inderdaad wat men hier al vaker zegt.
- Je wilt mogelijk gaan ZZP'n
- Je moet afwachten wat er met het werk van je vrouw gebeuren gaat
- je wilt geen bedrijf starten met dat idee / ding zelf
- je bent ook aan het kijken naar ander werk
Nou uhh succes ?
Een oud collega heb ik niet hier voor, helaas.
synx6 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:21:
Moeilijk verhaal. Is er überhaupt markt voor die machine van 4000kg? Wat is de business case?
Als je daar meer inzicht in hebt, kun je beter risico en rendement nu afwegen.
[Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 12-02-2023 11:59]
BThGvNeOA
En die verbeteringen, hebben die te maken met het proces zelf of de manier waarop de machine functioneert?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
sowieso niet bij je huidige werkgever, Je wil daar weg en als ze dan een revolutionaire aanpassing doen gaat dat "de rest van je leven" pijn doen.DropjesLover schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:45:
[...]
***members only***
[...]
Zzp'n is enkel indien VS avontuur.
Een oud collega heb ik niet hier voor, helaas.
[...]
***members only***
Hou het even voor je tot de plannen van je vrouw wat duidelijker zijn.
Je kan altijd nog gewoon een mail sturen naar de partij aan de andere kant van de plas, desnoods huren ze je tijdelijk in om je idee toe te lichten / uit te werken

offtopic: ik moest lachen om je ondertitel over afkortingen

Verder zou ik ook de site van de Belastingdienst uitspelen: https://www.belastingdien...erken-gevolgen-uitzending