Toon posts:

Glasvlies en vloer afdekken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-03 11:59
Even een soort vraag, hele huis gaat met glasvlies op de muren omdat het wel “behangklare“ muren zijn maar niet saus klaar zeg maar.

Is het dan verstandig de vloer af te dekken of loop je dan het risico rommel achter het glasvlies “behang“ te krijgen?

Dit is namelijk de claim van het schildersbedrijf wat mijn gloed nieuwe vloer in mijn gloednieuwe opgeleverde nieuwbouw woning, niet had afgedekt en alles dus onder het stof en de troep is gekomen van de muren.
Ze “hebben stof gezogen”, nu dat ze klaar zijn zo beweren ze, dat ga ik zo checken nu ze klaar zijn sinds vrijdagavond en ik niet meteen het eindresultaat kon bekijken.

Maar ik vind het raar.. ik kwam namelijk op de ene laatste dag nog even kijken want moest toch nog wat spullen brengen alvast voor de verhuizing, toen waren ze beneden bezig met glasvlies (na 3 dagen, zo groot is het huis niet maar enfin) en hadden alles opeens afgedekt na ik die dag daar weer voor (afgelopen woensdag dus) een opmerking over de niet afgedekte vloer had gemaakt.

Afdekken was opgenomen in het contract trouwens.

Sorry voor de lange tekst, maar ik heb het gevoel een lul verhaal te horen hebben gekregen en ik zo weer die nieuwe vloer helemaal mag gaan schoonmaken.

Nou vind ik een beetje schoonmaak werk niet erg, maar dit klinkt als onnodig werk wat volgens mij gewoon anders had gemoeten?

Ik zie namelijk niet in waarom afdekken of niet afdekken het een of ander zou voorkomen of juist niet.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Het gaat denk ik over de stof en troep die de Stucadoor heeft achter gelaten. Dan is het wel handig om bij de muren 2 meter af te dekken.

Behangers laten de rol op de grond liggen en de lijm pakt alle troep van de grond op. Wat je kan terug zien in het eind resultaat als alles geverfd is.

Dus het is wel logisch dat er afgedekte vloer moet zijn. Aan de andere kant wie moet nu afdekken? Zijn daar afspraken over? Jij geeft aan dat het in het contract/offerte is opgenomen. Dan moeten de behangers afplakken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bozebeer38
Ja goed, dat hadden ze dus niet gedaan.

Kwamen met een lul verhaal over dat er dan troep achter het glasvlies zou komen als ze zouden afdekken hè!
“Dit hoort nou eenmaal bij de bouw” en dat soort praatjes.

Dag na de klacht hadden ze plots wel alles afgedekt.
Toen waren ze ook nog de muren aan het glad maken voor het glasvlies,

Afdekken is of was dan, expliciet opgenomen in het contract.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Bij glasvliesbehang smeer je de lijm op de muur en snij je de onderkant van de geplakte baan van de rol die dan op de grond ligt of in een speciale rolbak.Ik zou niet goed weten welk effect stof of vuil op de grond dan op het behang zou moeten hebben. Ik denk dat het afdekken eerder te maken heeft met beschadiging of vervuiling van je vloer. Lijmresten die aan schoenzolen plakken, glasvezeltjes die je door het huis loopt. Dus ja, in het ergste geval moet je straks je vloer opnieuw stofzuigen/dweilen. Of hier en daar wat lijmresten verwijderen. Maar geen uren werk, lijkt me. Dan had je dat woensdag/donderdag al wel gezien.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:26:
Bij glasvliesbehang smeer je de lijm op de muur en snij je de onderkant van de geplakte baan van de rol die dan op de grond ligt of in een speciale rolbak.Ik zou niet goed weten welk effect stof of vuil op de grond dan op het behang zou moeten hebben. Ik denk dat het afdekken eerder te maken heeft met beschadiging of vervuiling van je vloer. Lijmresten die aan schoenzolen plakken, glasvezeltjes die je door het huis loopt. Dus ja, in het ergste geval moet je straks je vloer opnieuw stofzuigen/dweilen. Of hier en daar wat lijmresten verwijderen. Maar geen uren werk, lijkt me. Dan had je dat woensdag/donderdag al wel gezien.
De rolbak is open door banen af te rollen kan stof opwaaien. Ook met lopen door het stof en vuil heen. Dat kan dan achter het behang komen.

Bij glasvlies wordt altijd geadviseerd om voor de muren zo schoon als mogelijk te maken. Eventueel afplakken.

Zeker behangers/schilders doen dit vrijwel altijd om risico te verminderen. Het verwijderen van een baan glasvlies tja dat is beetje lastig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:26:
Woensdag zag ik dat dus, donderdag hadden ze plots alles afgedekt na klagen.
Maar nu weet ik straks pas wat de “schade” is.

Ik vind het niet bepaald professioneel zoals het ging afgelopen week.
Maandag waren ze begonnen, donderdag waren ze nog bezig met glasvlies.. dit klinkt ook niet normaal.
Vrijdag moesten ze snel extra schilders inschakelen omdat het anders niet op tijd af was.

Boven hadden we twee muren een ander kleurtje gegeven, ook dat zag er lelijk uit, de randen waren helemaal niet netjes “strak”, maar los met de hand zeg maar de randen gedaan, wat dus niet netjes er uit ziet.
Toen was de verf nog nat dus de kleur zag er nog niet strak egaal uit zeg maar, dus daar ben ik nu ook wel benieuwd naar, omdat ik nu terug denk en de naden kon zien van het glasvlies.. dat is volgens mij ook niet normaal maar misschien vergis ik mij.

Misschien ben ik gewoon een zeurpiet, maar het meest verdachte vind ik dat ik meteen geblokkeerd werd op whatsapp zodra ik tekenende voor akkoord.

Waarom teken je dan hoor ik je vragen, omdat mij duidelijk werd gemaakt dat bij klachten of opmerkingen ik dat gerust achteraf mocht doen.. wat naïef wellicht maar toch dit zet je dan aan het denken.
Normaal ben ik wat snuggerder met dit soort dingen.

[Voor 4% gewijzigd door Bozebeer38 op 12-02-2023 10:29]

• Toke_gt
  • Nu online
Bozebeer38 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:27:
[...]
Woensdag zag ik dat dus, donderdag hadden ze plots alles afgedekt na klagen.
Maar nu weet ik straks pas wat de “schade” is.

Ik vind het niet bepaald professioneel zoals het ging afgelopen week.
Nee, komt uit je verhaal niet heel professioneel over.
omdat ik nu terug denk en de naden kon zien van het glasvlies.. dat is volgens mij ook niet normaal maar misschien vergis ik mij.
Ik heb glasvlies en daar zie je geen naden, niet voor en niet na het verven. Heb laatst bij iemand behangen waar ik 1 naad niet goed strak tegen elkaar kreeg (bolling in de muur). Daar heb ik het naadje dichtgesmeerd met voegmiddel en vervolgens geschuurd/geverfd. Was wel een werkje maar je ziet er niks van. Dus mocht je straks naden zien, dan kun je dat op die manier wegwerken. (Want die klussers gaan er waarschijnlijk niet voor terugkomen).

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Nee, komt uit je verhaal niet heel professioneel over.

[...]

Ik heb glasvlies en daar zie je geen naden, niet voor en niet na het verven. Heb laatst bij iemand behangen waar ik 1 naad niet goed strak tegen elkaar kreeg (bolling in de muur). Daar heb ik het naadje dichtgesmeerd met voegmiddel en vervolgens geschuurd/geverfd. Was wel een werkje maar je ziet er niks van. Dus mocht je straks naden zien, dan kun je dat op die manier wegwerken. (Want die klussers gaan er waarschijnlijk niet voor terugkomen).
Ze hadden de trapleuningen er af gehaald, netjes netjes.. hadden ze over de gaten het vlies gedaan.
Heel werk geweest dat weer terug te vinden, gelukkig had de meid in kwestie (is een team van vrouwen) het niet dicht gesmeerd.

• Toke_gt
  • Nu online
Bozebeer38 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Ze hadden de trapleuningen er af gehaald, netjes netjes.. hadden ze over de gaten het vlies gedaan.
Heel werk geweest dat weer terug te vinden, gelukkig had de meid in kwestie (is een team van vrouwen) het niet dicht gesmeerd.
En hoe ziet het er verder uit? Valt het je mee?
Succes met verhuizen.

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:19:
[...]

En hoe ziet het er verder uit? Valt het je mee?
Succes met verhuizen.
Ik ga straks er pas heen. :P
Neem de stofzuiger mee voor de zekerheid.

Als ik echt iets geks zie zet ik hier een foto er van neer.

• Bozebeer38
Zit op mobiel dus even lastig foto's plaatsen.

Echt happy over het resultaat ben ik niet.
Dit was afgelopen vrijdag niet zichtbaar omdat ze toen nog bezig waren met schilderen.

Hier en daar kreukels, dat grijze is lelijk langs de randen, meeste plinten zijn bovenop beschadigd.
Je ziet de naden van het glasvlies etc.

Weet ik meteen waarom ze je blokkeren na tekenen.

[Voor 5% gewijzigd door Bozebeer38 op 12-02-2023 16:02]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:21
beschadigde plinten heeft meer met de kwaliteit van het verfwerk te maken denk ik.

• Bozebeer38
twain4me schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:04:
beschadigde plinten heeft meer met de kwaliteit van het verfwerk te maken denk ik.
Nou ze zijn gloednieuw, niet heel goedkoop ook.
Dit ook met de vloerlegger besproken uiteraard en die geeft ook aan dat dit niet zo kan.

• Toke_gt
  • Nu online
Niet mooi gedaan. Die naden hoor je niet (zo) te zien, en dat verfwerk heeft dringend een tweede laag nodig.
Komt de beschadiging op de plinten mogelijk door afplaktape?
En blokkeren is 1, maar ik neem aan dat ze nog wel telefonisch bereikbaar zijn?

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:56:
Niet mooi gedaan. Die naden hoor je niet (zo) te zien, en dat verfwerk heeft dringend een tweede laag nodig.
Komt de beschadiging op de plinten mogelijk door afplaktape?
En blokkeren is 1, maar ik neem aan dat ze nog wel telefonisch bereikbaar zijn?
Gok dat 't inderdaad komt van afplaktape op de plinten.
En hier en daar ook wel kreukels.

Die laatste is ook echt recht boven waar je een bank zou zetten.

• Toke_gt
  • Nu online
Dn is dit al geverfd? Ik herken die kreukels/barsten wel bij glasvliesbehang, dat is wat stugger en barst soms. Maar dat is met 2 verflagen helemaal weg. Dit ziet er nog ongeverfd uit?

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:06:
Dn is dit al geverfd? Ik herken die kreukels/barsten wel bij glasvliesbehang, dat is wat stugger en barst soms. Maar dat is met 2 verflagen helemaal weg. Dit ziet er nog ongeverfd uit?
Ze zeiden specifiek dat ze het, toen ik er nog stond, nogmaals zouden schilderen.
Ik zei al, niet echt happy erover, alsof het gehaast werd op het laatst en dat komt overeen dat ze voor de laatste dag nog twee schilders moesten inzetten om het tijdig af te krijgen volgens afspraak.

• Toke_gt
  • Nu online
Zuur dat je al akkoord hebt gegeven, zoals je al aangaf een les voor een volgende keer. Voor nu: ik zou die muren met naden zelf nog een keer verven (nu of na de verhuizing). Idem de wand met de donkere kleur. Je gaat je eraan ergeren als je het niet doet. Maar met een verhuizing voor de deur moet je die verfklus misschien wat uitstellen. Overigens kun je met kit eventueel een strak randje maken tussen muur en plafond.

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:19:
Zuur dat je al akkoord hebt gegeven, zoals je al aangaf een les voor een volgende keer. Voor nu: ik zou die muren met naden zelf nog een keer verven (nu of na de verhuizing). Idem de wand met de donkere kleur. Je gaat je eraan ergeren als je het niet doet. Maar met een verhuizing voor de deur moet je die verfklus misschien wat uitstellen. Overigens kun je met kit eventueel een strak randje maken tussen muur en plafond.
Ik tekende met de belofte dat als er toch iets was ik contact kon opnemen met de mevrouw in kwestie.
Zo pochen ze veelal zelf ook online onder bijvoorbeeld negatieve Google reviews dat ze dat graag willen oplossen etc.

Sommige naden steken wat iit bij dat grijze, ik vraag mij af of een likje verf dat afdekt.

[Voor 5% gewijzigd door Bozebeer38 op 12-02-2023 17:27]

• Toke_gt
  • Nu online
Bozebeer38 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:25:
[...]
Ik tekende met de belofte dat als er toch iets was ik contact kon opnemen met de mevrouw in kwestie.
Zo pochen ze veelal zelf ook online onder bijvoorbeeld negatieve Google reviews dat ze dat graag willen oplossen etc.
Dan zou ik ze benaderen en vragen of ze willen kijken naar wat ‘aandachtspuntjes’. En dan kijken wat ze eraan kunnen doen.

• Bozebeer38
Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Dan zou ik ze benaderen en vragen of ze willen kijken naar wat ‘aandachtspuntjes’. En dan kijken wat ze eraan kunnen doen.
Sowieso, anders lekker negatieve review erbij op Google.

• Bozebeer38
Ze komen woensdag nadat ik alle foto’s heb kunnen laten zien.
Hopelijk word het opgelost, kan er alleen zelf niet bij zijn, dat voelt altijd dan weer zo vervelend, voor mij als control freak zeg maar.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:26
Hum. Ziet er niet mooi uit. Niet lullig bedoeld maar mijn moeder en buurvrouw (Als ze bezig zijn is zijn het net de vrouwelijke versies van Ed en Willem Bever :D ) hebben glasvliesbehang strakker geplakt. Daar moet je echt zoeken naar de naden tussen de banen. Zeker na het schilderen. Het voordeel van glasvliesbehang is juist dat je het beter en strakker kan krijgen dan met gewoon behang.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:46

TommyGun

Stik er maar in!

Toke_gt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:06:
Ik vind het al knap dat ze het om de hoeken gekregen hebben, bij mij scheurde dan alles (dikte?).

Vervolgens maar niet óm de hoeken gedaan (weerszijde er tegen) en er overal een hoekprofiel op gezet voor de afwerking.

Naden zie je bij mij ook wel overigens, zelfs na schilderen, maar niet storend imho;

Ik heb destijds gewoon vanaf een kale/vieze cementdekvloer gewerkt. Totaal geen last gehad van zooi achter het behang. Wat @Toke_gt zegt dus. Maar ik ben op een trapje gaan staan, min of meer op maat gemaakte stukken mee naar 'boven', plakken en onderaan afsnijden (bij de plint). Hoe ze die plinten bij jou @Bozebeer38 beschadigd hebben is mij een raadsel.

[Voor 43% gewijzigd door TommyGun op 13-02-2023 11:30]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Bozebeer38
RonnieKo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:59:
Hum. Ziet er niet mooi uit. Niet lullig bedoeld maar mijn moeder en buurvrouw (Als ze bezig zijn is zijn het net de vrouwelijke versies van Ed en Willem Bever :D ) hebben glasvliesbehang strakker geplakt. Daar moet je echt zoeken naar de naden tussen de banen. Zeker na het schilderen. Het voordeel van glasvliesbehang is juist dat je het beter en strakker kan krijgen dan met gewoon behang.
Heel veel is wel strak hoor, daar zie dan echt niks, wat mij dan extra irriteert als je van die super duidelijke plekken tegenkomt zoals in de foto's.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bozebeer38 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Heel veel is wel strak hoor, daar zie dan echt niks, wat mij dan extra irriteert als je van die super duidelijke plekken tegenkomt zoals in de foto's.
Heb ik ook her en der, maar ik snap dat het erger voelt als je het hebt laten doen voor veel centen :+

Hang er iets leuks op of zo om de aandacht er van af te leiden.

Ik heb alles zelf gedaan en het was de eerste keer, volgende keer beter denk ik dan...

[Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 13-02-2023 11:16]

• Bozebeer38
TommyGun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Ik vind het al knap dat ze het om de hoeken gekregen hebben, bij mij scheurde dan alles (dikte?).

Vervolgens maar niet óm de hoeken gedaan (weerszijde er tegen) en er overal een hoekprofiel op gezet voor de afwerking.

Naden zie je bij mij ook wel overigens, zelfs na schilderen, maar niet storend imho;
[Afbeelding]

Ik heb destijds gewoon vanaf een kale/vieze cementdekvloer gewerkt. Totaal geen last gehad van zooi achter het behang. Wat @Toke_gt zegt dus. Maar ik ben op een trapje gaan staan, rol mee naar 'boven', plakken en onderaan afsnijden (bij de plint). Hoe ze die plinten bij jou @Bozebeer38 beschadigd hebben is mij een raadsel.
Dat van de plinten snap ik ook niet, zou mij persoonlijk niet snel overkomen, maar goed, ze lossen het maar op.
Anders had ik het net zo goed zelf kunnen doen.

• Bozebeer38
TommyGun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Heb ik ook her en der, maar ik snap dat het erger voelt als je het hebt laten doen voor veel centen :+

Hang er iets leuks op of zo om de aandacht er van af te leiden.

Ik heb alles zelf gedaan en het was de eerste keer, volgende keer beter denk ik dan...
1 zo'n kreukel zit eigenlijk precies boven waar de bank komt, maar te laag om daar iets te hangen, dat gaan we dus altijd zien.

Boven op de slaapkamers zijn die grijze vlakken, die lijnen lopen van boven naar beneden, dat is wel lastig in zijn geheel te verhullen.
Als zo'n lijn nou strak eruit zou zien, boeide mij het al stukken minder omdat het dan als een ander soort scheiding eruit ziet, als je snapt wat ik bedoel.
Zoals op die ene foto onderaan op vorige pagina.

Enfin, zelfs de plinten zou ik zelf ook kunnen bijwerken, maar voor 6000eu vind ik dat onzinnig.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bozebeer38 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:20:
[...]

1 zo'n kreukel zit eigenlijk precies boven waar de bank komt, maar te laag om daar iets te hangen, dat gaan we dus altijd zien.

Boven op de slaapkamers zijn die grijze vlakken, die lijnen lopen van boven naar beneden, dat is wel lastig in zijn geheel te verhullen.
Als zo'n lijn nou strak eruit zou zien, boeide mij het al stukken minder omdat het dan als een ander soort scheiding eruit ziet, als je snapt wat ik bedoel.
Zoals op die ene foto onderaan op vorige pagina.

Enfin, zelfs de plinten zou ik zelf ook kunnen bijwerken, maar voor 6000eu vind ik dat onzinnig.
Je hebt helemaal gelijk hoor. het is veel geld.

Die grijze vlakken, dat is dan het resultaat van het schilderwerk en niet zozeer het glasvlies denk ik?

Een (goeie) schilder krijgt dat wel weer netjes hoor. Het vergt wel wat handigheid. Zie bijv https://www.gamma.be/nl/d.../a/rechte-lijn-schilderen

• Bozebeer38
TommyGun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor. het is veel geld.

Die grijze vlakken, dat is dan het resultaat van het schilderwerk en niet zozeer het glasvlies denk ik?

Een (goeie) schilder krijgt dat wel weer netjes hoor. Het vergt wel wat handigheid. Zie bijv https://www.gamma.be/nl/d.../a/rechte-lijn-schilderen
Randen dun kitten, beetje uitsmeren naar beide kanten, op de kit plak je dan deels schilderstape, dus niet geheel vast plakken maar alleen op t randje als t ware dan een kant dus los zit en alleen plakt op de kit.

Dan schilder je er langs.

Zelfs ik weet dit en ik schilder maar zelden.

Een nog simpeler trucje is een trekker pakken, die plak je strak af langs het rubber op zo’n ding, die zet je langs de naad van de muur en dan met niet te dikke verf laag langs schilderen langzaam.

Er zijn echt wel manieren, maar dit is gewoon niet mooi gedaan.

Nogmaals ik had het zelf ook kunnen doen maar ik klus nu alleen, regel alles alleen, in twee huizen en dat is gewoon erg zwaar als ik ook met een kind zit die naar (tijdig) een SBO moet.
Dus ik heb veel uitbesteed, van de vloer tot schilderen, keukenkasten/apparatuur/gordijnen etcetc, Incl alles plannen en alles wat daarbij komt kijken.

Goed daar had ik gelukkig het geld voor, maar dan gaan dit soort dingen wel mijn hersenen aantasten zeg maar.

• Bozebeer38
Nog even een late update omdat het een hectische week is geweest met veel achter elkaar moeten doen.

Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Ik zal niet zeggen 100% perfect, maar de meeste klachten waren verholpen.
Ze hadden uiteindelijk zelfs de trap schoongemaakt, niet om gevraagd maar hadden ze uit zichzelf gedaan.

Dus al met al een goeie afloop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee